Terug
Gepubliceerd op 13/09/2022

2022_RVBAGSO_00161 - Financiën - Financiële bevoegdheidsmatrix - aanpassing - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 09/09/2022 - 16:30 de Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Daniëls; Peggy Pooters; Jinnih Beels, Voorzitter; Paul Cordy; Marc Swyngedouw; Greet Valck; Nathalie van Baren; Sander Rottiers; Greet De Vrij; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Veronique Van Langenhove, Kabinetschef schepen onderwijs

Afwezig

Claude Marinower; Elke Verhaert

Verontschuldigd

Mie Branders; Bavo Smits; Sanne Descamps

Secretaris

Greet De Vrij

Voorzitter

Paul Cordy
2022_RVBAGSO_00161 - Financiën - Financiële bevoegdheidsmatrix - aanpassing - Goedkeuring 2022_RVBAGSO_00161 - Financiën - Financiële bevoegdheidsmatrix - aanpassing - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 29 augustus 2014 keurde de raad van bestuur van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen (AG SO) de financiële bevoegdheidsmatrix en de aankoopprocedures goed. De drempelbedragen zijn opgebouwd vanuit de bedragen in lijn met de wet op de overheidsopdrachten, exclusief btw. Op 29 januari 2016 keurde de raad van bestuur van het AG SO de aangepaste goedkeuringsmatrix goed. Deze aanpassing werd uitgevoerd omdat de achterliggende sturing in GFP gebeurt op nominatieve bedragen, inclusief btw.

Op 17 juni 2016 is een aangepaste wet op de overheidsopdrachten goedgekeurd. In april 2017 zijn in het KB Plaatsing nieuwe drempelbedragen opgenomen naar aanleiding van de nieuwe wet.

Op 22 juni 2018  keurde de raad van bestuur de financiële bevoegdheidsmatrix goed en beslist deze toe te passen vanaf 01/09/2018.

Op 21 juni 2019 keurde de raad van bestuur van het AG SO de aangepaste bevoegdheidsmatrix goed die vanaf 1/9/2019 van toepassing werd. In deze aanpassing werd beslist dat naast de budgetbevoegdheid van de facility manager (tot 30.000 euro), twee coördinatoren (propere school en technisch onderhoud) de financiële bevoegdheid tot 10.000 euro kregen.

Argumentatie

Bij de verdere optimalisatie van de werking van de afdeling Facility van het departement patrimonium is beslist om - vanaf de vervanging van de huidige coördinator experten naar aanleiding van zijn pensionering - de bevoegdheden van de coördinator te versterken om de efficiëntie van de werking te verhogen. Ten eerste gaat deze subafdeling inhoudelijk de focus nog meer leggen op preventief onderhoud door het opmaken van onderhoudsplannen (jaarlijks en meerjaarlijks) en door het aanbesteden van dienstverleningscontracten om periodieke opdrachten uit deze onderhoudsplannen uit te voeren. Een tweede optimalisatie ligt in het samen brengen van de experten en de gebouwbeheerders binnen deze afdeling, zodat de samenwerking op vlak van preventief onderhoud wordt versterkt. Tot slot wordt de nieuwe coördinator de formele leidinggevende van de medewerkers van deze subafdeling én krijgt de coördinator budgetbevoegdheid voor aankopen tot 10.000 euro.

Juridische grond

Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, hierna genoemd ‘de wet overheidsopdrachten’.

Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, hierna genoemd ‘KB Plaatsing’.

Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen, hierna genoemd ‘KB Uitvoering’.

Regelgeving: bevoegdheid

De raad van bestuur is bevoegd voor aanpassingen aan de financiële bevoegdheidsmatrix.

Volgens Artikel 237 van het Gemeentedecreet kunnen de statuten van een autonoom gemeentebedrijf de raad van bestuur toelaten om het dagelijkse bestuur, de vertegenwoordiging met betrekking tot dat bestuur en de voorbereiding en uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur toe te vertrouwen aan een directiecomité of aan een gedelegeerd bestuurder al dan niet met de mogelijkheid van subdelegatie aan personeelsleden van het autonoom gemeentebedrijf.

Artikel 15, §5 van de statuten voorziet de delegatie naar het directiecomité.

Artikel 23 van de statuten voorziet de subdelegatie naar personeelsleden. Indien subdelegatie gebeurt, moet de raad van bestuur hiervan op de hoogte worden gesteld.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020504 - Voldoende, duurzame en inspirerende leer- en werkomgevingen

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de aangepaste financiële bevoegdheidsmatrix goed en beslist deze toe te passen vanaf 01/10/2022.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Uitvoering beslissing:
Taak Verantwoordelijke Timing
Achterliggende sturing GFP aanpassen  FinanciënNa goedkeuring