Terug
Gepubliceerd op 13/09/2022

2022_RVBAGSO_00146 - Schoolreglementen 2022-2023 - Aanpassing aan nieuwe regelgeving secundair onderwijs - Bekrachtiging

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 09/09/2022 - 16:30 de Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen DaniĆ«ls; Peggy Pooters; Jinnih Beels, Voorzitter; Paul Cordy; Marc Swyngedouw; Greet Valck; Nathalie van Baren; Sander Rottiers; Greet De Vrij; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Veronique Van Langenhove, Kabinetschef schepen onderwijs

Afwezig

Claude Marinower; Elke Verhaert

Verontschuldigd

Mie Branders; Bavo Smits; Sanne Descamps

Secretaris

Greet De Vrij

Voorzitter

Paul Cordy
2022_RVBAGSO_00146 - Schoolreglementen 2022-2023 - Aanpassing aan nieuwe regelgeving secundair onderwijs - Bekrachtiging 2022_RVBAGSO_00146 - Schoolreglementen 2022-2023 - Aanpassing aan nieuwe regelgeving secundair onderwijs - Bekrachtiging

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

1 Nieuw regelgevend kader interactief afstandsonderwijs

De raad van bestuur keurde op 26 april 2022 de sjablonen goed voor de schoolreglementen 2022-2023 voor het voltijds en deeltijds secundair onderwijs en HBO5.

Op 8 juli 2022 heeft de Vlaamse Regering het voorontwerp van decreet over het interactief afstandsonderwijs in het secundair onderwijs principieel goedgekeurd. Het decreet regelt de minimale bepalingen voor de organisatie van het interactief afstandsonderwijs in het gewoon en buitengewoon secundair onderwijs. Het voorgestelde regelgevende kader zal reeds in werking treden op 1 september 2022. De Vlaamse Regering heeft beslist dat onder voorbehoud van de definitieve goedkeuring reeds over de inhoud van dit decreet gecommuniceerd zal worden.

2 Bijkomende toelichting digitale communicatie tuchtprocedure en evaluatiebetwisting in schoolreglement (enkel voltijds secundair onderwijs)

Het Bestuursdecreet laat overheden toe om onder bepaalde voorwaarden berichten elektronisch uit te wisselen die rechtsgevolgen tot stand brengen, ook als de toepasselijke regelgeving deze mogelijkheid niet expliciet voorziet. Wanneer aan deze voorwaarden is voldaan, bieden dergelijke elektronische berichten eenzelfde bewijs van verzending en ontvangst als een aangetekende zending.

Scholen kunnen, mits voldaan is aan de voorwaarden uit de regelgeving, een aantal aangetekende zendingen vervangen door een elektronisch bericht via het digitale communicatieplatform (Smartschool). Dit kan enkel wanneer zij hierover informatie opnemen in hun schoolreglement. 

3 Correctie in bepaling schoolreglement over overzitten (enkel voltijds secundair onderwijs)

In het sjabloon van schoolreglement voor het voltijds secundair onderwijs werd na goedkeuring door de raad van bestuur een fout ontdekt in de bepalingen over overzitten in het 1ste leerjaar van de eerste graad. In punt 11.3 stond dat de leerling in geval van een A-attest met beperking niet kon overzitten, hoewel de regelgeving dit in bepaalde situaties wel degelijk toelaat. 

Argumentatie

1 Nieuw regelgevend kader interactief afstandsonderwijs

In de sjablonen van schoolreglement 2022-2023 voor het voltijds en deeltijds secundair onderwijs, zoals goedgekeurd door de raad van bestuur op 26 april 2022, staat dat de school in uitzonderlijke omstandigheden een deel van de lessen via afstandsonderwijs kan geven. 

Omdat de onderwijsreglementering een reglementair kader biedt om afstandsonderwijs vanaf 1 september 2022 structureel mee op te nemen in de schoolorganisatie, is het aangewezen om deze bepaling aan te passen zodat scholen die er klaar voor zijn, het afstandsonderwijs kunnen toepassen. 

Timing

Het decreet afstandsonderwijs is nog niet definitief. Het voorziet wél dat het in werking zal treden op 1 september eerstkomend. Scholen die gebruik willen maken van het kader van dit decreet, om afstandsonderwijs te organiseren, zullen een aantal bepalingen moeten opnemen in hun schoolreglement.

Het is niet evident om een schoolreglement in de loop van een schooljaar aan te passen. Dat vereist de goedkeuring van alle ouders en meerderjarige leerlingen. Voor wie niet akkoord gaat blijft dan het oorspronkelijke schoolreglement gelden. Daarom is het aangewezen dat scholen die er klaar voor zijn, ouders vanaf 1 september via het schoolreglement kunnen informeren over het interactief afstandsonderwijs. 

Interactief afstandsonderwijs

Het voorontwerp van (nieuw) decreet legt een aantal voorwaarden en een duidelijk kader vast voor het organiseren van Interactief afstandsonderwijs. Dit kader komt overeen met de visie van het Stedelijk Lyceum hierover: AG SO is er van overtuigd dat interactief afstandsonderwijs mits een weloverwogen aanpak in specifieke gevallen een kwaliteitsvolle aanvulling en versterking van de onderwijsleerpraktijk is. In deze specifieke gevallen is er een positieve impact op de leerprestaties en het welbevinden van (groepen) leerlingen.

Een school Stedelijk Lyceum kan interactief afstandsonderwijs enkel organiseren wanneer aan de voorwaarden zoals beschreven in het voorontwerp van decreet wordt voldaan. De directeur doet hiervoor een voorstel en gaat in overleg met de netwerkdirecteur en de begeleiders modernisering of OVSG. De netwerkdirecteur beslist of het voorstel aan de decretale en interne criteria voldoet.

