Stad Antwerpen en gemeente Borsbeek onderhandelen over een vrijwillige samenvoeging van de gemeente en de stad. De Antwerpse gemeenteraad keurde de principiële beslissing tot samenvoeging goed op 21 februari 2022. Deze beslissing heeft een impact op verschillende diensten en domeinen, waaronder ook het Stedelijk Onderwijs.
Om die impact in kaart te brengen en de bestuurlijke fusie voor te bereiden, werd op ambtelijk niveau een programmastructuur uitgewerkt met verschillende rollen die nodig zijn voor een goede procesvoering. Concreet zijn een stuurgroep, kernteam en werkbanken verantwoordelijk voor de exploratie en eventuele uitrol van de fusie volgens de vastgestelde stedelijke krijtlijnen. Op 22 april 2022 werd het college hiervan in kennis gesteld.
Stuurgroep
De stuurgroep vergadert op regelmatige basis, afhankelijk van de noodzaak tijdens het fusietraject. De besluitvorming vindt plaats op basis van consensus. De stuurgroep is verantwoordelijk voor de globale aansturing en voortgang van het traject. De stuurgroep waakt erover dat de gewenste uitkomsten worden bereikt tegen de vereiste kwaliteit. Hierin zetelen de algemene en financiële directeurs van de stad en de gemeente aangevuld met de strategisch coördinator van de stad en politieke vertegenwoordigers van de stad en gemeente.
Een vertegenwoordiger van het Agentschap Binnenlands Bestuur kan als waarnemer de vergaderingen bijwonen. Ook andere waarnemers kunnen worden toegevoegd of occasioneel uitgenodigd.
Kernteam
Naast de stuurgroep is er een kernteam. Het kernteam neemt de dagelijkse projectleiding op zich. Alle leden worden steeds uitgenodigd op de vergaderingen van het kernteam. Afhankelijk van de te behandelen agendapunten sluiten de trekkers van de werkbanken aan. In het kernteam zijn de verantwoordelijken voor de belangrijkste administratieve processen (bestuurszaken, personeel en organisatie, financiën,..) vertegenwoordigd.
De werkbanken
Werkbanken werken inhoudelijk rond een bepaald thema. Ze bestaan uit een afvaardiging van de administraties van de stad Antwerpen en de gemeente Borsbeek. Elke werkbank telt ten minste één trekker. De werkbanken omvatten volgende thema’s:
Thema werkbank | Bedrijf trekker werkbank |
Algemeen bestuur | BZ |
Financiën | FI |
Grondgebiedzaken |
|
| SW |
| SB |
| AG VESPA |
Vrije tijd | TV |
Burgerzaken (bevolking, Burgerlijke Stand, vreemdelingenzaken) | OS |
Onderwijs | AGSO |
Sociale dienstverlening | SD |
Veiligheid | MV |
| BWZA |
| LPA |
ICT | CDO |
Personeel | P&O |
De werkbank Onderwijs bestaat uit medewerkers van AGSO en de Borsbeekse gemeentelijke basisschool De Klinker en kunstacademie AcademiA.
De werkbank is als volgt samengesteld:
De werkbank komt maandelijks samen.
Sinds 4 november 2022 rapporteren de werkbanken maandelijks hun voortgang aan het kernteam. Het kernteam koppelt op haar beurt de resultaten en toelichtingen van de werkbanken terug aan de stuurgroep.
De werkbanken bereiden elk de mogelijke fusie voor tegen 31 mei 2023. Op basis van die voorbereidingen, brengen het kernteam en de stuurgroep in kaart of er voldaan kan worden aan de voorwaarden om tot fusie over te gaan. De definitieve beslissing tot samenvoeging valt op 31 december 2023.
Leningovereenkomst
Op 28 november 2022 keurde de gemeenteraad de mogelijkheid goed om, aan de gemeente Borsbeek, een renteloze lening toe te staan voor een maximumbedrag van 3.5 miljoen euro met een looptijd tot 31 december 2026. De leningovereenkomst wordt afgesloten voor de financiering van de investerings- en exploitatieuitgaven verbonden aan de onderwijsinstellingen.
In artikel 4 van deze overeenkomst is volgende paragraaf opgenomen: 'Indien er besloten wordt om geen fusie te laten plaatsvinden tussen stad en gemeente op de laatste gemeenteraad van december 2023, starten de onderhandelingen over de technische, juridische en financiële voorwaarden die een mogelijke inkanteling van de scholen mogelijk maken vanaf september 2024.'
Met het mandaat van de stad Antwerpen en de gemeente Borsbeek stelden we een werkbank onderwijs samen vanuit AGSO, gemeentelijke basisschool De Klinker en AcademiA om de overname van de school en academie voor te bereiden.
Daarbij worden twee trajecten gelopen: een schools en een bovenschools traject. Wat het bovenschools traject betreft, bezorgden we samen met betrokken (netwerk)directeurs in een eerste fase (mei 2022) een inventarisatie van relevante thema’s en knelpunten voor het AGSO, de basisschool en de academie in geval van een eventuele vrijwillige samenvoeging. Die werd in het najaar 2022 vertaald en uitgebreid naar een resultaatsgerichte doelstellingenlijst per speerpunt (in bijlage) en een mijlpalenplan. Volgens de resultaatsgerichte doelstellingen en het mijlpalenplan onderzoeken we nu de impact op de ondersteunende processen samen met experten van iedere afdeling. Daarbij zijn de financiën en personeel prioritair. Beide impactsanalyses zijn in voorbereiding.
De netwerkdirecteurs lopen parallel elk een eigen traject op school- en academieniveau in GBS De Klinker en AcademiA om de school en academie vertrouwd te maken met en te integreren in de werking van het AGSO. De focus ligt hier op de aanvangsbegeleiding van de directies in een eerste fase, en binnenkort ook van de teams.
Uitzondering
De fusie zou voltrokken zijn vanaf 1 januari 2025, wij streven ernaar om de school en de academie vanaf 1 september 2024 te laten starten bij het Stedelijk Onderwijs. Dat betekent dat er een overgangsperiode van vier maanden voor de eigenlijke bestuurlijke fusie uitgewerkt zal worden waarin de school en de academie al (deels) zouden functioneren als instellingen van het Stedelijk Onderwijs. Dat heeft een impact op de processen financiën, juridische zaken, vastgoed en patrimonium, personeel van onze organisatie. Momenteel brengen we in kaart hoe we die periode kunnen overbruggen.
Indien er op de laatste gemeenteraad van december 2023 beslist wordt om toch geen fusie te laten plaatsvinden tussen de stad en de gemeente, starten de onderhandelingen over de technische, juridische en financiële voorwaarden die een mogelijke overname van de basisschool en academie mogelijk maken vanaf september 2024.
Raad van bestuur is bevoegd voor beleid en strategie van AG Stedelijk Onderwijs
Deze kennisneming heeft geen financiële gevolgen. Het in kaart brengen van de financiële gevolgen maakt deel uit van de opdracht van de werkbank onderwijs in samenwerking met de werkbank financiën.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen geeft de opdracht aan het directiecomité om de voortgang periodiek te rapporteren.
Taak | Verantwoordelijke | Timing |
voorbereiding overname onderwijsinstellingen Borsbeek werkbank onderwijs | Trekker: Elke Verhaert ism Ann Bartholomeeussen Sponsor: Gonda Verhaert | 31 mei 2023 |