fase | actie | datum |
adviezen | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 12 december 2022 |
Het doel van deze wegeniswerken is het omvormen van een fietsstraat met tijdelijke inrichting naar een definitieve inrichting, waarbij de nodige aandacht wordt besteed aan infiltratiemogelijkheden en klimaat adaptieve maatregelen, zodat de waterproblematiek in de wijk wordt aangepakt.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept op basis van inrichtingsprincipes aan de hand van dwarsprofielen ter goedkeuring voor. Hierbij wordt rekening gehouden met het realiseren van een fietsstraat, waarbij ook openbaar vervoer zijn plek behoudt. Bij de heraanleg wordt gezocht naar oplossingen voor de waterproblematiek in de wijk. Klimaatrobuuste maatregelen zijn daarbij het uitgangspunt.
Het deel Markgravelei tussen de Jan Van Rijswijcklaan en de Korte Lozanastraat zal opgenomen worden in het project van de Karel Oomsstraat.
Mobiliteitsvoorwaarden
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 185 plaatsen in de bestaande toestand naar 150 plaatsen in de nieuwe toestand.
Parkeerplaatsen verdwijnen door creëren van veilige oversteekplaatsen, het voorzien van extra bomen en noodzakelijke bochtverbredingen voor de bus. Ter hoogte van het park Hof Van Leysen worden schuine parkeerplaatsen omgezet naar langsparkeerplaatsen, omdat schuine parkeerplaatsen in strijd zijn met de veiligheid in een fietsstraat. Hierdoor komt ruimte vrij om maatregelen te voorzien tegen wateroverlast.
Echter door de invoering van een enkelrichting in het deel Markgravelei ten oosten van de Jan Van Rijswijcklaan kunnen 20 parkeerplaatsen gewonnen worden (project Karel Oomsstraat). De negatieve parkeerbalans beperkt zich dan tot -15 parkeerplaatsen.
Tevens loopt momenteel een vergunningsaanvraag voor het Tivoli-project, waarbij een groot aantal parkeerplaatsen voor de buurt wordt voorbehouden.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans.
Er moeten 12 bomen gekapt worden, maar het concept voorziet om 46 nieuwe bomen aan te planten op deze as.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Broederminstraat, Moonsstraat en Markgravelei liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Broederminstraat, Moonsstraat en Markgravelei zijn lokale straten.
Het infomoment voor de bewoners zal doorgaan na goedkeuring van de projectdefinitie en het concept.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien 5002500000/224/2ANT010502M01336/2AN090610/2500
Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept van 12 december 2022, voor wegeniswerken in de Broederminstraat, Moonsstraat en Markgravelei (tot Jan Van Rijswijcklaan), in district Antwerpen, goed op voorwaarde dat de werkpunten van het project de Zilveren Linten (specifiek in de omgeving van Hof Ter Beke) mee worden opgenomen in dit project.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | taak |
SW/PR/ONT |
|
SW/PR/ADM | mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college |
Bestuurscoördinator district | communicatie en participatietraject organiseren. |