Terug
Gepubliceerd op 31/03/2023

Notulen  districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo

ma 28/11/2022 - 20:00 Districtshuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo

Samenstelling

Aanwezig

Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris

Afwezig

Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Verontschuldigd

Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid

Secretaris

An De Visscher, districtssecretaris

Voorzitter

Raf Crynen, voorzitter districtsraad

Agendapunten

1.

2022_DRBZL_00056 - Districtsraad - Notulen districtsraad 24 oktober 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris
Afwezig
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Verontschuldigd
Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid
Secretaris
An De Visscher, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
1.

2022_DRBZL_00056 - Districtsraad - Notulen districtsraad 24 oktober 2022 - Goedkeuring

2022_DRBZL_00056 - Districtsraad - Notulen districtsraad 24 oktober 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De districtsraad vergaderde op 24 oktober 2022.

Argumentatie

De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.

Juridische grond

Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikelen 32, 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.

Besluit

De districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad berendrecht zandvliet lillo beslist:

Artikel 1

De districtsraad keurt de notulen van 24 oktober 2022 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
2.

2022_DRBZL_00055 - Beleids- en Beheerscyclus - Goedkeuring gouverneur jaarrekening 2021 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris
Afwezig
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Verontschuldigd
Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid
Secretaris
An De Visscher, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
2.

2022_DRBZL_00055 - Beleids- en Beheerscyclus - Goedkeuring gouverneur jaarrekening 2021 - Kennisneming

2022_DRBZL_00055 - Beleids- en Beheerscyclus - Goedkeuring gouverneur jaarrekening 2021 - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De districtsraad heeft de jaarrekening 2021 vastgesteld in de zitting van 7 juni 2022 (jaarnummer 23). Na vaststelling van de jaarrekening door de districtsraad, werd de jaarrekening voor goedkeuring verzonden naar de gouverneur van Provincie Antwerpen.

Argumentatie

De gouverneur heeft met het besluit van 12 oktober 2022 de jaarrekening 2021 van district Berendrecht-Zandvliet-Lillo goedgekeurd. Met dit besluit wordt de goedkeuring van de gouverneur ter kennisneming voorgelegd aan de districtsraad.

Juridische grond

Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:

  • artikel 260 over de vaststelling van de jaarrekening;
  • artikel 143 over de bepalingen die gelden voor het financieel beheer van de gemeenten, die ook van toepassing zijn op de districten;
  • artikel 332, §1, derde lid dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn:

  • artikel 189 stelt dat de bepalingen van dit besluit, met uitzondering van artikel 30, 3° en titel 6 (autonome gemeente- en provinciebedrijven), van toepassing zijn op de planning en het financieel beheer van de districten.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BZL01 - Een warme polder voor iedereen
2BZL0104 - Verantwoord en slim bestuur
2BZL010401 - Bestuur

Besluit

De districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo neemt kennis van het volgende besluit.
De districtsraad berendrecht zandvliet lillo beslist:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 12 oktober 2022, waarin de jaarrekening 2021 van district Berendrecht-Zandvliet-Lillo wordt goedgekeurd.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
14.

2022_AM_00060 - Amendement van raadsleden Zander Vliegen, Bart Goris, Karel Hendrickx, Annick Kersten: Voorstel tot niet-indexering presentiegelden: heroriëntering naar beleidsdoelstellingen waarop bespaard wordt of investering in fietsstraten met vrijgekomen budget

Goedgekeurd

Notulen

De formulering van het amendement wordt besproken en aangepast.

Samenstelling

Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris
Afwezig
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Verontschuldigd
Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid
Secretaris
An De Visscher, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
14.

2022_AM_00060 - Amendement van raadsleden Zander Vliegen, Bart Goris, Karel Hendrickx, Annick Kersten: Voorstel tot niet-indexering presentiegelden: heroriëntering naar beleidsdoelstellingen waarop bespaard wordt of investering in fietsstraten met vrijgekomen budget

2022_AM_00060 - Amendement van raadsleden Zander Vliegen, Bart Goris, Karel Hendrickx, Annick Kersten: Voorstel tot niet-indexering presentiegelden: heroriëntering naar beleidsdoelstellingen waarop bespaard wordt of investering in fietsstraten met vrijgekomen budget
Koppeling aan agendapunt
Gekoppelde besluiten
Indiener(s)
Zander Vliegen, Karel Hendrickx, Bart Goris, Annick Kersten
Gericht aan
Raf Crynen
Tijdstip van indienen
ma 28/11/2022 - 12:24
Toelichting

Artikel 4

De districtsraad beslist de presentiegelden éénmalig niet te indexeren.

Initiatiefrecht

De districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo keurt eenparig het volgende besluit goed.
3.

2022_DRBZL_00057 - Beleids- en Beheerscyclus - Aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris
Afwezig
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Verontschuldigd
Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid
Secretaris
An De Visscher, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
3.

2022_DRBZL_00057 - Beleids- en Beheerscyclus - Aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 - Goedkeuring

2022_DRBZL_00057 - Beleids- en Beheerscyclus - Aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De districtsraad keurde in zitting van 29 november 2021 (jaarnummer 69) de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed.

De districten ontvingen de interne onderrichtingen voor aanpassing van het meerjarenplan met dienstmededeling van 30 juni 2022 van de bedrijfseenheid Financiën.

