Terug
Gepubliceerd op 19/12/2023

2023_DCAN_00708 - Huidevettersstraat, Sint-Katelijnevest, Israelietenstraat, Groenkerkhofstraat, Kammenstraat (noord), Nationalestraat (noord). Wegeniswerken. SWOU10766 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 18/12/2023 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2023_DCAN_00708 - Huidevettersstraat, Sint-Katelijnevest, Israelietenstraat, Groenkerkhofstraat, Kammenstraat (noord), Nationalestraat (noord). Wegeniswerken. SWOU10766 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2023_DCAN_00708 - Huidevettersstraat, Sint-Katelijnevest, Israelietenstraat, Groenkerkhofstraat, Kammenstraat (noord), Nationalestraat (noord). Wegeniswerken. SWOU10766 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

Via Sinjoor ontwikkelingsvisie

goedkeuring districtscollege 

4 mei 2020

250

voorontwerp

goedkeuring college

15 juli 2022

6015

voorontwerp

goedkeuring districtscollege

26 juni 2023

311

inspraak moment bewoners

 

28 september 2023

 

adviezen

mobiliteit

28 september 2023

 

Het districtscollege keurde in zitting van 4 mei 2020 (jaarnummer 250) de ontwikkelingsvisie van de Via Sinjoor goed.

Het college keurde op 15 juli 2022 (jaarnummer 6015) het voorontwerp voor de Groenplaats, Schoenmarkt, Eiermarkt en Beddenstraat, district Antwerpen, goed.

Het districtscollege keurde in zitting van 26 juni 2023 (jaarnummer 311) het voorontwerp voor wegeniswerken in de Huidevettersstraat, Sint-Katelijnevest, Israelietenstraat, Groenkerkhofstraat, Kammenstraat (noord), Nationalestraat (noord), district Antwerpen goed mits voorwaarden.

Het studiebureau Witteveen+Bos Belgium nv heeft het voorontwerp vertaald in een definitief ontwerp.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd. De Huidevettersstraat, Sint-Katelijnevest, Israelietenstraat, Groenkerkhofstraat, Kammenstraat (noord) en Nationalestraat zijn lokale straten.

Argumentatie

Het studiebureau Witteveen+Bos Belgium nv maakte een definitief ontwerp op.

Circulatie- en inrichtingsprincipes
De Huidevettersstraat, Meirbrug, Schoenmarkt, Groenplaats, Groenkerkhofstraat en Kammenstraat maken deel uit van de nieuwe zuidelijke parkeerlus. Gemotoriseerd verkeer zal zich enkelrichting bewegen van de Huidevettersstraat naar de Kammenstraat. 

Om meer ruimte te creëren voor voetgangers, rijden trams van de Huidevettersstraat via de Schoenmarkt richting de Groenplaats gemengd met het auto- en fietsverkeer. In tegengestelde richting rijden trams door het voetgangersgebied.

Objectenzones
De objectenzones scheiden de voetgangersstromen van de andere vervoersmodi. Hierin worden bomen, staatmeubilair en andere objecten geclusterd. De overige ruimte blijft maximaal vrij voor voetgangers. Ook de nieuwe toegangen tot het metrostation Groenplaats ter hoogte van de Schoenmarkt komen in deze objectenzone.

Materialen 
Er wordt gestreefd naar eenvoud en degelijkheid in het materiaalgebruik. Het materialenpalet wordt tot het minimum beperkt. Materiaalverschillen worden in hoofdzaak ingezet om het gebruik van de ruimte te verduidelijken:

  • voetpaden, objectenzones, perrons en autovrije ruimtes worden aangelegd in mozaïekkeien in graniet conform het beeldkwaliteitsplan Historische Stad; 
  • rijweg: de rijweg volgt de beeldkwaliteit van de Nationalestraat: gepigmenteerd uitgewassen beton. De parkeerlus wordt zo een duidelijk leesbare en continue route;
  • befietsbare zone: deze wordt aangelegd in hetzelfde materiaal als de voetpaden. De plaats van de fietser wordt fysiek afgescheiden van de voetgangersstromen door de objectenzone en verduidelijkt aan de hand van pictogrammen ingewerkt in de bestrating. Omwille van het smalle profiel in de Huidevettersstraat wordt de zone voor gemengd gebruik door fietsers en de tram voorzien in uitgewassen beton.

