Terug
Gepubliceerd op 01/06/2023

2023_RVBAGSO_00081 - Patrimonium vastgoedprojecten - SO/17/1472440 - Stedelijke basisschool De Vlinderboom afdeling Vlinder - Te Boelaarpark 5 in 2140 Borgerhout - werken (brand)veiligheid en bewoonbaarheid & totaalrenovatie voormalig koetshuis - Gunning verrekening reeks 9, perceel 1 + budgetverhoging - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 26/05/2023 - 16:00 de Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jinnih Beels, Voorzitter; Paul Cordy; Mie Branders; Peggy Pooters; Marc Swyngedouw; Greet Valck; Sanne Descamps; Sander Rottiers; Greet De Vrij; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur

Afwezig

Claude Marinower; Elke Verhaert

Verontschuldigd

Nathalie van Baren; Koen Daniëls; Bavo Smits

Secretaris

Greet De Vrij

Voorzitter

Paul Cordy
2023_RVBAGSO_00081 - Patrimonium vastgoedprojecten - SO/17/1472440 - Stedelijke basisschool De Vlinderboom afdeling Vlinder - Te Boelaarpark 5 in 2140 Borgerhout - werken (brand)veiligheid en bewoonbaarheid & totaalrenovatie voormalig koetshuis - Gunning verrekening reeks 9, perceel 1 + budgetverhoging - Goedkeuring 2023_RVBAGSO_00081 - Patrimonium vastgoedprojecten - SO/17/1472440 - Stedelijke basisschool De Vlinderboom afdeling Vlinder - Te Boelaarpark 5 in 2140 Borgerhout - werken (brand)veiligheid en bewoonbaarheid & totaalrenovatie voormalig koetshuis - Gunning verrekening reeks 9, perceel 1 + budgetverhoging - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context


Algemene informatie school

School:

 Stedelijke basisschool De Vlinderboom 

Onderwijsniveau:

 BAO

Onderwijsvorm:

 n.v.t.

Aantal stromen:

 4 (sinds schooljaar '22-'23)

Aantal huidige leerlingen:

333 kleuters en 564 leerlingen lager

 Algemene informatie bouwproject

 Type werken

 Werken (brand)veiligheid en bewoonbaarheid en totaalrenovatie voormalig koetshuis

Projectleider  Erwin Maeckelberghe
Bijdrage tot doelstellingen meerjarenplan 2020-2025
1. Capaciteit en aanbod  n.v.t.
2. Kwalitatieve en gezonde leeromgeving  n.v.t.
3. Duurzame en toekomstbestendige scholen
  3.1. Energiebesparing  23 016 kWh 
  3.2. CO² -besparing  4,6 Ton 
  3.3. Vergroende speelplaats  n.v.t. (speelplaatsen werden gerenoveerd en vergroend in 2018 en 2019)
4. Multifunctionele binnen- en buitenruimte in de wijk
  4.1 extra locatie klaar voor breed gebruik  n.v.t. (locatie wordt reeds breed gebruikt)


Op 23 februari 2018 heeft de raad van bestuur het projectvoorstel van bovenvermeld project goedgekeurd voor een totale projectkost van € 2 428 389,82.

Op 26 april 2019 heeft de raad van bestuur de wijziging van scope, budget en timing van bovenvermeld project goedgekeurd voor een totale projectkost van € 3 496 351,39.

Het project omvatte toen volgende percelen:

  • perceel 1: algemene aanneming van werken..

Na opstart van het project bleken volgende percelen nog nodig:

  • perceel 2: toegangscontrole (raamcontract); 
  • perceel 3: specifieke netwerkinfrastructuur voor de nieuwe data-installatie  (Digipolis); 
  • perceel 4: nieuwe digiborden (Digipolis); 
  • perceel 5: vernieuwen en verzwaren nutsaansluiting elektriciteit  (nutsmaatschappij Fluvius).

Op 27 maart 2020 werd overgegaan naar fase gunning met een aangepaste projectkost van € 4 015 806,10.  

Na fase gunning bleken volgende percelen nog nodig:

  • perceel 6: werken bestaande videofonie-installatie i.f.v. tijdelijke huisvesteging.
  • perceel 7: whiteboards + flatscreens (Digipolis);
  • perceel 8: specifieke netwerkinfrastructuur voor de nieuwe data-installatie gebouw Vlinder 1 (Digipolis).

Op 25 maart 2022 werd een budgetverhoging en nieuwe projectkost van € 4 343 794,22 goed gekeurd.

