Terug
Gepubliceerd op 31/01/2023

2023_RVBAGSO_00005 - Decreet leersteun - Oprichting leersteuncentrum - Voorbereiding operationele werking - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 27/01/2023 - 16:00 de Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Daniëls; Mie Branders; Peggy Pooters; Jinnih Beels, Voorzitter; Paul Cordy; Marc Swyngedouw; Greet Valck; Sanne Descamps; Nathalie van Baren; Sander Rottiers; Greet De Vrij; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur

Afwezig

Claude Marinower; Elke Verhaert

Verontschuldigd

Bavo Smits

Secretaris

Greet De Vrij

Voorzitter

Paul Cordy
2023_RVBAGSO_00005 - Decreet leersteun - Oprichting leersteuncentrum - Voorbereiding operationele werking - Goedkeuring 2023_RVBAGSO_00005 - Decreet leersteun - Oprichting leersteuncentrum - Voorbereiding operationele werking - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In 2018 keurde de raad van bestuur de vorming van een openbaar ondersteuningsnetwerk goed (2018_RVBAGSO_00037). NOA De Leerexpert trad als 1 van de 5 satellieten toe tot dit openbaar ondersteuningsnetwerk. Dit gebeurde in functie van het M-decreet en de leerlingen met een M-verslag of een gemotiveerd verslag die in het regulier onderwijs schoollopen. 

Op datum van 25 juni 2021 verscheen in een mededeling aan de Vlaamse Regering de conceptnota leersteun. Het decreet leersteun heeft tot doel het oorspronkelijke M-decreet te vervangen. In de conceptnota worden de contouren van het decreet leersteun, met inbegrip van het leersteunmodel, vastgelegd. 

De dato 8 juli 2022 volgde een eerste principiële goedkeuring van het ontwerp van het decreet in de schoot van de Vlaamse regering.

De dato 18 november 2022 volgde de tweede principiële goedkeuring van het ontwerp van decreet.  Zoals artikel 7 van het ontwerpdecreet voorschrijft, heeft een leersteuncentrum (LSC) de opdracht om scholen voor gewoon basis- en secundair onderwijs leersteun te bieden op basis van de ondersteuningsbehoeften van de leerling, de leerkracht en het schoolteam met een specifiek effect op de klasvloer.  Zoals het ontwerpdecreet voorschrijft (artikel 19) zal OVSG maximaal 10 leersteuncentra (LSC) (+2 POV) mogen oprichten.

In afstemming met de koepelorganisaties werd bepaald dat uiterlijk tegen 1 februari 2023 de leersteuncentra en hun werkingsgebied gekend zijn. De daaropvolgende maand, nl. maart 2023, dienen scholen aan te geven bij welk ondersteuningsnetwerk zij zich zullen aansluiten. 

Overeenkomstig de bepalingen van artikel 19, werd in afstemming met OVSG, besloten dat AGSO één leersteuncentrum zal oprichten. Daarnaast werd het werkingsgebied van het leersteuncentrum bepaald, hetwelk herschikt en verkleind wordt ten opzichte van het huidige werkingsgebied. Dit heeft als doel de beheersbaarheid van het leersteuncentrum te verbeteren en zal leiden tot een performante organisatie. 

In de visie van OVSG werd er verder voorzien dat elke stedelijke en gemeentelijke school zich kan richten tot een leersteuncentrum van OVSG.

Argumentatie

De Vlaamse Regering zal het M-decreet voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften vervangen door het decreet leersteun. In het decreet leersteun wordt een nieuw model voor ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs uitgewerkt: het leersteunmodel. Het decreet leersteun en het leersteunmodel gaan vanaf 1 september 2023 van start.

Het begrip 'leersteun' wordt hierin omschreven als ondersteuning die:

  • De maximale ontplooiing, de leerwinst, het welbevinden, de zelfredzaamheid en de volwaardige participatie bevordert van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon basis- en secundair onderwijs die beschikken over een GC (gemeenschappelijk curriculum)-verslag, IAC (individueel aangepast curriculum) -verslag of een OV (opleidingsvorm) 4 verslag;
  • De competenties versterkt van leerkrachten en schoolteams in scholen voor gewoon basis- en secundair onderwijs in het begeleiden van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en het creëren van een inclusieve klaspraktijk en schoolcultuur;
  • Leerlinggericht, leerkrachtgericht of teamgericht ingezet wordt.

 1. Oprichting leersteuncentrum

Overeenkomstig de bepalingen van het ontwerpdecreet (cfr. artikel 19) zal OVSG maximaal 10 leersteuncentra  (+2 provinciaal onderwijs) mogen oprichten. Dit alles moet worden voorbereid voor het protocol dat de Vlaamse Regering zal afsluiten met OVSG tegen 1 februari 2023. Een leersteuncentrum heeft de opdracht (cfr. art. 7 van het ontwerpdecreet) om scholen voor gewoon basis- en secundair onderwijs leersteun te bieden op basis van de ondersteuningsbehoeften van de leerling, de leerkracht en het schoolteam met een maximaal effect op de klasvloer.

