Er werden geen opmerkingen gemaakt over de notulen van de zitting van 17 april 2023, bijgevolg worden zij als goedgekeurd beschouwd.
De districtsraad van Antwerpen geeft gunstig advies voor het Voorontwerp Strategisch Ruimteplan Antwerpen op voorwaarde dat:
Op 19 december 2014 (jaarnummer 13003) keurde het college het evaluatierapport over het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) goed; de gemeenteraad nam er op 26 januari 2015 (jaarnummer 37) kennis van.
Op 22 februari 2016 (jaarnummer 109) keurde de gemeenteraad de doorstartnota van het s-RSA, met als titel “We geven de stad van morgen Ruimte” goed. De doorstartnota vormde de eerste fase van het totale vernieuwingsproces van het s-RSA zoals opgenomen in het evaluatierapport. De onderzoeksfase vormde de tweede fase en liep van 2016 tot en met 2018. De resultaten uit deze onderzoeksfase werden gebundeld in een inspiratienota. De derde en laatste fase bevat de effectieve opmaak van het nieuwe Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA).
Op 4 mei 2018 (jaarnummer 4144) keurde het college de Inspiratienota "Ruimte geven aan de stad van morgen" goed.
Op 5 juni 2020 (jaarnummer 4855) keurde het college de selectie-leidraad GAC_2020_01116 voor de opmaak van het SRA goed en keurde eveneens goed dat hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling werd uitgeschreven met Europese bekendmaking.
Op 23 oktober 2020 (jaarnummer 8843) keurde het college de selectie van kandidaten en het bestek GAC_2020_01116 voor het opmaken van het SRA goed.
Op 26 maart 2021 (jaarnummer 2493) keurde het college de gunning voor het Strategisch Ruimteplan, op basis van bestek GAC_2020_01116, aan TV BUUR cvba – Rebelgroup Advisory Belgium nv – Sweco Belgium nv, goed.
Op 20 december 2021 (jaarnummer 730) keurde de gemeenteraad de formele start van het planproces voor het SRA goed.
Op 14 januari 2022 (jaarnummer 322) keurde het college de conceptnota voor het SRA en de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het SRA goed.
Op 10 maart 2023 (jaarnummer 1175) keurde het college het voorontwerp SRA goed.
Artikels 2.1.11, 2.1.12 en 2.1.13 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, die de procedure voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan ruimte vastleggen.
Artikel 138 van het decreet lokaal bestuur: naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district. De districtsraad kan bij reglement die algemene adviesbevoegdheid of delen ervan overdragen aan het districtscollege.
Begin 2022 werden de conceptnota en de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het SRA goedgekeurd. De conceptnota bevat de krijtlijnen van het toekomstig ruimtelijk beleid dat Antwerpen wil vastleggen in het SRA.
De drie stedelijke lagen Levendige Woonstad, Veerkrachtig Landschap en Slimme Netwerkstad uit de Inspiratienota "Ruimte geven aan de stad van morgen" werden in de conceptnota verder uitgewerkt. De centrale ambitie van de conceptnota is om de meest leefbare stad te zijn met een hoge levenskwaliteit.
De conceptnota bevat de strategische visie met een tijdshorizon tot 2040. Ook werd een blik op twee beleidskaders gegeven: een onderzoek naar het ruimtelijk instrumentarium ter uitvoering van het SRA en een onderzoek over de stedelijke ruimte rond het Albertkanaal.
Gedurende 2022 werd de conceptnota verder uitgewerkt in een voorontwerp SRA.
Inhoud van het voorontwerp SRA
De grote inhoudelijke lijnen die in de conceptnota werden uitgezet, bleven behouden in het voorontwerp, maar werden aangevuld en aangepast op basis van de adviesronde begin 2022 en bijkomend onderzoek ter onderbouwing van het SRA.
De strategische visie in het voorontwerp SRA is een verdere uitwerking van de strategische visie in de conceptnota SRA en vertrekt vanuit de ambitie van Antwerpen als meest leefbare stad van Vlaanderen met een hoge levenskwaliteit voor haar bewoners en bezoekers. De thematische en gebiedsgerichte benadering is behouden in de drie stedelijke lagen Levendige Woonstad, Veerkrachtig Landschap en Slimme Netwerkstad en de zeven deelgebieden: Schelde, Over de Ring, Intra Muros, Linkeroever, de 20ste-eeuwse gordel, de Noordelijke districten en de Kanaalzone.
In de uitwerking van het voorontwerp is gekozen om één beleidskader uit te werken, het beleidskader "Ruimte geven aan de Stad van Morgen".
In dat beleidskader worden de zes krachtlijnen van de strategische visie uitgewerkt.
Het betreft de krachtlijnen:
Door het SRA op te bouwen rond de strategische visie en dat beleidskader is er een duidelijk verband tussen de visie op de ruimtelijke ontwikkeling van de stad voor de lange termijn en de operationalisering van die visie op de middellange termijn.
De keuze om slechts een beleidskader uit te werken komt voort uit voortschrijdend inzicht in de inhoudelijke en procedurele mogelijkheden van een ruimtelijk beleidsplan en de adviesronde over de conceptnota.
Het voorontwerp SRA wordt aan een adviesronde onderworpen. In het najaar van 2023 wordt het ontwerp SRA voorlopig vastgesteld en wordt het plan aan een openbaar onderzoek onderworpen. Begin 2024 wordt het SRA definitief opgeleverd.
De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.
De districtsraad adviseert het voorontwerp Strategisch Ruimteplan Antwerpen gunstig, op voorwaarde dat:
De gemeenteraad keurde op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) het bestuursakkoord voor de legislatuur 2019 - 2024 goed.
Op 17 juni 2022 (jaarnummer 4884) keurde het college de principebeslissing 'Actualisatie en wijzigingen parkeerbeleid' goed. Het college gaf tevens opdracht aan de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) om een aantal parkeermaatregelen verder te onderzoeken, ontwikkelen en implementeren.
De gemeenteraad keurde op 26 september 2022 (jaarnummer 535) het reglement met betrekking tot de gemeentelijke parkeervergunningen goed.
De gemeenteraad keurde op 26 september 2022 (jaarnummer 536) de laatste wijziging van het retributiereglement met betrekking tot parkeren op de openbare weg goed.
De gemeenteraad keurde op 26 september 2022 (jaarnummer 540) het retributiereglement met betrekking tot de betalende gemeentelijke parkeervergunningen goed.
