De goedkeuring van het nieuw decreet voor Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) op 9 maart 2018 heft de programmatiestop op en geeft het DKO de mogelijkheid om nieuw aanbod in te richten. Hierdoor kan het DKO haar aanbod verdiepen en verbreden, om zo flexibel in te spelen op maatschappelijke evoluties binnen de kunsten en op vraag van (potentiële) leerlingen.
De raad van bestuur keurde op 29 november 2019 (2019_RVBAGSO_00161) de Ambities 2020-2025 van het AG Stedelijk Onderwijs goed. De ambities voor het DKO zijn onder meer een kunstencampus per district, waar muziek, woord, dans en beeld geclusterd worden. Dit wordt gerealiseerd in partnerschap met private aanbieders en de districten. Het Stedelijk Onderwijs gaat ook voor een buurtgericht aanbod.
Op 14 februari 2020 (2020_RVBAGSO_00017) keurde de raad van bestuur de strategische aanbodnota 'Onderwijsaanbod voor de Antwerpenaar - Een blik op de toekomst' goed. De nota vormt het uitgangspunt voor het voorbereiden van programmatiedossiers voor het onderwijsaanbod in het DKO. Er wordt gestreefd naar een kunstencampus in elk district, het maximaal inzetten op samenwerkingen en wijkbetrokkenheid, het verhogen van de deelnamekans en het hanteren van de Antwerpse context als inspiratiebron voor het aanbod.
Met betrekking tot experimentele muziek
Experimentele muziek is voor Academie Hoboken van essentieel belang om een antwoord te kunnen bieden op de grote vraag naar moderne muziekopleidingen en de omslag te kunnen maken naar meer digitalisering en mediawijsheid in het DKO. Door de programmatie kan de Academie inspelen op het beperkte aanbod voor de doelgroep 12- tot 18-jarigen, door een modern en eigentijds aanbod in te richten dat de brug slaat naar de actuele kunsten. Zo evident aanwezig experimentele muziek (of de realisaties) is in de hedendaagse maatschappij, zo afwezig is de mogelijkheid in het huidige aanbod DKO om een opleiding te volgen waar dit centraal staat. Door hierop in te zetten wil Academie Hoboken tevens de digitale kloof mee verkleinen.
De aanvraag past in de missie en visie van Academie Hoboken en het Stedelijk Onderwijs:
Academie Hoboken heeft vandaag reeds expertise in huis, alsook de nodige infrastructuur, om deze opleiding kwalitatief uit te bouwen.
Met betrekking tot dans 3de en 4de graad
De programmatie past binnen de toekomstvisie van Academie Hoboken en het Stedelijk Onderwijs:
Academie Hoboken heeft vandaag reeds expertise in huis, alsook de nodige infrastructuur, om deze opleiding kwalitatief uit te bouwen.
Met betrekking tot het instrument Qanun
De programmatie past binnen de toekomstvisie van Academie Hoboken en het Stedelijk Onderwijs:
Academie Hoboken heeft vandaag reeds expertise in huis, alsook de nodige infrastructuur, om deze opleiding kwalitatief uit te bouwen.
Met betrekking tot domeinoverschrijdende initiatie
Academie Hoboken beeld spreekt de ambitie uit om de komende jaren verder te groeien. Om dit te kunnen realiseren is een uitbreiding met domeinoverschrijdende initiatie (DOI) sterk aangewezen. Deze programmatie past binnen de toekomstvisie van Academie Hoboken en het Stedelijk Onderwijs:
Academie Hoboken heeft vandaag reeds expertise in huis, alsook de nodige infrastructuur, om deze opleiding kwalitatief uit te bouwen.
De raad van bestuur is bevoegd voor de programmatie van het aanbod.
De aanvragen kwamen tot stand na overleg binnen de Academies en werden afgetoetst binnen het onderwijsniveau.
Dit besluit werd besproken op het formeel overleg met de representatieve vakorganisaties op 07 februari 2023.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de aanvraag goed tot onderwijsbevoegdheid en programmatie van de derde en vierde graad dans in Academie Hoboken.
Uitvoering beslissing:
Taak | Verantwoordelijke | Timing |
indienen aanvraag onderwijsbevoegdheden en programmaties bij departement onderwijs | Lise Belmans | 1 maart 2023 |