Argumentatie
De inhoudelijke en budgettaire aanpassingen zijn gedaan om de kans te maximaliseren dat de vooropgezette doelstellingen gehaald worden, rekening houdend met de beschikbare financiële ruimte.
Juridische grond
  • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 257 over de aanpassing van het meerjarenplan.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
  • Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
  • Het gemeenteraadbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 303) betreffende de de nieuwe verdeelsleutel van de districtsdotaties voor meerjarenplan 2020-2025.
Regelgeving: bevoegdheid
Artikel 143 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de bepalingen betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van toepassing zijn op de districten met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
 
1° "de gemeente" als "het district";
2° "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
3° "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
4° "de gemeenteraad", "de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als "districtsraad";
5° "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
6° "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".
Algemene financiële opmerkingen
Aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 is in evenwicht.
Het beschikbaar budgettair resultaat is jaarlijks positief en de autofinancieringsmarge is positief in 2025.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BZL01 - Een warme polder voor iedereen
2BZL0104 - Verantwoord en slim bestuur
2BZL010401 - Bestuur

Besluit

De districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo keurt met 8 stemmen voor: N-VA (Carl Geeraerts, Rudi Sempels, Raf Crynen, Marc Maes, Carina Stark, Pascale De Langhe), CD&V (Sandra Suykerbuyck), Onafhankelijk (An Van Uffelen), 6 onthoudingen : PRO2040 (Zander Vliegen, Karel Hendrickx, Bart Goris, Annick Kersten), Vlaams Belang (Robin De Winter, Veronique Clabost), het volgende besluit goed.

De districtsraad berendrecht zandvliet lillo beslist:

Artikel 1

De districtsraad keurt aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 overeenkomstig de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus goed.

Artikel 2

De districtsraad wijzigt de kredieten van het lopend boekjaar en stelt de kredieten van het volgend boekjaar vast.

Artikel 3

De districtsraad beslist de presentiegelden éénmalig niet te indexeren.

Artikel 4

De financiële gevolgen worden opgenomen in de decretaal opgelegde documenten, als bijlage aan dit besluit.

4.

2022_DRBZL_00059 - Vzw Lokaal Vrijetijdsbeleid district Berendrecht-Zandvliet-Lillo. Algemene vergadering - Actieplan en begroting 2023. Steminstructies stadsafgevaardigde - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris
Afwezig
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Verontschuldigd
Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid
Secretaris
An De Visscher, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
4.

2022_DRBZL_00059 - Vzw Lokaal Vrijetijdsbeleid district Berendrecht-Zandvliet-Lillo. Algemene vergadering - Actieplan en begroting 2023. Steminstructies stadsafgevaardigde - Goedkeuring

2022_DRBZL_00059 - Vzw Lokaal Vrijetijdsbeleid district Berendrecht-Zandvliet-Lillo. Algemene vergadering - Actieplan en begroting 2023. Steminstructies stadsafgevaardigde - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

In het kader van het decreet lokaal cultuurbeleid stelt de stad een strategische meerjarenplanning op waarin de beleidsprioriteiten van het lokaal cultuurbeleid worden uitgewerkt. ‘Iedereen vindt in Antwerpen een veelzijdig lokaal cultuuraanbod en het forum om zichzelf te ontplooien’ is de strategische doelstelling die in de meerjarenplanning opgenomen werd voor de uitwerking van het lokaal cultuurbeleid.

De concrete uitwerking van deze centrale strategische doelstelling gebeurt grotendeels in de districten, de cultuurwerking in de districten vormt de basis van het lokaal cultuurbeleid.

De stad Antwerpen is lid van de vzw Lokaal Vrijetijdsbeleid district Berendrecht-Zandvliet-Lillo. Bij gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 (jaarnummer 161) werd de heer Carl Geeraerts aangeduid als afgevaardigde namens de stad in de algemene vergadering.

Met het bericht van 2 november 2022 meldt de vzw Lokaal Vrijetijdsbeleid district Berendrecht-Zandvliet-Lillo dat op 7 december 2022 een digitale algemene vergadering zal plaatshebben met volgende agendapunten:

  • Verslag algemene vergadering 29 juni 2022.  Goedkeuring
  • Ledenwijziging Algemene Vergadering. Kennisname
  • Ledenwijziging Raad van Bestuur. Goedkeuring
  • Actieplan 2023. Goedkeuring
  • Begroting 2023. Goedkeuring
  • Varia
Argumentatie

Volgens de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en vzw Lokaal Vrijetijdsbeleid district Berendrecht-Zandvliet-Lillo dient de begroting ter goedkeuring aan de districtsraad Berendrecht-Zandvliet-Lillo te worden voorgelegd.

De raad van bestuur van de vzw Lokaal Vrijetijdsbeleid district Berendrecht-Zandvliet-Lillo keurde op 22 september 2022 het actieplan en de begroting 2023 goed en legt deze ter goedkeuring voor aan de districtsraad Berendrecht-Zandvliet-Lillo en de algemene vergadering.

Het actieplan van het district wordt opgenomen in het geheel van het geïntegreerde werkingsverslag van het lokaal cultuur-/vrijetijdsbeleid van alle districten en het overkoepelend stedelijk beleid.

Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de stadsafgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Lokaal Vrijetijdsbeleid district Berendrecht-Zandvliet-Lillo handelt overeenkomstig de instructies van de districtsraad. Dit betekent dat de districtsraad Berendrecht-Zandvliet-Lillo kennis moet nemen van de agenda van deze algemene vergadering en aan de stadsafgevaardigde of diens plaatsvervanger steminstructies moet geven.

De districtsraad Berendrecht-Zandvliet-Lillo geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde om alle punten van de agenda van de algemene vergadering van 7 december 2022 goed te keuren.

De goedgekeurde begroting wordt vervolgens ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd.

Juridische grond

Het decreet van 6 juli 2012 houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid.

Op 15 december 2014 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 946) de nieuwe statuten van de vzw Lokaal Vrijetijdsbeleid district Berendrecht-Zandvliet-Lillo goed.

Op 27 april 2015 (jaarnummer 30) gaf de districtsraad positief advies over het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en de vzw Lokaal Vrijetijdsbeleid district Berendrecht-Zandvliet-Lillo, alsook over de wijziging van artikel 44 in de statuten van de vzw Lokaal Vrijetijdsbeleid district Berendrecht-Zandvliet-Lillo.

Op 26 mei 2015 (jaarnummer 262) werd het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst en de wijziging van artikel 44 in de statuten aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd.
Op 25 maart 2019 (jaarnummer 246) keurde de gemeenteraad de verlenging tot 31 december 2019 van deze samenwerkingsovereenkomst goed. Op 16 december 2019 (jaarnummer 745) keurde de gemeenteraad de verlenging tot 31 december 2020 van deze samenwerkingsovereenkomst goed. Op 14 december 2020 (jaarnummer 738) keurde de gemeenteraad de verlenging tot en met 31 december 2021 van deze samenwerkingsovereenkomst goed. Op 20 december 2021 (jaarnummer 745) keurde de gemeenteraad de verlenging tot en met 31 december 2025 van deze samenwerkingsovereenkomst goed.

Artikel 44 van de statuten bepaalt dat de raad van bestuur een ontwerp van budget opmaakt en deze ter goedkeuring aan de algemene vergadering en de districtsraad voorlegt.

Artikel 4 van de samenwerkingsovereenkomst voorziet dat de vzw Lokaal Vrijetijdsbeleid district Berendrecht-Zandvliet-Lillo jaarlijks een actieplan voor het volgende werkingsjaar opstelt met het oog op de realisatie van een geïntegreerd en kwaliteitsvol sociocultureel aanbod op maat van het district. Het actieplan dient aan de districtsraad ter goedkeuring worden voorgelegd voor 1 januari van het jaar waarop het betrekking heeft.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 246 § 4 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de samenstelling van de organen rekening kan houden met de samenstelling van de districtsraad voor zover de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting belast is met de verwezenlijking van welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang die uitsluitend bevoegdheden van het district betreffen. De vertegenwoordigers in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de districtsraad.

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.

Besluit

De districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo keurt met 14 stemmen voor: N-VA (Carl Geeraerts, Rudi Sempels, Raf Crynen, Marc Maes, Carina Stark, Pascale De Langhe), CD&V (Sandra Suykerbuyck), Onafhankelijk (An Van Uffelen), PRO2040 (Zander Vliegen, Karel Hendrickx, Bart Goris, Annick Kersten), 2 onthoudingen: Vlaams Belang (Robin De Winter, Veronique Clabost), het volgende besluit goed.
De districtsraad berendrecht zandvliet lillo beslist:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van volgende agendapunten van de algemene vergadering van vzw Lokaal Vrijetijdsbeleid district Berendrecht-Zandvliet-Lillo van 7 december 2022:

  • Verslag algemene vergadering 29 juni 2022. Goedkeuring
  • Ledenwijziging Algemene Vergadering. Kennisname
  • Ledenwijziging Raad van Bestuur. Goedkeuring
  • Actieplan 2023. Goedkeuring
  • Begroting 2023. Goedkeuring
  • Varia

Artikel 2

De districtsraad keurt het actieplan 2023 van de vzw Lokaal Vrijetijdsbeleid district Berendrecht-Zandvliet-Lillo goed.

Artikel 3

De districtsraad keurt de begroting 2023 van de vzw Lokaal Vrijetijdsbeleid district Berendrecht-Zandvliet-Lillo goed.

Artikel 4

De districtsraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde of een plaatsvervanger, een ander lid van de districtsraad, op de algemene vergadering van vzw Lokaal Vrijetijdsbeleid district Berendrecht-Zandvliet-Lillo alle punten van de agenda goed te keuren.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
5.

2022_DRBZL_00054 - Adviesraden en inspraak - Verslagen - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris
Afwezig
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Verontschuldigd
Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid
Secretaris
An De Visscher, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
5.

2022_DRBZL_00054 - Adviesraden en inspraak - Verslagen - Kennisneming

2022_DRBZL_00054 - Adviesraden en inspraak - Verslagen - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context
Om de advisering vlot te laten verlopen keurde de gemeenteraad op 16 december 2013 (jaarnummer 828) de vernieuwde aanpak van inspraak, advies en medebeheer adviesorganen cultuur, sport, jeugd en senioren goed.
 

Op 29 september 2022 vond er een vergadering plaats van de jeugdadviesraad van het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo.

Argumentatie
Zoals bepaald door het Decreet lokaal bestuur (zie 'juridische grond') worden de verslagen van de adviesraden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
Juridische grond
Artikel 304 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad kan overgaan tot organisatie van raden en overlegstructuren die tot opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. De verslagen en einddocumenten van deze overlegstructuren worden meegedeeld aan de gemeenteraad.

Artikel 135 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat dit artikel ook van toepassing is op de districtsraden.

Besluit

De districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo neemt kennis van het volgende besluit.
De districtsraad berendrecht zandvliet lillo beslist:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraden:

Districtsadviesraad Datum vergadering
Jeugdraad29 september 2022

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
6.

2022_DRBZL_00060 - Districtsraad - Notulen districtscollege - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris
Afwezig
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Verontschuldigd
Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid
Secretaris
An De Visscher, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
6.

2022_DRBZL_00060 - Districtsraad - Notulen districtscollege - Kennisneming

2022_DRBZL_00060 - Districtsraad - Notulen districtscollege - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

In zitting van 17 oktober 2022 (jaarnummer 214) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 10 oktober 2022 goed.

In zitting van 24 oktober 2022 (jaarnummer 223) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 17 oktober 2022 goed.

In zitting van 31 oktober 2022 (jaarnummer 230) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 24 oktober 2022 goed.

In zitting van 7 november 2022 (jaarnummer 233) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 31 oktober 2022 goed.

In zitting van 14 november 2022 (jaarnummer 241) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 7 november 2022 goed.

Argumentatie

De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De goedgekeurde notulen worden ter kennisneming voorgelegd aan de districtsraad.

Juridische grond

Artikelen 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege.

Artikelen 50 en 129 van het Decreet lokaal bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De originelen van de notulen van het districtscollege worden, na goedkeuring, door de voorzitter van het districtscollege ondertekend. De goedgekeurde notulen worden onverwijld bezorgd aan de districtsraad.

Besluit

De districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo neemt kennis van het volgende besluit.
De districtsraad berendrecht zandvliet lillo beslist:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van de notulen van de districtscolleges van 10 oktober, 17 oktober, 24 oktober, 31 oktober en 7 november 2022.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
7.

2022_DRBZL_00058 - Adviesraden en inspraak - Verslagen - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris
Afwezig
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Verontschuldigd
Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid
Secretaris
An De Visscher, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
7.

2022_DRBZL_00058 - Adviesraden en inspraak - Verslagen - Kennisneming

2022_DRBZL_00058 - Adviesraden en inspraak - Verslagen - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context
Om de advisering vlot te laten verlopen keurde de gemeenteraad op 16 december 2013 (jaarnummer 828) de vernieuwde aanpak van inspraak, advies en medebeheer adviesorganen cultuur, sport, jeugd en senioren goed.
 

Op 27 oktober 2022 vond er een vergadering plaats van de jeugdadviesraad van het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo.

Argumentatie
Zoals bepaald door het Decreet lokaal bestuur (zie 'juridische grond') worden de verslagen van de adviesraden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
Juridische grond
Artikel 304 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad kan overgaan tot organisatie van raden en overlegstructuren die tot opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. De verslagen en einddocumenten van deze overlegstructuren worden meegedeeld aan de gemeenteraad.

Artikel 135 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat dit artikel ook van toepassing is op de districtsraden.

Besluit

De districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo neemt kennis van het volgende besluit.
De districtsraad berendrecht zandvliet lillo beslist:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraden:

Districtsadviesraad Datum vergadering
Jeugdraad27 oktober 2022

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
8.

2022_MOT_00096 - Voorstel tot motie van raadslid Zander Vliegen: Loketwerking "Loket Op Maat" - aanpassingen voor District Berendrecht-Zandvliet-Lillo

Niet goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris
Afwezig
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Verontschuldigd
Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid
Secretaris
An De Visscher, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
8.

2022_MOT_00096 - Voorstel tot motie van raadslid Zander Vliegen: Loketwerking "Loket Op Maat" - aanpassingen voor District Berendrecht-Zandvliet-Lillo

2022_MOT_00096 - Voorstel tot motie van raadslid Zander Vliegen: Loketwerking "Loket Op Maat" - aanpassingen voor District Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Gekoppelde besluiten
Indiener(s)
Zander Vliegen
Gericht aan
Carl Geeraerts
Tijdstip van indienen
wo 23/11/2022 - 15:38
Toelichting

In juni 2022 namen wij als raadsleden kennis van het “Toekomstbeeld Loketwerking”, dankzij een toelichting gekregen op de Raadscommissie.

Het Districtsbestuur nam reeds in april hiervan formeel kennis, met kennisname van het verslag van de “Raad van Overleg” van 19 april 2022, waarop voor ons District geen enkele opmerking geformuleerd werd (en eveneens niemand aanwezig was).

De aanpassing van de loketwerking onder de noemer “Loket Op Maat” bevat 4 pijlers:

  1. Uitgebreid digitaal aanbod (bvb. via online e-loket Antwerpen of zelfbedieningszuilen)
  2. Verbeterde digitale gebruikservaring (e-inclusieve A-app): deze is momenteel nog niet gelanceerd erg niche, aangezien verre van iedereen met bvb. smartphone (laat staan ItsMe) aan de slag kan, en er bvb. €14 wordt aangerekend om bepaalde documenten naar huis op te laten sturen
  3. Toegankelijk voor specifieke doelgroepen en kansengroepen (denk aan sociale centra, studentenloket, Ukraïneloket, …)
  4. Efficiënt georganiseerde kwaliteitsvolle dienstverlening


Voor alle duidelijkheid: ook wij geloven naar de toekomst toe sterk in deze pijlers (als er tenminste aan bepaalde randvoorwaarden wordt voldaan). We begrijpen eveneens dat efficiëntie-oefeningen moeten gebeuren, en juichen bvb. het voorzien van de extra zelfbedieningszuilen toe op bijkomende plaatsen, waar men heel wat persoonlijke documenten gratis kan afprinten (getuigschriften samenwonen, uittreksel strafregister, aktes en bewijzen) en ook taxicheques, afvalstickers, pin- en puk-codes aangevraagd kunnen worden.


Echter, wat betreft de laatste pijler, de dienstverlening aan het loket, (wat voor de meeste mensen nog steeds de basis is) hangen er heel wat nadelige implicaties vast voor ons District.

Immers, zo zal de loketwerking georganiseerd worden (initieel was er gezegd per november/december 2022?):

  • 4 Regioloketten
    • Antwerpen, Deurne, Merksem en Wilrijk
    • Alle courante producten (identiteit, mobiliteit, wonen en levensloop)
    • 6 op 7 dagen open, 2 avondopeningen, alle zaterdagen open, zondag gesloten
  • 6 Stadsloketten
    • Districtshuizen Berendrecht, Berchem, Borgerhout, administratieve centra Antwerpen Linkeroever, Ekeren en Hoboken
    • Slechts een selectie van bepaalde producten/diensten
    • Slechts 2 op 7 dagen open waarvan 1 avondopening (initieel dinsdag of woensdag afwisselend), zondag gesloten (er zal dus geen zaterdagopening meer zijn in Berendrecht (zoals nu om de twee weken))


De dienstverlening was tijdens en na Corona-periode (begrijpelijk) zeer moeilijk te organiseren, maar was vaak buitenproportioneel nadelig voor ons district. Nu zitten we in soort van overgangsfase, waarbij de dienstverlening aan ons loket sterk verminderd is, en de alternatieven zelfs nog niet in voege zijn. In de toekomst (planning was initieel najaar 2022, maar lijkt vertraging op te lopen) wordt het dus nog erger.