In afstemming met OVSG zal AGSO één zelfstandig leersteuncentrum voor alle typologieën oprichten. Dit impliceert dat een eigen instellingsnummer, directie ambt, administratie, … zal worden gegenereerd.

Het huidige Netwerk Ondersteuners Antwerpen (NOA) zal opgeheven worden en het huidige landschap zal hertekend worden op basis van het nieuwe decreet.  

 2. Werkingsgebied

In afstemming met OVSG werd het werkingsgebied bepaald, dat herschikt en verkleind wordt ten opzichte van het huidige werkingsgebied. Dit komt de beheersbaarheid en een meer efficiënte organisatie ten goede. 

Vanaf 1 september 2023 hertekent het werkingsgebied zich in drie leersteuncentra steden en gemeenten. Volgens artikel 22 van het decreet leersteun kunnen scholen zich aansluiten bij één LSC naar keuze. Dit betekent dat de volgende informatie voorwaardelijk is en afhankelijk is van de keuzes, die scholen zullen maken.

  •  Stedelijk Leersteuncentrum Antwerpen (AGSO)
    • Werkingsgebied is de stad Antwerpen, Borsbeek, Stabroek, Kapellen, Brasschaat en Schoten. We richten ons op alle scholen van OVSG , POV en de contractscholen van het stedelijk CLB Antwerpen. We staan open voor andere scholen uit deze regio die wensen aan te sluiten.
  • Leersteuncentrum regio Kempen – bedient de volledige oostzijde tot Limburg
    • Zal scholen bedienen die momenteel ondersteund worden door NOA maar niet in ons toekomstig werkingsgebied zullen vallen.
  • Leersteuncentrum regio Waasland – bedient de West- en Zuidrand
    • Zal scholen bedienen die momenteel ondersteund worden door NOA maar niet in ons toekomstig werkingsgebied zullen vallen.

Alle scholen leerplichtonderwijs AGSO sluiten aan bij het Stedelijk Leersteuncentrum Antwerpen. Leersteuncentrum Antwerpen onderzoekt of de scholen gelegen in de regio Borsbeek, Stabroek, Kapellen, Brasschaat en Schoten aansluiten.

3. Personeel

Met de invoering van het decreet zal het ambt van leerondersteuner gecreëerd worden. Dit ambt is uitsluitend voorbehouden voor leersteuncentra. Hierdoor krijgen leerondersteuners een eigen statuut, overeenkomstig het statuut van een zorgcoördinator en met behoud van anciënniteit. 

De kerntaak (artikel 69) van een leerondersteuner wordt, door middel van de functiebeschrijving, decretaal als volgt verankerd: het bieden van leersteun. 

Hiertoe behoren taken zoals:

  • De planning, voorbereiding en nazorg van leersteun
  • De leersteun zelf
  • De professionalisering
  • Het overleg en de samenwerking met directie, collega’s, schoolteams in de scholen voor gewoon onderwijs, ouders en in voorkomend geval CLB, welzijnspartners, andere leersteuncentra.

Door de herschikking van het werkingsgebied zal er een impact zijn voor het huidig aangeworven personeel. Het huidige personeel zal de kans krijgen om te kandideren bij het Stedelijk Leersteuncentrum Antwerpen.  Personeelsleden uit NOA De Leerexpert, die in de regio Waasland en Kempen wonen of nu in deze regio scholen ondersteunen, zullen de kans krijgen om voor deze centra te kandideren. Dit proces zal gestroomlijnd worden door middel van sturing vanuit een werkgroep met HR, directeurs NOA en andere opstartende leersteuncentra. Hierbij zullen afspraken gemaakt worden over de globale fasering, de communicatie naar belanghebbenden, de overdracht en het overleg met de representatieve vakbonden.

4. Plaats in de organisatie

Het Stedelijk Leersteuncentrum Antwerpen zal een aparte entiteit (eigen instellingsnummer) zijn binnen de organisatie die aan alle scholen binnen het afgestemde werkingsgebied leersteun zal bieden op basis van de ondersteuningsbehoeften van de leerling, leerkracht en het schoolteam. 

Er zal enerzijds opvolging zijn vanuit het directiecomité door de directeur Onderwijskwaliteit, anderzijds zal opvolging en evaluatie plaatsvinden door de netwerkdirecteur Volwassenenonderwijs, NOA, BuSO opleidingsvorm 3. De netwerkdirecteur zal de verbindingsfiguur vormen tussen het strategisch beleid van AGSO en het dagelijkse beleid van het Leersteuncentrum (2017_RVBAGSO_00171 - rechtspositieregeling netwerkdirecteur). 