Er werden ten opzichte van de het voorontwerp volgende wijzigingen aangebracht:

  • het spoorontwerp in de Sint-Katelijnevest werd aangepast zodat er daar waar mogelijk 1,4m ruimte is voor fietsers tussen het buitenste spoor en de boordsteen;
  • het ontwerp van het kruispunt Huidevettersstraat met de Komedieplaats werd aangepast om een fietsverbinding richting Schuttershofstraat mogelijk te maken;
  • de zone voor bussen in de Groenkerkhofstraat wordt aangelegd in uitgewassen beton.

Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van vier plaatsen in de bestaande toestand naar nul plaatsen in de nieuwe toestand. Om een vlotte doorstroming op de parkeerlus te garanderen verdwijnt het beperkte straatparkeren langs de parkeerroute. De vier plaatsen die daardoor verdwijnen, zijn mindervalidenparkeerplaatsen. Deze plaatsen worden elders voorzien in de directe nabijheid van het projectgebied, maar niet meer op de parkeerlus. Ter compensatie komen er twee mindervalidenplaatsen in de Reyndersstraat en twee plaatsen in de Sudermanstraat. Verder voorzien ook de ondergrondse parkings op de parkeerlus in parkeerplaatsen voor mindervaliden.

Bomenbalans
Er worden ten opzichte van de bestaande toestand in de Nationalestraat, Sint-Katelijnevest en Huidvettersstraat 18 bomen toegevoegd om het straatbeeld te vergroenen. Omwille van de vele ondergrondse kabels en leidingen en de impact van de werken kunnen slechts vier van de bestaande bomen behouden blijven.

De twee bestaande bomen in de Huidevetterstraat krijgen extra ondergronds volume aangevuld met bomengranulaat.

Rond de twee bestaande bomen in de Kammenstraat wordt de bodem losser gemaakt door te ploffen en verrijkt met voedingszuilen. De bodem wordt uitgevlakt met bomenzand en de verharding wordt bovenop een sandwichconstructie aangelegd. 

In de Nationalestraat komen 6 medium bomen type Alnus spaethii 'Spaeth', in de Sint-Katelijnevest 4 medium bomen type Acer pseudoplatanus 'Erectum' en Prunus avium 'Plena' en in de Huidevettersstraat 10 medium bomen type Acer pseudoplatanus 'Erectum' en Prunus avium 'Plena'.

Bovendien zorgen nieuwe ondergrondse voorzieningen voor betere groeicondities voor de nieuwe medium bomen. 

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Huidevettersstraat, Meirbrug, Sint-Katelijnevest, Israelietenstraat, Schoenmarkt, Groenplaats, Groenkerkhofstraat, Kammenstraat en Nationalestraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem voorgesteld met waar mogelijk bronmaatregelen (infiltratie, buffering).

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.

Algemene financiƫle opmerkingen

Het benodigde budget voor deze wegeniswerken is voorzien op SUB_NR/INTERN/2500/5002500000/224/2ANT011101A00000/2AN090200

Adviezen

mobiliteit Gunstig onder voorwaarden

De dienst mobiliteit adviseert onderstaande:

1 Het wijzigen van het vooropgestelde statuut van ‘shared space’ in de Huidevettersstraat tussen de Meirbrug en de Komedieplaats naar een voetpadzone en rijweggedeelte is voor de dienst mobiliteit en de verkeerspolitie noodzakelijk omwille van:

  • bij de opmaak van de signalisatieplannen is gebleken dat de noodzakelijke verkeersborden die de voetgangerszone moeten afbakenen en signaleren, niet kunnen geplaatst worden conform de wettelijke plaatsingsvoorwaarden en richtlijnen van verkeersborden. Deze verkeersborden dienen immers wettelijk te worden geplaatst op de rand tussen de rijbaan stadinwaarts en de grens van de voetgangerszone. De aanwezige ruimte daar is veel te krap voor het plaatsen van de nodige signalisatie. Extra (plaatsings)ruimte zou kunnen verkregen worden door de voetpadruimte aan de gevelplinten nog meer te versmallen, maar dat is niet wenselijk.
  • tijdens het ontwerpproces werd de materialisatie van quasi de gehele tramzone aan de westzijde gewijzigd van kleinschalig verhardingsmateriaal naar uitgewassen beton. Hierdoor is een visueel sterke ruimtelijke opdeling of zonering ontstaan in de shared space. Dergelijke ruimtelijke opdeling staat haaks op de principes van een ‘gedeelde ruimte’. Mobiliteit en de verkeerspolitie merken op dat wanneer een wegbeeld niet in overeenstemming is met het statuut ervan, dit aanleiding geeft tot verwarring en onduidelijkheid bij de weggebruikers en een verhoogde verkeersonveiligheid.

