In de zitting van 25 oktober 2019 keurde het college van burgemeester en schepenen de gunning goed van perceel 1 van de meerjarenopdracht voor het afsluiten van een arbeids- en lichamelijke ongevallenverzekering voor de groep Antwerpen, op basis van bestek GAC_2018_00533, aan Ethias nv, Rue des Croisiers 24 te luik met ondernemingsnummer 0404.484.654.
Deze opdracht werd door het college in naam en voor rekening van de volgende entiteiten (die het college hiervoor machtigden) gegund:
Wat AGSO betreft gaat het om de verzekering tegen arbeidsongevallen voor de niet-gesubsidieerde medewerkers. De gesubsidieerde medewerkers zijn verzekerd via het Departement Onderwijs van de Vlaamse overheid en vallen niet onder de toepassing van deze overheidsopdracht.
In vergadering van 29 november 2019 heeft de raad van bestuur van AGSO van deze collegebeslissing kennis genomen en beslist om de optie ‘vergoeding tijdelijke arbeidsongeschiktheid o.b.v. reële lonen’ te lichten.
De duurtijd van de arbeidsongevallenverzekeringen wet ’67 (niet-gesubsidieerde medewerkers die vallen onder het stelsel publieke sector) van de groep Antwerpen is 4 jaar vast (2019-2023) met nadien 2 maal 1 jaar stilzwijgende verlenging. Vanaf jaar 5 kan er een prijsherzieningsformule toegepast worden. Deze prijsherzieningsformule is gebaseerd op de verhouding schadelast op premievolume (S/P) van de voorbije 3 jaar en ziet er als volgt uit:
S/P | Factor toe te passen op premie |
> 140% | 1,1 |
> 75% en < 140% | 1 |
< 75% | 0,9 |
2023 is het 4de verzekeringsjaar. Ethias heeft aangegeven te willen opzeggen op basis van de schadestatistieken periode 2020–2022 van de arbeidsongevallenverzekeringen van de ganse groep wet ’67 (perceel 1 onderdeel luik 1). De gemiddelde verhouding S/P ligt voor die jaren op 175,47%. Met een stilzwijgende verlenging op basis van bovenstaand prijsherzieningsformule gaat Ethias niet akkoord gezien de S/P niet in verhouding staat tot het maximale stijgingspercentage in deze formule (max. 10%).
Om de groep Antwerpen tegemoet te komen biedt Ethias aan om de overeenkomst te verlengen op voorwaarde dat deze gewijzigd wordt. De wijziging die wordt ingeroepen is een wijziging op basis van art. 38/9 KB van het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten dat bedoeld is voor wijzingen op basis van onvoorziene omstandigheden in hoofde van de opdrachtnemer (de verzekeraar).
Het voorstel tot wijziging van Ethias houdt in:
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en haar uitvoeringsbesluiten
Bestek GAC_2018_00533_meerjarenopdracht voor het afsluiten van een arbeids- en lichamelijke ongevallenverzekering voor de groep Antwerpen
De raad van bestuur is bevoegd voor het afsluiten van langlopende contracten.
Het aantal arbeidsongevallen binnen de groep Antwerpen wet ‘67 daalt van 1.825 schadegevallen in 2017 naar 1.478 schadegevallen in 2022. Toch stijgen de uitgaven gekoppeld aan arbeidsongevallen zeer sterk. De gemiddelde uitgaven per schadegeval steeg van 3.125,52 EUR in 2017 naar 9.345,88 EUR in 2022. Deze stijging is gedeeltelijk te wijten aan inflatie, maar toont ook de ernst van de ongevallen aan.