Volgende percelen werden reeds gegund :

Onderwerp

Beslissingsorgaan/datum

Bedrag

Perceel 1

 

Raad van bestuur d.d. 27/03/2020


€ 3 148 947,20 

 

Perceel 5

 

Manager Vastgoedprojecten d.d. 2/04/2020


€ 28 219,93

 

Perceel 2Manager Vastgoedprojecten d.d. 27/10/2020€ 20 742,22 
Perceel 4Manager Vastgoedprojecten d.d. 03/03/2021€ 23 030,76
Perceel 3Manager Vastgoedprojecten d.d. 21/06/2021€ 3 908,53
Perceel 6Manager Vastgoedprojecten d.d. 11/10/2021€ 1 607,52
Perceel 7Manager Vastgoedprojecten d.d. 05/04/2022€ 5 567,57
Perceel 8Manager Vastgoedprojecten d.d. 04/05/2022€ 17 065,19


Deze beslissing betreft de gunning voor de meerwerken, reeks 9, van perceel 1.

Juridische grond

De toekenning van de aanvullende werken en pluswerken die het gevolg zijn van onvoorziene omstandigheden gebeurt in toepassing van artikel 38/2 van het K.B. van 14 januari 2014.

De toekenning van de aanvullende werken die een andere oorzaak hebben dan onvoorziene omstandigheden gebeurt in toepassing van artikel 38/1 van het K.B. van 14 januari 2014.

De toekenning van de pluswerken die een andere oorzaak hebben dan onvoorziene omstandigheden gebeurt in toepassing van artikel 38/4 (de-minimis) van het K.B. van 14 januari 2014.

Regelgeving: bevoegdheid

Gezien de projectkost > € 250 000 incl. btw heeft de raad van bestuur de beslissingsbevoegdheid.

Argumentatie

De uitvoering van perceel 1 werd opgesplitst in 2 fases:

  1. fase 1 - werken (brand)veiligheid en bewoonbaarheid L-vormig gebouw met turnzaal en refter (uitvoering '20 - '21).
  2. fase 2 - werken (brand)veiligheid en bewoonbaarheid sanitair gebouw en totaalrenovatie voormalig koetshuis (uitvoering '21 - '22).

1) Verrekeningen

Fase 2 werd voorlopig opgeleverd d.d. 23 november 2022. In de PV van voorlopige oplevering werden de nodige wijzigingen opgenomen waarvoor nog een verrekening diende opgemaakt te worden. Hieronder een overzicht van de openstaande wijzigingen: 

  • wijzigingen waarvoor een verrekeningsvoorstel werd ingediend:
    • verrekeningsvoorstel 2.39 betreft de vervanging van de ketels in de stookplaats van het L-vormig gebouw (2 ketels in cascade) en in de stookplaats van het koetshuis (2 ketels in cascade).
  • wijzigingen waarvoor nog geen verrekeningsvoorstel werd ingediend:
    • de kroonlijsten van het L-vormig gebouw ter hoogte van het gelijkvloers dienen geschilderd te worden en het gaas / afsluiting ter hoogte van twee platte daken (sanitair achter refter en bergingen aan traphal) boven het gelijkvloers dienen vervangen te worden;
    • aan de brandkleppen in het nieuwe ventilatiesysteem van de refter / keuken (L-vormig gebouw) dienen  een aantal aanpassingen uitgevoerd te worden;
    • aan de afwerking van dakkoepels in het sanitair gelijkvloers (L-vormig gebouw) dienen een aantal aanpassingen uitgevoerd te worden;
    • de keldergaten van de kelder onder turnzaal (L-vormig gebouw) dienen aan de kant van de speelplaats voorzien te worden van nieuwe roosters;
    • in de refter dienen 2 extra dubbeldienstkranen geplaatst te worden: 1 in de keuken boven de professionele waterkoker en 1 in de refter zelf voor een waterdispenser;
    • in de turnzaal dient er een nieuwe voedingskabel naar een bestaand elektrisch bord getrokken te worden;
    • de mobiele wand in de refter werd door de gebruiker beschadigd en diende hersteld te worden (werd reeds uitgevoerd);
    • in de kelder van het koetshuis dient een beperkte ventilatie-installatie (in functie van hoge luchtvochtigheid door een gebrek aan natuurlijke ventilatie) geplaatst te worden;
    • de twee nieuwe dubbele deuren van het koetshuis die uitgeven op de speelplaats dienen uitgerust te worden met deurpompen en magneetblokken in functie van de toegangscontrole;
    • de nieuwe  geluidsinstallatie in de leraarskamer (koetshuis) dient ingewerkt te worden in een kast;
    • de aansluiting van de septische put diende (werd reeds uitgevoerd) vervangen te worden. Deze bevond zich juist onder de locatie van de werfkeet en kon pas na het weghalen van de werfinrichting vervangen worden;
    • de bovenlichten van de inkomdeuren van het sanitair gebouw dienen vervangen te worden door verluchtingsroosters;
    • aan de kranen van de uitgietbakken in poetsbergingen dienen de nodige aanpassingen uitgevoerd te worden;