De voorgestelde oplossing bestaat erin deze zone wettelijk te reglementeren als een voetpad en een rijbaangedeelte. Het rijbaangedeelte staduitwaarts zal enkel worden opengesteld voor gemengd gebruik van tram en fietsers door toepassing van een C1 verkeersbord met onderbord ‘uitgezonderd tram en fietsers’. De statuutwijziging heeft ook beperkte gevolgen voor het ontwerp en materialisatie:

  • tussen het rijweggedeelte staduitwaarts en het naastgelegen voetpad dient er een duidelijke rand te zijn door het voorzien van een (gelijkgrondse) boordsteen naast de lijngoot.
  • over de gehele breedte van het rijweggedeelte staduitwaarts dient éénzelfde verhardingsmateriaal te worden voorzien.
  • in functie van maximale voetpadruimte aan de even straatzijde dient de boordsteen en lijngoot (tussen huisnr. 32 en 46) evenwijdig te worden voorzien t.o.v. tramsporen. Dit advies werd niet gevolgd.    

In het ontwerp is een boordsteen toegevoegd en werd monoliete verharding voorzien tussen de voetpadzone en de boordsteen tussen de parkeerlus en de zone voor tram en fietsers.                   

2 Het wijzigen van het vooropgestelde statuut van ‘shared space’ in de Huidevettersstraat tussen de Oudaan en de Komedieplaats naar een voetpadzone en vrije trambedding is voor de dienst mobiliteit en de verkeerspolitie noodzakelijk omwille van dezelfde problematiek in verband met het wettelijk correct plaatsen van de verkeersborden.

De voorgestelde oplossing bestaat erin deze zone wettelijk te reglementeren als een voetpad en een vrije trambaan stadinwaarts. Dit heeft als consequentie dat fietsers niet zullen kunnen worden toegelaten om in voornoemd segment richting de Komedieplaats te rijden. De statuutwijziging heeft ook beperkte gevolgen voor het ontwerp en materialisatie:

  • tussen de vrije trambaan en het naastgelegen voetpad moet een boordsteen naast de lijngoot komen. De verkeerspolitie vraagt om de trambaan in dit segment verdiept aan te leggen t.o.v. het naastgelegen voetpad.
  • het verhardingsmateriaal van de vrije trambedding moet voldoende verschillend zijn t.o.v. het materiaal van het naastgelegen voetpad. Naar uniformiteit en leesbaarheid toe wordt de kasseiverharding van de vrije trambedding in de Lange Gasthuisstraat hier best gewoon doorgetrokken.
  • de trambedding dient herleid naar een breedte van 3m, ten voordele van een breder voetpad aan de oneven straatzijde. 

Het ontwerp werd niet aangepast. Het district wenst de mogelijkheid te behouden om fietsers richting de Komedieplaats te laten fietsen in de toekomst.

3 Het behouden van het verbod voor fietsers om de Huidevettersstraat in te rijden vanaf de aansluiting Wilde Zee/Oudaan tot aan de Komedieplaats. 

Het ontwerp werd niet aangepast. Het district wenst de mogelijkheid te behouden om fietsers richting de Komedieplaats te laten fietsen in de toekomst. 

4 Het behouden van het verbod voor fietsers om de Komedieplaats in de tegenrichting in te rijden.

  • de dienst mobiliteit kan zich niet vinden in de aangereikte oplossing voor fietsers richting Schuttershofstraat en vraagt om opnieuw een standaard en compactere OFOS te voorzien in de Komedieplaats.

Het ontwerp werd niet aangepast. Het district wenst de mogelijkheid te behouden om fietsers richting de Komedieplaats te laten fietsen in de toekomst.

5 De aansluiting Sint-Katelijnevest met de Beggaardenstraat in samenspraak te herbekijken, in functie van een eventuele toekomstige (woon)erfinrichting van de   Beggaardenstraat.

Het voetpad ter hoogte van de Beggaardenstraat werd doorgetrokken om de aansluiting met de toekomstige (woon)erfinrichting te maken.

