fase | actie | datum | jaarnummer |
Via Sinjoor ontwikkelingsvisie | goedkeuring districtscollege | 4 mei 2020 | 250 |
voorontwerp | goedkeuring college | 15 juli 2022 | 6015 |
voorontwerp | goedkeuring districtscollege | 26 juni 2023 | 311 |
inspraak moment bewoners |
| 28 september 2023 |
|
adviezen | mobiliteit | 28 september 2023 |
|
Het districtscollege keurde in zitting van 4 mei 2020 (jaarnummer 250) de ontwikkelingsvisie van de Via Sinjoor goed.
Het college keurde op 15 juli 2022 (jaarnummer 6015) het voorontwerp voor de Groenplaats, Schoenmarkt, Eiermarkt en Beddenstraat, district Antwerpen, goed.
Het districtscollege keurde in zitting van 26 juni 2023 (jaarnummer 311) het voorontwerp voor wegeniswerken in de Huidevettersstraat, Sint-Katelijnevest, Israelietenstraat, Groenkerkhofstraat, Kammenstraat (noord), Nationalestraat (noord), district Antwerpen goed mits voorwaarden.
Het studiebureau Witteveen+Bos Belgium nv heeft het voorontwerp vertaald in een definitief ontwerp.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd. De Huidevettersstraat, Sint-Katelijnevest, Israelietenstraat, Groenkerkhofstraat, Kammenstraat (noord) en Nationalestraat zijn lokale straten.
Het studiebureau Witteveen+Bos Belgium nv maakte een definitief ontwerp op.
Circulatie- en inrichtingsprincipes
De Huidevettersstraat, Meirbrug, Schoenmarkt, Groenplaats, Groenkerkhofstraat en Kammenstraat maken deel uit van de nieuwe zuidelijke parkeerlus. Gemotoriseerd verkeer zal zich enkelrichting bewegen van de Huidevettersstraat naar de Kammenstraat.
Om meer ruimte te creëren voor voetgangers, rijden trams van de Huidevettersstraat via de Schoenmarkt richting de Groenplaats gemengd met het auto- en fietsverkeer. In tegengestelde richting rijden trams door het voetgangersgebied.
Objectenzones
De objectenzones scheiden de voetgangersstromen van de andere vervoersmodi. Hierin worden bomen, staatmeubilair en andere objecten geclusterd. De overige ruimte blijft maximaal vrij voor voetgangers. Ook de nieuwe toegangen tot het metrostation Groenplaats ter hoogte van de Schoenmarkt komen in deze objectenzone.
Materialen
Er wordt gestreefd naar eenvoud en degelijkheid in het materiaalgebruik. Het materialenpalet wordt tot het minimum beperkt. Materiaalverschillen worden in hoofdzaak ingezet om het gebruik van de ruimte te verduidelijken:
Er werden ten opzichte van de het voorontwerp volgende wijzigingen aangebracht:
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van vier plaatsen in de bestaande toestand naar nul plaatsen in de nieuwe toestand. Om een vlotte doorstroming op de parkeerlus te garanderen verdwijnt het beperkte straatparkeren langs de parkeerroute. De vier plaatsen die daardoor verdwijnen, zijn mindervalidenparkeerplaatsen. Deze plaatsen worden elders voorzien in de directe nabijheid van het projectgebied, maar niet meer op de parkeerlus. Ter compensatie komen er twee mindervalidenplaatsen in de Reyndersstraat en twee plaatsen in de Sudermanstraat. Verder voorzien ook de ondergrondse parkings op de parkeerlus in parkeerplaatsen voor mindervaliden.
Bomenbalans
Er worden ten opzichte van de bestaande toestand in de Nationalestraat, Sint-Katelijnevest en Huidvettersstraat 18 bomen toegevoegd om het straatbeeld te vergroenen. Omwille van de vele ondergrondse kabels en leidingen en de impact van de werken kunnen slechts vier van de bestaande bomen behouden blijven.
De twee bestaande bomen in de Huidevetterstraat krijgen extra ondergronds volume aangevuld met bomengranulaat.
Rond de twee bestaande bomen in de Kammenstraat wordt de bodem losser gemaakt door te ploffen en verrijkt met voedingszuilen. De bodem wordt uitgevlakt met bomenzand en de verharding wordt bovenop een sandwichconstructie aangelegd.
In de Nationalestraat komen 6 medium bomen type Alnus spaethii 'Spaeth', in de Sint-Katelijnevest 4 medium bomen type Acer pseudoplatanus 'Erectum' en Prunus avium 'Plena' en in de Huidevettersstraat 10 medium bomen type Acer pseudoplatanus 'Erectum' en Prunus avium 'Plena'.
Bovendien zorgen nieuwe ondergrondse voorzieningen voor betere groeicondities voor de nieuwe medium bomen.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Huidevettersstraat, Meirbrug, Sint-Katelijnevest, Israelietenstraat, Schoenmarkt, Groenplaats, Groenkerkhofstraat, Kammenstraat en Nationalestraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem voorgesteld met waar mogelijk bronmaatregelen (infiltratie, buffering).
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.
Het benodigde budget voor deze wegeniswerken is voorzien op SUB_NR/INTERN/2500/5002500000/224/2ANT011101A00000/2AN090200
De dienst mobiliteit adviseert onderstaande:
1 Het wijzigen van het vooropgestelde statuut van ‘shared space’ in de Huidevettersstraat tussen de Meirbrug en de Komedieplaats naar een voetpadzone en rijweggedeelte is voor de dienst mobiliteit en de verkeerspolitie noodzakelijk omwille van:
De voorgestelde oplossing bestaat erin deze zone wettelijk te reglementeren als een voetpad en een rijbaangedeelte. Het rijbaangedeelte staduitwaarts zal enkel worden opengesteld voor gemengd gebruik van tram en fietsers door toepassing van een C1 verkeersbord met onderbord ‘uitgezonderd tram en fietsers’. De statuutwijziging heeft ook beperkte gevolgen voor het ontwerp en materialisatie:
In het ontwerp is een boordsteen toegevoegd en werd monoliete verharding voorzien tussen de voetpadzone en de boordsteen tussen de parkeerlus en de zone voor tram en fietsers.
2 Het wijzigen van het vooropgestelde statuut van ‘shared space’ in de Huidevettersstraat tussen de Oudaan en de Komedieplaats naar een voetpadzone en vrije trambedding is voor de dienst mobiliteit en de verkeerspolitie noodzakelijk omwille van dezelfde problematiek in verband met het wettelijk correct plaatsen van de verkeersborden.
De voorgestelde oplossing bestaat erin deze zone wettelijk te reglementeren als een voetpad en een vrije trambaan stadinwaarts. Dit heeft als consequentie dat fietsers niet zullen kunnen worden toegelaten om in voornoemd segment richting de Komedieplaats te rijden. De statuutwijziging heeft ook beperkte gevolgen voor het ontwerp en materialisatie:
Het ontwerp werd niet aangepast. Het district wenst de mogelijkheid te behouden om fietsers richting de Komedieplaats te laten fietsen in de toekomst.
3 Het behouden van het verbod voor fietsers om de Huidevettersstraat in te rijden vanaf de aansluiting Wilde Zee/Oudaan tot aan de Komedieplaats.
Het ontwerp werd niet aangepast. Het district wenst de mogelijkheid te behouden om fietsers richting de Komedieplaats te laten fietsen in de toekomst.
4 Het behouden van het verbod voor fietsers om de Komedieplaats in de tegenrichting in te rijden.
Het ontwerp werd niet aangepast. Het district wenst de mogelijkheid te behouden om fietsers richting de Komedieplaats te laten fietsen in de toekomst.
5 De aansluiting Sint-Katelijnevest met de Beggaardenstraat in samenspraak te herbekijken, in functie van een eventuele toekomstige (woon)erfinrichting van de Beggaardenstraat.
Het voetpad ter hoogte van de Beggaardenstraat werd doorgetrokken om de aansluiting met de toekomstige (woon)erfinrichting te maken.
Inspraakmoment bewoners 28/09/2023
Op het inspraakmoment van voor bewoners voor de lokale straten werden geen opmerkingen gegeven die aanpassingen aan het ontwerp vragen.
Het districtscollege Antwerpen keurde op 26 juni 2023 het voorontwerp goed met volgende voorwaarden:
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp van 4 december 2023 voor de wegeniswerken in de Huidevettersstraat, Sint-Katelijnevest, Israeliëtenstraat, Groenkerkhofstraat, Kammenstraat (noord), Nationalestraat (noord), district Antwerpen, goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/Publieke ruimte | Opdracht geven aan studiebureau om:
|
SW/Mobiliteit | Definitief signalisatieplan opmaken |