Terug
Gepubliceerd op 24/02/2023

2023_DRAN_00011 - District Antwerpen. Carnotstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Antwerpen
ma 20/02/2023 - 20:00 Provinciehuis Antwerpen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Firuz Gohari; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Morad Ramachi, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid

Verontschuldigd

Jan Braeckmans, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Orry Van de Wauwer; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2023_DRAN_00011 - District Antwerpen. Carnotstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2023_DRAN_00011 - District Antwerpen. Carnotstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Carnotstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 11 maart 2022 (jaarnummer 2090);
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

Naar aanleiding van een melding betreffende de laad- en loszone op het voetpad, werd een onderzoek ingesteld naar het gebruik ervan.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en district Antwerpen, stellen dan ook voor om de laad- en loszone in te korten en zo de zichtbaarheid van overstekende voetgangers te vergroten.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • de laad- en loszone wordt ingekort van 15 meter naar 9 meter (artikel 4 en 8).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat het overgrote deel van de leveringen gebeurt met behulp van kleine vrachtwagens.
 Aangezien er op het voetpad niet geparkeerd mag worden, blijft de parkeerbalans ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010505 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad adviseert om het advies van de districtsraad van 21 februari 2022 (jaarnummer 16) te implementeren.

Artikel 2

De districtsraad adviseert om de laad- en loszone in de Carnotstraat in te korten van 15 meter naar 9 meter.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen