Terug
Gepubliceerd op 14/07/2022

2022_DCME_00202 - Sport. Sportevenementen 2022 - Wielrennen. Schaal Sels Merksem - MerXem Classic. Organisatie en logistieke ondersteuning - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 14/07/2022 - 10:00 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Afwezig

Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2022_DCME_00202 - Sport. Sportevenementen 2022 - Wielrennen. Schaal Sels Merksem - MerXem Classic. Organisatie en logistieke ondersteuning - Goedkeuring 2022_DCME_00202 - Sport. Sportevenementen 2022 - Wielrennen. Schaal Sels Merksem - MerXem Classic. Organisatie en logistieke ondersteuning - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De afsprakennota met de Koninklijke Wielrijdersclub van Merksem vzw werd goedgekeurd op het districtscollege van 16 juni 2022 (jaarnummer 179).

De Koninklijke Wielrijdersclub van Merksem vzw vraagt aan district Merksem voor logistieke ondersteuning van de wielerwedstrijden Schaal Sels Merksem en MerXem Classic die worden gereden op zondag 21 augustus 2022 met start en aankomst op de Bredabaan in Merksem.

De wielerwedstrijd Schaal Sels Merksem is ondertussen aan haar 95ste editie toe. Dit jaar wordt ook voor het eerst, op dezelfde dag en op hetzelfde parcours de dameswedstrijd MerXem Classic gereden.

Naast de wielerwedstrijden zal er op zondag ook een feestmarkt, de Stroboerenmarkt, georganiseerd worden op de Bredabaan tussen de Minister Delbekelaan en de Broeder Frederikstraat. De organisatie heeft hiervoor eveneens een aanvraag gedaan.

Om de wielerwedstrijden en de feestmarkt in optimale omstandigheden te laten plaatsvinden, vraagt de organisatie het volgende: 

  • gratis ter beschikking stellen, leveren en plaatsen van het beschikbare feestmateriaal (extra breugelbakken en vlaggen), watervoorzieningen en elektriciteitsmateriaal nadarbarelen en vlaggen;
  • reinigen van de start- en aankomstzone voor en na het evenement;
  • de toelating voor het plaatsen van promostanden en publiciteitsbogen op het plaatselijk parcours;
  • het inrichten van een vip-zone aan de school Sint-Eduardus;
  • de buurtbewoners rond het parcours te informeren aan de hand van een bewonersbrief;
  • de bekendmaking van het evenement door inzet van de stedelijke communicatiekanalen;
  • een trofee om aan de winnaar van de herenwedstrijd en winnares van de dameswedstrijd te overhandigen;
  • de afvaardiging van het districtscollege van Merksem voor de start en de prijsuitreiking van de heren- en dameswedstrijd.

Argumentatie

Schaal Sels Merksem is een lokaal sportevenement met een belangrijke sportieve, maatschappelijke en marketingwaarde. Dit wordt nog eens extra in de verf gezet door de dameswedstrijd MerXem Classic te laten doorgaan op hetzelfde parcours en op dezelfde dag. Het evenement garandeert een uitgebreide publieksopkomst en interessante communicatie- en mediawaarde.

Het project kadert in het lokale bestuursakkoord 2019-2024 en in de afsprakennota die district Merksem met de organisatie heeft afgesloten.

De volgende afspraken/voorwaarden zijn van toepassing:

  • afspraken en voorwaarden opgenomen in dit collegebesluit en in de afsprakennota met de organisatie;
  • tijdens de opbouw, plaatsing en afbouw van alle constructies (podia, tenten, ...) gedurende de ganse periode van het evenement, staat de organisatie in voor de veiligheid van de reguliere gebruikers en bezoekers van de gebruikte openbare infrastructuren en locaties. De constructies moeten duidelijk afgeschermd worden zodat mensen zich niet kunnen kwetsen. De bewaking van deze constructies en materialen wordt gedragen door de organisatie. De organisatie maakt eveneens de nodige afspraken met de brandweer en laat de constructies allemaal keuren inzake veiligheid en verzekeren tegen gebruiksongevallen en beschadigingen;
  • er wordt geen schade toegebracht aan het terrein. Bij eventuele beschadigingen dienen de kosten vergoed te worden door de organisator.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) ingedeeld in categorie 5 (overige extern georganiseerd nominatief vrijgesteld evenement) en wordt dus vrijgesteld van:

  • retributie inname openbaar domein;
  • retributie logistiek materiaal, inclusief afvalcontainers;
  • nutsverbruik;
  • retributie parkeerverbodsborden.

Volgende kostenposten zullen worden aangerekend:

  • opkuis;
  • verwijderen straatmeubilair.

Dit evenement komt tevens in aanmerking voor het ontlenen van promotioneel materiaal van stad Antwerpen en Sporting A (in kader van de returnafspraken met de organisator).

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar domein en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 772) keurde de gemeenteraad de gewijzigde versie van het retributiereglement voor de tijdelijke inname van parkeerplaatsen door middel van verkeerssignalisatie goed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 775) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor het tijdelijk verwijderen en herplaatsen van straatmeubilair goed voor de periode van januari 2020 tot en met 31 december 2025.

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen en het kaderbesluit met de basisprincipes van het ondersteuningsbeleid (gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2020, jaarnummer 595) zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werd de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd.  Artikel 3 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal sportbeleid. 

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0103 - Trots op een dynamisch Merksem
2MER010302 - Merksem staat als sportief district op de kaart
9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0103 - Trots op een dynamisch Merksem
2MER010304 - Grote evenementen geven kleur aan de Merksemse identiteit

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de gevraagde ondersteuning goed voor de organisatie van de wielerwedstrijden Schaal Sels Merksem en MerXem Classic met start en aankomst op de Bredabaan in Merksem met bijhorende deelevenementen die plaatsvinden op zondag 21 augustus 2022 op de Bredabaan in Merksem.

Artikel 2

Het districtscollege besluit om het districtscollege van Merksem af te vaardigen voor:

  • het geven van de officieuze en de officiële start van Schaal Sels Merksem en MerXem Classic op zondag 21 augustus 2022;
  • het overhandigen van een trofee aan de winnaar van Schaal Sels Merksem en winnares van MerXem Classic op het podium op zondag 21 augustus 2022.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/Wegen
  • kosten verwijderen straatmeubilair factureren aan de organisator (indien van toepassing).
SB/L/BOF
  • het gratis leveren en plaatsen van het beschikbare feestmateriaal, vuilniscontainers, nadarbarelen en vlaggen;
  • het gratis ter beschikking stellen van stroom- en watervoorziening.
SB/SR
  • reinigen van de site voor en na afloop van het evenement;
  • de opkuiskosten factureren aan de organisator (indien van toepassing).

 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.