Het digitale districtscollege werd gehouden op 1 augustus 2022. Iedereen was aanwezig behalve mevrouw An De Visscher, districtssecretaris.
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in een volgende gewone zitting.
Artikelen 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet lokaal bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op een volgende vergadering van het districtscollege. De originelen van de notulen van het districtscollege worden, na goedkeuring, door de voorzitter van het districtscollege en door de districtssecretaris ondertekend. De goedgekeurde notulen worden in de loop van de week na de goedkeuring aan de raadsleden bezorgd, hetzij elektronisch, hetzij fysiek.
Het districtscollege keurt de notulen van 1 augustus 2022 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
Vanaf 1 januari 2020 voorziet het Decreet Lokaal Bestuur dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd.
Het college van burgemeester en schepen keurde in de zitting van 27 maart 2020 (jaarnummer 2852) de werkwijze van opvolgingsrapportering goed.
Het college van burgemeester en schepen keurde in de zitting van 25 mei 2022 (jaarnummer 4251) de timing van de opvolgingsrapportering goed.
De districtsraad keurde in zitting van 29 november 2021 (jaarnummer 69) de aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 overeenkomstig de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus goed.
In BBC 2020 verschuift de focus in de rapportering over de beleidsplanning naar de prioritaire actieplannen. Het meerjarenplan en de jaarrekening worden opgesteld volgens nieuwe schema’s (die eenvoudiger en minder complex zijn) en het autorisatieniveau van de kredieten wordt verhoogd waardoor er meer mogelijkheden zijn om interne kredietverschuivingen uit te voeren die niet worden voorgelegd aan de districtsraad. Om ervoor te zorgen dat de districtsraad toch voldoende geïnformeerd blijft over het beleid heeft BBC 2020 de bijkomende verplichting opgelegd om minstens éénmaal per jaar, in de loop van het derde kwartaal, te rapporteren over de stand van zaken van het eerste semester van het lopende jaar, zowel op financieel als op inhoudelijk vlak. De rapportering is gebaseerd op wettelijke rapporten die worden gebruikt bij het meerjarenplan en de jaarrekening.
Alle raadsleden krijgen een aantal maal per jaar een rapportering over de beleidsdoelstellingen en de uitvoering ervan:
1. bij de aanpassing(en) van het meerjarenplan
2. bij de vaststelling van de jaarrekening (in het voorjaar)
3. bij de tussentijdse opvolgingsrapportering (in september)
De opvolgingsrapportering bevat volgende documenten:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB) bepaalt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 143 DLB bepalen dat de verplichte opvolgingsrapportering in artikel 263 DLB ook van toepassing is op de districten.
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BBC 2020) bepaalt dat de opvolgingsrapportering minstens de volgende elementen bevat:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
De districtsraad van Berendrecht-Zandvliet-Lillo neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester 2022 van meerjarenplan 2020-2025.
De werken omvatten:
Fluvius System Operator is overeenkomstig het Energiedecreet van 8 mei 2009 de door de VREG vergunde werkmaatschappij voor 14 Vlaamse opdrachthoudende verenigingen (intergemeentelijke samenwerkingsverbanden).
Artikel 398 uit het Decreet Lokaal bestuur bepaalt in paragraaf 1 dat de gemeenten beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband, waarbij in paragraaf 2, 3° de opdrachthoudende vereniging wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met beheersoverdracht waaraan de deelnemende gemeenten de uitvoering van een of meer duidelijk omschreven bevoegdheden met betrekking tot een of meer functioneel samenhangende beleidsdomeinen toevertrouwen.
Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.
Artikel 30§3 (gezamenlijke In-house-toezicht) van de wet van 17 juni 2016 is van toepassing.
§ 3. De aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan :
1° de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
Het budget is voorzien op op SUB_NR/INTERN/2300/5153000000/225/2LMS030112M00513/2SA020670.
Het districtscollege neemt kennis van de opdracht SWOU11510C, Plaatsen van architecturale verlichting voor het aanstralen van de Sint-Benedictus-Haven kerk, het kruitmagazijn en het monument voor de gesneuvelde op het kerkplein, district Berendrecht-Zandvliet-Lillo.
Het districtscollege keurt het lichtplan en bijhorende offerte voor de opdracht SWOU11510C, Plaatsen van architecturale verlichting voor het aanstralen van de Sint-Benedictus-Haven kerk, het kruitmagazijn en het monument voor de gesneuvelde op het kerkplein, district Berendrecht-Zandvliet-Lillo, goed, opgemaakt door Fluvius System Operator, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle met ondernemingsnummer 0477 445 084.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ADM | lichtplan en bijhorende offerte ter goedkeuring naar het college |
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Bestek GAC/2020/01241 | |||
---|---|---|---|
Bestek en procedure | Goedkeuring college | 19 juni 2020 | 5401 |
Publicatie | 22 juni 2020 | ||
Gunning | Goedkeuring college | 18 september 2020 | 7769 |
Toewijzingsbrief | 12 oktober 2020 |
Op 18 september 2020 (jaarnummer 7769) gunde het college de raamovereenkomst "uitvoeren van structurele aanpassingen op het openbaar domein", Perceel 1 - cluster Noord, districten Berendrecht-Zandvliet-Lillo, Ekeren, Deurne en Merksem aan de firma Verbruggen BV, Doornstraat 54 te 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0439.524.816 op basis van bestek GAC/2020/01241.
