Terug
Gepubliceerd op 30/09/2022

2022_RVBAGSO_00167 - Patrimonium - Open Infra - Retributiereglement voor de terbeschikkingstelling van de infrastructuur van het Topsporthuis voor overnachting 2023-2025 - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
wo 28/09/2022 - 16:30 de Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peggy Pooters; Jinnih Beels, Voorzitter; Paul Cordy; Greet Valck; Sanne Descamps; Nathalie van Baren; Sander Rottiers; Greet De Vrij; Veronique Van Langenhove, Kabinetschef schepen onderwijs; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur

Afwezig

Claude Marinower; Elke Verhaert

Verontschuldigd

Koen Daniëls; Mie Branders; Bavo Smits; Marc Swyngedouw

Secretaris

Greet De Vrij

Voorzitter

Paul Cordy
2022_RVBAGSO_00167 - Patrimonium - Open Infra - Retributiereglement voor de terbeschikkingstelling van de infrastructuur van het Topsporthuis voor overnachting 2023-2025 - Goedkeuring 2022_RVBAGSO_00167 - Patrimonium - Open Infra - Retributiereglement voor de terbeschikkingstelling van de infrastructuur van het Topsporthuis voor overnachting 2023-2025 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 29 juni 2020 keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor de terbeschikkingstelling van schoolinfrastructuur aan derden voor de periode 2020-2025 goed (jaarnummer 2020_GR_00456).

De recente bouw van het Topsporthuis in Wilrijk creëert een nieuwe situatie in het patrimonium van het AG Stedelijk Onderwijs. Noch het aanbieden van slaapkamers, noch het aanbieden van overnachting werd voorzien in de huidige reglementering. Om extern gebruik van deze infrastructuur mogelijk te maken is een nieuw retributiereglement noodzakelijk.

Ingevolge de beheersovereenkomst 2020-2025 tussen de Stad Antwerpen en het AG Stedelijk Onderwijs blijft de gemeenteraad van de stad Antwerpen bevoegd voor het vaststellen van de retributiereglementen en tarieven inzake de taken van gemeentelijke belang die aan het agentschap werden toevertrouwd.

Argumentatie

Voorliggend reglement : korte motivatie voor de artikels

Artikel 1: Inleiding

Het voorliggend retributiereglement zal ingaan op 1 januari 2023 en aflopen op 31 augustus 2025. De einddatum is in lijn met de huidige reglementering voor terbeschikkingstelling van schoollokalen aan externen binnen het AG Stedelijk Onderwijs. 

Artikel 2: Definities

In dit artikel worden definities overlopen op het domein van de terbeschikkingstellingen in het Topsporthuis. 

Artikel 3: Vaststelling van retributies

Voor de vaststelling van de tarieven in het voorliggende retributiereglement baseerde het AG Stedelijk Onderwijs (AG SO) zich waar mogelijk op het bestaande retributiereglement van het AG SO (2020_GR_00456). Het AG SO heeft daarin de tarieven van de stedelijke organisaties overgenomen voor de respectievelijke ruimtes in het retributiereglement van het AG Stedelijk Onderwijs. 

Sinds 1 januari 2019 geldt een nieuwe BTW-regeling voor kortdurende onroerende verhuur. Dat betekent dat alle kortdurende verhuur (van 1 minuut tot 6 maanden) aan BTW onderworpen is. Er kan een uitzondering toegestaan worden voor natuurlijke personen en vzw’s die het onroerend goed niet voor hun beroepsuitoefening of economische activiteit aanwenden. In het grootste deel van de reservaties zal dit dus geen gevolgen hebben. Omdat het AG SO vrijgesteld is van BTW, voert het op dit moment geen binnenlandse BTW-boekhouding. Daarom wordt het commercieel tarief niet voorzien in het voorliggende retributiereglement.

Aanvragers die een winstgevend oogmerk of zakelijke belangen als doelstelling hebben, kunnen geen gebruik maken van de schoolinfrastructuur en lokalen van het AG SO. Enkel voor activiteiten die direct bijdragen aan de realisatie en de uitvoering van de beleidsdoelstellingen van het AG SO kan een uitzondering gemaakt worden. Er wordt in dat geval geen retributie aangerekend.

Voor de specifieke situatie van het Topsporthuis worden nieuwe types ruimte toegevoegd.  

