Terug
Gepubliceerd op 19/12/2023

2023_DCAN_00712 - District Antwerpen. Gloriantlaan en August Vermeylenlaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 18/12/2023 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2023_DCAN_00712 - District Antwerpen. Gloriantlaan en August Vermeylenlaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2023_DCAN_00712 - District Antwerpen. Gloriantlaan en August Vermeylenlaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Gloriantlaan in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 25 januari 2021 (jaarnummer 425);
  • bevat een zone 30 schoolomgeving; 
  • maakt deel uit van de 'wijk Linkeroever' waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

De August Vermeylenlaan in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 8 oktober 2021 (jaarnummer 8146);
  • maakt deel uit van 'de wijk Linkeroever' waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

Stad Antwerpen is bezig met de aanpak van niet-beveiligde zebrapaden over méér dan één rijstrook uit één richting. Deze zebrapaden creëren een potentieel onveilige verkeerssituatie, omdat voertuigen elkaar het zicht ontnemen op overstekende zwakke weggebruikers. Daarnaast is er bij een lang zebrapad ook gedurende een langere periode kans op een conflict. Het doel van de aanpak is om de verkeerssituatie aan deze oversteken veiliger te maken voor alle weggebruikers. In dit besluit worden de voetgangersoversteken van de Gloriantlaan (ten noorden van de Charles de Costerlaan) en de August Vermeylenlaan behandeld.

De Gloriantlaan bestaat uit twee enkelrichtingswegen met een rijwegbreedte van 8,60 m, gescheiden door een groene middenberm. Met geparkeerde voertuigen blijft er dan 6,60 m rijweg over. De August Vermeylenlaan heeft een vergelijkbaar profiel met een rijwegbreedte van 12,60 m waar 8,60 m tot 10,60 m rijweg overblijft met geparkeerde voertuigen. Er is dus in beide straten aan de zebraoversteken meer dan genoeg ruimte voor voertuigen om elkaar voorbij te rijden. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om de oversteken op deze locaties te verkorten en veiliger in te richten door middel van een proefopstelling voor een periode van minimaal zes maanden.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Argumentatie

Gloriantlaan, ten Noorden van de Charles de Costerlaan
In de Gloriantlaan worden de gemarkeerde oversteken en fietsoversteken zonder lichten, verkort door de rijweg te versmallen vanaf de middenberm. Dit wordt gerealiseerd met markeringen en paaltjes vlak vóór de oversteken. Ook enkele oversteken in de zijstraten worden in dit plan meegenomen. Om de voertuigen die zich aan linkerkant van de rijbaan bevinden ruimte te geven zich naar rechts te voegen, worden er in enkele gevallen al markeringen aangebracht vóór de doorsteek van de middenberm. Op enkele locaties liggen er parkeerstroken in de middenberm voor langsparkeren die door de versmallingen geïnterpreteerd kunnen worden als dwarsparkeerplaatsen. Dit wordt tegengegaan en verduidelijkt door het plaatsen van jerseys in deze parkeerstroken en het hertekenen van het parkeervak. Ook op locaties met meerdere versmallingen na elkaar wordt met een doorgetrokken witte lijn het parkeervak aangeduid. Het zicht op de overstekende voetgangers wordt vrijgemaakt door een deel voor de oversteek vrij te houden van voertuigen met markeringen en paaltjes.

August Vermeylenlaan
In de August Vermeylenlaan worden de gemarkeerde oversteken voor voetgangers verkort door de rijweg te versmallen met markeringen en paaltjes. Vanwege de ongewoon brede rijweg van 12,60 m zou een versmalling vanaf één zijde uitkomen op een zeer lange aanloop en veel markering. De versmalling zal vanuit beide kanten worden aangezet en de ingrepen zullen zich enkel beperken tot de oversteken. Een uitzondering hierop is de witte lijn die wordt aangebracht om de parkeerstroken aan te geven. Deze worden aangebracht om de weg visueel te versmallen op momenten dat er geen voertuigen geparkeerd staan, en om de overgang tot versmalling minder abrupt te laten verlopen. Het zicht op de overstekende voetgangers wordt vrijgemaakt door een deel voor de oversteek vrij te houden van voertuigen met markeringen en paaltjes.   

Om vrij zicht te garanderen op de oversteekplaatsen en kruispunten, en om geleidelijk te versmallen, worden enkele wettelijke parkeerplaatsen ingenomen door markering. De parkeerbalans neemt in de Gloriantlaan af met 11 parkeerplaatsen. De parkeerbalans neemt in de August Vermeylaan af met 20 parkeerplaatsen. Dit is nodig om het verkeer aan de oversteken en kruispunten veilig te laten verlopen.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie Antwerpen, advies op 12 september 2023 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Gloriantlaan en de August Vermeylenlaan, district Antwerpen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20231025_August_Vermeylenlaan_BT_NT_brandweer.pdf
  • 20231213_Gloriantlaan_BT_NT_brandweer.pdf