Terug
Gepubliceerd op 25/05/2023

2023_DRAN_00048 - District Antwerpen. Koningin Elisabethlei (gewestweg) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Antwerpen
ma 22/05/2023 - 20:00 Provinciehuis Antwerpen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Orry Van de Wauwer; Firuz Gohari; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Morad Ramachi, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid

Verontschuldigd

Femke Meeusen, districtsschepen; Tannicka Bogaert, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2023_DRAN_00048 - District Antwerpen. Koningin Elisabethlei (gewestweg) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2023_DRAN_00048 - District Antwerpen. Koningin Elisabethlei (gewestweg) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De Koningin Elisabethlei in district Antwerpen:

  • is een gewestweg waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college van 22 november 2013 (jaarnummer 11706);
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

Een laad- en loszone werd ingericht ten behoeve van de bezoekers die opgehaald en afgezet werden tijdens de werken aan het Provinciehuis. Na de werken is deze laad- en loszone niet langer noodzakelijk.
Het voetpad en de parkeerstrook ter hoogte van het Provinciegebouw werden heraangelegd. Het stilstand- en parkeerverbod wordt niet behouden, aangezien de brandweg verschoven is en het voetpad op deze locatie werd doorgetrokken.
De twee voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap werden ook onderzocht op hun gebruik.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • verwijderen van de laad- en loszone ter hoogte van het nummer 18. Bezoekers van het Provinciehuis kunnen nu op het terrein van het Provinciehuis parkeren;
  • ter hoogte van de brandtwegtoegangen werd het voetpad doorgetrokken, waardoor het stilstand- en parkeerverbod niet langer behouden dient te worden;
  • verwijderen van twee voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap, ter hoogte van het nummer 18 (voorheen ingericht ten behoeve van de jeugdrechtbank die verhuisd is naar de Bolivarplaats) en ter hoogte van het nummer 2.
  • Onderzoek heeft uitgewezen dat deze plaatsen niet langer gebruikt worden.
De parkeerbalans neemt toe met twee plaatsen.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.
De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Koningin Elisabethlei (gewestweg) in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 12 november 2013 (jaarnummer 11706).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen