Terug
Gepubliceerd op 23/12/2022

Voorstel tot motie van raadslid Marc Maes: Parkeernorm bij grote nieuwbouwprojecten

districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo
ma 19/12/2022 - 20:00 Districtshuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris

Afwezig

Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Verontschuldigd

Sandra Suykerbuyk, districtsschepen

Secretaris

An De Visscher, districtssecretaris

Voorzitter

Raf Crynen, voorzitter districtsraad
Voorstel tot motie van raadslid Marc Maes: Parkeernorm bij grote nieuwbouwprojecten Voorstel tot motie van raadslid Marc Maes: Parkeernorm bij grote nieuwbouwprojecten

Motivering

Indiener(s)

Marc Maes

Gericht aan

Carl Geeraerts

Toelichting

Toelichting: 

Bij nieuwbouwprojecten dient rekening gehouden te worden met de zogenaamde stallings- en parkeernorm.

Die wordt berekend naargelang het stadsgebied waarin het bouwproject zich bevindt. 

Er wordt onderscheid gemaakt tussen centrumgebied, centrumschil en overig gebied, en hangt af van de aard van het project: minder of méér dan 5 wooneenheden.  

De districtskernen van Zandvliet en Berendrecht behoren tot het centrumgebied, met een parkeernorm (bij meer dan 5 wooneenheden) die naargelang de woonoppervlakte varieert tussen de 1.05 en de 1.35 parkeerplaatsen 

De rest van het district behoort tot het “overig gebied” waarvoor andere parkeernormen van kracht zijn. Daar geldt de norm van 1.25 tot 1.8 autostalplaatsen. 

Recent werden twee grote bouwprojecten opgestart, beiden in een gebied met hoge parkeerdruk. Het gaat over de plannen voor het perceel Bosstraat 1 in Berendrecht en de ‘Jacobshoeve’ (Walenhoek) in Zandvliet. Beide projecten situeren zich in gebieden met hoge parkeerdruk: 

    a) In de Bosstraat worden bij de heraanleg talrijke parkeerplaatsen geschrapt 

    b) In de Walenhoek was er al een parkeerprobleem, en werden de gronden waar het nieuwbouwproject gepland is, deels verhuurd als parkeerplaatsen 

De gemiddelde parkeercoëfficiënt voor deze nieuwbouwprojecten is 1.6 autostalplaatsen per woning. De realiteit is echter dat in de meeste gevallen per inwoner 1 autostalplaats nodig is (investering in nieuwbouw – tweeverdieners – weinig optimale verbinding met openbaar vervoer).

Nu reeds worden bewoners van nieuwbouwprojecten en potentiële kopers van woningen in die projecten doorverwezen naar het openbaar domein om hun (tweede) wagen te stallen. 

Het kan niet zijn dat projectontwikkelaars de parkeerproblematiek afschuiven naar het publiek domein. 

Vraagstelling:

Voorstel tot motie:

De districtsraad adviseert om voor de huidig geldende parkeernorm bij grote nieuwbouwprojecten in het “overig gebied” Berendrecht Zandvliet Lillo (zoals opgenomen in de Bouwcode dd 09-10-2014 – artikel 30) aan te passen als volgt; 

De parkeernorm vast te stellen op 2.0 voor alle woongelegenheden in het project 

  • Één verplichte (aan te kopen) parkeer- of stalplaats per woongelegenheid (ondergronds of openlucht) 

  • Eén parkeerplaats per woongelegenheid (ondergronds of openlucht) als deel van het bouwproject en te realiseren binnen de perimeter/oppervlakte van het nieuwbouwproject. 

Parkeerplaatsen in open lucht moeten worden ingericht in waterdoorlatend en grasdoorgroeibaar materiaal zoals grasdallen, gewapend gras of verharding met kleinschalige elementen met open voegen.