Voor heel wat zaken dient men verplicht een afspraak aan een loket te maken. Enkel de Regioloketten (Antwerpen, Deurne, Merksem en Wilrijk) bieden alle dienstverlening aan; de Stadsloketten slechts een beperkte selectie, waaronder dus bij ons op het Districtshuis in Berendrecht (als het al open is en de bepaalde dienst beschikbaar).


Hieronder enkele voorbeelden (niet-exhaustief) van wat de nieuwe loketwerking concreet betekent, en waarvoor men sowieso niet meer in Berendrecht terecht kan:

  • afspraak wettelijk samenwonen
  • naamsverandering
  • verklaring orgaandonatie
  • euthanasieverklaring
  • verbouwpremies

Wat betreft de geboorte-aangifte en erkenning van een kind, is het eveneens niet meer mogelijk in Berendrecht een afspraak te maken (wel in Harmonie, Borgerhout, Deurne, Ekeren, Hoboken, Merksem, Wilrijk). De 4 geboorteloketten in de Antwerpse materniteiten zijn zeker handig, maar niet voor iedereen (thuisbevalling, ander ziekenhuis, grensarbeiders en buitenlandse inwoners, …).

Het loket Burgerlijke Stand (bvb. samenlevingscontract of huwelijksaangifte) is nog maar 1 dag in de maand beschikbaar, hoewel Burgelijke Stand wel degelijk een Districtsbevoegdheid is, nota bene.

Daarenboven: bij verlies of diefstal van documenten, kan men in theorie terecht zonder afspraak. Echter, niet alleen gaat het stadsloket in ons Districtshuis te Berendrecht maar 2 dagen open zijn, er is zelfs geen politie-onthaal meer, waardoor men genoodzaakt is naar bvb. Luchtbal of Merksem te gaan bij verlies of diefstal van bvb. een identiteitskaart.

Ook voor het inleveren van een gevonden voorwerp moet zelfs een afspraak ingepland worden.


Bijkomend, onze dorpen liggen geografisch in een uithoek van de Stad Antwerpen (met beperkte bereikbaarheid met het openbaar vervoer), wat betekent dat onze inwoners zich moeilijk kunnen wenden tot een ander Regio- of Stadsloket. Ook voor onze inwoners van Lillo betekent de nieuwe loketwerking een enorme vermindering van de dienstverlening.

De zelfbedieningszuilen kunnen dit alles niet opvangen. Onze inwoners kunnen niet meer terecht in Berendrecht voor alle diensten, bijkomend zal de loketwerking op het Districtshuis ook nog maar 2 dagen in de week open zijn (met slechts 1 avondopening), en nooit meer in het weekend.


BESLUIT

De Districtsraad Berendrecht-Zandvliet-Lillo geeft de opdracht aan het Districtscollege om bij het College van Burgemeester en Schepenen Stad Antwerpen:

  1. te vragen om een extra zelfbedieningszuil te plaatsen in Lillo
  2. aan te dringen om de openingsuren van het Stadsloket Districtshuis Berendrecht aanzienlijk uit te breiden
  3. aan te dringen om de beschikbaarheid van de Burgelijke Stand in het Stadsloket Districtshuis Berendrecht uit te breiden
  4. een duidelijke communicatie over de vernieuwde Loketwerking op te maken, op maat voor de inwoners van Berendrecht, Zandvliet, Lillo (en niet louter de algemene stadscommunicatie)


Met vriendelijke groeten,

Zander Vliegen 

PRO2040


Initiatiefrecht

De districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo keurt met 6 stemmen voor: PRO2040 (Zander Vliegen, Karel Hendrickx, Bart Goris, Annick Kersten), Vlaams Belang (Robin De Winter, Veronique Clabost), 8 stemmen tegen: N-VA (Carl Geeraerts, Rudi Sempels, Raf Crynen, Marc Maes, Carina Stark, Pascale De Langhe), CD&V (Sandra Suykerbuyck), Onafhankelijk (An Van Uffelen) het volgende besluit niet goed.
9.

2022_MV_00084 - Mondelinge vraag van raadslid Annick Kersten: AED toestellen

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris
Afwezig
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Verontschuldigd
Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid
Secretaris
An De Visscher, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
9.

2022_MV_00084 - Mondelinge vraag van raadslid Annick Kersten: AED toestellen

2022_MV_00084 - Mondelinge vraag van raadslid Annick Kersten: AED toestellen
Indiener(s)
Annick Kersten
Gericht aan
Carl Geeraerts
Tijdstip van indienen
do 24/11/2022 - 14:22
Toelichting

Beste burgemeester, beste Carl,

Graag wil ik u vragen hoe de AED toestellen worden opgevolgd.


Is hier een onderhoudscontract voor afgesloten? Hoe zit het met de levensduur van de batterij en wordt dit opgevolgd?


Kan u dit ook onder de aandacht brengen bij de eigenaars van de toestellen in privaat beheer maar op het openbaar domein?

