Terug
Gepubliceerd op 29/09/2022

2022_MV_00069 - Mondelinge vraag van raadslid Karel Hendrickx: Deelmobiliteit in ons district.

districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo
ma 26/09/2022 - 20:00 Districtshuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris

Afwezig

Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Secretaris

An De Visscher, districtssecretaris

Voorzitter

Raf Crynen, voorzitter districtsraad
2022_MV_00069 - Mondelinge vraag van raadslid Karel Hendrickx: Deelmobiliteit in ons district. 2022_MV_00069 - Mondelinge vraag van raadslid Karel Hendrickx: Deelmobiliteit in ons district.

Motivering

Indiener(s)

Karel Hendrickx

Gericht aan

Sandra Suykerbuyk

Tijdstip van indienen

za 24/09/2022 - 20:48

Toelichting

Recent vernamen we dat 4 elektrische en 32 gewone deelfietsen van de aanbieder Donkey Republic in ons district zullen worden gestationeerd om ook in het kader van de toenemende deelmobiliteit de bereikbaarheid van ons district te verhogen. In een daaromtrent verspreid persbericht lezen we dat de exacte locaties van de voor deze fietsen ingerichte 'hubs' of dropzones intussen zijn bepaald.

Kan u ons hierover precieser inlichten ? Waar worden deze stalplaatsen juist gesitueerd ?  En zo mogelijk nog belangrijker : wat zijn precies de modaliteiten waaronder onze inwoners van deze deelfietsen gebruik kunnen maken (kosteloos of betalend; abonnementssysteem of los eenmalig gebruik; e.d.m...) ?

Op 14 september ll. vernemen we dan dat de Stad de erkenningsaanvraag van een bijkomende autodeelorganisatie Miles Mobility heeft goedgekeurd. Bij mijn weten zijn er tot op heden in ons district voor deze autodeelmobiliteit, aangeboden door de reeds actieve aanbieders Cambio, Poppy en GreenMobility, geen standplaatsen of dropzones voor hun deelauto's afgebakend. Nochtans, en rekening gehouden met de unieke ruimtelijke afstand, die ons district zowel van het stadscentrum, als van de andere districten scheidt, lijkt mij een actieve deelname van ons district aan deze uitbreiding van de autodeelmobiliteit minstens even aangewezen en opportuun als deze aan de deelfietsmobiliteit.

Vandaar, is u, en bij uitbreiding het districtscollege, bereid er bij de stedelijke vakschepen op aan te dringen dat ons district effectief wordt betrokken bij deze zich uitbreidende autodeelmobiliteit ?

Bespreking

Antwoord

Antwoord Sandra Suykerbuyk, districtsschepen:

Met betrekking tot de deelfietsen (Donkey):

Lantis verdeelt in totaal 1.600 deelfietsen in de Vervoerregio Antwerpen. Het is nog niet duidelijk hoeveel er hiervan in ons district terechtkomen. Het aantal fietsen waarnaar u verwijst (4 elektrische en 32 gewone fietsen) is het deel dat de stad in dit deelverhaal extra bijdraagt. Na introductie volgt een evaluatie voor de verdere uitrol.

De locaties in ons district zijn Berendrecht en Zandvliet. Lillo is voor ons niet inbegrepen, maar ik heb begrepen dat dit binnen de Vervoerregio verder wordt bekeken voor het Antwerps gedeelte.

De concrete locaties zijn:

  • Dorpstraat ter hoogte van nr. 52 (fietsrek ter hoogte van de bushalte)
  • Monnikenhofstraat ter hoogte van de bushalte aan Monnikenhof
  • Tongerlostraat ter hoogte van nr. 1
  • De Keyserhoeve ter hoogte van nr. 18
  • Antwerpsebaan ter hoogte van nr. 272
  • Steenovenstraat ter hoogte van nr. 68
  • Zandweg aan de sporthal
  • Ter hoogte van Antwerpsebaan 409 (De Leeuw)

Wat de prijzen betreft: op Slim naar Antwerpen staan momenteel (richt)prijzen, maar de definitieve prijzen moeten nog gecommuniceerd worden. Het gaat wel degelijk om een betalend abonnement, vergelijkbaar met het Vélo-systeem. Het werkt met een app, waar je bv. kan zien welke elektrische fiets je voor welke afstand kan nemen.

Met betrekking tot andere deelmobiliteit:

Het verschil tussen Antwerpen en andere grootsteden is dat deelwagens in Antwerpen een commerciële aangelegenheid is. De stad betaalt niet voor het systeem van deelvoertuigen, waardoor het de aanbieders zelf zijn die kiezen waar ze aanbod voorzien. Nu zijn er een aantal spelers bijgekomen en kunnen we met hen in gesprek gaan om te bekijken of we hier een aantal deelvoertuigen kunnen krijgen.

De vraag is er, dus we hopen dat we een aantal van die deelvoertuigen naar hier kunnen halen.

Reactie raadslid Karel Hendrickx:

Het is de stad die de vergunningen verleent voor de aanbieders van deelmobiliteit. Dan is het de stedelijke overheid, de stedelijke vakschepen, die bij het behandelen van de vergunningsaanvraag een aantal voorwaarden kan opleggen, bv. de uitbreiding van het systeem over het hele grondgebied van de stad Antwerpen. Als de commerciële aanbieder dat niet interessant vindt, dan moet hij geen aanbod doen.

De vraag naar u en het districtscollege is om er bij de stedelijke vakschepen op aan te dringen dat als er nog eens een vergunningsaanvraag voorligt, na te denken over voorwaarden die je aan de vergunning kan koppelen, bv. om het hele grondgebied af te dekken. De krachten kunnen met Ekeren gebundeld worden, want zij vallen ook buiten de dropzones.

Antwoord Sandra Suykerbuyk, districtsschepen:

Zoals gezegd gaan wij met de vakschepen in Antwerpen in gesprek om te bekijken of er deelvoertuigen kunnen komen. Het blijft dat als aanbieders het niet interessant genoeg vinden om tot hier te komen, komen ze niet.

Nu er meer spelers komen, is de kans reëler voor ons.

di 27/09/2022 - 13:12