Terug
Gepubliceerd op 27/06/2023

2023_RVBAGSO_00091 - AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen - Masterplan patrimonium 2020-2025 - Review 2023 - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 23/06/2023 - 16:00 de Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy; Peggy Pooters; Marc Swyngedouw; Greet Valck; Sanne Descamps; Nathalie van Baren; Sander Rottiers; Koen Daniëls; Greet De Vrij; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur

Afwezig

Claude Marinower; Elke Verhaert

Verontschuldigd

Jinnih Beels, Voorzitter; Mie Branders; Bavo Smits

Secretaris

Greet De Vrij

Voorzitter

Paul Cordy
2023_RVBAGSO_00091 - AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen - Masterplan patrimonium 2020-2025 - Review 2023 - Goedkeuring 2023_RVBAGSO_00091 - AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen - Masterplan patrimonium 2020-2025 - Review 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het Stedelijk Onderwijs bouwt mee aan de stad van morgen door het realiseren van voldoende, gezonde, duurzame en inspirerende leer- en werkomgevingen voor haar lerenden en medewerkers. Duurzame en inspirerende schoolgebouwen verhogen het welbevinden, wat bijdraagt tot betere leerprestaties. Aantrekkelijke schoolomgevingen en -gebouwen faciliteren het leerproces. Zo zorgen we ervoor dat schoolteams zich kunnen concentreren op hun kerntaak.

Op 29 november 2019 werd de beleidsvisie patrimonium goedgekeurd op de raad van bestuur. Vanuit de leidende principes en strategische keuzes in deze visie werden concrete acties opgemaakt. Eén daarvan is het masterplan Onderwijspatrimonium.

Het Masterplan Onderwijspatrimonium van het Stedelijk Onderwijs is een concreet programma van vastgoedprojecten (nieuwbouw en renovaties) die bijdragen tot het realiseren van 4 ambities:

  • In een grootstedelijke context met een sterke demografische groei voorziet Stedelijk Onderwijs in een voldoende en gepast aanbod en draagt zijn steentje bij tot de nodige capaciteitsuitbreidingen in basis- en secundair onderwijs.
  • Het Stedelijk Onderwijs zet zijn inhaalbeweging verder en zorgt voor het behoud van capaciteit door het bouwen, renoveren en onderhouden van zijn schoolgebouwen tot kwalitatieve en gezonde leer- en werkomgevingen.
  • Het Stedelijk Onderwijs realiseert duurzame en toekomstbestendige schoolgebouwen. We realiseren mee de klimaatdoelstellingen van de stad met energiebesparende maatregelen, meer groen in buitenruimtes, verbetering van de luchtkwaliteit, …
  • Stedelijk Onderwijs voorziet multifunctionele en flexibele gebouwen en speelplaatsen, die waar mogelijk breed kunnen gebruikt worden door wijk-, cultuur- en sportverenigingen, zodat de school het kloppend hart van de wijk kan zijn.

Op 29 november 2019 keurde de raad van bestuur het masterplan onderwijspatrimonium voor de periode 2020-2025 goed. 

Op 26 november 2021 keurde de raad van bestuur de review 2021 van het masterplan goed.

De aanhoudende stijging van de energie- en loonkosten hebben tot gevolg dat het Stedelijk Onderwijs voor de periode 2022-2025 minder stadsdotatie zal ontvangen. Bijkomend zijn index/prijsherziening aanzienlijk gestegen ten gevolge van de huidige conjunctuur waardoor deze bijgesteld dient te worden in het masterplan. Een volgende review van het masterplan drong zich bijgevolg op.

Juridische grond

niet van toepassing

Regelgeving: bevoegdheid

De raad van bestuur is bevoegd.

Argumentatie

1. Verminderde stadsdotatie

Door de stijging van energie- en loonkosten zal het Stedelijk Onderwijs voor de periode 2022-2025 18.386.501,68 € minder stadsdotatie ontvangen (wijziging van AMJP5 naar AMJP 6).

2. Stijging index/prijsherziening

De huidige conjunctuur resulteert in het stijgen van index/prijsherziening waardoor het masterplan hier op dient bijgesteld te worden. Bovendien werd een nieuwe methodiek voor inschatting van index/prijsherziening uitgewerkt en op de projecten toegepast.

Methodiek index/Prijsherziening:

We maken onderscheid tussen ‘projecten in studiefase’ en ‘projecten in uitvoering’ waarbij  we verschillende index- / prijsherzieningsvoeten onderscheiden.

Bepalen van de maandelijkse indexvoet en prijsherzieningsvoet:

Om de effectieve voeten te bepalen baseren we ons op een externe prognosestudie (geïnitieerd door AG Vespa), waarbij het externe bureau 3 scenario’s benoemd: scenario ‘laag’, ‘gemiddeld’ en ‘hoog’.