Danku

Kersten Annick

Bespreking
Antwoord

Antwoord Carl Geeraerts, districtsburgemeester:

Wat de AED-toestellen aan stadsgebouwen betreft: de stad heeft een raamovereenkomst zowel voor de plaatsing als voor het onderhoud & herstellingen. De respectievelijke gebouwverantwoordelijken volgen dit op.

We vervullen als stad en district geen rol voor AED-toestellen in privaat beheer aan privégebouwen.

Reactie raadslid Kersten:

Weet u of de AED-toestellen hier al gebruikt zijn geweest?

Antwoord Carl Geeraerts, districtsburgemeester:

Ik weet dat het toestel aan de voetbal en de sporthal al gebruikt werden.
En naar aanleiding van een calamiteit hebben we een toestel voorzien aan het Vrijetijdscentrum.

di 29/11/2022 - 09:41
10.

2022_MV_00085 - Mondelinge vraag van raadslid Carina Stark: Huis van Het Kind

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris
Afwezig
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Verontschuldigd
Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid
Secretaris
An De Visscher, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
10.

2022_MV_00085 - Mondelinge vraag van raadslid Carina Stark: Huis van Het Kind

2022_MV_00085 - Mondelinge vraag van raadslid Carina Stark: Huis van Het Kind
Indiener(s)
Carina Stark
Gericht aan
Carl Geeraerts
Tijdstip van indienen
do 24/11/2022 - 17:15
Toelichting

Beste Carl,


Eind oktober 2022 vernamen we via de pers dat het Huis van het Kind op termijn zijn deuren zal sluiten. Ook de Huizen in Ekeren en Berchem worden gesloten.

We zijn van mening dat het Huis van het Kind in Berendrecht wel degelijk de juiste doelgroepen en/of gezinnen bereikt of alleszins kan bereiken.

Dus mijn vraag: waren jullie hiervan op de hoogte en wat kunnen jullie hiervoor doen?


Dank U namens de N-VA fractie.

Carina Stark

Bespreking
Antwoord

Antwoord Carl Geeraerts, districtsburgemeester:

Eind oktober 2022 hebben we als districtsbestuur vernomen via de media dat het Huis van het Kind in Berendrecht op termijn de deuren zal sluiten. Ook de Huizen in Ekeren en Berchem worden gesloten.

Als motivatie voor deze sluiting werd verwezen naar een uitgevoerde audit waaruit zou blijken dat op deze locaties niet de kwetsbare doelgroep bereikt wordt waarvoor de Huizen van het Kind zijn opgericht. Als districtscollege betreuren we uiteraard deze beslissing. We menen dat het Huis van het Kind in Berendrecht wel degelijk de juiste doelgroepen en/of gezinnen bereikt of alleszins kan bereiken.

Als districtscollege vroegen we om het desbetreffende auditrapport te bezorgen.

Verder willen we manier aankaarten waarop met het districtsbestuur over deze beslissing werd gecommuniceerd. Zoals gezegd heeft het districtscollege de beslissing over de sluiting van het Huis van het Kind in Berendrecht via de pers moeten vernemen. Het is aangewezen om beslissingen met een dergelijke impact op de inwoners van een district, voorafgaandelijk met het districtsbestuur te bespreken of hen minstens te informeren vooraleer een perscommunicatie wordt uitgestuurd.

Op heden mochten we nog geen reactie ontvangen van de bevoegde schepen.

di 29/11/2022 - 09:42
11.

2022_MV_00087 - Mondelinge vraag van raadslid Marc Maes: Proefopstelling slimme LED-verlichting

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris
Afwezig
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Verontschuldigd
Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid
Secretaris
An De Visscher, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
11.

2022_MV_00087 - Mondelinge vraag van raadslid Marc Maes: Proefopstelling slimme LED-verlichting

2022_MV_00087 - Mondelinge vraag van raadslid Marc Maes: Proefopstelling slimme LED-verlichting
Indiener(s)
Marc Maes
Gericht aan
Rudi Sempels
Tijdstip van indienen
vr 25/11/2022 - 12:02
Toelichting

Openbare verlichting doet meer dan alleen de straten verlichten. Het zorgt voor basiszicht en veiligheid voor voetgangers en bestuurders die ’s avonds op straat zijn.

Maar openbare verlichting kost geld. Straatverlichting neemt soms tot 40% van het energieverbruik van een stad voor haar rekening. Het komt erop aan om economische en duurzame keuzes te maken. 

De combinatie van LED-straatverlichting en een intelligent verlichtingsbeheersysteem  biedt tal van mogelijkheden om de energiekosten voor stedelijke verlichting tot 70% te verlagen.

Vandaag staat energie (en méér bepaald het besparen ervan) hoog op elke agenda. De Stad Antwerpen kondigde recent aan de straatverlichting tussen 1 en 5 uur ’s ochtends te doven vanaf januari 2023. 

De verbindingsweg tussen de Bosstraat en de Monnikenhofstraat wordt gebruikt door wandelaars en fietsers – het is de trage verbinding tussen de woonwijken aan de Bosstraat, de seniorenwoningen aan het Dienstencentrum Molengeest en het grootwarenhuis Carrefour, het stedelijk bibliotheekfiliaal, de apotheek en de Lijn-halte “Viswater”.

Met een lengte van net geen 250 meter is dit stukje Monnikenhofstraat perfect geschikt als proefopstelling om slimme LED-straatverlichting te plaatsen: LED-lampen die geactiveerd worden wanneer een voetganger of fietser nadert en daarna gedoofd worden.

Is het districtsbestuur bereid om te investeren in dit proefproject en zo mee de kar te trekken van duurzame en veilige straatverlichting, of om de nodige middelen hiervoor te vragen bij de hogere overheid of beheerder Fluvius?