  • Het interactief afstandsonderwijs past binnen de (vernieuwde) visie van de school.
  • De school ontwikkelt de visie op en beschrijft de bijhorende doelen van het interactieve afstandsonderwijs.
  • De school brengt hiertoe minimaal in kaart welke leerdoelen aangeboden worden in het interactief onderwijs en wat de meerwaarde van het afstandsonderwijs is voor deze leerdoelen.
  • De school brengt in kaart voor welk percentage dit zal gebeuren, op kleine schaal en weldoordacht.
  • De school maakt een grondige beginsituatieanalyse van de mogelijkheden die de leerlingen hebben (materieel, digitale competenties, contextueel…) om kwaliteitsvol te kunnen participeren aan het interactieve afstandsonderwijs en voorziet steeds een alternatief binnen de school voor leerlingen die ofwel niet de materiele mogelijkheden hebben ofwel bijkomende ondersteuning binnen de brede basiszorg en passende begeleiding nodig hebben, ofwel expliciet verkiezen om fysiek les te krijgen.
  • De school beschrijft op welke manier de leerwinst op basis van het interactieve afstandsonderwijs opgevolgd wordt.
  • De school weet op welke manier de aangeboden leerinhouden binnen het interactieve afstandsonderwijs geëvalueerd zullen worden en communiceert hierover transparant aan de leerlingen.
  • De school zet in op het versterken van de digitale competenties van de leraren (minimaal de betrokken leraren).

Schoolreglement: specifieke bepalingen 

Scholen die interactief afstandsonderwijs organiseren moeten de volgende informatie opnemen in hun schoolreglement:

  • dat leerlingen de mogelijkheid hebben om (afstands)onderwijs in de school of het centrum te volgen;
  • in welke structuuronderdelen afstandsonderwijs wordt georganiseerd;
  • welke leerstofonderdelen/leerdoelen op die manier worden aangeboden;
  • of het afstandsonderwijs in groep of individueel wordt aangeboden.

Deze verplichte onderdelen zijn per definitie schoolspecifiek. Daarom moet het sjabloon worden aangepast en in de toelichting worden opgenomen waar en binnen welk kader de scholen hun eigen bepalingen over interactief afstandsonderwijs kunnen opnemen.

Voor scholen die in schooljaar 2022-2023 nog geen interactief afstandsonderwijs organiseren blijft de huidige bepaling gelden:
"De school kan in uitzonderlijke omstandigheden een deel van de lessen geven via , ook tijdens fase groen of geel van de pandemie. De school informeert je op tijd wanneer dit gebeurt en maakt met jou de nodige afspraken."

Voor scholen de vanaf schooljaar 2022-2023 interactief afstandsonderwijs organiseren, moeten de specifieke afspraken worden opgenomen in de specifieke bepalingen van het schoolreglement.

Als bijlage bij dit besluit worden de actuele overzichten toegevoegd van de toelichting bij de sjablonen voor het voltijds en deeltijds  secundair onderwijs en HBO5 Verpleegkunde toegevoegd. 

2  Bijkomende toelichting digitale communicatie tuchtprocedure en evaluatiebetwisting in schoolreglement (enkel voltijds secundair onderwijs)

Een school kan onder voorwaarden Smartschool gebruiken in plaats van een aangetekende zending voor de volgende communicaties:

  • Mededeling start tuchtprocedure en uitnodiging gesprek 
  • Beslissing tuchtmaatregel 
  • Resultaat overleg na evaluatiebeslissing: klassenraad komt wel of niet opnieuw samen, desgevallend nieuwe beslissing klassenraad. 

Ouders en leerlingen moeten via het schoolreglement op de hoogte zijn gebracht van deze werkwijze. In de toelichting bij de sjablonen voor voltijds en deeltijds secundair onderwijs worden scholen hierop gewezen (bijlagen 1 en 2 bij dit besluit).

Omdat de communicaties in kwestie hoofdzakelijk gebeuren in het gewoon voltijds en deeltijds secundair onderwijs, wordt deze werkwijze voor het schooljaar 2022-2023 enkel voorgesteld aan de scholen en centra van dit onderwijsniveau. 

3  Correctie in bepaling schoolreglement over overzitten (enkel voltijds secundair onderwijs)

De bewuste bepaling werd aangepast aan de regelgeving.

Juridische grond

  • Het besluit van de Vlaamse Regering houdende de codificatie betreffende het secundair onderwijs van 17 december 2010;
  • Bestuursdecreet van 7 december 2018;
  • Voorontwerp van decreet over het interactief afstandsonderwijs in het secundair onderwijs.

Regelgeving: bevoegdheid

De raad van bestuur is bevoegd voor de goedkeuring van de schoolreglementen.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen bekrachtigt de aanpassingen aan de sjablonen van schoolreglement voor 2022-2023 voor:
  • het voltijds secundair onderwijs;
  • het deeltijds secundair onderwijs;
  • HBO5 Verpleegkunde.

Artikel 2

De raad van bestuur beslist dat een directeur interactief onderwijs enkel kan organiseren na goedkeuring ervan door een netwerkdirecteur secundair onderwijs.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 4

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing
Informeren scholen secundaire scholen over aanpassingenJuridische Zakenzo snel mogelijk
Finaliseren van het schoolreglement op basis van het definitieve sjabloon   Directeurs secundair onderwijs
 september 2022

 


Bijlagen

  • Bijlage 1_Overzicht van de toelichting bij sjabloon secundair onderwijs_2022-2023.pdf
  • Bijlage 2_Leeg sjabloon secundair onderwijs (met correctie).pdf