Het districtscollege werd gehouden op 5 september 2022. Iedereen was aanwezig, behalve mevrouw Liesbeth Sleymer, adjunct districtssecretaris.
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in een volgende gewone zitting.
Artikelen 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet lokaal bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op een volgende vergadering van het districtscollege. De originelen van de notulen van het districtscollege worden, na goedkeuring, door de voorzitter van het districtscollege en door de districtssecretaris ondertekend. De goedgekeurde notulen worden in de loop van de week na de goedkeuring aan de raadsleden bezorgd, hetzij elektronisch, hetzij fysiek.
Het districtscollege keurt de notulen van 5 september 2022 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
Het districtscollege keurde in zitting van 2 mei 2022 (jaarnummer 91) de vergaderdata voor het districtscollege en de districtsraad voor het tweede semester 2022 goed.
De districtsraad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar.
De voorzitter van de districtsraad beslist tot bijeenroeping van de districtsraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het districtscollege aan de voorzitter worden meegedeeld.
Artikelen 18 tot 39 en 126 en 127 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de werking van de gemeenteraad en de districtsraad.
Artikel 19 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld. Ingevolge artikel 126 van het Decreet lokaal bestuur, is dit artikel ook van toepassing op de districten.
Het districtscollege neemt kennis van de bijeenroeping van de districtsraad op 26 september 2022 en deelt aan de voorzitter de punten mee die het wenst te behandelen.
Het districtscollege verzoekt de voorzitter van de bestendige raadscommissie om deze op 19 september 2022 samen te roepen.
Het Haventracé maakt, samen met de Oosterweelverbinding, de herinrichting en overkapping van de R1 en het nastreven van een model split 50/50, deel uit van het Toekomstverbond, afgesloten op 15 maart 2017 tussen de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland, met als doel een bereikbare en leefbare Antwerpse Regio.
Op 11 december 2020 keurde de Vlaamse Regering de startbeslissing goed voor de verdere aanpak van het Haventracé Oost.
Het onderzoek, overleg en besluitvorming over de realisatie van het Haventracé Oost gaat vanaf de startbeslissing verder als het complex project 'Oostelijke Verbinding'. Dit complex project wordt in de eerste plaats gevormd door de infrastructurele opgave voor het oostelijk traject van het Haventracé.
Deze opgave interfereert ruimtelijk met een aantal toekomstige infrastructuurprojecten voor duurzame transportmodi (de tweede spoortoegang tot de haven van Antwerpen, de leidingstraat Antwerpen-Geleen en hoogwaardige openbaarvervoersassen, zoals deze langsheen de E313). Het complex project 'Oostelijke Verbinding' wil inzetten op het verbeteren van de omgevingskwaliteit en ook doelstellingen inzake het klimaatbeleid zullen geïntegreerd worden. In de onderzoeksfase van het complex project moet dit verder afgestemd worden.
Het bestuursakkoord 2019-2024 van het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo stelt dat het Haventracé een antwoord moet bieden op huidige mobiliteitsvraagstukken, alsook op deze van de op korte en lange termijn te verwachten mobiliteits- en leefbaarheidsvraagstukken voor bewoners uit het district die er wonen en/of zich moeten verplaatsen naar haven, industrie of stad. Het districtsbestuur beklemtoonde in het bestuursakkoord dat we bij de uitwerking van het Haventracé een mix van maatregelen willen uitgevoerd zien:
De ambitiefase voor het complex project 'Oostelijke Verbinding' was bedoeld om ontbrekende informatie bij stakeholders te verzamelen en hen te informeren. Al de ambities moesten gekend zijn vooraleer een alternatievenonderzoeksnota op te maken. Het doel van deze onderzoeksnota is om de beste oplossingen te filteren uit een brede waaier van mogelijkheden en alternatieven.
Op het niveau van het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo formuleerde de districtsraad eerder (in de brief aan de gouverneur van de provincie Antwerpen van 22 februari 2018, bekrachtigd door de districtsraad op 26 februari 2018, jaarnummer 20) een aantal standpunten over het Haventracé en met betrekking tot mobiliteit in de regio formuleerde de districtsraad op 25 juni 2018 (jaarnummer 49) een advies bij de visienota Routeplan 2030 van de Vervoerregio Antwerpen.
Om te bewaken dat de ambities en doelstellingen van het districtsbestuur met betrekking tot het complex project 'Oostelijke Verbinding' voldoende aan bod kunnen komen, zowel in het overleg met de lokale besturen als op de Regionale Werkbank complex project Oostelijke Verbinding, is het noodzakelijk om op het niveau van het district dit complex project van kortbij op te volgen. De districtsraad besliste daarom op 29 maart 2021 (jaarnummer 23) om op districtsniveau periodiek politiek-ambtelijk overleg te plegen om zo de diverse overlegmomenten met onder meer de Vlaamse overheid en de Regionale Werkbank over het complex project Oostelijke Verbinding voor te bereiden, alsook input te geven aan de vertegenwoordiger van het district in de Vervoerregioraad.
Sinds begin juli 2022 gaat het complex project Oostelijke Verbinding verder onder de naam 'De Nieuwe Rand'.
De Alternatievenonderzoeksnota voor De Nieuwe Rand ligt op dit ogenblik ter publieke raadpleging. Aan de adviserende instanties op Vlaams, provinciaal en gemeentelijk niveau werd formeel advies gevraagd over deze Alternatievenonderzoeksnota, zo ook aan het districtsbestuur van Berendrecht-Zandvliet-Lillo.
In de voorbereidende fase van deze Alternatievenonderzoeksnota werd vanuit het district feedback gegeven over het ontwerp van Alternatievenonderzoeksnota (zie districtscollegebeslissing van 5 september 2022, jaarnummer 166). Een deel van de feedback werd verwerkt in de definitieve versie van de Alternatievenonderzoeksnota.
De districtsraad geeft gunstig advies voor de Alternatievenonderzoeksnota complex project De Nieuwe Rand op voorwaarde dat
De districtsraad adviseert om toekomstige info- en andere momenten voor De Nieuwe Rand ook in het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo te organiseren.
Het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo maakt deel uit van de Vervoerregioraad Antwerpen en is vertegenwoordigd in de Vervoerregioraad.
Op 29 maart 2022 vergaderde de Vervoerregioraad Antwerpen.
De verslagen van de Vervoerregioraad Antwerpen worden ter kennisneming voorgelegd aan de leden van de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de Vervoerregioraad Antwerpen van 29 maart 2022.