Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Antwerpen breekt uit selectie projecten | Goedkeuring college | 18 december 2020 | 10682 |
Projectdefinitie en concept | Goedkeuring districtscollege | 28 oktober 2021 | 263 |
Mobiliteitsvoorwaarden | Goedkeuring college | 3 december 2021 | 9237 |
Voorontwerp | Goedkeuring districtscollege | 19 mei 2022 | 157 |
Adviezen | Bewonersmoment/Participatiemoment | 16 juni 2022 | - |
Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 5 september 2022 | - |
Het districtscollege keurde in zitting van 19 mei 2022 (jaarnummer 00157) het voorontwerp voor de wegeniswerken in de Trammezandlei en de Ridder van Parijsstraat, district Merksem, goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het voorontwerp vertaald in een definitief ontwerp.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende wijzigingen aangebracht:
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 68 plaatsen in de bestaande toestand naar 69 plaatsen in de nieuwe toestand.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een negatieve bomenbalans, dit omwille van de keuze voor een woonerf waarbij asverschuivingen nodig zijn in functie van snelheidsremming en het maximaliseren van het aantal parkeerplaatsen.
In de Ridder van Parijsstraat blijven alle bomen behouden.
In de Trammezandlei worden 21 bomen gerooid. De te verwachten levensduur van de bomen in deze straat is beperkt. Een aantal van de bestaande bomen blijft behouden zodat er al enige groenmassa aanwezig is na de aanleg. De boomvakken worden groter gemaakt, zodat er voldoende ruimte is voor een toekomstige aanplant wanneer een bestaande boom afsterft. Er komen ook 12 nieuwe bomen, waarvan 2 toekomstbomen ter hoogte van het nieuwe pleintje. Het betreft volgende boomsoorten:
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Trammezandlei en Ridder van Parijsstraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen voorgesteld: zoveel als mogelijk infiltratie in de groenzones, een poreuze RWA-leiding in de Ridder van Parijsstraat, gebruik van waterdoorlatende bestrating (grasbetontegels) en een infiltratiekom in de centrale groenzone.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Trammezandlei en de Ridder van Parijsstraat zijn lokale straten.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/5072500000/224/2MER010102M01302/2ME090200/2300-2400.
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (28 september 2022) voor de wegeniswerken in de Trammezandlei en de Ridder van Parijsstraat, district Merksem, goed.
Het districtscollege keurt goed dat de aanvraag van een omgevingsvergunning voor de wegeniswerken in de Trammezandlei en de Ridder van Parijsstraat, district Merksem, wordt ingediend bij de bevoegde instantie.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT |
|
SW/Mobiliteit | Definitief signalisatieplan opmaken |