Momenteel hebben we te maken met een hoge prijsherzieningsvoet, de prognosestudie geeft aan dat de voet in de toekomst terug gaat dalen.

Voor de projecten in studiefase stelt de afdeling Vastgoed daarom voor om de voet van het scenario ‘laag’ toe te passen, omdat deze projecten nog een lange doorlooptijd hebben te gaan en er niet onnodig te veel budget gereserveerd wordt.

Voor de projecten in uitvoering wordt voorgesteld om de voet van het scenario ‘hoog’ toe te passen, gezien deze projecten reeds in uitvoering zijn waardoor de huidige hoge prijsherzieningsvoet van toepassing is.

Dit resulteert in volgende, maandelijkse indexvoeten :

  • Projecten in studiefase: 0,35%
  • Projecten in uitvoering: 0,61%

In de toekomst moeten we de voeten flexibel kunnen aanpassen om ze zo realistisch mogelijk te zetten. Daarvoor passen we volgende strategie toe :

a) In normale omstandigheden (‘normale’ conjunctuur): jaarlijkse evaluatie en aanpassing:

  • Voor projecten in studiefase: aanpassing index/prijsherzieningsvoet op basis van gemiddelde ABEX index over de afgelopen 6 jaar.
  • Voor projecten in uitvoeringsfase: aanpassing van prijsherzieningsvoet op basis van gemiddelde ABEX index over de afgelopen 3 jaar.

b) In abnormale omstandigheden (‘abnormale’ conjunctuur bvb. bij oorlog / crisis, zoals de huidige situatie): aanpassing op basis van een nieuw aan te vragen externe prognosestudie.

Voor de projecten in gedelegeerd bouwheerschap (AG Vespa / Fluvius) wordt de index/prijsherziening bepaald door respectievelijk AG Vespa en Fluvius vanaf het moment dat deze worden overgedragen, gezien het inschatten van een accurate projectkost de verantwoordelijkheid is van de gedelegeerd bouwheer.

Voor de projecten met Fluvius is de impact minimaal gezien deze een korte doorlooptijd hebben. 

Voor de AG Vespa projecten is de budgettaire impact groter: AG Vespa heeft de projectkosten dan ook aangepast volgens eigen methodiek.

De aanpassing in budget en financiering ten gevolge van de verminderde stadsdotatie en de stijging van index en prijsherziening, heeft een budgettaire impact op het masterplan 2020-2025.

3. De oplossing voor deze budgettaire impact werd gevonden in:

a) Het uitzetten van haalbare / realistische doorlooptijden waaruit de budgettaire spreiding volgt.  De aanpassing van de spreiding van de individuele projecten ten gevolge van vertragingen door onvoorziene omstandigheden werd daarbij verwerkt.

b) Bijkomend werd de spreidingsstrategie zeer kritisch bekeken en aangepast. Hieruit volgt een zo realistisch mogelijke spreiding op basis van huidige kennis en ervaring.

c) AG Stedelijk Onderwijs schatte de spreiding van de AG Vespa projecten deze keer zelf in. Uit het verleden blijkt immers dat de spreiding die AG Vespa doorgeeft voor de Vespa-projecten vaak te ambitieus is.

Door bovenstaande 3 acties wordt budget doorgeschoven in de tijd, maar dienen geen projecten bewust naar achter geschoven te worden om de impact van de verhoogde index/prijsherziening en de verminderde stadsdotatie op te vangen.

Het gevolg van het doorschuiven van het budget in de tijd, is dat de budgettaire impact op volgende legislatuur vergroot:


Impact 2026-2031
Goedgekeurde projecten (projectvoorstel goedgekeurd)171.187.670,02€
waarvan reeds gegund (uitvoering)13.330.838,44€


In functie van risicobeheersing zal bij elk projectvoorstel en elke gunning strikt worden opgevolgd of het daarbij horende financieel engagement noodzakelijk is of uitgesteld kan worden, dit om de budgettaire impact op volgende legislatuur onder controle te houden, in afwachting tot de stadsdotatie voor 2026-2031 gekend is.

4. Impact op scholen

Als we de opleveringsdata van de projecten in de review 2021 vergelijken met de data van oplevering in review 2023, dan dient opgemerkt dat in ongeveer 21% van de projecten de oplevering is verschoven naar een volgend schooljaar. Voor 14% van de projecten is de oplevering meer dan een schooljaar opgeschoven. Indien de vertraging grote impact heeft op de werking van de school, dan worden steeds noodscenario’s uitgewerkt door patrimonium om deze impact te verlagen.

Voor 65% van de projecten is de oplevering sneller, tijdig of in hetzelfde schooljaar voorzien.

