In 2018 keurde de raad van bestuur de vorming van een openbaar ondersteuningsnetwerk goed (2018_RVBAGSO_00037). NOA De Leerexpert trad als 1 van de 5 satellieten toe tot dit openbaar ondersteuningsnetwerk. Dit gebeurde in functie van het M-decreet en de leerlingen met een M-verslag of een gemotiveerd verslag die in het regulier onderwijs schoollopen.
Op datum van 25 juni 2021 verscheen in een mededeling aan de Vlaamse Regering de conceptnota leersteun. Het decreet leersteun heeft tot doel het oorspronkelijke M-decreet te vervangen. In de conceptnota worden de contouren van het decreet leersteun, met inbegrip van het leersteunmodel, vastgelegd.
De dato 8 juli 2022 volgde een eerste principiële goedkeuring van het ontwerp van het decreet in de schoot van de Vlaamse regering.
De dato 18 november 2022 volgde de tweede principiële goedkeuring van het ontwerp van decreet. Zoals artikel 7 van het ontwerpdecreet voorschrijft, heeft een leersteuncentrum (LSC) de opdracht om scholen voor gewoon basis- en secundair onderwijs leersteun te bieden op basis van de ondersteuningsbehoeften van de leerling, de leerkracht en het schoolteam met een specifiek effect op de klasvloer. Zoals het ontwerpdecreet voorschrijft (artikel 19) zal OVSG maximaal 10 leersteuncentra (LSC) (+2 POV) mogen oprichten.
In afstemming met de koepelorganisaties werd bepaald dat uiterlijk tegen 1 februari 2023 de leersteuncentra en hun werkingsgebied gekend zijn. De daaropvolgende maand, nl. maart 2023, dienen scholen aan te geven bij welk ondersteuningsnetwerk zij zich zullen aansluiten.
Overeenkomstig de bepalingen van artikel 19, werd in afstemming met OVSG, besloten dat AGSO één leersteuncentrum zal oprichten. Daarnaast werd het werkingsgebied van het leersteuncentrum bepaald, hetwelk herschikt en verkleind wordt ten opzichte van het huidige werkingsgebied. Dit heeft als doel de beheersbaarheid van het leersteuncentrum te verbeteren en zal leiden tot een performante organisatie.
In de visie van OVSG werd er verder voorzien dat elke stedelijke en gemeentelijke school zich kan richten tot een leersteuncentrum van OVSG.
De Vlaamse Regering zal het M-decreet voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften vervangen door het decreet leersteun. In het decreet leersteun wordt een nieuw model voor ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs uitgewerkt: het leersteunmodel. Het decreet leersteun en het leersteunmodel gaan vanaf 1 september 2023 van start.
Het begrip 'leersteun' wordt hierin omschreven als ondersteuning die:
1. Oprichting leersteuncentrum
Overeenkomstig de bepalingen van het ontwerpdecreet (cfr. artikel 19) zal OVSG maximaal 10 leersteuncentra (+2 provinciaal onderwijs) mogen oprichten. Dit alles moet worden voorbereid voor het protocol dat de Vlaamse Regering zal afsluiten met OVSG tegen 1 februari 2023. Een leersteuncentrum heeft de opdracht (cfr. art. 7 van het ontwerpdecreet) om scholen voor gewoon basis- en secundair onderwijs leersteun te bieden op basis van de ondersteuningsbehoeften van de leerling, de leerkracht en het schoolteam met een maximaal effect op de klasvloer.
In afstemming met OVSG zal AGSO één zelfstandig leersteuncentrum voor alle typologieën oprichten. Dit impliceert dat een eigen instellingsnummer, directie ambt, administratie, … zal worden gegenereerd.
Het huidige Netwerk Ondersteuners Antwerpen (NOA) zal opgeheven worden en het huidige landschap zal hertekend worden op basis van het nieuwe decreet.
2. Werkingsgebied
In afstemming met OVSG werd het werkingsgebied bepaald, dat herschikt en verkleind wordt ten opzichte van het huidige werkingsgebied. Dit komt de beheersbaarheid en een meer efficiënte organisatie ten goede.
Vanaf 1 september 2023 hertekent het werkingsgebied zich in drie leersteuncentra steden en gemeenten. Volgens artikel 22 van het decreet leersteun kunnen scholen zich aansluiten bij één LSC naar keuze. Dit betekent dat de volgende informatie voorwaardelijk is en afhankelijk is van de keuzes, die scholen zullen maken.
Alle scholen leerplichtonderwijs AGSO sluiten aan bij het Stedelijk Leersteuncentrum Antwerpen. Leersteuncentrum Antwerpen onderzoekt of de scholen gelegen in de regio Borsbeek, Stabroek, Kapellen, Brasschaat en Schoten aansluiten.
3. Personeel
Met de invoering van het decreet zal het ambt van leerondersteuner gecreëerd worden. Dit ambt is uitsluitend voorbehouden voor leersteuncentra. Hierdoor krijgen leerondersteuners een eigen statuut, overeenkomstig het statuut van een zorgcoördinator en met behoud van anciënniteit.
De kerntaak (artikel 69) van een leerondersteuner wordt, door middel van de functiebeschrijving, decretaal als volgt verankerd: het bieden van leersteun.
