Terug
Gepubliceerd op 28/09/2022

2022_DCBZL_00193 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Otterstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Berendrecht Zandvliet Lillo
ma 26/09/2022 - 12:30 Districtshuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Rudi Sempels, districtsschepen; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; An De Visscher, districtssecretaris

Afwezig

Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Verontschuldigd

Pascale De Langhe, districtsschepen

Secretaris

An De Visscher, districtssecretaris

Voorzitter

Carl Geeraerts, districtsburgemeester
2022_DCBZL_00193 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Otterstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2022_DCBZL_00193 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Otterstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Otterstraat in het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;     
  • heeft nog geen goedgekeurd aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer;       
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Otterstraat".  

De buschauffeurs van de De Lijn van de stelplaats Zandvliet, vragen om een oplossing voor de problematische situaties bij het kruisen van twee grote voertuigen in de Otterstraat in de nabijheid van het kruispunt met de Putsebaan.  De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om in de Otterstraat, langs de even zijde, een parkeerverbod in te voeren over een lengte van 30 meter ter hoogte van de Putsebaan. Dit voor een periode van zes maanden.

Argumentatie

Door het invoeren van een parkeerverbod in de Otterstraat kunnen de bussen elkaar vlot kruisen.

De parkeerbalans neemt af met vier parkeerplaatsen, maar hierdoor kunnen bussen elkaar kruisen en hoeven ze niet langer te manoeuvreren en achteruit te rijden. 

Juridische grond

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 19 september 2022 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BZL01 - Een warme polder voor iedereen
2BZL0101 - Bereikbaar, veilig en leefbaar

Besluit

Het districtscollege Berendrecht Zandvliet Lillo keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege berendrecht zandvliet lillo beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Otterstraat.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220830_voorstel.pdf