AG Stedelijk Onderwijs heeft een lange traditie van internationale partnerschappen. We zetten zowel in op schoolspecifieke projecten als op schooloverstijgende projecten.
In de huidige ambitienota verankeren we de internationale werking als volgt:
Ambitienota 20-25, speerpunt 5.1 – Actief burgerschap, ambities:
De scholen van het Stedelijk Onderwijs versterken hun internationaal netwerk in functie van leerervaringen voor hun lerenden.
Het Stedelijk Onderwijs heeft een internationaal partnerschap aangegaan met onderwijspartners in functie van kennisdeling over één of meer speerpunten.
Deze internationale partnerschappen worden gefinancierd door Europese subsidiekanalen zoals Erasmus+, Interreg, Europees Sociaal Fonds (ESF), Citizens, Equality, Rights and Values Programme (CERV),…
Volgens artikel 15, §5 van de statuten kan de raad van bestuur bevoegdheden van dagelijks bestuur delegeren naar het directiecomité dat volgens artikel 23 kan subdelegeren naar personeelsleden.
Naar aanleiding van recente Europese subsidieaanvragen voor schooloverstijgende projecten stellen we vast dat de aanvraagprocedure en de opvolging van de schooloverstijgende Europese projecten voor AGSO behoort tot het dagelijks bestuur. Omdat deze aanvragen en de opvolging ervan veel administratieve beslissingen vragen, is het aangewezen om de bevoegdheid hierover te delegeren.
Dagelijks bestuur
AGSO neemt enkel deel aan internationale projecten die kaderen binnen de uitvoering van de speerpuntennota en het regelgevend kader van de Europese subsidielijn. De deelname aan een project houdt geen nieuwe beleidsbeslissing in.
Administratieve planlast
De Europese instanties vragen per project een specifieke delegatie van het schoolbestuur aan 1 persoon. Voor elke aanvraag of opvolging vereisen Europese instanties dat de handtekeningbevoegdheid aan 1 natuurlijke persoon wordt toegewezen. De statuten en het huishoudelijk reglement bepalen dat de raad van bestuur zich kan verbinden door 2 bestuurders of het directiecomité door 2 leden. De Europese instanties laten dit niet toe.
Om zowel de administratieve last te beperken, als om te voldoen aan de verwachtingen van de Europese instanties wordt de beslissings- (en dus ook de handtekenbevoegdheid) gedelegeerd naar de directeur onderwijskwaliteit, via delegatie naar het directiecomité en subdelegatie naar de directeur onderwijskwaliteit.
De rapportering aan de raad van bestuur gebeurt via de halfjaarlijkse en jaarlijkse rapportering conform de BBC-cyclus.
Europese instanties
De delegatie gebeurt voor projecten die vallen onder:
Erasmus+: het onderwijsprogramma van de EU
Interreg: het regionale innovatieprogramma van de EU
Europees Sociaal Fonds (ESF): dit fonds ondersteunt werkgelegenheid, helpt mensen aan het werk en zorgt voor eerlijke arbeidskansen
Citizens, Equality, Rights and Values Programme (CERV): het programma van de EU ter ondersteuning en ontwikkeling van open, op rechten gebaseerde, democratische, gelijke en inclusieve samenlevingen op basis van de rechtsstaat.