De Gloriantlaan in district Antwerpen:
De August Vermeylenlaan in district Antwerpen:
Stad Antwerpen is bezig met de aanpak van niet-beveiligde zebrapaden over méér dan één rijstrook uit één richting. Deze zebrapaden creëren een potentieel onveilige verkeerssituatie, omdat voertuigen elkaar het zicht ontnemen op overstekende zwakke weggebruikers. Daarnaast is er bij een lang zebrapad ook gedurende een langere periode kans op een conflict. Het doel van de aanpak is om de verkeerssituatie aan deze oversteken veiliger te maken voor alle weggebruikers. In dit besluit worden de voetgangersoversteken van de Gloriantlaan (ten noorden van de Charles de Costerlaan) en de August Vermeylenlaan behandeld.
De Gloriantlaan bestaat uit twee enkelrichtingswegen met een rijwegbreedte van 8,60 m, gescheiden door een groene middenberm. Met geparkeerde voertuigen blijft er dan 6,60 m rijweg over. De August Vermeylenlaan heeft een vergelijkbaar profiel met een rijwegbreedte van 12,60 m waar 8,60 m tot 10,60 m rijweg overblijft met geparkeerde voertuigen. Er is dus in beide straten aan de zebraoversteken meer dan genoeg ruimte voor voertuigen om elkaar voorbij te rijden. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om de oversteken op deze locaties te verkorten en veiliger in te richten door middel van een proefopstelling voor een periode van minimaal zes maanden.
Gloriantlaan, ten Noorden van de Charles de Costerlaan
In de Gloriantlaan worden de gemarkeerde oversteken en fietsoversteken zonder lichten, verkort door de rijweg te versmallen vanaf de middenberm. Dit wordt gerealiseerd met markeringen en paaltjes vlak vóór de oversteken. Ook enkele oversteken in de zijstraten worden in dit plan meegenomen. Om de voertuigen die zich aan linkerkant van de rijbaan bevinden ruimte te geven zich naar rechts te voegen, worden er in enkele gevallen al markeringen aangebracht vóór de doorsteek van de middenberm. Op enkele locaties liggen er parkeerstroken in de middenberm voor langsparkeren die door de versmallingen geïnterpreteerd kunnen worden als dwarsparkeerplaatsen. Dit wordt tegengegaan en verduidelijkt door het plaatsen van jerseys in deze parkeerstroken en het hertekenen van het parkeervak. Ook op locaties met meerdere versmallingen na elkaar wordt met een doorgetrokken witte lijn het parkeervak aangeduid. Het zicht op de overstekende voetgangers wordt vrijgemaakt door een deel voor de oversteek vrij te houden van voertuigen met markeringen en paaltjes.
August Vermeylenlaan
In de August Vermeylenlaan worden de gemarkeerde oversteken voor voetgangers verkort door de rijweg te versmallen met markeringen en paaltjes. Vanwege de ongewoon brede rijweg van 12,60 m zou een versmalling vanaf één zijde uitkomen op een zeer lange aanloop en veel markering. De versmalling zal vanuit beide kanten worden aangezet en de ingrepen zullen zich enkel beperken tot de oversteken. Een uitzondering hierop is de witte lijn die wordt aangebracht om de parkeerstroken aan te geven. Deze worden aangebracht om de weg visueel te versmallen op momenten dat er geen voertuigen geparkeerd staan, en om de overgang tot versmalling minder abrupt te laten verlopen. Het zicht op de overstekende voetgangers wordt vrijgemaakt door een deel voor de oversteek vrij te houden van voertuigen met markeringen en paaltjes.
Om vrij zicht te garanderen op de oversteekplaatsen en kruispunten, en om geleidelijk te versmallen, worden enkele wettelijke parkeerplaatsen ingenomen door markering. De parkeerbalans neemt in de Gloriantlaan af met 11 parkeerplaatsen. De parkeerbalans neemt in de August Vermeylaan af met 20 parkeerplaatsen. Dit is nodig om het verkeer aan de oversteken en kruispunten veilig te laten verlopen.
Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Gloriantlaan en de August Vermeylenlaan, district Antwerpen.