Op 30 september 2022 (jaarnummer 8006) keurde het college het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk goed. Dit besluit bepaalt waar er betalend en waar er schijfparkeren geldt tijdens welke dagen en uren. Bovendien worden hier ook de bewonerszones bepaald.
Op 30 september 2022 (jaarnummer 8007) keurde het college het aanvullend verkeersreglement 'Parkeerzonering in alle districten' goed. Dit besluit bepaalt voor de straten waar betalend parkeren geldt tot welke tariefcode ze horen.
De aanvullende verkeersreglementen 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk' en ‘Parkeerzonering in alle districten' worden gelijktijdig geagendeerd. Beide besluiten krijgen dezelfde aanleiding en context en argumentatie om zo het volledig beeld van de aanpassingen weer te geven ook al moeten niet alle aanpassingen in beide besluiten behandeld worden.
Concreet wordt via deze twee besluiten het inrichten van de 'parkeerzone voor bewoners en vergunninghouders' in 'de Binnenstad' en het omvormen van de Nationalestraat tot Shop&go straat ingevoerd.
Het college keurde in zitting van 27 april 2023 (jaarnummer 2810) het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Parkeerzonering in alle districten' goed, en dit met ingang van 1 augustus 2023.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De aanpassingen in het parkeerbeleid worden sinds de invoering opgevolgd door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit).
Stad Antwerpen wil het parkeerbeleid consequenter maken waarbij de focus in 'de Binnenstad' nadrukkelijk ligt op het faciliteren van parkeren voor bewoners on-street. De parkerende bezoekers en pendelaars worden aangemoedigd om gebruik te maken van de P+R’s aan de rand van de stad en de rotatieparkings die verspreid liggen in de stad. Het aanbod aan rotatieparkings in 'de Binnenstad' is ruim voldoende om alle bestemmingen bereikbaar te maken binnen een wandelafstand van 5 à 10 minuten.
Artikel 9 van het bestuursakkoord 2019-2024 geeft aan dat de stad in de 16e-eeuwse binnenstad negentig procent wil omvormen tot 'parkeerzone voor bewoners en vergunninghouders' waarbij de parkeerplaatsen enkel beschikbaar zijn voor bewoners, bezoekers van bewoners en vergunninghouders, zoals mantelzorgers, zorgverstrekkers en klusjesmannen. Andere bezoekers worden naar publieke parkings geleid.
Om dit parkeerbeleid kracht bij te zetten, wordt een 'parkeerzone voor bewoners en vergunninghouders' in 'de Binnenstad' ingevoerd, waar bewonersparkeren van toepassing is. In deze zone worden de parkeerplaatsen op straat, op basis van artikel 27 van de wegcode, in eerste instantie voorbehouden voor de houders van een geldige gemeentelijke parkeervergunning voor bewoners (bewonerskaart). In het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeervergunning zal worden bepaald in welke mate en onder welke voorwaarden andere gemeentelijke parkeervergunningen (bijvoorbeeld de parkeervergunning voor ondernemingen) recht geven op het gebruik van de in de 'parkeerzone voor bewoners en vergunninghouders' gelegen parkeerplaatsen.
Er wordt beoogd om in het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeervergunning een bijkomende gemeentelijke parkeervergunning te voorzien voor zorgverstrekkers, zodanig dat zij in 'de Binnenstad' nog steeds kunnen parkeren om hun patiënten te bezoeken. Daarnaast wordt er ook beoogd om een specifieke (betalende) parkeervergunning te voorzien die bewoners voor hun bezoekers kunnen aankopen. Op die manier kunnen bezoekers van bewoners ook op straat parkeren. De modaliteiten van deze parkeervergunning zullen worden vastgesteld in het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeervergunning en het daarbij horende retributiereglement.
De Nationalestraat is hier een uitzondering op. Deze straat is reeds gereglementeerd als winkelstraat en valt geografisch gezien ook binnen de perimeter van de 'parkeerzone voor bewoners en vergunninghouders'. In een winkelstraat wordt er vooral rotatie van parkeren beoogd door kortparkerende klanten. Vergunningen voor bewoners zijn hier in winkelstraten niet geldig van maandag tot en met zaterdag van 9.00u tot 18.00u. Om klanten de mogelijkheid te blijven geven om korte boodschappen te doen, worden in de Nationalestraat Shop&go plaatsen voorzien van maandag tot en met zaterdag van 9.00u tot 18.00u op de huidige parkeerplaatsen. Hier zal maximaal 30 minuten betalend geparkeerd kunnen worden door alle weggebruikers. Van maandag tot en met zaterdag van 18.00u tot 9.00u en op zon- en feestdagen (inclusief 11 juli) zal er bewonersparkeren gelden (conform de 'parkeerzone voor bewoners en vergunninghouders') en kan er bijgevolg enkel nog door vergunninghouders geparkeerd worden.
De 'parkeerzone voor bewoners en vergunninghouders' zal uit tariefzone A gehaald worden en de Nationalestraat zal toegekend worden aan een nieuwe tariefzone, namelijk tariefzone E.
Dit nieuwe reglement treedt op 1 augustus 2023 in werking. Tot dan geldt het huidige reglement.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen. Er wordt budget voorzien op het budget van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG.
De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit met 23 stemmen voor, 4 stemmen tegen en 3 onthoudingen, goed.
Voor: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Van den Borne Tom, Poppe Anne, Touré Nana, Vrelust Marie, Verreet Simon, Verstraeten Regina, Gohari Firuz, Wuyts Christophe, Vansummeren Stella, Markowitz Samuel, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Detiège Maya, Dogan Ebubekir;
Tegen: Gulhan Sah, Darmach Farid, Cornelissen Cedric, van Craenenbroeck Lutgardis;
Onthouding: Peeters Nadine, Thoelen Annelies, Van de Wauwer Orry.
De districtsraad adviseert het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Parkeerzonering in alle districten', zoals goedgekeurd in het college van 27 april 2023 (jaarnummer 2810), gunstig.
De districtsraad Antwerpen keurt het volgende amendement met 23 stemmen voor en 7 stemmen tegen, goed.
Voor: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Van den Borne Tom, Poppe Anne, Touré Nana, Vrelust Marie, Verreet Simon, Verstraeten Regina, Gohari Firuz, Wuyts Christophe, Vansummeren Stella, Markowitz Samuel, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Detiège Maya, Dogan Ebubekir;
Tegen: Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Thoelen Annelies, Van de Wauwer Orry, Cornelissen Cedric, van Craenenbroeck Lutgardis.
De gemeenteraad keurde op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) het bestuursakkoord voor de legislatuur 2019 - 2024 goed.
Op 17 juni 2022 (jaarnummer 4884) keurde het college de principebeslissing 'Actualisatie en wijzigingen parkeerbeleid' goed. Het college gaf tevens opdracht aan de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) om een aantal parkeermaatregelen verder te onderzoeken, ontwikkelen en implementeren.
De gemeenteraad keurde op 26 september 2022 (jaarnummer 535) het reglement met betrekking tot de gemeentelijke parkeervergunningen goed.
De gemeenteraad keurde op 26 september 2022 (jaarnummer 536) de laatste wijziging van het retributiereglement met betrekking tot parkeren op de openbare weg goed.
De gemeenteraad keurde op 26 september 2022 (jaarnummer 540) het retributiereglement met betrekking tot de betalende gemeentelijke parkeervergunningen goed.
Op 30 september 2022 (jaarnummer 8006) keurde het college het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk goed. Dit besluit bepaalt waar er betalend en waar er schijfparkeren geldt tijdens welke dagen en uren. Bovendien worden hier ook de bewonerszones bepaald.
Op 30 september 2022 (jaarnummer 8007) keurde het college het aanvullend verkeersreglement 'Parkeerzonering in alle districten' goed. Dit besluit bepaalt voor de straten waar betalend parkeren geldt tot welke tariefcode ze horen.
De aanvullende verkeersreglementen 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk' en ‘Parkeerzonering in alle districten' worden gelijktijdig geagendeerd. Beide besluiten krijgen dezelfde aanleiding en context en argumentatie om zo het volledig beeld van de aanpassingen weer te geven ook al moeten niet alle aanpassingen in beide besluiten behandeld worden.
Concreet wordt via deze twee besluiten het inrichten van de de 'parkeerzone voor bewoners en vergunninghouders' in 'de Binnenstad' en het omvormen van de Nationalestraat tot Shop&go straat ingevoerd.
Het college keurde in zitting van 27 april 2023 (jaarnummer 2806) het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel in districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk' goed, en dit met ingang van 1 augustus 2023.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De aanpassingen in het parkeerbeleid worden sinds de invoering opgevolgd door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit).
Stad Antwerpen wil het parkeerbeleid consequenter maken waarbij de focus in 'de Binnenstad' nadrukkelijk ligt op het faciliteren van parkeren voor bewoners on-street. De parkerende bezoekers en pendelaars worden aangemoedigd om gebruik te maken van de P+R’s aan de rand van de stad en de rotatieparkings die verspreid liggen in de stad. Het aanbod aan rotatieparkings in 'de Binnenstad' is ruim voldoende om alle bestemmingen bereikbaar te maken binnen een wandelafstand van 5 à 10 minuten.
Artikel 9 van het bestuursakkoord 2019-2024 geeft aan dat de stad in de 16e-eeuwse binnenstad negentig procent wil omvormen tot woonerf waarbij de parkeerplaatsen enkel beschikbaar zijn voor bewoners, bezoekers van bewoners en vergunninghouders, zoals mantelzorgers, zorgverstrekkers en klusjesmannen. Andere bezoekers worden naar publieke parkings geleid.
Om dit parkeerbeleid kracht bij te zetten, wordt een 'parkeerzone voor bewoners en vergunninghouders' in 'de Binnenstad' ingevoerd, waar bewonersparkeren van toepassing is. In deze zone worden de parkeerplaatsen op straat, op basis van artikel 27 van de wegcode, in eerste instantie voorbehouden voor de houders van een geldige gemeentelijke parkeervergunning voor bewoners (bewonerskaart). In het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeervergunning zal worden bepaald in welke mate en onder welke voorwaarden andere gemeentelijke parkeervergunningen (bijvoorbeeld de parkeervergunning voor ondernemingen) recht geven op het gebruik van de in de 'parkeerzone voor bewoners en vergunninghouders' gelegen parkeerplaatsen.
Er wordt beoogd om in het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeervergunning een bijkomende gemeentelijke parkeervergunning te voorzien voor zorgverstrekkers, zodanig dat zij in 'de Binnenstad' nog steeds kunnen parkeren om hun patiënten te bezoeken. Daarnaast wordt er ook beoogd om een specifieke (betalende) parkeervergunning te voorzien die bewoners voor hun bezoekers kunnen aankopen. Op die manier kunnen bezoekers van bewoners ook op straat parkeren. De modaliteiten van deze parkeervergunning zullen worden vastgesteld in het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeervergunning en het daarbij horende retributiereglement.
De Nationalestraat is hier een uitzondering op. Deze straat is reeds gereglementeerd als winkelstraat en valt geografisch gezien ook binnen de perimeter van de 'parkeerzone voor bewoners en vergunninghouder'. In een winkelstraat wordt er vooral rotatie van parkeren beoogd door kortparkerende klanten. Vergunningen voor bewoners zijn hier in winkelstraten niet geldig van maandag tot en met zaterdag van 9.00u tot 18.00u. Om klanten de mogelijkheid te blijven geven om korte boodschappen te doen, worden in de Nationalestraat Shop&go plaatsen voorzien van maandag tot en met zaterdag van 9.00u tot 18.00u op de huidige parkeerplaatsen. Hier zal maximaal 30 minuten betalend geparkeerd kunnen worden door alle weggebruikers. Van maandag tot en met zaterdag van 18.00u tot 9.00u en op zon- en feestdagen (inclusief 11 juli) zal er bewonersparkeren gelden (conform de 'parkeerzone voor bewoners en vergunninghouder') en kan er bijgevolg enkel nog door vergunninghouders geparkeerd worden.
De 'parkeerzone voor bewoners en vergunninghouders' zal uit tariefzone A gehaald worden en de Nationalestraat zal toegekend worden aan een nieuwe tariefzone, namelijk tariefzone E.
Dit nieuwe aanvullende verkeersreglement treedt op 1 augustus 2023 in werking. Tot dan geldt het huidige aanvullend verkeersreglement.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen. Er wordt budget voorzien op het budget van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG.
De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit met 23 stemmen voor en 7 stemmen tegen, goed.
Voor: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Van den Borne Tom, Poppe Anne, Touré Nana, Vrelust Marie, Verreet Simon, Verstraeten Regina, Gohari Firuz, Wuyts Christophe, Vansummeren Stella, Markowitz Samuel, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Detiège Maya, Dogan Ebubekir;
Tegen: Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Thoelen Annelies, Van de Wauwer Orry, Cornelissen Cedric, van Craenenbroeck Lutgardis.
De districtsraad adviseert het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel in districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk', zoals goedgekeurd door het college in zitting van 27 april 2023 (jaarnummer 2806) gunstig, op voorwaarde dat:
In het kader van het Decreet Lokaal Cultuurbeleid stelde stad Antwerpen een strategische meerjarenplanning op waarin de beleidsprioriteiten van het lokaal cultuurbeleid worden uitgewerkt. ‘Iedereen vindt in Antwerpen een veelzijdig lokaal cultuuraanbod en het forum om zichzelf te ontplooien’ is de strategische doelstelling die in de meerjarenplanning opgenomen werd voor de uitwerking van het lokaal cultuurbeleid.
De concrete uitwerking van deze centrale strategische doelstelling gebeurt grotendeels in de districten, de cultuurwerking in de districten vormt de basis van het lokaal cultuurbeleid.
Stad Antwerpen is in de bestuursorganen van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Antwerpen vertegenwoordigd. Bij gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 (jaarnummer 244) werd districtsschepen Femke Meeusen aangeduid als afgevaardigde namens de stad in de algemene vergadering.
Op 28 januari 2019 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 42) het bestuursakkoord voor de legislatuur 2019 - 2024 voor stad Antwerpen goed. Dit staat in het teken van de grote verbinding, niet enkel op vlak van mobiliteit, maar ook in de geesten. Centraal staat het sterker, veiliger en warmer maken van de stadsgemeenschap. Ook bij lokaal cultuurbeleid staat deze legislatuur in het teken van verbinding met het schrijven van het masterplan Culturele Ontmoeting.
Cultuurcoördinatoren gaven in verkennende gesprekken aan dat er nood is aan samenwerking over districtsgrenzen heen en aan een geactualiseerde visie op lokaal cultuurbeleid. Deze nood ontstond uit het wegvallen van de sturing en controle door de Vlaamse Overheid in 2016 (wijzigingen in het Decreet Lokaal Cultuurbeleid), de opdeling van bevoegdheden over stad en districten en gedeelde maatschappelijke en organisatorische uitdagingen. Het masterplan is het resultaat van een traject waarin de cultuurcoördinatoren samen consensus hebben gezocht naar wat de lokale cultuurwerkingen van de verschillende districten verbindt, welke gemeenschappelijke waarden ze willen hanteren en welke strategische doelen ze willen delen. Ze zijn hierover in dialoog gegaan met interne en externe stakeholders, waaronder de cultuurschepenen, bestuurscoördinatoren van de districten, de raden van bestuur van de vzw’s Lokaal Cultuurbeleid, medewerkers lokaal cultuurbeleid en cultuurantennes.
Met het bericht van 8 mei 2023 meldt de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Antwerpen dat op 14 juni 2023 een algemene vergadering zal plaatsvinden met volgende agendapunten:
Het decreet van 6 juli 2012 houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid.
Op 15 december 2014 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 951) de nieuwe statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Antwerpen goed.
Op 26 mei 2015 (jaarnummer 261) werd de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Antwerpen en de wijziging van artikel 44 in de statuten goedgekeurd door de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurde vervolgens op 25 maart 2019 (jaarnummer 246), 16 december 2019 (jaarnummer 745) en 14 december 2020 (jaarnummer 738) de verlenging van deze samenwerkingsovereenkomst goed. Op 20 december 2021 (jaarnummer 742) keurde de gemeenteraad de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst tot en met 31 december 2025 goed.
Artikel 246 § 4 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de samenstelling van de organen rekening kan houden met de samenstelling van de districtsraad voor zover de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting belast is met de verwezenlijking van welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang die uitsluitend bevoegdheden van het district betreffen. De vertegenwoordigers in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de districtsraad.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
Het masterplan Culturele Ontmoeting omvat een gedeeld strategisch kader (missie, visie, waarden en krachtlijnen) en daarnaast een keuzemenu aan operationele doelstellingen waar districten al dan niet op kunnen inzetten op basis van hun context, eigenheid en prioriteiten.
Het vormt het fundament voor de gewijzigde statuten voor de vzw’s Lokaal Cultuur- en Vrijetijdsbeleid en de samenwerkingsovereenkomsten tussen stad en vzw’s Lokaal Cultuur- en Vrijetijdsbeleid. De krachtlijnen en operationele doelstellingen vormen de kapstok voor de jaarlijkse actieplannen lokaal cultuurbeleid. Dit zal de opportuniteiten voor districtsoverschrijdende samenwerkingen helder in kaart brengen. Het strategisch en operationeel kader zal de basis vormen voor de transformatie naar een organisatievorm die de samenwerking tussen districten en de stad kan inbedden, meer specifiek een netwerkorganisatie.
Het masterplan Culturele Ontmoeting heeft als doel de slagkracht van het lokaal cultuurbeleid in elk district te verhogen. Het masterplan biedt een gemeenschappelijke taal en kader. Dit om enerzijds de uitvoering van de bevoegdheden van de districten (zie ook collegebesluit binnengemeentelijke decentralisatie van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463)), met name programmatie en communicatie, en de bevoegdheden van de stad, met name personeel en patrimonium op elkaar af te stemmen. Anderzijds ondersteunt dit gedeeld beleidskader de districten om met elkaar samen te werken op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Dit masterplan nodigt uit om samen te werken en af te stemmen met andere districten en de stad.
Dit doet het tegelijkertijd met respect voor de gedecentraliseerde bevoegdheden en eigenheid van de (lokale) cultuurwerkingen en met behoud van het BIB-plan 2020-2025 (collegebesluit van 9 oktober 2020, jaarnummer 8347). Het strategisch kader heeft een tijdshorizon tot 2035 en is afgetoetst aan verschillende toekomstscenario’s. Hiermee ligt er dus ook een toekomstvisie voor de volgende bestuursperiodes.
De Cultuurraad Antwerpen gaf op 5 april 2023 samengevat volgend advies: De leden benadrukken het belang van lokale initiatieven in de culturele ontmoetingscentra. Ze uiten hun bezorgdheid over het aanbieden van residenties voor professionele kunstenaars waardoor amateurkunstenaars mogelijks onvoldoende ruimte zouden hebben. De ideale situatie is een samenwerking tussen professionele residenties en lokale initiatieven in de culturele ontmoetingscentra. Er wordt gewezen op het belang van een goed communicatieplan voor het communiceren van het aanbod van de cultuurwerkingen. Dit is niet mee opgenomen in het masterplan.
