De Stad Antwerpen wil met deze studieopdracht een antwoord vinden op een sociaal-ruimtelijk vraagstuk dat zich stelt op verschillende plekken in steden, en zich duidelijk manifesteert op het Sint-Jansplein. Het gaat hier om een grootschalig stedelijk publiek plein dat ruimtelijk meer lokaal ingebed mag worden in het sociale DNA van de wijk, met oog voor de uitdagingen van vandaag op vlak van ruimtegebruik, overlast, water, groen, … en flexibiliteit om sociale uitdagingen in de toekomst te kunnen opvangen. Er dient rekening gehouden te worden met de specifieke demografische context en ligging van het plein.
Een grote uitdaging ligt dan ook in het uitwerken van een sociaal-ruimtelijke strategie en een ontwerptaal die de stedelijke schaal kan verzoenen met de typologie van een leefbaar buurtplein:
Hiervoor wordt een grondige sociaal-ruimtelijke analyse gemaakt en een visie op korte en lange termijn ontwikkeld in een breed participatietraject.
In toepassing van artikel 42, §1, eerste lid, 1°, a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking omdat de goed te keuren uitgave niet hoger is dan het bij het artikel 90, eerste lid, 1° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 vastgelegd bedrag van 140.000 EUR (zonder belasting over de toegevoegde waarde), met name de drempel vermeld in artikel 11, eerste lid, 2° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor openbaar domein.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
Op 9 december 2022 werd een conceptsubsidie van 90.000 euro toegekend door de Vlaamse regering.
Het districtscollege keurt bestek GAC_2023_02683 voor 'Studieopdracht 'Sint-Jansplein voor buurt en stad', Antwerpen' goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
districtssecretaris | dit besluit opnemen in de rapportering aan de districtsraad onder "dagelijks bestuur" omwille van investeringen >10.000,00 EUR (exclusief btw) |
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Studieopdracht 'Sint-Jansplein voor buurt en stad', Antwerpen |
|
budgetplaats: 5002500000 |
volgt later |
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Studieopdracht 'Sint-Jansplein voor buurt en stad', Antwerpen - ontvangsten |
90.000,00 EUR |
budgetplaats: 5002500000 |
|