Binnen het leersteuncentrum zal er een leidinggevende structuur worden geïmplementeerd, bestaande uit een directeur en een coördinator, die verantwoordelijk zijn voor de beoordeling en evaluatie van de personeelsleden.

5. Huidig ondersteuningsmodel

Het decreet leersteun treedt in werking op 1 september 2023.

De huidige werkwijze van het ondersteuningsnetwerk De Leerexpert NOA blijft tot en met schooljaar 2022-2023 van kracht. Leerlingen die vandaag al recht hebben op ondersteuning, zullen die blijven krijgen. Ondersteuners blijven hun taak als ondersteuner opnemen.

Vanaf 1 september 2023 houdt het openbaar ondersteuningsnetwerk Antwerpen (2018_RVBAGSO_00037) op met bestaan. De samenwerking tussen NOA De Leerexpert en het openbaar ondersteuningsnetwerk Antwerpen stopt vanaf die datum.

Leersteuncentrum Antwerpen zal collegiaal  samenwerken met Leersteuncentrum regio Kempen en Leersteuncentrum regio Waasland. Er worden mogelijkheden onderzocht om een warme overdracht te realiseren, expertise en ervaringen te delen en aan te bieden aan deze nieuwe leersteuncentra. De sterke samenwerking, die er momenteel heerst, zal worden verdergezet in het belang van de leerling met zorgnoden en de schoolteams.

6. Leersteunraad

In de periode tussen december 2022 en augustus 2023 zal AGSO zich klaarstomen voor de oprichting van het leersteuncentrum. Er zal een visie en een beleid over leersteun worden ontwikkeld. Er wordt eveneens een personeelsbeleid gevoerd. Daarnaast zal een leersteunraad worden opgericht. De leersteunraad volgt het beleid over leersteun van het leersteuncentrum op en heeft een adviserende bevoegdheid. Het leersteuncentrum bepaalt via de leersteunraad op welke wijze aanvragen tot leersteun worden gesteld, hoe de aanvragen worden opgenomen en op welke manier leersteun kan geboden worden in de scholen voor gewoon onderwijs. Daarnaast zal het leersteuncentrum een informatiepunt organiseren voor ouders, leerlingen en scholen waar op een laagdrempelige manier informatie over leersteun kan verkregen worden. Er wordt ook een klachtenprocedure voorzien voor klachten rond leersteun.

Juridische grond

18 november 2022 - Tweede principiële goedkeuring Vlaamse regering - ontwerp van decreet over leersteun

Regelgeving: bevoegdheid

De raad van bestuur AGSO.

Algemene financiële opmerkingen

Het leersteuncentrum zal werkingstoelagen genereren en gebaseerd op de decretale basis voor deze toelagen zal er een meerjarenbudget opgemaakt worden conform BBC regelgeving en de interne richtlijnen, werkwijze en enveloppen.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW03 - Door het organiseren en aanbieden van kwalitatief onderwijs biedt het Stedelijk Onderwijs eerlijke ontplooiingskansen, die elke lerende grijpt om talenten en competenties te ontwikkelen en door te groeien tot een verantwoordelijke wereldburger
1SLW0302 - Elke lerende doorloopt doorheen de leerloopbaan een integraal ontwikkelingsproces zonder drempels
1SLW030201 - Elke instelling begeleidt elke lerende zo dat de leerloopbaan ononderbroken en zonder vertraging kan worden doorlopen in een persoonlijk leertraject

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen beslist om een leersteuncentrum op te richten en geeft aan het directiecomité de opdracht om de oprichting van één leersteuncentrum door te geven aan OVSG.

Artikel 2

De raad van bestuur AGSO beslist dat alle scholen van het leerplicht onderwijs basis- en secundair van het Stedelijk Onderwijs toetreden tot het Stedelijk Leersteuncentrum Antwerpen.

Artikel 3

De raad van bestuur AGSO geeft de opdracht aan het directiecomité voor het uitvoeren van alle noodzakelijke handelingen die de oprichting van het leersteuncentrum omvatten, onder meer het opstellen van een personeelskader, het oprichten van een leersteunraad, het organiseren van de nodige inspraak ....

Artikel 4

De raad van bestuur AGSO geeft opdracht aan het directiecomité om de samenwerking tussen NOA De Leerexpert en het openbaar ondersteuningsnetwerk Antwerpen stop te zetten.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 6

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing 
Oprichting 1 LSC en werkingsgebied - doorgeven aan OVSG
directeur onderwijsorganisatie
 1/2/2023
Operationele voorbereiding opstart leersteuncentrum
directeurs De Leerexpert NOA
februari - augustus 2023