Inspraakmoment bewoners Gunstig advies

Inspraakmoment bewoners 28/09/2023 

Op het inspraakmoment  van voor bewoners voor de lokale straten werden geen opmerkingen gegeven die aanpassingen aan het ontwerp vragen.

districtscollege Antwerpen Gunstig onder voorwaarden

Het districtscollege Antwerpen keurde op 26 juni 2023 het voorontwerp goed met volgende voorwaarden: 

 

  • de Nationalestraat en het zuidelijk deel van de Sint Katelijnevest effectief een shared space worden van gevel tot gevel; 
    • de Nationalestraat en het zuidelijk deel van de Sint-Katelijnevest worden gereglementeerd als voetgangersgebied.
  • het noordelijk deel van de Sint Katelijnevest overal voorzien wordt op voldoende ruimte voor fietsen naast de sporen, ook aan de kruispunten;
    • het spoorontwerp werd aangepast zodat er daar waar mogelijk 1,4m ruimte is voor fietsers tussen het buitenste spoor en de boordsteen.
  • de fietsverbinding Huidevettersstraat - Schuttershofstraat effectief correct wordt uitgewerkt, in alle richtingen;
    • het ontwerp werd aangepast om een fietsverbinding mogelijk te maken. Het studiebureau adviseert echter om geen fietsers toe te laten richting de Komedieplaats/Schuttershofstraat.
  • voor het zuidelijk deel van de Huidevettersstraat: de ruimte rond de tramsporen moet coherent aangelegd worden met de voorziene functie. Als er niet mag gefietst of gewandeld worden, mag het er ook niet uit zien als een shared space;
    • dit werd samen met onderstaande vraag bekeken.
  • er wordt uitgezocht of fietsen van de Oudaan naar de Schuttershofstraat mogelijk gemaakt kan worden;
    • een veilige fietsverbinding vanaf de Oudaan naar Schuttershofstraat is niet mogelijk binnen de huidige projectgrenzen. Vanaf de bestaande inrichting in de Oudaan kan de fietser niet veilig richting Huidevetterstraat fietsen. Bovendien kan de fietser vandaag niet verder doorfietsen in de Komedieplaats. Zouden de Oudaan en Komedieplaats/Leopoldstraat in de toekomst heraangelegd worden, dan kan een fietsverbinding eventueel wel veilig georganiseerd worden.  Het ontwerp houdt rekening met deze mogelijkheid.
  • in de Groenkerkhofstraat wordt de zone voor bussen aangelegd in monoliet materiaal;
    • Dit werd aangepast. In het definitief ontwerp is de zone voor bussen in uitgewassen beton. Een betonnen boordsteen in het maaiveld zorgt voor de geleiding van auto’s op de parkeerlus.
  • voor de bomen in de Nationalestraat wordt uitgezocht om hetzelfde ritme van plaatsing aan te houden als in de rest van de straat;
    • het ritme van de bomen wordt maximaal aangehouden. Er zijn echter heel wat ondergrondse kabels en leidingen die het plaatsen van bomen beperken.
  • er voldoende standaardbanken met rug- én armleuning worden voorzien.
    • in de straten is er onvoldoende ruimte om banken te voorzien. Op de Meirbrug, in de Schoenmarkt en Eiermarkt kunnen wel banken geplaatst worden.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS03 - Openbaar domein
2LMS0301 - Aanleg, heraanleg en onderhoud infrastructuur
2LMS030101 - Geclusterde projecten publieke ruimte
2LMS030101M01518 - SWOU10766 Beddenstraat, Eiermarkt, Groenkerkhofstraat, Groenplaats, Huidevettersstraat, Israelietenstraat, Kammenstraat, Meirbrug, Nationalestraat, Schoenmarkt, Sint-Katelijnevest

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp van 4 december 2023 voor de wegeniswerken in de Huidevettersstraat, Sint-Katelijnevest, Israeliëtenstraat, Groenkerkhofstraat, Kammenstraat (noord), Nationalestraat (noord), district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Publieke ruimte

 Opdracht geven aan studiebureau om:

  1. opmaken ‘aanvraag omgevingsvergunning’ en indienen bij de bevoegde instanties.

SW/Mobiliteit

Definitief signalisatieplan opmaken


Bijlagen

  • 20231207_10766_Definitief ontwerp_Dwarsprofielen.pdf
  • 20231207_10766_Defintief ontwerp_Grondplan_01.pdf
  • 20231207_10766_Defintief ontwerp_Grondplan_02.pdf
  • 20231207_10766_Defintief ontwerp_Grondplan_03.pdf
  • 20231207_10766_Defintief ontwerp_Grondplan_04.pdf
  • 20231207_10766_Defintief ontwerp_Grondplan_05.pdf
  • 20231207_10766_Defintief ontwerp_Grondplan_06.pdf
  • 20230928_verslag inspraakmoment.pdf