Terug
Gepubliceerd op 24/11/2022

2022_DCME_00272 - District Merksem. Terlindenhofstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 13/10/2022 - 10:00 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2022_DCME_00272 - District Merksem. Terlindenhofstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2022_DCME_00272 - District Merksem. Terlindenhofstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Terlindenhofstraat in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 25 oktober 2019 (jaarnummer 8780);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Merksem Heide";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.  

Het college keurde in zitting van 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de 'Principenota voor Speed pedelecs in Antwerpen' goed. De signalisatie op het fietspad wordt aangepast conform deze principenota.
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Op 3 juni 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Terlindenhofstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
Het gedeelte van de Terlindenhofstraat dat toegang geeft tot het Runcvoorthof werd heraangelegd en ingericht als woonerf.
Het aanvullend verkeersreglement wordt aangepast aan de huidige situatie in de straat.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 2):
    • in het gedeelte begrepen tussen het Kroonplein en de Moeshofstraat;
    • in het gedeelte begrepen tussen de Nieuwdreef en de Annuntiatenstraat;
  • de signalisatie van het fietspad in het gedeelte, begrepen tussen de Houthulststraat en de Moeshofstraat, langs de beide zijden, wordt aangepast conform de principenota (artikel 6). De verkeersborden D9 (deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A) worden vervangen door D7 (fietspad) met onderbord M7 (bromfietsers klasse B verboden);
  • het deel van de straat dat toegang geeft tot het Runcvoorthof, werd ingericht als woonerf met parkeervakken langs de beide zijden (artikel 12 en 19). Hierdoor vervalt het bestaande stilstand- en parkeerverbod ter hoogte van de nummers 206-220 en 204 (artikel 8);
  • het stilstand - en parkeerverbod tegenover huisnummer 204, over een afstand van vijf meter, vervalt bijgevolg ook;
  • de twee oversteekplaatsen voor voetgangers ter hoogte van de school, langs de noordwestelijke en zuidoostelijke zijde van huisnummer 220, worden gereglementeerd (artikel 15);
  • de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 380 wordt verwijderd (artikel 9).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Terlindenhofstraat op nummer 380, verhuisd is. 

De parkeerbalans blijft ongewijzigd. Bij de opmaak van de plannen van de toegangsweg naar het Runcvoorthof was het een van de voorwaarden om de parkeerbalans neutraal te houden. Voor de heraanleg was er aan een zijde een stilstand- en parkeerverbod. Bij de inrichting als woonerf werden in dit gedeelte van de straat parkeervakken voorzien langs de beide zijden. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 18 augustus 2022 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Terlindenhofstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college  van 25 oktober  2019 (jaarnummer 8780).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220801_bijlage_avr.pdf
  • 20220609_terlindenhofstraat_woonerf.pdf
  • 20220802_plan 1.pdf
  • 20220802_plan 2.pdf
  • 20220802_plan 3.pdf
  • 20220802_plan 4.pdf
  • 20220802_plan 5.pdf
  • 20220802_plan 6.pdf
  • 20220802_plan 7.pdf
  • 20220802_plan 8.pdf
  • 20220802_plan 9.pdf
  • 20220802_plan 10.pdf
  • Terlindenhofstraat_380_Me.pdf