De vzw Lokaal Cultuurbeleid district Antwerpen neemt deze bezorgdheid ter harte. De culturele ontmoetingscentra bieden -waar mogelijk- residentieplekken aan zowel amateurkunstenaars als professionele kunstenaars en in het Masterplan Culturele Ontmoeting wordt dit ook in de krachtlijn Competentie- en Talentontwikkeling bevestigd. Het communicatieplan wordt op actieniveau mee opgenomen.
De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.
De districtsraad adviseert het Masterplan Lokaal Cultuurbeleid gunstig.
De districtsraad neemt kennis van volgende agendapunten van de algemene vergadering van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Antwerpen van 14 juni 2023:
De districtsraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde of een plaatsvervanger, een ander lid van de districtsraad, om op de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Antwerpen alle punten van de agenda goed te keuren.
De districtsraad keurde in zitting van 21 november 2022 (jaarnummer 148) aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 goed. Hierin werd ondersteuning voor de organisatie van de Sint-Andriesrun niet opgenomen. Via dit besluit wordt de ondersteuning nominatief toegekend aan Sportief Sint-Andries vzw.
De wet betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen van 14 november 1983.
Het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) zijn van toepassing.
Volgens artikel 249 van het Decreet Lokaal Bestuur is de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan.
Volgens artikel 143 van het Decreet Lokaal bestuur zijn de bepalingen van titel 4 zijn van toepassing op de districten, met uitzondering van artikel 249, § 3, artikel 256 en 264, tweede lid, en met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het district";
2° "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
3° "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
4° "de gemeenteraad", "de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als "districtsraad";
5° "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
6° "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 3 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal sportbeleid.
Bij de aanpassing 5 van het meerjarenplan werd de ondersteuning aan Sportief Sint-Andries vzw nog niet nominatief toegekend. Voor de organisatie van Sint-Andriesrun 2023 zal er echter een afsprakennota worden opgesteld, waarvoor nominatieve toekenning van het nodige budget noodzakelijk is.
Er is voldoende krediet om de nog niet toegekende nominatieve ondersteuning toe te kennen op boekingsadres: 5001500000/6496800/2ANT010402A00000/2AN090749/2300.
Het krediet voor deze nominatieve ondersteuning wordt verschoven van het reglement “Districtsfonds: beleef je buurt!”, voorzien op boekingsadres: SUB_NR/INTERN/2300/5001500000/6496800/2ANT010402A00000/2AN090749.
De districtsraad keurt de toekenning van de nominatieve ondersteuning van 7.000,00 EUR aan Sportief Sint-Andries vzw, ondernemingsnummer 0533.715.972, voor de organisatie van Sint-Andriesrun 2023 goed.
De districtsraad keurde in zitting van 17 mei 2021 (jaarnummer 85) aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
De districtsraad keurde in zitting van 15 november 2021 (jaarnummer 165) aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
De districtsraad keurde in zitting van 16 mei 2022 (jaarnummer 67) aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
De districtsraad keurde in zitting van 21 november 2022 (jaarnummer 148) aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 260 over de jaarrekening.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Artikel 143 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de bepalingen van titel 4 met betrekking tot de beleidsrapporten ook van toepassing zijn op de districten
met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1. "de gemeente" als "het district";
2. "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
3. "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
4. "de gemeenteraad", "de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als "districtsraad";
5. "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
6. "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".
De districtsraad stelt de jaarrekening 2022 vast met de volgende resultaten:
De Bosduifstraat in district Antwerpen:
De buurt meldt dat de laad- en loszone ter hoogte van het nummer 4 niet gebruikt wordt.
De parkeerbalans neemt toe met twee parkeerplaatsen van maandag tot en met vrijdag, van 8.00 tot 18.00 uur.
De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bosduifstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 26 februari 2021 (jaarnummer 1670).
De Dambruggestraat in district Antwerpen:
Een nieuwe laad- en loszone werd recent ingericht ter hoogte van Park Spoor Noord. Aangezien er ook leveringen plaatsvinden op zaterdag, wordt de venstertijd uitgebreid tot en met zaterdag.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Dambruggestraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd door het college op 30 september 2022 (jaarnummer 8018).
De Kampioenstraat in district Antwerpen:
Op 30 januari 2023 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Kampioenstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Kampioenstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 7 februari 2020 (jaarnummer 1291).
De Koningin Elisabethlei in district Antwerpen:
Een laad- en loszone werd ingericht ten behoeve van de bezoekers die opgehaald en afgezet werden tijdens de werken aan het Provinciehuis. Na de werken is deze laad- en loszone niet langer noodzakelijk.
Het voetpad en de parkeerstrook ter hoogte van het Provinciegebouw werden heraangelegd. Het stilstand- en parkeerverbod wordt niet behouden, aangezien de brandweg verschoven is en het voetpad op deze locatie werd doorgetrokken.
De twee voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap werden ook onderzocht op hun gebruik.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Koningin Elisabethlei (gewestweg) in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 12 november 2013 (jaarnummer 11706).
De Muizenstraat in district Antwerpen:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
De Muizenstraat werd recent heraangelegd. Het bestaande verkeersreglement wordt geactualiseerd.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Muizenstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 22 oktober 2012 (jaarnummer 1157).
Op vraag van district Antwerpen stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) dan ook voor om een verdrijvingsvlak aan te brengen ter hoogte van de fietsoversteek om zo een veilige verkeerssituatie te creëren aan deze fietsas.
Na een gedeeltelijke heraanleg en asfaltering wordt het aanvullend verkeersreglement tevens geactualiseerd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor Straatsburgdok-Noordkaai in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 8 maart 2013 (jaarnummer 2236).
De Groenenborgerlaan in districten Wilrijk en Antwerpen:
Op 7 maart 2023 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Groenenborgerlaan om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Groenenborgerlaan in districten Wilrijk en Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 5 juni 2020 (jaarnummer 4903).
Op 20 januari 2014 (jaarnummer 13) keurde de districtsraad het principe van de Burgerbegroting goed. De Burgerbegroting is een participatietraject waarbij de inwoners van district Antwerpen ieder jaar beslissen over de besteding van 10% van het districtsbudget. Burgers kunnen zelf projecten indienen en uitvoeren of ze kunnen het district vragen een project uit te voeren.
Op 18 februari 2019 (jaarnummer 27) keurde de districtsraad het bestuursakkoord van district Antwerpen voor de legislatuur van 2019-2024 goed. In artikel 14 tot en met 17 wordt ingegaan op de organisatie van de Burgerbegroting.