De aannemer is ook bezig in de afdelingen Rups en Cocon (aparte aanbesteding). De werken in deze afdelingen worden gekenmerkt door een zeer strikte timing. Aangezien bovenstaande wijzigingen niet van dringende aard zijn, werd beslist om de lopende renovatiewerken voorrang te geven en met de verrekeningen van deze wijzingen te wachten tot een rustiger moment.

2. Budgetverhoging ten gevolge van  problematiek ketels

De huidige resterende werkingsmarge bedraagt € 53.292,40. Dit bedrag is toereikend voor alle hierboven opgesomde wijzigingen met uitzondering van één, i.c. het vervangen van de ketels. Voor dit werk werd verrekeningsvoorstel 2.39 ingediend ten belope van € 79 762,50 incl. btw.

De stookplaatsen van  het koetshuis en het L-vormige gebouw werden in 2013 volledig gerenoveerd. Deze maakten dan ook geen deel uit van huidige renovatiewerken. Het koetshuis werd in september '22 in gebruik genomen. In oktober werd de verwarming opgestart en bleken er al snel problemen te zijn met de ketels. Ook in het L-vormige gebouw deed dit probleem zich voor. Uit een bevraging van de dienst technisch onderhoud bleek dat de ketels ondanks hun beperkte leeftijd al reeds voor de start van huidige renovatiewerken de nodige problemen vertoonden, met frequentie interventies tot gevolg. Elke ketel is uitgerust met meerdere branders en dat systeem heeft nooit goed gewerkt. Er werden door de dienst technisch onderhoud de laatste jaren al heel wat stappen ondernomen maar die konden geen definitieve oplossing bieden. Bovendien is de aannemer die de ketels geplaatst heeft kort na de uitvoering failliet gegaan, dus ook daar kon geen verhaal gehaald worden. Op dit moment is de situatie zo erg dat er meerdere malen per week een interventie nodig is en dat in beide stookplaatsen telkens maar één ketel werkt. 

Er werden offertes opgevraagd voor de herstellingen maar die zijn zeer hoog en bieden geen garantie dat de problemen hiermee van de baan zullen zijn. De dienst Technisch Onderhoud is dan ook vragende partij om deze ketels te vervangen. Bijgevolg werd prijs gevraagd aan de aannemer van deze renovatiewerken om de 4 ketels te vervangen. De renovatiewerken bevatten een aanzienlijk lot ventilatie en verwarming (in fase 2 werd de volledige verwarmingsinstallatie met uitzondering van de stookplaats vernieuwd) en het vervangen van de ketels kan dan ook als een aanvullend werk binnen deze opdracht gekaderd worden. De goed te keuren budgetverhoging is het gevolg van deze wijziging en het daarvoor ingediende verrekeningsvoorstel.

Verrekeningsvoorstel 2.39 vormt reeks 9 en volgende totaalbedragen:

 

 

 excl. btw

 

btw

 

incl. btw

VH +

0,00 

0,00 

0,00 

VH –

0,00 

0,00 

0,00 

minwerken

0,00 

0,00 

0,00 

pluswerken

0,00

0,00 

0,00 

aanv. werken

75 247,64 

4 514,86 

79 762,50 

TOTAAL

75 247,64 

4 514,86 

79 762,50 


3) Actualisering prijsherziening

Het actualiseren van de prijsherziening zorgt voor bijkomende stijging van de projectkost ten belope van € 16 481,59. De lange uitvoeringstermijn van het project zorgt er voor dat  de prijsherziening een aanzienlijke impact heeft op de projectkost.

4) Impact planning

De wijzigingen hebben geen invloed op de vooropgestelde timing.

Algemene financiële opmerkingen

Gunning meerwerken
Het totaal van de aanvullende werken bedraagt € 79 762,50. Het ingediende verrekeningsvoorstel is in orde en de opgegeven prijzen zijn marktconform.

