Terug
Gepubliceerd op 13/10/2022

2022_DCME_00274 - Trammezandlei. Ridder van Parijsstraat. Wegeniswerken. Woonstraat. Antwerpen breekt uit. SWOU12234. - Definitief Ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 13/10/2022 - 10:00 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2022_DCME_00274 - Trammezandlei. Ridder van Parijsstraat. Wegeniswerken. Woonstraat. Antwerpen breekt uit. SWOU12234. - Definitief Ontwerp - Goedkeuring 2022_DCME_00274 - Trammezandlei. Ridder van Parijsstraat. Wegeniswerken. Woonstraat. Antwerpen breekt uit. SWOU12234. - Definitief Ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Fase

Actie

Datum

Jaarnummer

Antwerpen breekt uit selectie projecten
Goedkeuring college

18 december 202010682

Projectdefinitie en concept

Goedkeuring districtscollege 

28 oktober 2021263

Mobiliteitsvoorwaarden

Goedkeuring college 

3 december 20219237
Voorontwerp
Goedkeuring districtscollege 

19 mei 2022157
AdviezenBewonersmoment/Participatiemoment

16 juni 2022-

Coördinatieoverleg Openbaar Domein 

5 september 2022-

Het districtscollege keurde in zitting van 19 mei 2022 (jaarnummer 00157) het voorontwerp voor de wegeniswerken in de Trammezandlei en de Ridder van Parijsstraat, district Merksem, goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het voorontwerp vertaald in een definitief ontwerp.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende wijzigingen aangebracht:

  • om te voldoen aan de blijvende vraag naar een optimalere parkeerbalans, werden er vijf extra parkeerplaatsen voorzien:
    • drie ter hoogte van het kruispunt met de Sint-Bartholomeusstraat;
    • twee ter hoogte van het kruispunt met de Lebaudystraat;
  • aangezien het gebruik van waterpasserende betonstraatstenen in de rijweg nog verder dient te worden geëvalueerd, wordt dit materiaal binnen het project niet weerhouden. In plaats daarvan werd gekozen voor meer en grotere zones met lineaire grasbetontegels, rekening houdend met de algemene toegankelijkheid en het comfort voor voetgangers en fietsers;
  • in de Ridder van Parijsstraat werden de groenzones waar mogelijk doorgetrokken tot tegen de perceelsgrenzen om zo nog meer ruimte te bieden aan de bestaande bomen.

Parkeerbalans
 
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 68 plaatsen in de bestaande toestand naar 69 plaatsen in de nieuwe toestand.

Bomenbalans
 
Het definitief ontwerp resulteert in een negatieve bomenbalans, dit omwille van de keuze voor een woonerf waarbij asverschuivingen nodig zijn in functie van snelheidsremming en het maximaliseren van het aantal parkeerplaatsen.

In de Ridder van Parijsstraat blijven alle bomen behouden. 

In de Trammezandlei worden 21 bomen gerooid. De te verwachten levensduur van de bomen in deze straat is beperkt. Een aantal van de bestaande bomen blijft behouden zodat er al enige groenmassa aanwezig is na de aanleg. De boomvakken worden groter gemaakt, zodat er voldoende ruimte is voor een toekomstige aanplant wanneer een bestaande boom afsterft. Er komen ook 12 nieuwe bomen, waarvan 2 toekomstbomen ter hoogte van het nieuwe pleintje. Het betreft volgende boomsoorten:

  • Acer campestre 'Queen Elizabeth';
  • Acer platanoides 'Olmsted';
  • Fraxinus pennsylvanica 'Zundert';
  • Liquidambar stryraciflua;
  • Cornus mas;
  • Quercus robur;
  • Celtis occidentalis;
  • Acer campestre 'Huibers Elegant'.

Hemelwaterplan
 
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
 
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Trammezandlei en Ridder van Parijsstraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen voorgesteld: zoveel als mogelijk infiltratie in de groenzones, een poreuze RWA-leiding in de Ridder van Parijsstraat, gebruik van waterdoorlatende bestrating (grasbetontegels) en een infiltratiekom in de centrale groenzone.  

Omgevingsvergunning
 
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Trammezandlei en de Ridder van Parijsstraat zijn lokale straten.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/5072500000/224/2MER010102M01302/2ME090200/2300-2400.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein , 05 september 2022 Gunstig onder voorwaarden
  • Er dient te worden onderzocht of het karrenspoor in het noordelijke deel van de Trammezandlei kan worden gesupprimeerd en of er een alternatief kan worden uitgewerkt conform het zuidelijk deel van de straat;
    Het plan werd aangepast.
  • In samenspraak met District Merksem en SB/SR moet worden bekeken of papiermanden wenselijk zijn in dit project;
    Het district Merksem is absoluut voorstander van een papiermand ter hoogte van het pleintje en ter hoogte van de bank aan de Frans de l’Arbrelaan. Deze zijn dan ook op het plan voorzien.
     

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0101 - Bouwen aan een leefbaar en groen district
2MER010102 - Slim investeren in het openbaar domein
2MER010102M01302 - SWOU12234 Ridder van Parijsstraat, Trammezandlei (woonstraat_ABU)

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (28 september 2022) voor de wegeniswerken in de Trammezandlei en de Ridder van Parijsstraat, district Merksem, goed.

Artikel 2

Het districtscollege keurt goed dat de aanvraag van een omgevingsvergunning voor de wegeniswerken in de Trammezandlei en de Ridder van Parijsstraat, district Merksem, wordt ingediend bij de bevoegde instantie.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/PR/ONT

  • Opdrachtdocumenten opmaken.
  • Opmaken ‘aanvraag omgevingsvergunning’ en indienen bij de bevoegde instanties.
SW/MobiliteitDefinitief signalisatieplan opmaken

Bijlagen

  • 20220928_12234_DO_BT_NT.pdf
  • 20220928_12234_DO_BT_NT_RIO.pdf
  • 20220928_12234_DO_BT_NT_Typeprofielen.pdf