Op 20 december 2021 (jaarnummer 197) keurde de districtsraad het afsprakenkader voor de Burgerbegroting goed. De districtsraad wordt op de hoogte gehouden van de gekozen thema's, budgetten en projecten.
Artikel 6 van het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) bepaalt dat het district bevoegd is voor aanvullende regels voor inspraak en participatie over het lokaal beleid.
Voor de tiende keer organiseert district Antwerpen een Burgerbegroting. In het voorjaar van 2023 kozen inwoners van district Antwerpen tijdens de eerste stap hun vijf favoriete thema's en verdeelden er het budget over. Burgers konden stemmen via een online stemming op www.burgerbegroting.be, via sessies in de wijken en op de Kick-off op 5 maart 2023.
De vijf gekozen thema's met bijhorend budget zijn:
THEMA | BUDGET |
Fietsvriendelijke straten | 212.744,00 EUR |
Groen in straten en op pleinen | 291.229,00 EUR |
Meer bomen | 260.404,00 EUR |
Ontharden | 245.083,00 EUR |
Betere voetpaden | 390.540,00 EUR |
Van 29 maart tot 14 mei kan een bewoner, feitelijke vereniging, of vzw ideeën indienen voor deze thema's en budgetten.
In september zal de online stemming voor de projecten starten. Het Burgerbegrotingsfestival, waar via een deliberatieproces op de projecten gestemd kan worden, vindt plaats op zondag 24 september 2023.
De districtsraad neemt kennis van de thema's en budgetten die door de bewoners van district Antwerpen werden vastgelegd:
THEMA | BUDGET |
Fietsvriendelijke straten | 212.744,00 EUR |
Groen in straten en op pleinen | 291.229,00 EUR |
Meer bomen | 260.404,00 EUR |
Ontharden | 245.083,00 EUR |
Betere voetpaden | 390.540,00 EUR |
Het Antwerps drinkwater is water van de allerhoogste kwaliteit aan de allerscherpste prijs. A-water is gezond en voor elk gezin toegankelijk. Toch stroomt ons kraantjeswater niet niet enkel doorheen de waterleidingen in onze huizen, ook op verschillende buitenplekken in onze stad, is er toegang tot drinkbaar kraantjeswater via verschillende waterfonteintjes.
De locaties waar deze fonteintjes zich bevinden kan je terugvinden via een handige overzichtspagina van de stad, toch is het ons niet geheel duidelijk welk beleid het district hieromtrent voert, wat de exacte plaatsingscriteria zijn en op welke manier bewoners van ons district een drinkwaterfontein kunnen aanvragen indien zij daar interesse voor zouden hebben.
Graag hadden wij de schepen daaromtrent volgende vragen gesteld:
1/ Heeft de schepen een zicht op het gebruik en de behoeften van de verschillende waterfonteintjes in ons district? Heeft de schepen weet van bepaalde vragen uit bepaalde wijken of buurten om zulke fonteintjes te installeren? In haar eigen bestuursakkoord (art 79) spreekt het districtsbestuur van een algemeen onderzoek om de behoeften m.b.t. publiek domein in een onderzoek te bundelen. Is in dit onderzoek rekening gehouden met drinkwaterfonteintjes?
2/ Bij welke toekomstige ingrepen in het openbaar domein staan er nog installaties van waterfonteinen gepland?
3/ Hoeveel waterfonteinen werden er reeds via de Burgerbegroting gerealiseerd? Op welke manier worden behoeften in kaart gebracht voor mensen die geen toegang hebben tot de exclusieve kanalen van de Burgerbegroting?
Het stadsbestuur van Antwerpen vermindert het aantal openingsdagen in mei, juni en september voor de zwemvijver in het Deurnese Boekenbergpark en het openluchtzwembad De Molen op Linkeroever in ons district. Volgens schepen van Sport Peter Wouters zijn er “niet genoeg redders om alle zwembaden veilig open te houden.” Hij deed de oproep om, naast te solliciteren voor openstaande vacatures van redder, ook te solliciteren voor openstaande vacatures van ‘toezichter’, die de redders bijstaat.
In een reactie laat RedFed, de Vlaamse Reddersfederatie, aangesloten bij en gesubsidieerd vanuit Sport Vlaanderen, weten dat er gediplomeerde redders op overschot zijn maar dat het beroep niet aantrekkelijk genoeg is. Zo zouden redders te weinig verdienen, en mankeert het beroep aan respect en waardering.
In de pers lazen we een reactie van de Deurnesedistrictsschepen van Sport Elke Brydenbach (N-VA), die een brief vanuit het Deurnese districtscollege aan het stadsbestuur richtte: “We hebben in de pers moeten vernemen dat de openingsdagen worden teruggeschroefd. We horen dat het gebrek aan redders aan de basis ligt, maar volgens ons kan er proactief gehandeld worden. In Antwerpen kampen we al met een groot tekort aan zwemwater. Het zou dan ook zonde zijn om mensen nu nog minder aan te bieden. We pleiten er dus voor om alles in het werk te stellen om de maximale capaciteit te behouden.”
Als cd&v-fractie in de districtsraad zetten wij ons ook op deze lijn. Indien er effectief onvoldoende redders zouden zijn om aan veilige dienstverlening te doen, begrijpen we echter dat er acuut, en tijdelijk, keuzes moeten gemaakt worden. Indien andere zwembaden kunnen openblijven voor o.a. schoolbezoeken, kan een tijdelijke herverschuiving van de inzet van redders een te bewandelen piste zijn. In dat opzicht is het goed dat de openluchtzwemgelegenheden open blijven tijdens de weekends, feestdagen en zomervakantie. Echter, beter dan een probleem op te lossen, is het om dit te voorkomen. Immers, ook bijvoorbeeld ouderen maken graag gebruik van het openluchtzwemaanbod, net op momenten waarop de openluchtzwemgelegenheden nu gesloten worden.
Daarom volgende vragen aan de districtsschepen van Sport en aan het districtscollege:
1. Is het Antwerpse districtscollege betrokken geweest bij de beslissing van schepen van Sport Wouters, of minstens vooraf op de hoogte gesteld? Of heeft het districtscollege dit nieuws ook moeten vernemen via de pers?
2. Wat is de reactie van het Antwerpse districtscollege op de beslissing van het stadsbestuur, specifiek voor het openluchtzwembad De Molen?
3. Plant het Antwerpse districtscollege ook een initiatief t.a.v. het stadsbestuur?
4. Erkent het districtscollege het belang van zwemmen in openlucht, voor verschillende groepen in onze stad – niet enkel jongeren en gezinnen tijdens weekends en schoolvakanties maar ook ouderen op andere momenten?