 

Bespreking
Antwoord

Antwoord Rudi Sempels, districtsschepen:

Het district heeft hiervoor geen budget voorzien. We zijn bereid om de vraag door te spelen aan de stad Antwerpen en Fluvius.

di 29/11/2022 - 09:43
12.

2022_MV_00088 - Mondelinge vraag van raadslid Karel Hendrickx: PFAS vervuiling in ons district.

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris
Afwezig
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Verontschuldigd
Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid
Secretaris
An De Visscher, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
12.

2022_MV_00088 - Mondelinge vraag van raadslid Karel Hendrickx: PFAS vervuiling in ons district.

2022_MV_00088 - Mondelinge vraag van raadslid Karel Hendrickx: PFAS vervuiling in ons district.
Indiener(s)
Karel Hendrickx
Gericht aan
Carl Geeraerts
Tijdstip van indienen
za 26/11/2022 - 10:51
Toelichting

Waarde districtsburgemeester,

Stad Antwerpen nam in het voorjaar 2022 het initiatief om alle bestaande data over PFAS in Antwerpen en Zwijndrecht samen te brengen en waar nodig aan te vullen met eigen onderzoek.

Daaruit bleek dat de gebieden met verhoogde PFAS-concentraties in de toplaag van de bodem zich niet situeren in een cirkel rond de 3M-fabriek, maar in een noordoost-zuidwest georiënteerde ovaal. Dit gaf aanleiding tot de hertekening van de zogenaamde no regret-zone, waar specifieke maatregelen moeten in acht genomen worden, en waar ons district Berendrecht-Zandvliet-Lillo eerst buiten deze zone werd gelaten, valt het er na deze hertekening volledig in. Aldus besliste het stadsbestuur op 12/09/2022, en vernamen wij in de daaropvolgende week via de pers.

Ik heb u daar bij gelegenheid informeel over aangesproken, en u verzekerde mij dat hierover een uitgebreide informatiecampagne naar onze inwoners zou worden opgezet. We zijn nu ruim twee maanden later, en van enige informatie hierover hebben we nog geen spoor gezien.

Dit terwijl er toch wel heel wat onzekerheid bij onze inwoners leeft, zoals een kleine bloemlezing van vragen die ik opving toont:

Mogen onze kinderen op school nog wel in de zandbak spelen ?

Wat met de volkstuintjes in ons district ?

Wat met het grondwater dat wij (al dan niet vergund) oppompen ?

Stopt de vervuiling met PFAS een de districtsgrenzen, of hoe zit dat in de aangrenzende gemeenten Stabroek en Hoogerheide ?

Zijn er plannen voor de sanering van de bodem, zoals in Zwijndrecht gebeurt ?  Inwoners van Zwijndrecht en delen van de stad krijgen de kans om bloedonderzoek te,laten uitvoeren; komen wij daar ook voor in aanmerking ?…..

Kortom, een hele reeks vragen en onzekerheden, waarmee onze inwoners worstelen, en die middels een correcte informatieronde kan opgehelderd worden. Plant u hiervoor initiatieven, en zo ja, welke precies en binnen welk tijdsbestek ?

Bespreking
Antwoord

Antwoord Carl Geeraerts, districtsburgemeester:

We delen de beschikbare informatie met de bewoners via diverse kanalen (website, Facebook,...). Bij telefonische vragen of vragen die per mail aan het district worden gesteld, verwijzen we door naar de beschikbare informatie. Dit wordt door de stad gecoördineerd (https://www.antwerpen.be/pfos).

Vlaanderen heeft volgende maatregel afgekondigd, no regret-maatregelen in een straal van 5 tot 10 km rond 3M:

  • Eet gevarieerd. Eet u zelfgekweekt voedsel? Wissel dan af met producten uit de handel. Eet ook elke dag anders. Was zelfgeteeld fruit en zelfgeteelde groenten heel goed met lauwwarm water voor u ze eet.
  • Eet maximaal 1 ei van eigen kippen per week.
  • Buiten de perimeter van 5 km geeft u eieren en afval van groenten en fruit mee met het GFT.
  • Breng uw tuinafval zoals snoeisel naar het containerpark. Verwijder zo veel mogelijk zand.
  • Beweeg voldoende en zit niet te lang stil.

Wat betreft uw concrete vragen:

  • Mogen onze kinderen nog wel in de zandbak spelen ?
    In principe is dat geen probleem. In een gebied met meer risico geldt volgende aanbeveling: als kinderen bij het spelen op de grond niet langdurig en systematisch de bodemstof/grond veelvuldig hebben ingeslikt of geïnhaleerd, is de kans op ziekte of gezondheidsrisico’s eerder klein. Voor het Polderdistrict gelden geen specifieke maatregelen voor zandbakken.
  • Wat met de volkstuintjes in ons district?
    Vorige week was er contact met de Kroeme Riek. Iemand van de stad Antwerpen zal op hun Algemene Vergadering een toelichting geven aan de mensen van de moestuinen.
  • Wat met het grondwater dat wij (al dan niet vergund) oppompen?
    Het gebruik van grondwater wordt op het grondgebied Antwerpen over het algemeen afgeraden. Het algemene principe is dat grondwater dient te beantwoorden aan drinkwaterkwaliteit indien het wordt gebruikt voor directe of indirecte menselijke consumptie. Bij indirect kan u bijvoorbeeld denken aan irrigatie van voedingsgewassen of bepaalde recreatieve doeleinden.
    Hiermee rekening houdend wordt er na overleg met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid en de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij OVAM het volgende geadviseerd voor het volledige Antwerpse grondgebied:
    • Het oppompen en gebruiken van grondwater principieel afraden, in het bijzonder wanneer het de irrigatie van voedingsgewassen betreft.
    • Zo veel en zo snel mogelijk overschakelen op de recuperatie van regenwater en desgevallend aansluiten op het drinkwater.
    • Het gebruik van grondwater in speelzones voor kinderen niet meer toelaten.
  • Stopt de vervuiling met PFAS een de districtsgrenzen, of hoe zit dat in de aangrenzende gemeenten Stabroek en Hoogerheide?
    In Stabroek zijn 2 locaties aangeduid met een verhoogd risico. De 2 locaties die werden aangeduid zijn:
    • Hoge Weg 117, dit is een privaat terrein waar de vrijwillige brandweer/hulpdienst Stabroek en Hoevenen actief is.
    • Abtsdreef 171, dit is een voormalig stort van de gemeente. Hier zijn in het verleden enkele brandoefeningen gehouden door de brandweer.