De toewijzingsbrief werd verzonden op 12 oktober 2020.
Het district wenst volgende werken uit te voeren:
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de opdracht SWPR13483A ter goedkeuring voor.
Ten laste van | Gunning | herziening en VH | 21% btw | Totaal |
District Berendrecht-Zandvliet-Lillo | 17.896,31 | 6.473,19 | 5.117,60 | 29.487,10 |
prijsherziening en overschrijding VH | periode van opmaak: | juli 2022 | |
posten exclusief bitumineuze verhardingen | 4.257,78 | 23,79% | actuele prijsherziening |
overschrijding VH | 2.215,41 | 10% |
17 juni 2016 – Wet inzake overheidsopdrachten:
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309)
werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Windmolenweg is een lokale straat.
Artikel 56 §3, 4°van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4° 5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521), binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.
Het districtscollege keurt de opdracht SWPR13483A, Windmolenweg, district Berendrecht-Zandvliet-Lillo, wegeniswerken, goed voor een bedrag van 17.896,31 EUR (exclusief btw).
De werken worden uitgevoerd door de firma Verbruggen BV, Doornstraat 54 te 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0439.524.816 op basis van het bestek GAC/2020/01241, Perceel 1.
Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget 29.487,10 EUR.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Opdracht SWPR13483A Windmolenweg Verbruggen BV Doornstraat 54 9140 Temse ondernemingsnummer: 0439 524 816 rekeningnummer: BE48 3930 0894 6927 | 29.487,10 EUR | budgetplaats:5022500000 budgetpositie:224 functiegebied:2BZL010101M02787 subsidie:SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma:2BL090610 budgetperiode:2300 | 4005521361 |
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. Zo lezen we in resolutie 22 dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Er werden diverse aanvragen ingediend via www.antwerpenlaadt.be voor de plaatsing van publieke laadpalen.
MPA AG legt nu de nieuwe locaties in het district Berendrecht Zandvliet Lillo
en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter advies voor.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor een publieke laadpaal te plaatsen op de volgende locaties:
District Berendrecht Zandvliet Lillo
De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Elke laadpaal heeft twee laadpunten. In principe wordt er per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien. Aangezien er voor de Putsebaan meerdere aanvragen zijn, werden deze gebundeld, en worden er ineens twee voorbehouden plaatsen ingericht.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad adviseert onderstaande locaties gunstig:
District Berendrecht Zandvliet Lillo
De districtsraad adviseert het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke laadpalen, district Berendrecht Zandvliet Lillo' gunstig.
Op 21 oktober 2019 (Jaarnummer 79) keerde de districtsraad het reglement projecttoelagen goed.
Op 29 november 2021 (jaarnummer 69) keurde de districtsraad aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Van 10 tot en met 13 juli 2022 organiseerde de Polderklievers een Koers met een hart.. Hiervoor heeft de organisatie een projecttoelage aangevraagd van 500,00 EUR.
De Polderklievers hebben de aanvraag niet tijdig ingediend.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 7 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale evenement en feestelijkheden.
Overeenkomstig artikel 41, 23o van het decreet over het lokaal bestuur is de (districts-)raad exclusief bevoegd voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
De ondersteuningen worden verrekend op volgend boekingsadres: SUB_NR/INTERN/2200/5024500000/6496500/2BZL010601A00000/2BL090710.
De districtsraad keurt de uitzondering op artikel 7 van het toelagereglement voor een projecttoelage goed voor ondersteuning van de koers met een hart van de Polderklievers, ond.nr. 0669.905.358
Op 21 oktober 2019 (Jaarnummer 79) keerde de districtsraad het reglement projecttoelagen goed.
Op 29 november 2021 (jaarnummer 69) keurde de districtsraad aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Op 24 juni 2022 organiseerde Blidscap een vakantieborrel. Hiervoor heeft de onganisatie een projecttoelage aangevraagd van 485,00 EUR.
Blidscap heeft de aanvraag niet tijdig ingediend.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 7 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale evenement en feestelijkheden.
Overeenkomstig artikel 41, 23o van het decreet over het lokaal bestuur is de (districts-)raad exclusief bevoegd voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
De ondersteuningen worden verrekend op volgend boekingsadres: SUB_NR/INTERN/2200/5024500000/6496500/2BZL010601A00000/2BL090710.
De districtsraad keurt de uitzondering op artikel 7 van het toelagereglement voor een projecttoelage goed voor ondersteuning van de vakantieborrel Blidscap, ond.nr. 0418.550.941.