5. Wat kan het districtscollege zelf ondernemen om deze vorm van dienstverlening te garanderen?
Argumentatie
Samen met meer dan 7000 Antwerpenaren zijn we zeer ontgoocheld over de beslissing van het stadsbestuur om openluchtzwembad De Molen en zwemvijver Boekenberg slechts drie van de zeven dagen open te houden in de maanden mei, juni en september. Dit terwijl er een tekort is aan zwemwater in Antwerpen volgens de huidige Bloso-normen en met de steeds intenser en frequenter hittegolven, waar mensen op zoek gaan naar verkoeling.
Redders zijn al jaren een knelpuntberoep in onze stad en toch hebben we de voorbije jaren zonder beperkingen kunnen gaan zwemmen in de Molen, behalve tijdens de coronaperiode door de toen geldende maatregelen.
Motie
Art. 1: De districtsraad van Antwerpen adviseert het college van burgemeester en schepenen om het zwembad ‘de Molen’ alle dagen open te houden tijdens het openluchtzwemseizoen.
De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit met 13 stemmen voor, 14 stemmen tegen en 3 onthoudingen, niet goed.
Voor: Wuyts Marita, Van den Borne Tom, Poppe Anne, Touré Nana, Vrelust Marie, Verreet Simon, Verstraeten Regina, Gohari Firuz, Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Thoelen Annelies, Van de Wauwer Orry;
Tegen: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Steyaert Bart, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Detiège Maya, Dogan Ebubekir, Cornelissen Cedric, van Craenenbroeck Lutgardis;
Onthouding: Wuyts Christophe, Vansummeren Stella, Markowitz Samuel.
We wensen punt 1 te veranderen van:
naar:
De districtsraad Antwerpen keurt punt 1 van het volgende amendement met 11 stemmen voor, 10 stemmen tegen en 9 onthoudingen goed.
Voor: Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Detiège Maya, Dogan Ebubekir, Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Thoelen Annelies, Van de Wauwer Orry, Cornelissen Cedric, van Craenenbroeck Lutgardis;
Tegen: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Poppe Anne;
Onthouding: Van den Borne Tom, Touré Nana, Vrelust Marie, Verreet Simon, Verstraeten Regina, Gohari Firuz, Wuyts Christophe, Vansummeren Stella, Markowitz Samuel.
De districtsraad Antwerpen keurt punt 2 van het volgende amendement met 11 stemmen voor, 11 stemmen tegen en 8 onthoudingen, niet goed.
Voor: Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Detiège Maya, Dogan Ebubekir, Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Thoelen Annelies, Van de Wauwer Orry, Cornelissen Cedric, van Craenenbroeck Lutgardis;
Tegen: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Poppe Anne; Wuyts Christophe;
Onthouding: Van den Borne Tom, Touré Nana, Vrelust Marie, Verreet Simon, Verstraeten Regina, Gohari Firuz, Vansummeren Stella, Markowitz Samuel.
Het stadsbestuur van Antwerpen vermindert het aantal openingsdagen in mei, juni en september voor de zwemvijver in het Deurnese Boekenbergpark en het openluchtzwembad De Molen op Linkeroever in het district Antwerpen. Volgens schepen van Sport Peter Wouters zijn er “niet genoeg redders om alle zwembaden veilig open te houden.” Hij deed de oproep om, naast te solliciteren voor openstaande vacatures van redder, ook te solliciteren voor openstaande vacatures van ‘toezichter’, die de redders bijstaat.
In een reactie laat RedFed, de Vlaamse Reddersfederatie, aangesloten bij en gesubsidieerd vanuit Sport Vlaanderen, weten dat er gediplomeerde redders op overschot zijn maar dat het beroep niet aantrekkelijk genoeg is. Zo zouden redders te weinig verdienen, en mankeert het beroep aan respect en waardering.
In de pers lazen we een reactie van de Deurnese districtsschepen van Sport Elke Brydenbach (N-VA), die een brief vanuit het Deurnese districtscollege aan het stadsbestuur richtte: “We hebben in de pers moeten vernemen dat de openingsdagen worden teruggeschroefd. We horen dat het gebrek aan redders aan de basis ligt, maar volgens ons kan er proactief gehandeld worden. In Antwerpen kampen we al met een groot tekort aan zwemwater. Het zou dan ook zonde zijn om mensen nu nog minder aan te bieden. We pleiten er dus voor om alles in het werk te stellen om de maximale capaciteit te behouden.”
Als cd&v-fractie in de districtsraad zetten wij ons ook op deze lijn. Indien er effectief onvoldoende redders zouden zijn om aan veilige dienstverlening te doen, begrijpen we echter dat er acuut, en tijdelijk, keuzes moeten gemaakt worden. Indien andere zwembaden kunnen openblijven voor o.a. schoolbezoeken, kan een tijdelijke herverschuiving van de inzet van redders een te bewandelen piste zijn. In dat opzicht is het goed dat de openluchtzwemgelegenheden open blijven tijdens de weekends, feestdagen en zomervakantie. Echter, beter dan een probleem op te lossen, is het om dit te voorkomen. Immers, ook bijvoorbeeld ouderen maken graag gebruik van het openluchtzwemaanbod, net op momenten waarop de openluchtzwemgelegenheden nu gesloten worden.
De districtsraad Antwerpen stelt volgend advies voor aan het college van burgemeester en schepenen:
De districtsraad Antwerpen keurt punt 1 van het volgende besluit met 11 stemmen voor, 10 stemmen tegen en 9 onthoudingen goed.
Voor: Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Detiège Maya, Dogan Ebubekir, Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Thoelen Annelies, Van de Wauwer Orry, Cornelissen Cedric, van Craenenbroeck Lutgardis;
Tegen: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Poppe Anne;
Onthouding: Van den Borne Tom, Touré Nana, Vrelust Marie, Verreet Simon, Verstraeten Regina, Gohari Firuz, Wuyts Christophe, Vansummeren Stella, Markowitz Samuel.
De districtsraad Antwerpen keurt punt 2 van het volgende besluit met 7 stemmen voor, 15 stemmen tegen en 8 onthoudingen niet goed.
Voor: Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Thoelen Annelies, Van de Wauwer Orry, Cornelissen Cedric, van Craenenbroeck Lutgardis;
Tegen: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Poppe Anne; Wuyts, Christophe, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Detiège Maya, Dogan Ebubekir;
Onthouding: Van den Borne Tom, Touré Nana, Vrelust Marie, Verreet Simon, Verstraeten Regina, Gohari Firuz, Vansummeren Stella, Markowitz Samuel.