           Extra maatregelen zijn beperkt tot een cirkel van 100 meter rond deze sites.
Voor Hoogerheide is geen info beschikbaar.

  • Zijn er plannen voor de sanering van de bodem, zoals in Zwijndrecht gebeurt?
    Saneringen zijn voorlopig enkel in Zwijndrecht gepland.
  • Inwoners van Zwijndrecht en delen van de stad krijgen de kans om bloedonderzoek te laten uitvoeren; komen wij daar ook voor in aanmerking?
    Nee, op dit moment zijn er geen acties voorzien. Het Agentschap Zorg en Gezondheid, onder de politieke bevoegdheid van de Vlaamse minister van gezondheid en welzijn heeft de bloedtesten beperkt tot een cirkel van 5 km rond de site van 3M. De schepen van gezondheid is wel vragende partij om het onderzoek uit te breiden met steekproeven over het volledige Antwerps grondgebied. Vlaanderen gaat daar voorlopig niet op in omwille van capaciteitsproblemen.   

Reactie Karel Hendrickx:

Zou het een te overwegen suggestie zijn om bv. in het volgende nummer van PolderNWS een aantal bladzijden aan dit thema te besteden?

Antwoord Carl Geeraerts, districtsburgemeester:

De volgende editie is zo goed als klaar, maar we zullen dat bekijken.

di 29/11/2022 - 09:46
13.

2022_MV_00092 - Mondelinge vraag van raadslid Zander Vliegen: Masterplan Lillo: Fase 1 (riolerings- en nutswerken) - bemaling en verlichting

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris
Afwezig
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Verontschuldigd
Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid
Secretaris
An De Visscher, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
13.

2022_MV_00092 - Mondelinge vraag van raadslid Zander Vliegen: Masterplan Lillo: Fase 1 (riolerings- en nutswerken) - bemaling en verlichting

2022_MV_00092 - Mondelinge vraag van raadslid Zander Vliegen: Masterplan Lillo: Fase 1 (riolerings- en nutswerken) - bemaling en verlichting
Indiener(s)
Zander Vliegen
Gericht aan
Carl Geeraerts, Rudi Sempels
Tijdstip van indienen
ma 28/11/2022 - 09:29
Toelichting

Geachte Schepenen,


Vorige donderdag 24 november, kwamen opdrachtgever Aquafin en aannemer Vermetten toelichting geven bij de uitwerking en planning van de nuts- en rioleringswerken in Lillo-Fort (Fase 1 Masterplan).

Naast de terechte bekommernis dat de bemaling zal gebeuren met dieselmotoren (en niet met elektrische) zijn de betrokken inwoners beducht voor mogelijke schade aan hun eigendommen als men overgaat tot de bemaling i.f.v. het plaatsen van nieuwe riolering. De opdrachtgever bevestigde dat een niet-tegensprekelijke voorafgaande plaatsbeschrijving momenteel niet is voorzien. Het argument is "dat Aquafin dit nooit voorziet".
Echter, gegeven de specificiteit van het historische Lillo-Fort (waarbij allicht vele huizen geen of beperkte fundering hebben), lijkt het mij sterk aangewezen hierop een uitzondering te maken. Deze kosten (pakweg €1000/plaatsbeschrijving) wegen niet op tegen mogelijke schade-claims en/of vertragingen van de werf. Het zou de inwoners eveneens een hart onder de riem steken.


Daarenboven bleek tijdens de infovergadering dat de mooie historische straatverlichtingsarmaturen (welke om en bij slechts 10 jaar geleden werd aangekocht en geplaatst) komen te verdwijnen, en vervangen worden door de standaard buitenverlichting van de Stad Antwerpen.


Mijn vragen:

- kan u aandringen bij opdrachtgever of Stad Antwerpen om per hoogdringendheid budget vrij te maken voor een voorafgaande niet-tegensprekelijke plaatsbeschrijving voor de betrokken inwoners van Lillo-Fort voor de bemalingswerken starten?

- kan u laten bekijken om de mooie verlichtingsarmaturen opnieuw te hergebruiken in de uitwerking van Fase 2 van het Masterplan Lillo?


Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,
Zander Vliegen
PRO2040

Bespreking
Antwoord

Antwoord Rudi Sempels, districtsschepen:

U weet dat we dezelfde bekommernissen delen.

Op dit ogenblik is een bemalingsstudie lopende door Aquafin. Wanneer hieruit bepaalde risico’s zouden blijken, is het een verplichting om plaatsbeschrijvingen op te maken. Dat moeten we niet afwachten. We zullen deze vraag met schepen Erica Caluwaerts bespreken, alsook om stille pompen te gebruiken.

Wat de verlichting betreft, zullen we deze vraag ook naar de stad richten omwille van het historische karakter van Lillo.

Reactie raadslid Vliegen:

We hebben als districtsraad een jaar geleden deze bezorgdheden overgemaakt aan de stad, zonder gevolg. Het doet me deugd dat u met het college de bekommernissen onderschrijft en actie zal ondernemen.

di 29/11/2022 - 09:48