5. De review 2023 bestaat uit volgende projectenlijsten:

Lijst 1: goedgekeurd projecten (projectvoorstel goedgekeurd)

Lijst 2: nieuwe projecten (tov review 2021)

Lijst 3: geschrapte projecten (tov review 2021)

Lijst 4: strategische projecten

Lijst 5: goedgekeurde projecten (projectvoorstel reeds goedgekeurd) met budgettaire impact op 2026-2031

Lijst 6: goedgekeurde ambitienota’s

Lijst 7: DBFM projecten: (a) uitgevoerde / (b) goedgekeurde, nog niet in uitvoering / (c) ingediende / (d) in aanmerking komende projecten voor DBFM

6. Met de review 2023 zijn ook de doelwaarden van de indicatoren voor de periode 2020-2025 gewijzigd.

Indicatoren

Doelwaarden MP 20-25 Review 2021 (alles 100%)

Doelwaarden MP 20-25 Review 2023 (alles 100%)

Reeds gerealiseerd in 2020 - 2021 - 2022

Aantal opgeleverde projecten

209 

225

105

Aantal gecreëerde plaatsen basisonderwijs 

1911

680

584

Aantal gecreëerde plaatsen secundair onderwijs 

455

539

145

Aantal gecreëerde plaatsen buitengewoon onderwijs

32

218

32

Theoretische energiebesparing in kWh 

6 278 852,77

6.699.036

3.172.639

Theoretische CO2 besparing in ton/kWh 

1 194,04

1362,92

626

Aantal vergroende speelplaatsen 

21

23

6

Aantal extra locaties klaar voor breed gebruik 

18

19

9

% gerealiseerde projecten per jaar Jaarlijks target – 2020 = 80%

80%

80%

/

% financiële realisatiegraad investeringsuitgaven Jaarlijks target – 2020 = 80%

 80%

80%

/

% financiële realisatiegraad investeringsdotatie Jaarlijks target – 2020 = 90%

 90%

90%

/


De doelwaarden over de periode 2020-2025 zijn gewijzigd omwille van nieuwe projecten, geschrapte projecten, projecten die doorschuiven in de tijd waardoor de oplevering in volgende legislatuur valt.

We stellen vast dat alle doelwaarden gestegen zijn, met uitzondering van het aantal gecreëerde plaatsen basisonderwijs. Dit is het gevolg van bewuste beleidsbeslissingen door aanpassing van de recente HIVA cijfers, waardoor verschillende programma’s van projecten zijn bijgesteld:

  • Project Speerstraat is opgeleverd maar hier worden geen 432 extra plaatsen lagere school, zoals initieel gepland, gerealiseerd.
  • Project Verschansingstraat: hier wordt geen extra stroom basisonderwijs ingericht, echter worden extra plaatsen secundair ingericht.

Fasering

niet van toepassing

Inspraak

Bij de opmaak van de review werd input verzameld van medewerkers patrimonium en werden beleidsbeslissingen vanuit aanbod verwerkt.

Algemene financiële opmerkingen

Het masterplan wordt gefinancierd via investeringen enerzijds en via alternatieve financieringen (DBFM Scholen van morgen, project specifieke DBFM, huursubsidies) anderzijds.

Op de raad van bestuur van 14 februari 2020 werd goedkeuring gegeven omtrent delegaties omtrent handtekeningsbevoegdheden binnen bouwprojecten. In dit besluit werden volgende principes goedgekeurd:

1. Projecten in eigen beheer

Voor deze projecten geldt dat de projectkost, goedgekeurd in het projectvoorstel, gedurende de doorlooptijd van het verdere projectverloop, mag stijgen ten gevolge van de index/prijsherziening zonder bijkomende goedkeuring van het bevoegd beslissingsorgaan. Dit betekent dat voor de projectkosten van de projecten in eigen beheer, die in deze review stijgen ten gevolge van de verhoogde index/prijsherziening er geen extra goedkeuring nodig is.

2. Projecten waarbij het bouwheerschap gedelegeerd wordt naar AG Vespa

Voor deze projecten geldt dat indien de goedgekeurde projectkost stijgt door om het eender welke reden (ook dus indien deze stijgt enkel en alleen door index/prijsherziening) deze nieuwe projectkosten opnieuw dienen goedgekeurd te worden door het bevoegd beslissingsorgaan. Dit betekent dat voor de projectkosten van de Vespa projecten (vanaf projectvoorstel), die in deze review stijgen ten gevolge van de verhoogde index/prijsherziening er extra goedkeuring nodig is.

Het betreft volgende projecten:

MPIDProjectLaatst goedgekeurde projectkostNieuw goed te keuren projectkost (wijziging tgv index/prijsherziening)
60Sint-Rochusstraat14.602.475,00
14.839.126,50
100Notelaerstraat19.368.478,33
21.325.157
148Onderwijzerstraat15.063.645,18
17.657.991,03
397Lakborslei19.044.166,34
22.579.383
435Quebeqstraat5.053.689,39
6.824.687,43
629Verschansingstraat (fase 3 Kasteelstraat)6.500.232,41
7.281.095
719Boomsesteenweg42.699.566,15
40.833.000*
743Dullingen paviljoen2.944.093,39
3.130.000
840Van Peenestraat14.044.522,37
14.866.527,45
943Gallifortlei30.853.029,15
34.295.029
1047Stuivenberg 9.573.646,97
10.325.699,65
1145Santiagostraat17.484.787,76
18.729.610

TOTAAL197.232.332,44212.687.666,54

* In de laatst goedgekeurde projectkost van het project Boomsesteenweg was de index/prijsherziening, ingeschat door Stedelijk Onderwijs, hoger dan de prognose van index/prijsherziening door AG Vespa. Hierdoor is de projectkost gedaald in plaats van gestegen.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020504 - Voldoende, duurzame en inspirerende leer- en werkomgevingen

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt met de review 2023 de ambities, indicatoren en doelwaarden goed van het masterplan onderwijspatrimonium 2020-2025.

Artikel 2

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van de aangepaste lijst met projecten die de raad van bestuur goedkeurde op 26 november 2021 en waarvan de individuele projectvoorstellen eveneens reeds werden goedgekeurd (zie bijlage 1).

Artikel 3

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van de lijst met nieuwe projecten (zie bijlage 2).

Artikel 4

De raad van bestuur neemt kennis van de lijst met projecten die de raad van bestuur goedkeurde op 26 november 2021 maar die ondertussen omwille van verschillende redenen geschrapt werden (zie bijlage 3).

Artikel 5

De raad van bestuur neemt kennis van de lijst met strategische projecten. Deze lijst bevat projecten die extra capaciteit genereren en die het Stedelijk Onderwijs ambieert om uit te voeren, echter is het budget hiervoor nog niet beschikbaar (zie bijlage 4).

Artikel 6

De raad van bestuur neemt kennis van de lijst met projecten die een budgettaire impact hebben op de volgende bestuursperiode 2026-2031. Deze projecten zitten in de fase vanaf projectvoorstel (zie bijlage 5).

Artikel 7

De raad van bestuur neemt kennis van de lijst met projecten waarvoor reeds een ambitienota werd goedgekeurd (zie bijlage 6).

Artikel 8

De raad van bestuur neemt kennis van de lijst met DBFM projecten: de reeds uitgevoerde projecten, de goedgekeurde projecten die nog niet in uitvoering zijn, de ingediende projecten en de in aanmerking komende projecten voor komende oproepen (zie bijlage 7).

Artikel 9

De raad van bestuur keurt de nieuwe projectkosten goed voor de AG Vespa projecten, die gewijzigd zijn ten gevolge van de gewijzigde index- en prijsherzieningsvoet:

60Sint-Rochusstraat14.839.127
100Notelaerstraat21.325.517
148Onderwijzerstraat17.657.991
397Lakborslei22.579.383
435Quebeqstraat6.824.687
629Verschansingstraat (fase 3 Kasteelstraat)7.281.095
719Boomsesteenweg40.833.000
743Dullingen paviljoen3.130.000
840Van Peenestraat14.866.527
943Gallifortlei34.295.029
1047Stuivenberg10.325.700
1145Santiagostraat18.729.610

Artikel 10

Uitvoering beslissing:
Taak Verantwoordelijke Timing
realisatie projectenafdeling Vastgoed2020-2025

Artikel 11

De raad van bestuur regelt de financiële gevolgen als volgt

Omschrijving BedragBoekingsadres
Masterplan - gebouwen278.524.968budgetplaats: B912000000

eurobudgetpositie: 2210 en 2230


functiegebied: 2LWS020504PROG41


budgetperiode: 20-25
Masterplan - meubilair5.447.268budgetplaats: B912000000

eurobudgetpositie: 2400


functiegebied: 2LWS020504PROG41


budgetperiode: 20-25
Masterplan - alternatieve financiering (eigen aandeel)5.926.707budgetplaats: B912000000
eurobudgetpositie: diverse


functiegebied: 2LWS020504PROG41


budgetperiode: 20-25



Bijlagen

  • Lijst 1_goedgekeurde projecten (projectvoorstel reeds goedgekeurd).pdf
  • Lijst 2_nieuwe projecten (tov review 2021).pdf
  • Lijst 3_geschrapte projecten die opgenomen waren in review 2021.pdf
  • Lijst 4_strategische projecten.pdf
  • Lijst 5_goedgekeurde projecten (projectvoorstel reeds goedgekeurd) met budgettaire impact op 2026-2031.pdf
  • Lijst 6_goedgekeurde ambitienotas.pdf
  • lijst 7_DBFM.pdf