Arbeidsongevallen tijdens de arbeidstijd worden opgesplitst in arbeidsongevallen op het openbaar domein (ongevallen op weg naar en van het werk) en arbeidsongevallen op het domein van de werkgever (op de site van de werkgever, in en om de gebouwen). Het valt op dat het aantal arbeidsongevallen op het openbaar domein voor de groep Antwerpen wet ’67 (ex. PZA en AGSO) in de jaren 2017 en 2018 zeer licht stijgen, dat er een iets sterkere stijging is in 2019, 2020 en 2021 en dat er vanaf 2022 een zeer sterke stijging is. Bovendien stijgt de kostprijs verbonden aan de ongevallen op het openbaar vanaf 2019 zeer sterk. Het aantal arbeidsongevallen tijdens de arbeidstijd op het domein van de werkgever stijgt in 2021 en 2022 licht ten aanzien van de voorgaande jaren (2017 t.e.m. 2020). De kostprijs van deze ongevallen blijft redelijk stabiel met één uitschieter in 2019.
De arbeidsongevallen binnen AGSO volgen de tendens van de groep Antwerpen niet helemaal. In onderstaande tabel wordt de evolutie van het aantal arbeidsongevallen weergegeven:
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
AO domein werkgever | 32 | 26 | 28 | 42 | 30 | 31 | 44 |
AO woon-werk | 9 | 14 | 7 | 7 | 11 | 9 | 9 |
Ook het aantal dagen werkverlet dat de verzekeraar heeft uitgekeerd blijft stabiel en gaat zelfs licht in dalende lijn:
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
AO domein werkgever | 753 | 846 | 488 | 1182 | 358 | 980 | 439 |
AO woon-werk | 162 | 727 | 108 | 110 | 22 | 80 | 147 |
We hebben geen concreet zicht op de schadelast die verbonden is aan deze cijfers maar het aantal dagen werkverlet dat de verzekeraar uitkeert omvat ook een forfaitair aantal dagen voor blijvende ongeschiktheid en geeft bijgevolg een goed beeld van de ernstgraad van de ongevallen.
De duidelijke dip in de cijfers in 2020 is te wijten aan de coronapandemie, waardoor personeelsleden zich significant minder verplaatsten naar de werkplek en bepaalde taken (bv. poets) ook minder werden uitgevoerd.
Hoewel de cijfers binnen AGSO in positieve zin afwijken van de tendens die zich bij de meeste andere entiteiten van de groep Antwerpen voltrekt, gaat het om eenzelfde overheidsopdracht op basis waarvan de verzekeringspolis werd afgesloten, waardoor ook de wijziging op de volledige opdracht van toepassing is. Om de wijziging doorgang te laten vinden moeten alle betrokken entiteiten ermee akkoord gaan en is ze op alle entiteiten van toepassing.
Een opzegging van de polis arbeidsongevallen door de verzekeraar zou impliceren dat een nieuwe overheidsopdracht moet worden uitgeschreven. Ongeacht het feit dat de termijn in feite te kort is om een degelijke opdracht in de markt te zetten, kan binnen de huidige conjunctuur verwacht worden dat de premie nog aanzienlijk hoger zou liggen dan het voorstel dat nu door Ethias gedaan wordt.
Gezien het hier gaat over een tendens die zich sinds 2019 onvoorzien snel manifesteert en bijgevolg redelijkerwijs onvoorzienbaar was op het moment van tarificatie van het huidige contract, is het op basis van art. 38/9 van het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor de groep Antwerpen aanvaardbaar om op het voorstel van Ethias in te gaan en het contract met 1 jaar te verlengen.
De verzekeringspremie voor arbeidsongevallen voor niet-gesubsidieerde medewerkers (excl. busbegeleiders) wordt jaarlijks berekend op de som van de lonen van de betrokken personeelsleden.
Voor 2022 bedroeg de premie € 197.031,91.
Door de aanpassing zal de premie met 40 % stijgen, hetzij ongeveer € 79.000,00.
Taak | Verantwoordelijke | Timing |
Akkoord melden aan stad | JUR | vóór eind juni 2023 |
Betaling verzekeringspremie | FIN | 2024 en 2025
|
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres |
Betaling verzekeringspremie | +/- € 280.000 (stijging met 40% t.o.v. 2022) | Budgetplaats: B900000000 Financiën Budgetpositie: 6231 Overige personeelskosten Functiegebied: 2LWS020506A00000 Budgetperiode: vanaf 2024 |