De districtsraad Antwerpen keurt punt 3 van het volgende besluit met 11 stemmen voor, 10 stemmen tegen en 9 onthoudingen goed.
Voor: Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Detiège Maya, Dogan Ebubekir, Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Thoelen Annelies, Van de Wauwer Orry, Cornelissen Cedric, van Craenenbroeck Lutgardis;
Tegen: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Poppe Anne;
Onthouding: Van den Borne Tom, Touré Nana, Vrelust Marie, Verreet Simon, Verstraeten Regina, Gohari Firuz, Wuyts Christophe, Vansummeren Stella, Markowitz Samuel.
De districtsraad Antwerpen keurt punt 4 van het volgende besluit met 21 stemmen voor en 9 stemmen tegen goed.
Voor: Van den Borne Tom, Poppe Anne, Touré Nana, Vrelust Marie, Verreet Simon, Verstraeten Regina, Gohari Firuz, Wuyts Christophe, Vansummeren Stella, Markowitz Samuel, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Detiège Maya, Dogan Ebubekir, Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Thoelen Annelies, Van de Wauwer Orry, Cornelissen Cedric, van Craenenbroeck Lutgardis;
Tegen: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart.
Argumentatie
Op Antwerpen Noord zijn er meerdere pleintjes die bij de bewoners wel bekend staan onder hun roepnaam maar die officieel geen naam hebben. De officiële adressen aan die pleintjes zijn steeds aan de straten gelinkt die rond die pleinen liggen.
Concreet gaat dit over de pleinen
Deze pleinen zouden dan ook effectief benoemd kunnen worden en zo kan hun roepnaam officieel gemaakt worden. Dit verandert niets aan de officiële adressen.
Motie
De districtsraad van Antwerpen adviseert aan de stad om twee pleinen op Antwerpen Noord effectief te benoemen. Het voorstel is om hun roepnaam te officialiseren.
De lentepoets in het Antwerpse is stilaan een traditie. Veel straten, buurten en districten doen mee. De acties variëren per straat, net zoals de ondersteuning per district.
De actie bestaat er dus in dat de buren de stoep vergen, hun gevel en/of de straat proper maken, boomspiegels aanpakken etc; Traditiegetrouw kreeg elke deelnemer ook plantjes om in de plantenbak aan het huis te zetten. Altijd fijn om de dag na de lentepoets rond te fietsen in de wijken en de vele fleurige gevels te zien. De bewoners van de deelnemende straten kwamen ook samen om iets lekkers te eten of te drinken. Verbinding tussen de buren dus.
In de meeste districten is er nog altijd een Lentepoets eind april. In het district Antwerpen hebben we nu ook een Hersftklaar en een Lenteklaar.
Voor sommige straat- of buurtvrijwilligers leek het echter dat Lenteklaar de Lentepoets in ons district vervangt. Wie online zoekt, vindt inderdaad veel over de Lentepoets in andere districten maar niet in dat van ons.
Wij hebben hierover enkele vragen:
- Van waar komt het idee Lenteklaar en wat is de verhouding tegenover de Lentepoets?
- Ook bij Lenteklaar zouden de deelnemers plantjes krijgen maar eind maart is te vroeg dus de straatvrijwilligers moeten dit dan nog eens apart organiseren?
- Kan u de cijfers geven van deelnemende straten voor de Lentepoets in 2019 en in 2023?
- Hoe is de communicatie gebeurt naar de deelnemende straat- of buurtvrijwilligers? Werden beide initiatieven samen uitgelegd. Zodat men de keuze had of op de hoogte was van beide initiatieven?
- Wordt er een centrale aankoop van plantjes voorzien via het district of moet elke straatgroep dit zelf uitzoeken?
Op 20 december 2021 werd hier op de raad door de PVDA-fractie een mondelinge vraag ingediend over het terug openen van de voetgangerskoker onder de Schijnpoortbrug richting het Sportpaleis. Tot heden maken voetgangers en fietsers/scooters gebruik van 1 koker wat regelmatig conflicten geeft.
Er werd ons uitgelegd dat Infrabel beheerder/ eigenaar is van die koker. En dat het district contact opneemt met Infrabel om dit aan te kaarten. We gingen hier een antwoord op krijgen wat de stand van zaken was en wat er mogelijk was.
• Zijn er het voorbije 1.5 jaar gesprekken geweest met Infrabel?
• Indien wel wat is de status?
Op de districtsraad van maart 2022 hadden we met onze fractie een motie ingediend. Over de communicatie door Fluvius en Infrabel bij werken aan het openbaar domein.
Dit omdat er op verschillende plekken in het district, meer bepaald 2060 toen, werken waren uitgevoerd waarbij de omwonenden bv zonder verwittiging zonder stroom zaten, of dat er plots een aantal bomen gekapt werden en de buffer naar de spoorweg verdween. Ongeveer gelijktijdig konden we in de kranten verschillende artikels lezen over hoe werken door nutsbedrijven zorgen voor slordig herstelde delen van stoep en straat.
We hebben de motie toen ingetrokken omdat ons toen gezegd werd dat er een bijzondere of themacommissie zou komen, met mogelijks een vertegenwoordiging van de nutsbedrijven.
We zijn nu een jaar verder en we hebben daar niets meer van vernomen. Ondertussen blijven er geregeld klachten te horen over niet netjes achtergelaten werken. Ook in door het district pas aangelegde straten.
Onze motie destijds luidde: De districtsraad stelt volgend voorstel tot beslissing voor aan het districtscollege van district Antwerpen: om in overleg te gaan met Fluvius en Infrabel over het gebrek aan communicatie naar de bewoners van ons district toe bij het uitvoeren van werken. Dat het overleg als inzet heeft dat Fluvius en Intrabel deze fouten grondig onderzoeken. De districtsraad wenst op de hoogte te worden gebracht van de concrete maatregelen die genomen zullen worden om herhaling in de toekomst te voorkomen
We herinneren ook even aan volgend artikel uit het bestuursakkoord van het district: “ Er wordt bijzondere aandacht besteed aan correcte informatie rond werken in het
openbaar domein. Naast de eigen acties ziet het district er op toe dat aannemers hierbij hun verantwoordelijkheid ten volle dragen. “
Onze vraag is dan ook wat hierrond reeds gebeurd is? Welke stappen vanuit het district en welke vanuit de stad plus welk overleg? En wat met de beloofde commissie?