Terug
Gepubliceerd op 13/09/2022

2022_DCBZL_00172 - De Nieuwe Rand - Alternatievenonderzoeksnota: advies district Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

districtscollege Berendrecht Zandvliet Lillo
ma 12/09/2022 - 13:00 Districtshuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; An De Visscher, districtssecretaris

Afwezig

Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Verontschuldigd

Rudi Sempels, districtsschepen

Secretaris

An De Visscher, districtssecretaris

Voorzitter

Carl Geeraerts, districtsburgemeester
2022_DCBZL_00172 - De Nieuwe Rand - Alternatievenonderzoeksnota: advies district Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring 2022_DCBZL_00172 - De Nieuwe Rand - Alternatievenonderzoeksnota: advies district Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Het Haventracé maakt, samen met de Oosterweelverbinding, de herinrichting en overkapping van de R1 en het nastreven van een model split 50/50, deel uit van het Toekomstverbond, afgesloten op 15 maart 2017 tussen de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland, met als doel een bereikbare en leefbare Antwerpse Regio.

Op 11 december 2020 keurde de Vlaamse Regering de startbeslissing goed voor de verdere aanpak van het Haventracé Oost.

Het onderzoek, overleg en besluitvorming over de realisatie van het Haventracé Oost gaat vanaf de startbeslissing verder als het complex project 'Oostelijke Verbinding'. Dit complex project wordt in de eerste plaats gevormd door de infrastructurele opgave voor het oostelijk traject van het Haventracé. 

Deze opgave interfereert ruimtelijk met een aantal toekomstige infrastructuurprojecten voor duurzame transportmodi (de tweede spoortoegang tot de haven van Antwerpen, de leidingstraat Antwerpen-Geleen en hoogwaardige openbaarvervoersassen, zoals deze langsheen de E313). Het complex project 'Oostelijke Verbinding' wil inzetten op het verbeteren van de omgevingskwaliteit en ook doelstellingen inzake het klimaatbeleid zullen geïntegreerd worden. In de onderzoeksfase van het complex project moet dit verder afgestemd worden.

Het bestuursakkoord 2019-2024 van het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo stelt dat het Haventracé een antwoord moet bieden op huidige mobiliteitsvraagstukken, alsook op deze van de op korte en lange termijn te verwachten mobiliteits- en leefbaarheidsvraagstukken voor bewoners uit het district die er wonen en/of zich moeten verplaatsen naar haven, industrie of stad. Het districtsbestuur beklemtoonde in het bestuursakkoord dat we bij de uitwerking van het Haventracé een mix van maatregelen willen uitgevoerd zien:

  • maatregelen op de A12, zoals milderende maatregelen voor geluid en visuele hinder, capaciteitsuitbreiding, aanpassing gebruik van de middenberm …;
  • op- en afrittencomplex Zandvliet;
  • handhaving op het inhaalverbod voor vrachtwagens;
  • een geluidsmuur aan beide zijden van de A12, in absorberende materialen.

De ambitiefase voor het complex project 'Oostelijke Verbinding' was bedoeld om ontbrekende informatie bij stakeholders te verzamelen en hen te informeren. Al de ambities moesten gekend zijn vooraleer een alternatievenonderzoeksnota op te maken. Het doel van deze onderzoeksnota is om de beste oplossingen te filteren uit een brede waaier van mogelijkheden en alternatieven.

Op het niveau van het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo formuleerde de districtsraad eerder (in de brief aan de gouverneur van de provincie Antwerpen van 22 februari 2018, bekrachtigd door de districtsraad op 26 februari 2018, jaarnummer 20) een aantal standpunten over het Haventracé en met betrekking tot mobiliteit in de regio formuleerde de districtsraad op 25 juni 2018 (jaarnummer 49) een advies bij de visienota Routeplan 2030 van de Vervoerregio Antwerpen.

Om te bewaken dat de ambities en doelstellingen van het districtsbestuur met betrekking tot het complex project 'Oostelijke Verbinding' voldoende aan bod kunnen komen, zowel in het overleg met de lokale besturen als op de Regionale Werkbank complex project Oostelijke Verbinding, is het noodzakelijk om op het niveau van het district dit complex project van kortbij op te volgen. De districtsraad besliste daarom op 29 maart 2021 (jaarnummer 23) om op districtsniveau periodiek politiek-ambtelijk overleg te plegen om zo de diverse overlegmomenten met onder meer de Vlaamse overheid en de Regionale Werkbank over het complex project Oostelijke Verbinding voor te bereiden, alsook input te geven aan de vertegenwoordiger van het district in de Vervoerregioraad.

Sinds begin juli 2022 gaat het complex project Oostelijke Verbinding verder onder de naam 'De Nieuwe Rand'.

Argumentatie

De Alternatievenonderzoeksnota voor De Nieuwe Rand ligt op dit ogenblik ter publieke raadpleging. Aan de adviserende instanties op Vlaams, provinciaal en gemeentelijk niveau werd formeel advies gevraagd over deze Alternatievenonderzoeksnota, zo ook aan het districtsbestuur van Berendrecht-Zandvliet-Lillo.

In de voorbereidende fase van deze Alternatievenonderzoeksnota werd vanuit het district feedback gegeven over het ontwerp van Alternatievenonderzoeksnota (zie districtscollegebeslissing van 5 september 2022, jaarnummer 166). Een deel van de feedback werd verwerkt in de definitieve versie van de Alternatievenonderzoeksnota.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BZL01 - Een warme polder voor iedereen
2BZL0105 - Constructief samenwerken
2BZL010501 - Mobiliteit & verkeer

Besluit

Het districtscollege berendrecht zandvliet lillo legt het volgende voor aan de districtsraad berendrecht zandvliet lillo:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies voor de Alternatievenonderzoeksnota complex project De Nieuwe Rand op voorwaarde dat

  • in de onderzoeken geen verdere fysieke verbreding van de A12 meegenomen wordt als mogelijke piste (voor de zone tussen Nederland en R2/ASC13), dit om onteigeningen te vermijden;
  • het realiseren van een sneltram/trein vanaf (bij voorkeur) Zandvliet op de middenberm van de A12 (al dan niet in plaats van 2 vrije busbanen) alsnog weerhouden wordt als te onderzoeken alternatief.

De districtsraad adviseert om toekomstige info- en andere momenten voor De Nieuwe Rand ook in het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo te organiseren.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220729_AON_opmerkingen_v1.pdf
  • 20220831_DNR_reactie_feedback.msg