Er worden twee nieuwe types lokalen toegevoegd:

  • Slaapkamer
  • Was- en droogruimte

Artikel 4: Vaststelling tarieven

Gebruik van de algemene ruimtes van het Topsporthuis is ondersteunend aan de overnachting. Het AG SO wil de reservatie en opvolging vereenvoudigen door het gebruik van de ondersteunende ruimtes het ritme van de overnachting te laten volgen. Daardoor wordt de retributie in een forfait gegoten en toegepast op basis van het gevraagde aantal overnachtingen.  

De tarieven uit het bestaande retributiereglement van AG SO worden waar mogelijk behouden en als basis gebruikt. 

Algemene ruimtes 

Een forfait voor de algemene ruimtes wordt gebaseerd op het aanrekenen van 5 gebruiksuren uit de bestaande reglementering van het AG SO. Binnen dit forfait is het doorlopende gebruik van de betreffende ruimte tijdens de aangevraagde reservering mogelijk. 

Voor gebruik van het parkeerterrein (bestaande uit 11 parkeerplaatsen) wordt op het bestaande tarief van een parkeerplaats ook een factor vijf toegepast. 

  

Omschrijving

Per aangevraagde nacht in euro 

Achterliggende berekening

Speelplaats

25,00

= 5 EUR * 5 gebruiksuren

Refter

25,00

= 5 EUR * 5 gebruiksuren

Polyvalente ruimte

30,00

= 6 EUR * 5 gebruiksuren

Parkeerterrein

20,00

= 4 EUR * 5 eenheden

Keuken 

250,00

= 50 EUR * 5 gebruiksuren

 

Specifieke ruimtes 

Het tarief voor de twee nieuwe types lokalen wordt als volgt vastgelegd en toegevoegd:

Omschrijving

Per dag in euro 

Was- en droogruimte 

50,00

Deze tarifering volgt het tarief voor gebruik van een keuken uit de bestaande reglementering van het AG SO. Omdat gebruik en verbruik van de faciliteiten in deze ruimte moeilijk in gebruiksuren te vatten valt zal per gebruiksdag en per gebruikt lokaal het tarief voor 1 uur worden aangerekend, in plaats van het effectief aantal uren.

Omschrijving

Per nacht in euro 

Slaapkamer  

20,00

Binnen de Groep Antwerpen bestaat behoudens vergissing geen vergelijkbare tarifering voor overnachting. AG SO wenst echter de methodiek van benchmarking te behouden en onderzocht de tarifering in vergelijkbare infrastructuur, zowel internaten die openstaan voor externe reservaties als topsportlocaties. 

Verblijf

per nacht in euro 

Sportcomplex Sport Vlaanderen Hofstade

20,50

Sport Vlaanderen Gent

35,00

Internaat MosaRT Maaseik

12,10

Internaat Da Vinci Edegem

13,00  

Hieruit wordt een gemiddelde van 20,15 euro per nacht berekend. Om de berekening eenvoudiger te maken en in navolging met de methodiek in het bestaande retributiereglement van het AG SO zal het tarief worden afgerond naar 20,00 euro per nacht, volgens de normale afrondingsregels. 

Om oneigenlijk gebruik te vermijden zal het AG SO voor groepen groter dan 10 deelnemers de algemene ruimtes (refter, polyvalente ruimte, parkeerterrein) steeds mee opnemen in de gevraagde reservatie. 

Artikel 5: Vrijstelling

In het bestaande reglement is de mogelijkheid voorzien dat gebruikers een vrijstelling van de retributie van het ruimtegebruik aanvragen. Dit wordt ook in het voorliggende reglement voorzien. 

Artikel 6: Vermindering van retributie

In het bestaande reglement is de opportuniteit voorzien dat gebruikers kunnen samenwerken met de scholen waarvan ze infrastructuur gebruiken. Dit wordt ook in het voorliggende reglement voorzien. 

Dit kan door ofwel inhoudelijk samen te werken in het kader van actief burgerschap of de versterking van het pedagogisch project van de school ofwel te investeren in het patrimonium van de betrokken school. Op die manier kan de school ook een pedagogisch of materieel voordeel halen uit de ter beschikking stelling van haar lokalen.

De betrokken school beoordeelt de aanvraag van de gebruiker tot vermindering van de retributie op basis van het pedagogisch of materieel voordeel voor de school. Deze beoordeling zal samen met de motivatie van de gebruiker worden voorgelegd aan het bevoegde orgaan ter goedkeuring. In haar besluit van 6 maart 2017 (2017_DCAGSO_00048) heeft het directiecomité de beoordeling van de aanvragen tot vermindering geconcretiseerd.

