fase | actie | datum | jaarnummer |
Projectdefinitie en concept | Goedkeuring districtscollege | 21 november 2022 | 562 |
Mobiliteitsvoorwaarden | Goedkeuring college | 16 december 2022 | 9811 |
Info bewoners | Participatiemoment | 13 december 2022 | --- |
Participatiemoment | 17 augustus 2023 | --- | |
Adviezen | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 15 mei 2023 | --- |
Het districtscollege keurde in zitting van 21 november 2022 (jaarnummer 562) de projectdefinitie en concept voor de wegeniswerken in de Verschansingstraat, district Antwerpen goed mits er onderzocht wordt hoe de mogelijkheden voor ontharding, vergroening en infiltratie zo maximaal mogelijk uitgewerkt kunnen worden en er voldoende banken en fietsenstallingen voorzien worden. Het districtscollege nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het college keurde in zitting van 16 december 2022 (jaarnummer 9811) de mobiliteitsvoorwaarden goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het concept vertaald in een definitief ontwerp. Binnen het definitief ontwerp worden enkele optimalisaties aan de Pourbusstraat mee opgenomen, die geen invloed hebben op de mobiliteitsvoorwaarden.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Pourbusstraat en Verschansingstraat zijn lokale straten.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende wijzigingen aangebracht.
Het groen-technisch verhaal werd verder uitgewerkt. Ondergronds worden er sandwichpanelen geplaatst waardoor de nieuwe bomen medium bomen kunnen worden, en de bestaande bomen bijkomende groeimogelijkheden krijgen. Er wordt ten opzichte van het concept één bijkomende boom voorzien aan de oneven zijde van de Verschansingstraat.
De locatie van de terrassen aan de even zijde werd gewijzigd. Deze zullen volledig tussen de bomen komen te liggen waardoor het voetpad volledig objectvrij wordt. Zo heeft ook de even zijde een breed voetpad over de volledige lengte van de straat. Daarnaast wordt er iets meer ruimte gegeven in het profiel aan het voetpad aan de oneven zijde. Hierdoor kan er gewaarborgd worden dat er tussen de terrassen op het voetpad en de terrassen in de parkeerstrook voldoende ruimte is voor de voetganger.
Het plan werd verder gedetailleerd en de materialisatie werd bepaald. Waar mogelijk wordt gewerkt met grasbetontegels in functie van ontharding en waterinfiltratie.
Bij het definitief ontwerp werden enkele wijzigingen aan de Pourbusstraat mee opgenomen. Door de rioleringswerken moet de wegenis hersteld worden, waarbij er meteen enkele optimalisaties kunnen worden uitgevoerd. Zo zullen er vier bomen geplant worden in de straat, en zal het asfalt in de parkeerstrook vervangen worden door kasseien met open voeg. Het profiel van de straat blijft ongewijzigd.
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans voor de Verschansingstraat van 26 plaatsen in de bestaande toestand naar 17 plaatsen in de nieuwe toestand. In de nieuwe toestand wordt er rekening gehouden met terrasruimte voor alle bestaande horecazaken. Deze zijn in de bestaande toestand niet altijd aanwezig. Het integreren van een verkeersplateau heeft impact op enkele parkeerplaatsen.
In de Pourbusstraat is er een neutrale parkeerbalans. In de bestaande en nieuwe toestand zijn er 19 parkeerplaatsen.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. In de bestaande toestand zijn 22 bomen aanwezig. In het nieuwe ontwerp zijn er 23 bomen in de Verschansingstraat en 8 bomen in de Pourbusstraat. De nieuwe bomen zijn van volgende boomsoorten: Alnus ×spaethii 'Spaeth' en Ulmus ‘New Horizon’ in de Verschansingstraat en Zelkova serrata 'Village Green' in de Pourbusstraat.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Verschansingstraat en de Pourbusstraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.
Het water van de rijweg en het voetpad zal worden afgeleid naar de boomvakken. De bomen worden op die manier voorzien van voldoende water. Er wordt een overstort voorzien richting de nieuwe infiltrerende RWA leiding.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist voor het kappen van de bomen aan de even zijde van de Verschansingstraat.
Het budget zal voorzien worden op SUB_NR/INTERN/2400-2500/5002500000/224/2ANT010502M01892/2AN090610.
15 mei 2023
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het definitief ontwerp op voorwaarde dat:
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp van 10 oktober 2023 voor de wegeniswerken in de Pourbusstraat en Verschansingstraat, district Antwerpen, goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT |
|
SW/Mobiliteit | Definitief signalisatieplan opmaken. |
Bestuurscoördinator district | Nodige budgetten voorzien. |