Impact erelonen
De werken zoals beschreven in het verrekeningsvoorstel zorgen voor een aanpassing (incl. btw) van het voorziene ereloon als volgt:

Architect

€ 00,00

VC Verwezenlijking

€ 122,91

EPB-verslaggever

€ 00,00

TOTAAL

€ 122,91

 

Impact projectkost
De totale wijziging van het ingediende verrekeningsvoorstel en aanpassing erelonen bedraagt € 79 885,41 incl. btw. Dit bedrag vormt samen met de bijkomende prijsherziening van € 16 481,59 incl. BTW de gevraagde budgetverhoging van € 96 367,00 incl. BTW.

In onderstaande tabel staat een oplijsting van de verschillende onderdelen van de projectkost (alle bedragen incl. btw):

 

Laatst goedgekeurde
 status 43

Goed te keuren bedragen

Huidige
 status 46

Oorspronkelijk gegunde bouwkost

€ 3 148 947,20

 

€ 3 148 947,20

 

 

 

 

Start Werken

03/08/2020

 

03/08/2020

Voorlopige Oplevering

23/11/2022

 

23/11/2022

Definitieve Oplevering

23/11/2023

 

23/11/2023

Afgerond

23/11/2024

 

23/11/2024

 

 

 

 

Geraamde bouwkost

€ 0,00

 

€ 0,00

Gegunde bouwkost

€ 3 246 769,44

 

€ 3 246 769,44

Aanvullend

€ 502 553,91

+ € 79 762,50

€ 582 316,41

VH+

€ 11 964,30


€ 11 964,30

VH-

-€ 32 648,96


-€ 32 648,96

Minwerken

-€ 201 223,41


-€ 201 223,41

Pluswerken

€ 183 212,55


€ 183 212,55

Totaal Bouwkost

€ 3 710 627,82

 

€ 3 790 390,32

 

 

 

 

Erelonen

€ 320 188,75

 

€ 320 188,75

Effect Ereloon Wijzigingen

€ 39 090,31

+ € 122,91

€ 39 213,22

Totaal Erelonen

€ 359 279,06

 

€ 359 401,97

 

 

 

 

Werkingsmarge

€ 556 241,09

+ € 79 885,41

€ 636 126,50

Effect Wijzigingen

€ 463 858,38

 + € 79 762,50

€ 543 620,88

Effect Ereloon Wijzigingen

€ 39 090,31

 + € 122,91

€ 39 213,22

Resterende Werkingsmarge

€ 53 292,40

 

€ 53 292,40

 

 

 

 

Subtotaal

€ 4 123 199,28

+ 79 885,41  

€ 4 203 084,69

Index

€ 0,00

 

€ 0,00

Prijsherziening

€ 697 806,54

+ € 16 481,59 

€ 714 288,13

TOTALE Projectkost

€ 4 821 005,82

+ 96 367,00 

€ 4 917 372,82


Het budget, opgenomen in de meerjarenplanning 2020-2025, is niet toereikend.

Bedrag voorzien bij laatst goedgekeurde status

€ 4 821 005,82

Bedrag extra te voorzien in deze legislatuur

€ 96 367,00

 

Agion

Het dossier betreft een Agion dossier.

Het werd ingediend op de reguliere pot 2019, 2020 en 2021.

Er is een principeakkoord.

Het bedrag van het principeakkoord bedraagt € 2 429 852,52.  

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020504 - Voldoende, duurzame en inspirerende leer- en werkomgevingen

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de gunning goed van de meerwerken van perceel 1: werken via mededingingsprocedure met onderhandeling in de stedelijke basisschool De Vlinderboom afdeling Vlinder, Te Boelaarpark 5, 2140 Borgerhout aan de firma Monument Goedleven nv, Pauwelslei 186 voor het bedrag van € 75 247,64 excl. btw + 4 514,86 (6% btw) = € 79 762,50 incl. btw. 

Artikel 2

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van de wijzigingen van de erelonen voor een totaalbedrag van € 122,91 incl. btw.

Artikel 3

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de budgetverhoging goed voor een bedrag van € 96 367,00 incl. btw en keurt de aangepaste projectkost van € 4 917 372,82 goed.

Artikel 4

Uitvoering beslissing: Patrimonium vastgoed

Artikel 5

De raad van bestuur beslist dat dit project in het masterplan onder projectnr. 851 wordt opgenomen en dat de boekhoudkundige referentie onderstaande code betreft:

B912 DB 851 

2LWS020504 PROG41