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen delegeert de bevoegdheid tot beslissing over de vermindering en vrijstelling van retributie aan het directiecomité. Het directiecomité legt deze jaarlijks ter kennisneming voor aan de raad van bestuur.

Artikel 7: Waarborg 

De regeling omtrent waarborg voor het ruimtegebruik wordt overgenomen uit de bestaande reglementering.  

Artikel 8: Schade

Een schadegeval tijdens het gebruik van schoolinfrastructuur zorgt voor veel overhead werkzaamheden. Daarom wordt een niet-kostendekkende forfaitaire dossierkost opgenomen in het retributiereglement. Aan de gebruiker zal standaard een administratieve kost van 50,00 EUR worden aangerekend indien er zich tijdens de gebruiksperiode schade heeft voorgedaan die aan hem toerekenbaar is.

Dit volgt de werking en tarifering in de bestaande reglementering voor extern gebruik van schoollocaties.  

Artikel 9: Bijkomende kosten verbonden aan de terbeschikkingstelling

Verplichte externe schoonmaak

Een verplichte schoonmaak aan het einde van de reservatie garandeert dat de gereserveerde ruimtes bij opstart van de reguliere schoolse activiteit beantwoorden aan de normen binnen de onderwijswereld. De tarifering werd opgesteld door de schoonmaakleverancier van het AG SO en zal integraal  aan de aanvrager worden doorgerekend. 

De aanvrager moet de gereserveerde ruimtes achterlaten in dezelfde staat als bij aanvang van de reservatie. Als de lokalen in een dermate vuile of onhygiënische toestand worden achtergelaten dat de voorziene schoonmaak ontoereikend is, zal de meerkost uiteraard ook op de gebruiker verhaald worden. 

Afspraken openen en sluiten

Gezien de complexiteit van de locatie Edegemsesteenweg 25 zal voor het regelen van de toegang de bestaande werking uit het reglement voor extern gebruik van schoollokalen niet gevolgd worden. Het bedrag voor de vervangingswaarde van een toegangsbadge wordt wel overgenomen.

Artikel 10: Betalingstermijn

Dit artikel werd overgenomen uit bestaande reglementering voor extern gebruik van schoollocaties.

Artikel 11: Onbeschikbaarheid lokalen 

Dit artikel werd overgenomen uit bestaande reglementering voor extern gebruik van schoollocaties.

Artikel 12: Beëindiging van de terbeschikkingstelling 

Dit artikel werd overgenomen uit bestaande reglementering voor extern gebruik van schoollocaties.

Artikel 13: Ingangsdatum

De voorliggende reglementering zal ingaan op 1 januari 2023.
Deze vervangt geen voorgaande.  

Artikel 14: Betwistingen 

Dit artikel werd overgenomen uit bestaande reglementering voor extern gebruik van schoollocaties.

Juridische grond

De gecoördineerde grondwet verleent bij artikels 41, 162/2e, 170/paragraaf 4 en 173 aan de gemeenten fiscale autonomie.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd voor het goedkeuren van retributiereglementen.

Algemene financiële opmerkingen

Het is op dit moment moeilijk in te schatten hoeveel ontvangsten uit het ter beschikkingstellen van de infrastructuur van het Topsporthuis voor overnachting kunnen verwacht worden. Deze inkomsten zullen worden toegekend aan de school, die deze in de eigen werking zal kunnen gebruiken voor het professioneel beheer van het internaat en in functie van de betrokken leerlingen.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020504 - Voldoende, duurzame en inspirerende leer- en werkomgevingen

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt het huidige voorstel goed voor het “Retributiereglement voor de terbeschikkingstelling van de infrastructuur van het Topsporthuis 2023-2025”.

Artikel 2

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen vraagt aan de gemeenteraad om het huidig voorstel voor het “Retributiereglement voor de terbeschikkingstelling van de infrastructuur van het Topsporthuis 2023-2025” goed te keuren.

Artikel 3

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen delegeert de bevoegdheid tot beslissing over de vermindering en vrijstelling van retributie aan het directiecomité. Het directiecomité legt deze jaarlijks ter kennisneming voor aan de raad van bestuur.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 5

Uitvoering beslissing:
Taak Verantwoordelijke Timing
Het retributiereglement, na goedkeuring door de raad van bestuur, voorleggen aan de gemeenteraad van Antwerpen voor goedkeuring
Pat/Vastgoed/VIA
Zo snel mogelijk 
Communicatie van het nieuwe retributiereglement
Pat/Vastgoed/VIA
Na goedkeuring door de gemeenteraad van Antwerpen


Bijlagen

  • RR_TSH.docx