Terug
Gepubliceerd op 31/05/2023

2023_DCAN_00294 - District Antwerpen. Dwarslaan ZN - SWOU11555. Definitief ontwerp. Realisatie fietspad en ontharding - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
di 30/05/2023 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Verontschuldigd

Femke Meeusen, districtsschepen

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2023_DCAN_00294 - District Antwerpen. Dwarslaan ZN - SWOU11555. Definitief ontwerp. Realisatie fietspad en ontharding - Goedkeuring 2023_DCAN_00294 - District Antwerpen. Dwarslaan ZN - SWOU11555. Definitief ontwerp. Realisatie fietspad en ontharding - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In het kader van de werken van de Oosterweelverbinding (gedeelte Linkeroever), werd een deel van een nieuw fietspad op de Dwarslaan voorzien, verder richting het oosten naar de Charles De Costerlaan over een eveneens nieuw aan te leggen fietsbrug over de Ring (R1/E34). Dit deel van het fietspad op de Dwarslaan sluit ook aan op het nieuwe Ringfietspad. Het college adviseerde de vergunningsaanvraag op 13 januari 2017 (jaarnummer 371). Vlaanderen verleende de vergunning uiteindelijk op 15 december 2017 (dossiernummer omgevingsloket 20162260).

Op 27 november 2017 (jaarnummer 700) heeft de gemeenteraad zijn goedkeuring gegeven aan het tracé, de inrichting en de uitrusting van het nieuwe fietspad in de middenberm van de Dwarslaan op grondgebied Antwerpen. De vergunning werd uiteindelijk verleend op 14 december 2017 (OMGP-2017-0077) door de hogere overheid.
Deze nieuwe fietsverbinding takt aan op de bestaande ventwegen van de Dwarslaan waar het fietsverkeer zich mengt met het autoverkeer. Slechts een gedeelte van de Dwarslaan op grondgebied van de gemeente Zwijndrecht heeft een vrij liggend dubbelrichting fietspad in de middenberm.

Het tracé van het fietspad op grondgebied Antwerpen, buiten de projectgrens van de werken van de Oosterweelverbinding (gedeelte Linkeroever), sluit dus de missing link tussen het reeds aanwezige deel fietspad in de middenberm op grondgebied van de gemeente Zwijndrecht en het in de OVA Oosterweelverbinding (gedeelte Linkeroever) gegunde deel van het tracé.

Op 8 februari 2019 (jaarnummer 1182) heeft het college kennisgenomen van het verslag van de provinciale werkgroep van 14 december 2018 waarin de beslissing werd genomen het fietspad langs de Dwarslaan als functionele route binnen het fietsnetwerk Linkeroever te schrappen.

Het college van de gemeente Zwijndrecht keurde op 29 maart 2022 (jaarnummer 416) de visie goed om het wegprofiel van de Dwarslaan te wijzigen en maximaal in te zetten op een ontharding van de Dwarslaan op korte termijn. Het ontwerp voor het gewijzigde profiel van de Dwarslaan wordt afgestemd op het ontwerp voor het fietspad en de ontharding op grondgebied  Antwerpen.

Het college keurde op 17 mei 2023 (jaarnummer 3362) het definitief ontwerp voor de realisatie van een fietspad in de middenberm van de Dwarslaan ZN, de ontharding van de noordelijke rijbaan, de ontharding van de zuidoostelijke rijbaan en de aanleg van een wadi goed.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Dwarslaan is een lokale weg. 

Het college is bevoegd voor bovenlokale budgetten en de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Met het hernemen van het dossier uit 2017 wordt getracht de aanwezige natuurwaarden te versterken en maximaal in te zetten op ontharding. De noordelijke rijbaan wordt onthard (uitbreiding scope ten opzichte van het dossier uit 2017) en het plaatselijke verkeer wordt geconcentreerd op de zuidelijke rijbaan die heringericht wordt tot een doodlopende tweerichtingsstraat met parkeerstrook aan een zijde. Het verkeer heeft de mogelijkheid om op het einde van de doodlopende zuidelijke rijbaan te keren. De gesupprimeerde noordelijke rijweg wordt volledig onthard en er wordt een wadi aangelegd. Het oostelijke deel van de zuidelijke rijbaan wordt gedeeltelijk onthard. 
In functie van fietscomfort en fietsveiligheid en met het oog op de doelstelling om fietsgebruik te stimuleren, is er gekozen om vast te houden aan het idee van een volwaardig fietspad volgens het fietsvademecum in de middenberm, zoals voorzien in het ontwerp en de vergunning van 2017. Naast het fietspad wordt verlichting voorzien. Er worden geen bomen (platanen) gerooid binnen het projectgebied op grondgebied Antwerpen.

In het voorliggende ontwerp worden de doelstellingen voor ontharding enerzijds en voor een verhogen van het fietscomfort en -gebruik anderzijds gecombineerd in een duurzame oplossing.

Op de zuidelijke rijbaan binnen het projectgebied biedt een parkeerstrook aan een zijde ruimte om +/- 40 personenwagen te parkeren.

Voor de uitvoering der werken zal met Lantis een overeenkomst worden gesloten om de werken naadloos te laten aansluiten aan de realisatie van de werken binnen de Oosterweelverbinding.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • snelheidsregime: 50 km/u;
  • gescheiden verkeer;
  • rijrichting: dubbel met langsparkeren voor personenwagens aan een zijde;
  • doorlopend met keermogelijkheid voor gemotiveerd verkeer;
  • rekening houden met de inritten;
  • dubbelrichting fietspad van 3m breed met middenmarkering.

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 160 plaatsen in de bestaande toestand naar 41 plaatsen in de nieuwe toestand. De resterende parkeerplaatsen komen tegemoet aan de parkeervraag van de aangrenzende sportvereniging TC Borgerweert.

Bomenbalans

Het ontwerp resulteert in een neutrale bomenbalans.

Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Het afstromend hemelwater van de verharding van het nieuwe fietspad infiltreert volledig in de groenzone ter plaatse.

De noordelijk rijbaan wordt volledig onthard en de aanleg van een wadi zorgt voor buffering en infiltratie van het afstromend hemelwater van de resterende verharding (zuidelijk rijbaan) en bebouwing. De kolken van de riolering worden aangepast voor captatie en infiltratie van het hemelwater.

Omgevingsvergunning

Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist. 

Fasering

Planning

  • opmaak omgevingsvergunning: 2de kwartaal 2023;
  • opmaak samenwerkingsovereenkomst stad Antwerpen en Lantis: 2de kwartaal 2023;
  • start der werken: 2de kwartaal 2024;
  • duur der werken: negen (9) maanden.

Algemene financiƫle opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 2LMS010102M00543/5153000000/224/SUB_NR/INTERN/2300.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010104 - Ambitieuze Modal Split (OV + fiets)

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp voor de realisatie van een fietspad in de middenberm van de Dwarslaan ZN, de ontharding van de noordelijke rijbaan, de ontharding van de zuidoostelijke rijbaan en de aanleg van een wadi goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • BA_DWARSLAAN_I_B.pdf
  • BA_DWARSLAAN_I_N.pdf
  • BA_DWARSLAAN_L.pdf
  • BA_Fietspad_PRD_N.pdf
  • BA_Fietspad_PRT_N_1.pdf
  • BA_Fietspad_PRT_N_2.pdf