Samenstelling
Aanwezig
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad;
Anne Poppe, districtsraadslid;
Nadine Peeters, districtsraadslid;
Paul Cordy, districtsburgemeester;
Tom Van den Borne, districtsschepen;
Regina Verstraeten, districtsraadslid;
Adrjen Boeckmans, districtsraadslid;
Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid;
Charlien Van Leuffel, districtsschepen;
Femke Meeusen, districtsschepen;
Annelies Thoelen, districtsraadslid;
Ebubekir Dogan, districtsraadslid;
Sascha Luyckx, districtsraadslid;
Babette Dehaen, districtsraadslid;
Freek Niesten, districtsraadslid;
Annemie Demeyer, districtsraadslid;
Cedric Cornelissen, districtsraadslid;
Stella Vansummeren, districtsraadslid;
Nana Touré, districtsraadslid;
Simon Verreet, districtsraadslid;
Marie Vrelust, districtsraadslid;
Farid Darmach, districtsraadslid;
Sah Gulhan, districtsraadslid;
Bart Steyaert, districtsraadslid;
Lutgardis van Craenenbroeck;
Firuz Gohari;
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Afwezig
Christophe Wuyts, districtsraadslid;
Samuel Markowitz, districtsschepen;
Morad Ramachi, districtsraadslid;
Maya Detiège, districtsraadslid
Verontschuldigd
Jan Braeckmans, districtsraadslid;
Laura Delmas, districtsraadslid;
Tannicka Bogaert, districtsraadslid;
Orry Van de Wauwer;
Herald Claeys, districtssecretaris
Secretaris
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Voorzitter
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2023_MV_00012 - Mondelinge vraag van raadsleden Nadine Peeters, Farid Darmach, Sah Gulhan: Verkeerscirculatie Abdijstraat
Motivering
Indiener(s)
Nadine Peeters,
Farid Darmach,
Sah Gulhan
Gericht aan
Paul Cordy
Tijdstip van indienen
za 18/02/2023 - 17:53
Toelichting
In de krant lazen we dat vanaf 6 februari de rijrichting in de Abdijstraat, De Bosschaertstraat en Pieter Génardstraat zou omkeren. Districtsburgemeester Cory werd geciteerd “Omdat het verkeer dan vlotter zal doorstromen en parkeren in Den Tir aantrekkelijker gemaakt wordt."
Blijkbaar bleek het om te beginnen niet mogelijk om de rijrichting in de drie straten vanaf de eerste dag om te keren. Chaos dus. Ook na een week, in de week van 13 februari, konden we zelf vaststellen dat het verkeer op z’n minst chaotisch te noemen is.
Maar we hoorden ook dat de ingreep niet bij iedereen blij onthaald werd.
We stellen ons dan ook een paar vragen:
• Werd hierover overleg georganiseerd met de handelaars en de bewoners? Zo ja, wanneer en hoe?
• Op basis waarvan werd deze beslissing genomen? Welke elementen zeggen dat dit voor minder verkeersdrukte gaat zorgen?
• Hoe wordt de parking van den Tir extra bekend gemaakt?
- Wie uit de richting van Hoboken komt, hoe wordt die getriggerd om de parking van den Tir te gebruiken?
• Is er een monitoring? Of hoe wordt dit in de proefperiode van zes maanden opgevolgd?
• Hoe wordt er teruggekoppeld naar de buurt?
• Als er meer geparkeerd wordt in den Tir, moet er dan geen aanpassingen gebeuren aan de oversteek van den Tir naar de Abdijstraat?
- Worden de handelaars en de bewoners op één of andere manier gehoord op het einde van de proefperiode?