Terug
Gepubliceerd op 14/02/2023

2023_RVBAGSO_00014 - Deeltijds kunstonderwijs - programmatie Academie Hoboken - Aanvraag tot onderwijsbevoegdheid en programmatie van domeinoverschrijdende initiatie, derde en vierde graad dans, de optie experimentele muziek, het instrument Qanun - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 10/02/2023 - 17:30 de Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mie Branders; Peggy Pooters; Jinnih Beels, Voorzitter; Paul Cordy; Koen Daniëls; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Greet Valck; Sanne Descamps; Nathalie van Baren; Sander Rottiers; Greet De Vrij; Elke Verhaert; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur

Afwezig

Claude Marinower

Secretaris

Greet De Vrij

Voorzitter

Koen Daniëls
2023_RVBAGSO_00014 - Deeltijds kunstonderwijs - programmatie Academie Hoboken - Aanvraag tot onderwijsbevoegdheid en programmatie van domeinoverschrijdende initiatie, derde en vierde graad dans, de optie experimentele muziek, het instrument Qanun - Goedkeuring 2023_RVBAGSO_00014 - Deeltijds kunstonderwijs - programmatie Academie Hoboken - Aanvraag tot onderwijsbevoegdheid en programmatie van domeinoverschrijdende initiatie, derde en vierde graad dans, de optie experimentele muziek, het instrument Qanun - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De goedkeuring van het nieuw decreet voor Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) op 9 maart 2018 heft de programmatiestop op en geeft het DKO de mogelijkheid om nieuw aanbod in te richten. Hierdoor kan het DKO haar aanbod verdiepen en verbreden, om zo flexibel in te spelen op maatschappelijke evoluties binnen de kunsten en op vraag van (potentiële) leerlingen. 

De raad van bestuur keurde op 29 november 2019 (2019_RVBAGSO_00161) de Ambities 2020-2025 van het AG Stedelijk Onderwijs goed. De ambities voor het DKO zijn onder meer een kunstencampus per district, waar muziek, woord, dans en beeld geclusterd worden. Dit wordt gerealiseerd in partnerschap met private aanbieders en de districten. Het Stedelijk Onderwijs gaat ook voor een buurtgericht aanbod. 

Op 14 februari 2020 (2020_RVBAGSO_00017) keurde de raad van bestuur de strategische aanbodnota 'Onderwijsaanbod voor de Antwerpenaar - Een blik op de toekomst' goed. De nota vormt het uitgangspunt voor het voorbereiden van programmatiedossiers voor het onderwijsaanbod in het DKO. Er wordt gestreefd naar een kunstencampus in elk district, het maximaal inzetten op samenwerkingen en wijkbetrokkenheid, het verhogen van de deelnamekans en het hanteren van de Antwerpse context als inspiratiebron voor het aanbod.  

Argumentatie

Met betrekking tot experimentele muziek

Experimentele muziek is voor Academie Hoboken van essentieel belang om een antwoord te kunnen bieden op de grote vraag naar moderne muziekopleidingen en de omslag te kunnen maken naar meer digitalisering en mediawijsheid in het DKO. Door de programmatie kan de Academie inspelen op het beperkte aanbod voor de doelgroep 12- tot 18-jarigen, door een modern en eigentijds aanbod in te richten dat de brug slaat naar de actuele kunsten. Zo evident aanwezig experimentele muziek (of de realisaties) is in de hedendaagse maatschappij, zo afwezig is de mogelijkheid in het huidige aanbod DKO om een opleiding te volgen waar dit centraal staat. Door hierop in te zetten wil Academie Hoboken tevens de digitale kloof mee verkleinen. 

De aanvraag past in de missie en visie van Academie Hoboken en het Stedelijk Onderwijs: 

  • aanbod afstemmen op vraag van jongeren en volwassenen;
  • voorbereiding op doorstroom naar hogere studies; 
  • het aanbieden van experimentele muziek als hoofddoel, momenteel is dit enkel als ondersteunend vak voor een andere opleiding;
  • een antwoord op de ambitie rond 'levenslang leren': tools en skills aanleren die zeer breed inzetbaar zijn in een digitale context. 

Academie Hoboken heeft vandaag reeds expertise in huis, alsook de nodige infrastructuur, om deze opleiding kwalitatief uit te bouwen. 


Met betrekking tot dans 3de en 4de graad

De programmatie past binnen de toekomstvisie van Academie Hoboken en het Stedelijk Onderwijs: 

  • doorstroom garanderen voor de huidige leerlingen van de eerste en tweede graad: we bieden een vervolgopleiding aan de huidige leerlingen zodat zij hun traject kunnen verder zetten binnen dans;
  • dans als hefboom voor diversiteit en migratie: we bereiken een zeer diverse en kwetsbare doelgroep met de dansopleidingen. Dans is een laagdrempelige opleiding en heeft een positief effect op de deelnamekans aan het DKO. Dit is in lijn met de wens om een verhoging van de participatiegraad na te streven; 
  • sterk aanbod dans en beeld, vertaald in het nieuwbouwproject voor Academie Hoboken: de nieuwe infrastructuur biedt kansen om het domein te versterken en verder uit te bouwen, alsook in een geïntegreerd, domeinoverschrijdend aanbod; 
  • een spreiding van het aanbod dans in de stad Antwerpen: Academie Hoboken heeft een aanbod in het zuiden van de stad, Academie Merksem in het noorden. Hiermee komen we tegemoet aan de ondervertegenwoordiging van dans in het DKO, zoals blijkt uit de analyse van het Rekenhof. 

Academie Hoboken heeft vandaag reeds expertise in huis, alsook de nodige infrastructuur, om deze opleiding kwalitatief uit te bouwen. 


Met betrekking tot het instrument Qanun

De programmatie past binnen de toekomstvisie van Academie Hoboken en het Stedelijk Onderwijs: 

  • Qanun geeft een antwoord op de superdiverse context waarin Academie Hoboken actief is, waarbij de veelzijdigheid aan culturen gerepresenteerd worden. Hiermee speelt academie Hoboken in op lokale noden die uit de omgevingsanalyse naar voor komen; 
  • verhogen van deelnamekans, door met het aanbod een afspiegeling te zijn van de populatie van Hoboken en door herkenbaarheid in het aanbod drempels weg te nemen; 
  • sluit aan bij de visie en het schoolprofiel van Academie Hoboken, waarbij folk- en wereldmuziek een prominente rol spelen;
  • in de realisatie van een kunstenaanbod voor iedereen, wil het Stedelijk Onderwijs zijn academies profileren als bruggenbouwers. Dit doen we door het kunstenaanbod te inspireren op de Antwerpse context waarin de academies werken. Door een inhoudelijke brug te bouwen bij de uitwerking van het aanbod spreken we andere doelgroepen aan.

Academie Hoboken heeft vandaag reeds expertise in huis, alsook de nodige infrastructuur, om deze opleiding kwalitatief uit te bouwen. 


Met betrekking tot domeinoverschrijdende initiatie

Academie Hoboken beeld spreekt de ambitie uit om de komende jaren verder te groeien. Om dit te kunnen realiseren is een uitbreiding met domeinoverschrijdende initiatie (DOI) sterk aangewezen. Deze programmatie past binnen de toekomstvisie van Academie Hoboken en het Stedelijk Onderwijs: 

  • deelnamekans verhogen door laagdrempelig aanbod: DOI is een oriënterende opleiding, die jonge kinderen de kans geeft te proeven van de verschillende domeinen, waarna ze kunnen kiezen uit een waaier aan vervolgopleidingen. Dit aanbod is dus op maat van jonge kinderen, wat een hefboom is voor een toename van de deelnamekans. 
  • Academie Hoboken wil inzetten op meer wijkafdelingen in wijken waar we vandaag een laag bereik hebben (bv. Kiel). Met de programmatie van DOI hebben we een laagdrempelig aanbod om deze kinderen te laten instappen in een naschools aanbod. Hiermee speelt de Academie in op lokale noden die naar voor komen in de omgevingsanalyse. 
  • kruisbestuiving verankeren: er is vandaag al een samenwerking tussen de domeinen beeldende- en podiumkunsten. Door deze programmatie kunnen we deze samenwerking ook structureel verankeren in het curriculum en verder uitbouwen. 

Academie Hoboken heeft vandaag reeds expertise in huis, alsook de nodige infrastructuur, om deze opleiding kwalitatief uit te bouwen. 

Juridische grond

  • Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsinformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs.
  • Omzendbrief van 16 maart 2018 inzake programmatie, rationalisatie en onderwijsbevoegdheid in het deeltijds kunstonderwijs.

Regelgeving: bevoegdheid

De raad van bestuur is bevoegd voor de programmatie van het aanbod.

Fasering

De aanvragen kwamen tot stand na overleg binnen de Academies en werden afgetoetst binnen het onderwijsniveau. 

Inspraak

Dit besluit werd besproken op het formeel overleg met de representatieve vakorganisaties op 07 februari 2023.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020503 - Breed aanbod in functie van leren en werken
2LWS020503PA5706 - uitbreidingsplan dko

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de aanvraag goed tot onderwijsbevoegdheid en programmatie van de optie experimentele muziek in Academie Hoboken

Artikel 2

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de aanvraag goed tot onderwijsbevoegdheid en programmatie van de derde en vierde graad dans in Academie Hoboken.

Artikel 3

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de aanvraag goed tot onderwijsbevoegdheid en programmatie van het instrument Qanun in Academie Hoboken. 

Artikel 4

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de aanvraag goed tot onderwijsbevoegdheid en programmatie van domeinoverschrijdende initiatie in Academie Hoboken. 

Artikel 5

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing
indienen aanvraag onderwijsbevoegdheden en programmaties bij departement onderwijs Lise Belmans 1 maart 2023

Artikel 6

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Programmatie_Hoboken_dans 3de graad.pdf
  • programmatie_Hoboken_domeinoverschrijdende initiatie.pdf
  • programmatie_Hoboken_experimentele muziek.pdf
  • programmatie_Hoboken_qanun.pdf