Hiertoe behoren taken zoals:
Door de herschikking van het werkingsgebied zal er een impact zijn voor het huidig aangeworven personeel. Het huidige personeel zal de kans krijgen om te kandideren bij het Stedelijk Leersteuncentrum Antwerpen. Personeelsleden uit NOA De Leerexpert, die in de regio Waasland en Kempen wonen of nu in deze regio scholen ondersteunen, zullen de kans krijgen om voor deze centra te kandideren. Dit proces zal gestroomlijnd worden door middel van sturing vanuit een werkgroep met HR, directeurs NOA en andere opstartende leersteuncentra. Hierbij zullen afspraken gemaakt worden over de globale fasering, de communicatie naar belanghebbenden, de overdracht en het overleg met de representatieve vakbonden.
4. Plaats in de organisatie
Het Stedelijk Leersteuncentrum Antwerpen zal een aparte entiteit (eigen instellingsnummer) zijn binnen de organisatie die aan alle scholen binnen het afgestemde werkingsgebied leersteun zal bieden op basis van de ondersteuningsbehoeften van de leerling, leerkracht en het schoolteam.
Er zal enerzijds opvolging zijn vanuit het directiecomité door de directeur Onderwijskwaliteit, anderzijds zal opvolging en evaluatie plaatsvinden door de netwerkdirecteur Volwassenenonderwijs, NOA, BuSO opleidingsvorm 3. De netwerkdirecteur zal de verbindingsfiguur vormen tussen het strategisch beleid van AGSO en het dagelijkse beleid van het Leersteuncentrum (2017_RVBAGSO_00171 - rechtspositieregeling netwerkdirecteur).
Binnen het leersteuncentrum zal er een leidinggevende structuur worden geïmplementeerd, bestaande uit een directeur en een coördinator, die verantwoordelijk zijn voor de beoordeling en evaluatie van de personeelsleden.
5. Huidig ondersteuningsmodel
Het decreet leersteun treedt in werking op 1 september 2023.
De huidige werkwijze van het ondersteuningsnetwerk De Leerexpert NOA blijft tot en met schooljaar 2022-2023 van kracht. Leerlingen die vandaag al recht hebben op ondersteuning, zullen die blijven krijgen. Ondersteuners blijven hun taak als ondersteuner opnemen.
Vanaf 1 september 2023 houdt het openbaar ondersteuningsnetwerk Antwerpen (2018_RVBAGSO_00037) op met bestaan. De samenwerking tussen NOA De Leerexpert en het openbaar ondersteuningsnetwerk Antwerpen stopt vanaf die datum.
Leersteuncentrum Antwerpen zal collegiaal samenwerken met Leersteuncentrum regio Kempen en Leersteuncentrum regio Waasland. Er worden mogelijkheden onderzocht om een warme overdracht te realiseren, expertise en ervaringen te delen en aan te bieden aan deze nieuwe leersteuncentra. De sterke samenwerking, die er momenteel heerst, zal worden verdergezet in het belang van de leerling met zorgnoden en de schoolteams.
6. Leersteunraad
In de periode tussen december 2022 en augustus 2023 zal AGSO zich klaarstomen voor de oprichting van het leersteuncentrum. Er zal een visie en een beleid over leersteun worden ontwikkeld. Er wordt eveneens een personeelsbeleid gevoerd. Daarnaast zal een leersteunraad worden opgericht. De leersteunraad volgt het beleid over leersteun van het leersteuncentrum op en heeft een adviserende bevoegdheid. Het leersteuncentrum bepaalt via de leersteunraad op welke wijze aanvragen tot leersteun worden gesteld, hoe de aanvragen worden opgenomen en op welke manier leersteun kan geboden worden in de scholen voor gewoon onderwijs. Daarnaast zal het leersteuncentrum een informatiepunt organiseren voor ouders, leerlingen en scholen waar op een laagdrempelige manier informatie over leersteun kan verkregen worden. Er wordt ook een klachtenprocedure voorzien voor klachten rond leersteun.
18 november 2022 - Tweede principiële goedkeuring Vlaamse regering - ontwerp van decreet over leersteun
De raad van bestuur AGSO.
Het leersteuncentrum zal werkingstoelagen genereren en gebaseerd op de decretale basis voor deze toelagen zal er een meerjarenbudget opgemaakt worden conform BBC regelgeving en de interne richtlijnen, werkwijze en enveloppen.
De raad van bestuur AGSO beslist dat alle scholen van het leerplicht onderwijs basis- en secundair van het Stedelijk Onderwijs toetreden tot het Stedelijk Leersteuncentrum Antwerpen.
De raad van bestuur AGSO geeft de opdracht aan het directiecomité voor het uitvoeren van alle noodzakelijke handelingen die de oprichting van het leersteuncentrum omvatten, onder meer het opstellen van een personeelskader, het oprichten van een leersteunraad, het organiseren van de nodige inspraak ....
De raad van bestuur AGSO geeft opdracht aan het directiecomité om de samenwerking tussen NOA De Leerexpert en het openbaar ondersteuningsnetwerk Antwerpen stop te zetten.
Uitvoering beslissing:
Taak | Verantwoordelijke | Timing |
Oprichting 1 LSC en werkingsgebied - doorgeven aan OVSG |
directeur onderwijsorganisatie |
1/2/2023 |
Operationele voorbereiding opstart leersteuncentrum | directeurs De Leerexpert NOA | februari - augustus 2023 |