Terug
Gepubliceerd op 16/05/2023

2023_DCAN_00267 - Esmoreitlaan, Gloriantlaan, Jachthavenweg, Kastanjedreef, Thonetlaan, Wandeldijk (Scheldeboorden-noord). SWOU12081 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 15/05/2023 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Femke Meeusen, districtsschepen

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2023_DCAN_00267 - Esmoreitlaan, Gloriantlaan, Jachthavenweg, Kastanjedreef, Thonetlaan, Wandeldijk (Scheldeboorden-noord). SWOU12081 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2023_DCAN_00267 - Esmoreitlaan, Gloriantlaan, Jachthavenweg, Kastanjedreef, Thonetlaan, Wandeldijk (Scheldeboorden-noord). SWOU12081 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

Scheldeboorden Linkeroever – masterplan en ontwerp publieke ruimte – principebeslissing 

goedkeuring college

24 april 2020

03723

Scheldeboorden Linkeroever – opmaak masterplan en ontwerp- en uitvoeringsdossier publieke ruimte – selectieleidraad en procedure

goedkeuring college

30 april 2020

03861

Scheldeboorden Linkeroever – opmaak masterplan en ontwerp- en uitvoeringsdossier publieke ruimte – selectie en bestek

goedkeuring college

14 augustus 2020

06484

Scheldeboorden Linkeroever – opmaak masterplan en ontwerp- en uitvoeringsdossier publieke ruimte - gunning

goedkeuring college

19 februari 2021

01429

Masterplan Scheldeboorden Linkeroever – Analyse en visie

goedkeuring college

 

28 januari 2022

00773

Masterplan Scheldeboorden Linkeroever – Analyse en visie - advies

districtsraad Antwerpen

21 februari 2022

00026

Masterplan Scheldeboorden Linkeroever - voorontwerp

goedkeuring college

14 oktober 2022

8439

Esmoreitlaan,Gloriantlaan, Jachthavenweg, Kastanjedreef, Thonetlaan, Wandeldijk (Scheldeboorden-noord), SWOU12081 - Voorontwerp. Mobiliteitsvoorwaarden

goedkeuring college

14 oktober 2022

8437

Esmoreitlaan,Gloriantlaan, Jachthavenweg, Kastanjedreef, Thonetlaan, Wandeldijk (Scheldeboorden-noord), SWOU12081 - Voorontwerp.

goedkeuring districtscollege

14 november 2022

526

infotentoonstelling

 

9 november 2022

 

advies

sportraad

10 november 2022

 

Masterplan Scheldeboorden Linkeroever - voorontwerp

districtsraad Antwerpen

21 november 2022

137

werkatelier

 

16 februari 2023

 

advies

COD

17 april 2023

 

Esmoreitlaan,Gloriantlaan, Jachthavenweg, Kastanjedreef, Thonetlaan, Wandeldijk (Scheldeboorden-noord). SWOU12081 - Definitief ontwerp  goedkeuring college5 mei 20233003


De Vlaamse Waterweg werkt in het kader van het Sigmaplan aan de ophoging van de dijken te Linkeroever. Het stadsbestuur grijpt de dijkophoging op Linkeroever aan om langs de Scheldeoever tegenover de Antwerpse rede een groene promenade te maken. Die zal lopen van de geplande fiets- en wandelbrug ten zuiden van de stad langs beide oevers tot aan de Oosterweelfietstunnel.

De opdracht van Bureau Bas Smets bestaat uit twee luiken:

  • de opmaak van een masterplan, gekoppeld aan een actieplan en een landschapsontwerp op conceptlijnen;
  • de opmaak van ontwerp- en uitvoeringsdossiers publieke ruimte voor deelgebieden Scheldeboorden-noord, Scheldeboorden-midden en Scheldeboorden-zuid.

Het college keurde in zitting van 5 mei 2023 (jaarnummer 3003) het definitief ontwerp van de Esmoreitlaan, Gloriantlaan, Jachthavenweg, Kastanjedreef, Thonetlaan, Wandeldijk (Scheldeboorden-noord), SWOU12081, in district Antwerpen, goed.

Het studiebureau Bureau Bas Smets heeft, na een adviesronde, het voorontwerp masterplan verder verfijnd tot een definitief masterplan en het voorontwerp voor Scheldeboorden-noord tot een definitief ontwerp.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplanting.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd. De Esmoreitlaan, Gloriantlaan, Jachthavenweg, Kastanjedreef, Thonetlaan en Wandeldijk zijn lokale straten.

Argumentatie

Het studiebureau Bureau Bas Smets maakte een definitief ontwerp op dat vertrekt vanuit de drie centrale ambities die in het masterplan worden geformuleerd: ‘een divers oeverlandschap’, ‘een continue boord, doorwaadbaar en verbonden’ en ‘een levendig park’. 

De focus voor het bijkomend onderzoek om tot een definitief ontwerp te komen lag op de integratie van bestaande evenementen, het verfijnen van de groenstructuur en het daaraan gekoppelde beheer, de integratie van minimaal de bestaande sport- en speelvoorzieningen in het geheel, de afstemming van het ontwerp voor de publieke ruimte met de dijkwerken en met Jachthaven Linkeroever, het verfijnen van het ontwerp ter hoogte van de dwarsverbindingen, het specificeren van materialen, meubilair, et cetera en de uitwerking van het regenwaterbeheer.

Het definitief ontwerp bestaat uit grondplannen, snedes en een nota. Daarin wordt het ontwerp toegelicht aan de hand van 6 deelgebieden met elk hun specifieke randcondities. De nota geeft ook een thematische toelichting bij de deelaspecten van het ontwerp zijnde ‘circulatie’, ‘verhardingen’, ‘vegetatie’, ‘sport- en speelelementen’, ‘stedelijk meubilair’, ‘toegankelijkheid’, ‘brandweer en hulpdiensten’, ‘nutsvoorzieningen’, ‘evenementen’, ‘intelligent waterbeheer’, ‘nodige voorbereidende onderzoeken op de projectsite’, en ‘fasering’. 

Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een neutrale parkeerbalans van 1006 plaatsen in de bestaande toestand naar 1026 plaatsen in de nieuwe toestand. 

In het Masterplan Scheldeboorden Linkeroever werd in het kader van de ambitie ‘een continue boord’ gewerkt aan een parkeerstrategie voor het gebied. Vandaag zijn er immers enorm veel verharde parkeerplaatsen aanwezig die een groot deel van het jaar niet worden gebruikt. Het idee is om de parkeerplaatsen in de toekomst in te richten op het werkelijke gebruik. De strategie betreft een verhaal op drie lijnen: 

  • langsparkeerstroken over de hele lengte van de lanen voorzien in de nood aan dagdagelijks parkeren;
  • parkeerclusters vangen de bijkomende nood op aan parkeergelegenheid bij zonnige dagen en kleine evenementen; 
  • evenementenparkeerplaatsen kunnen worden ingezet bij uitzonderlijke momenten zoals grote evenementen. Een belangrijk aandachtspunt daarbij is dat bij grote evenementen in de eerste plaats moet worden ingezet op het openbaar vervoer, de fiets en de P&R. Het gebruik van de evenementenparkeerplaatsen zal beperkt worden tot enkele keren per jaar.

Deze parkeerstrategie werd toegepast op deelgebied Scheldeboorden-noord. Van de 1026 parkeerplaatsen worden er 428 voorzien in de vorm van langsparkeren, 260 in een parkeercluster en 338 in de vorm van evenementenparkeren. In de Kastanjedreef worden aanvullend aan de parkeerplaatsen voor personen met een beperking nog 6 bijkomende parkeerplaatsen voorzien voor personen met een beperking.

Laden en lossen

De belevering van de horecazaken blijft mogelijk langs de Kastanjedreef en de Gloriantlaan. De Kastanjedreef wordt enkelrichting van Jachthavenweg naar Gloriantlaan.

Bomenbalans
Het uitgangspunt is dat bomen maximaal behouden blijven. Aanvullend op de eigen inventarisatie van het studiebureau werd een bomentoets opgemaakt voor het gebied en een bijkomende controle gedaan van de bomen in het Esmoreitpark ter hoogte van de voorziene wandelpaden. De inplanting van de paden werd in functie van het behoud van de bomen geoptimaliseerd. 

In totaal voorziet het definitief ontwerp het rooien van 410 bomen. 60 daarvan zijn ziek. Andere verdwijnen als gevolg van de dijkophoging of in functie van het versterken van onderlinge relaties. Te rooien bomen zullen worden vervangen door robuuste soorten. Het definitief ontwerp voorziet 485 nieuwe bomen. Dat resulteert in een positieve bomenbalans van 4049 bomen in de bestaande toestand naar 4124 bomen in de nieuwe toestand.

Hemelwaterplan
Op 20 september 2019 (jaarnummer 07650) keurde het college het Waterplan goed voor de Stad Antwerpen, dat een stadsbrede visie schept en voorstellen omvat om water opnieuw een plek te geven in de stad. 

De stad streeft naar een waterhuishouding waarbij de bodem een spons is die tijdens natte periodes buffert en tijdens droge periodes overbrugt. Dit gebeurt met maximale lokale opvang en bovengrondse oplossingen zodat het project in de omgeving water robuust is op zowel korte als lange termijn. 

Verharding wordt zoveel mogelijk vermeden in het projectgebied. Waar mogelijk is verharding waterdoorlatend. Zones die toch verhard moeten worden wateren zoveel mogelijk af in de nabijgelegen groenzones. 

De straten in het projectgebied liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.

Een gebied in constante beweging
Scheldeboorden-noord is een groot gebied waarin talrijke stakeholders gevestigd zijn en diverse plannen op til staan. Dit houdt in dat er vandaag verschillende onzekerheden zijn die mogelijk een impact hebben op de realiseerbaarheid van het plan. Het ontwerp houdt rekening met het programma en legt kernrichtlijnen vast voor een kwalitatieve, toekomstige verdere ontwikkeling van de site. Het kan opgevat worden als een strategie om de plek geleidelijk aan te transformeren tot het beoogde park van de 21e eeuw. 

Omgevingsvergunning
Voor de realisatie van dit ontwerp is een omgevingsvergunning vereist.

Inspraak

Op 9 november 2022 werd een infotentoonstelling georganiseerd in het Thonetje om het advies van bewoners en geïnteresseerden te verkrijgen op het voorontwerp masterplan Scheldeboorden Linkeroever en het voorontwerp publieke ruimte Scheldeboorden-noord. Zoals voorzien in het proces werden de plannen in opmaak bijkomend afgetoetst met het Werkatelier op 16 februari 2023.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 2LMS030101M01183/5153000000/226/SUB_NR/INTERN/2400 en 2500.

Adviezen

Sportraad Gunstig onder voorwaarden
  • Sportraad
  • 10/11/2022
  • Advies:

 Is het mogelijk om de huidige beachvolleybalvelden te behouden daar er in Antwerpen bijna geen zijn.

  • Blijven behouden, nieuwe locatie ten westen van speelterrein Robinsontuin.

Kan er ook bekeken worden of er bij de aanleg ook plaats is voor een BMX-mountainbikeparcours, streetfitness / calisthenics (zoals op rechteroever) en een amfitheater voor dans. Wat het amfitheater betreft lijkt het ons opportuun om van deze gelegenheid gebruik te maken, daar er nergens in Antwerpen zoiets te vinden is en er volgens ons ook ruimte genoeg voor is.

  •  Amfitheater is voorzien, bmx mountainbike wordt in het ruimere kader van Groenpool LO (project ANB) voorzien nabij Burchtse weel, locatie voor calestenics wordt gezocht in de omgeving van het Van Eedenplein.
districtscollege Antwerpen Gunstig onder voorwaarden

Het districtscollege Antwerpen keurde op 14 november 2022 het voorontwerp met volgende voorwaarde:

  • de schoolomgeving rond de Thonetlaan in functie van verkeersveiligheid wordt (her)bekeken;
    • nagezien met dienst mobiliteit.
  • de bomen aan de Thonetlaan in het wegprofiel voldoende wortelruimte hebben;
    • wordt voorzien in uitvoeringsdossier.
  • alle momenteel aanwezige sport- en spelinfrastructuur wordt op zijn minst behouden. Een andere positionering kan uiteraard;  
    • zo doorgevoerd in definitief ontwerp.
  • er voor de parkpaden ook logische looplijnen tussen de bewoning, de dijk en de verschillende bestemmingen binnen het projectgebied worden uitgewerkt. Nu lijkt er te eenzijdig gefocust te zijn op wandelpaden in de langsrichting parallel aan de dijk;  
    • aansluitingen met de wijk werden gemaakt.
  • parkeren (al dan niet voor evenementen) niet mogelijk is binnen de wortelzones van de bomen, tenzij die wortelzone(s) effectief volledig worden afgeschermd (permanent of tijdelijk);   
    • nieuwe locatie voor evenementen parking in Esmoreitpark teneinde de bomen te sparen, randvoorwaarden voor gebruik vastgelegd in overleg met SB/groen
  • evenementen en evenementparkeren in groenzones kunnen enkel doorgaan mits er achteraf steeds voorzien wordt in volledig herstel, ten laste van de organisatoren;  
  • de bestaande bomen en bomenrijen maximaal worden behouden. Het voorziene aantal te kappen bomen (280) is een fundamenteel te hoog aantal. Dit kan gecorrigeerd worden door bijvoorbeeld paden e.d. anders te positioneren;  
    • bomen worden zoveel mogelijk behouden. Bij uitvoering worden de paden uitgezet door een landmeter, geëvalueerd en indien nodig nog bijgestuurd.
  • op zijn minst het huidige volume aan struikgewas wordt behouden (of uitgebreid). Een andere positionering kan uiteraard;
    • In de Robinsontuin en aan de Charles de Costerlaan blijven de bestaande struiken behouden. De struiken in de lanen worden weggenomen om meer doorwaadbaarheid te hebben. Om de ambitie van het biodivers mozaïeklandschap te kunnen vervullen worden grote oppervlaktes aan bosgoed, struwelen en solitaire struiken geplant die de weggenomen struiken ruim compenseren.  
  • de rij met treurwilgen op de dijk aan de horeca wordt aangevuld zodat het nostalgische beeld met treurwilgen op termijn effectief behouden blijft;  
    • We willen evolueren naar een natuurlijk zandlandschap.  Er zijn wilgen voorzien, maar op een meer informele wijze.
  • Er in alle zones ook zitbanken met rug- én armleuning voorzien worden
    • zijn voorzien in het definitief ontwerp.
  • er rondom de verharding van het 'karrespoor' op de dijk geen kunststof honingraatstructuur wordt voorzien (erg onduurzaam);
    •  er zal geen honinggraatstructuur worden voorzien.
  • er ruimte wordt voorzien die in de toekomst eventueel medebeheer toelaat (bijvoorbeeld een samentuin);
    • werd onderzocht in het kader van het masterplan. Het landschapsontwerp voorziet in 2 locaties waar dit mogelijk is aan het Fredrik Van Eedenplein.
  • de timing van de werken wordt zo georganiseerd dat sport- en spelinfrastructuur nooit verdwijnt zonder voorafgaandelijke of onmiddelijke vervanging. De investeringsmiddelen van het district (bijvoorbeeld voor het basketbalveld Thonetlaan, minipitch, etc.) die daar deze legislatuur voor voorzien zijn, worden prioritair ingezet zodat zij deze legislatuur nog gerealiseerd kunnen worden;
    • hier wordt rekening mee gehouden bij de uitvoering van de werken.
  • er onderzocht wordt of er een mountainbikeroute kan starten aan de parking op de Gloriantlaan, die door het Esmoreitpark/Sint-Annabos/Middenvijver loopt richting het Waasland en/of aansluiting kan vinden op bestaande mountainbikeroutes (bijv. die in Kruibeke).  
    • in het kader van project Groenpool Linkeroever (ANB) werd gezocht naar een locatie waar deze functie idealiter een plaats kan krijgen. De locatie die werd weerhouden is gelegen in de nabijheid van de Burchtse Weel. Er werden dus geen specifieke voorzieningen getroffen voor mtb. Tot de realisatie van die route  kunnen mtb-rs wel starten aan de ‘poort Gloriantlaan’ en daar de dijk opfietsen richting Sint-Annabos.
Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft op 17 april 2023 gunstig advies op het definitief ontwerp Scheldeboorden-noord op voorwaarden dat:

  •  In overleg met SW/MOB, waar nodig, zebrapaden en wegmarkeringen, blindengeleiding, fiets- en voetgangersaansluitingen, asverschuivingen conform de inrichtingsprincipes van het Draaiboek Openbaar Domein worden toegepast
  • In overleg met SW/MOB de fietspadaansluitingen en -oversteken (o.a. thv Jan Van Heelulaan, Esmoreitlaan – Gloriantlaan, Thonetlaan, Charles De Costerlaan, …) worden herbekeken, conform de principes van her Draaiboek Openbaar Domein;
  • De locatie en integratie van de velostations, sorteerstraatjes en bijkomende fietsenstallingen in overleg met SW/PR en SB/SR, volgens het Draaiboek Openbaar Domein, verder uitgewerkt worden in het uitvoeringsdossier;
  • De voetpadaansluiting met velostation t.h.v. de Thonetlaan wordt herbekeken, rekening houdend met de regulering ervan;
  • De parkeerstroken (o.a. ter hoogte van voetgangersoversteken) steeds worden afgebakend met een boomvak:
  • De aansluitingen met de bestaande situaties correct worden ingetekend, en waar nodig worden herbekeken, o.a. het kruispunt met de Charles de Costerlaan verhoogd ingericht wordt;
  • het functioneren van de evenementenparking en de aansluiting ervan op de rijweg herbekeken en verder uitgewerkt wordt, en waar nodig wijzigingen worden doorgevoerd in het uitvoeringsdossier, waarbij extra aandacht gaat naar de inplanting van de verlichtingspalen en het vrijwaren van het fietspad. En tegelijk onderzocht wordt of bijkomende infrastructuur (o.a. hulzen) dient voorzien te worden om de parking eenvoudig te kunnen afbakenen bij ingebruikname; 
  • bij uitvoering van de parkzone de wandelpaden uitgezet worden door een landmeter, en in overleg met SB/GROEN waar nodig bijgestuurd worden in functie van het maximaal behoud van bestaande bomen en hun wortelgestel.
  • de legende wordt aangepast zodat de te rooien bomen duidelijk onderscheiden kunnen worden van bomen die in de bomentoets werden aangeduid als ‘mogelijk te behouden’;
  • Een meetstaat met oppervlaktes worden overgemaakt aan SB/Groen in functie van de poortberekening van het toekomstig groenbeheer;
  • In overleg met TV/JEUGD en SB/GROEN de inrichting van het speelterrein en de aansluiting op het wandelpad verder uitgewerkt wordt in het uitvoeringsdossier;
  • het uitvoeringsdossier verder afgestemd wordt met SB/GROEN voor de correcte technische vertaling van het ontwerp en een correcte beschrijving van de randvoorwaarden en fasering van de werken in zones waar Japanse duizendknoop aanwezig is;
  • het uitvoeringsontwerp afgestemd wordt met SB/SR voor de exacte locatie van de afvalbakken en sorteerstraten, conform de principes van het Draaiboek Openbaar Domein, rekening houdend de lediging van de sorteerstraten en afvalcontainers;

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS03 - Openbaar domein
2LMS0301 - Aanleg, heraanleg en onderhoud infrastructuur
2LMS030101 - Geclusterde projecten publieke ruimte
2LMS030101M01183 - SWOU12081 Esmoreitlaan, Gloriantlaan, Jachthavenweg, Kastanjedreef, Thonetlaan, Wandeldijk (Scheldeboorden-noord)

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp van 26 april 2023 voor Scheldeboorden-noord, district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20230426_12081_DO_DWP_30.pdf
  • 20230426_12081_DO_DWP_31.pdf
  • 20230426_12081_DO_DWP_32.pdf
  • 20230426_12081_DO_DWP_33.pdf
  • 20230426_12081_DO_DWP_34.pdf
  • 20230426_12081_DO_PLAN_BEPLAN_TINGSPLAN_1.pdf
  • 20230426_12081_DO_PLAN_BEPLAN_TINGSPLAN_2.pdf
  • 20230426_12081_DO_PLAN_BRANDWEERPLAN_.pdf
  • 20230426_12081_DO_PLAN_CHARLES DE COSTER.pdf
  • 20230426_12081_DO_PLAN_ESMOREITLAAN.pdf
  • 20230426_12081_DO_PLAN_ESMOREITPARK.pdf
  • 20230426_12081_DO_PLAN_JACHTHAVEN.pdf
  • 20230426_12081_DO_PLAN_OVERZICHTSPLAN_ BT.pdf
  • 20230426_12081_DO_PLAN_OVERZICHTSPLAN_.pdf
  • 20230426_12081_DO_PLAN_PLAGE.pdf
  • 20230426_12081_DO_PLAN_ROBINSONTUIN.pdf
  • 20230426_12081_DO_PLAN_SCHELDEBOCHT.pdf
  • 20230426_12081_DO_SNEDES_SNEDES_CHARLESDECOSTERLAAN_CHARLESDECOSTERSPEELTUIN.pdf
  • 20230426_12081_DO_SNEDES_SNEDES_ESMOREITLAAN_ESMOREITPARK.pdf
  • 20230426_12081_DO_SNEDES_SNEDES_INKOMZONEGLORIANTLAAN_PLAASJKAFFEE.pdf
  • 20230426_12081_DO_SNEDES_SNEDES_PLAGE_ROBINSONTUIN.pdf
  • 20230426_12081_DO_SNEDES_SNEDES_THONETLAAN_JACHTHAVEN.pdf
  • 20230426_12081_DO_SNEDES_SNEDES_THONETLAAN_ROBINSONTUIN_PLAGE.pdf
  • 20230426_12081_DO_SNEDES_SNEDES_THONETLAAN_ROBINSONTUIN_PLAGE_SCHELDENBOCHT.pdf
  • 20230426_12081_DO_NOTA_D1.pdf
  • 20230426_12081_DO_NOTA_D2.pdf
  • 20230426_12081_DO_NOTA_D3.pdf
  • 20230426_12081_DO_NOTA_D4.pdf