Terug
Gepubliceerd op 20/06/2023

2023_DRAN_00068 - Landschapsontwerp en beheerplan Scheldeboorden Linkeroever. Deelgebieden midden en zuid. District Antwerpen - Definitief ontwerp. Advies - Goedkeuring

districtsraad Antwerpen
ma 19/06/2023 - 20:00 Provinciehuis Antwerpen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Orry Van de Wauwer; Firuz Gohari; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Morad Ramachi, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid

Verontschuldigd

Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Tannicka Bogaert, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2023_DRAN_00068 - Landschapsontwerp en beheerplan Scheldeboorden Linkeroever. Deelgebieden midden en zuid. District Antwerpen - Definitief ontwerp. Advies - Goedkeuring 2023_DRAN_00068 - Landschapsontwerp en beheerplan Scheldeboorden Linkeroever. Deelgebieden midden en zuid. District Antwerpen - Definitief ontwerp. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Vlaamse Waterweg werkt in het kader van het Sigmaplan aan de ophoging van de dijken te Linkeroever. Deze dijkverhoging vormt een opportuniteit om de Scheldeboorden op te waarderen tot een groene promenade. Die zal lopen van de geplande fiets- en wandelbrug ten zuiden van de stad langs beide oevers tot aan de Oosterweelfietstunnel.

Op 24 april 2020 (jaarnummer 3723) keurde het college de uit te schrijven opdracht, de ambitielijnen en de organisatiestructuur goed voor het project Scheldeboorden Linkeroever.

Op 30 april 2020 (jaarnummer 3861) keurde het college de selectieleidraad goed voor het masterplan en ontwerp publieke ruimte Scheldeboorden Linkeroever.  

Voor de opdracht ‘Scheldeboorden Linkeroever. Opmaak masterplan en ontwerp- en uitvoeringsdossier publieke ruimte’ werd mededingingsprocedure met onderhandeling GAC_2019_01097 uitgeschreven.

Op 14 augustus 2020 (jaarnummer 6484) keurde het college de selectie van de kandidaten goed, op basis van selectieleidraad GAC_2019_01097.

Op 19 februari 2021 (jaarnummer 1429) werd de opdracht gegund aan Bureau Bas Smets bvba, Madouplein 8 te 1210 Sint-Joost-ten-Node, met ondernemingsnummer 0808.532.315.

Op 28 januari 2022 (jaarnummer 773) keurde het college de fase ‘analyse en visie’ van het masterplan Scheldeboorden Linkeroever goed.

Op 21 februari 2022 (jaarnummer 26) gaf de districtsraad van Antwerpen gunstig advies op de analyse- en visienota van het masterplan Scheldeboorden Linkeroever.

Op 14 oktober 2022 (jaarnummer 8439) keurde het college het voorontwerp masterplan Scheldeboorden Linkeroever goed.

Op 21 november 2022 (jaarnummer 137) gaf de districtsraad van Antwerpen gunstig advies op het voorontwerp masterplan Scheldeboorden Linkeroever.

Op 9 november 2022 werd een inspraakmoment georganiseerd om de bevolking te informeren inbreng te verzamelen over het voorontwerp masterplan Scheldeboorden Linkeroever en het voorontwerp publieke ruimte Scheldeboorden-Noord.

Op 5 mei 2023 (jaarnummer 3005) keurde college het definitief ontwerp masterplan, het landschapsontwerp en het beheerplan Scheldeboorden Linkeroever definitief goed.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 138 van het decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de districtsraad, naast de beslissingsbevoegdheden waarover zij beschikt op grond van het decreet, een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.

Argumentatie

Het stadsbestuur grijpt de dijkophoging aan om langs de Scheldeoever tegenover de Antwerpse rede een groene promenade aan te leggen.

De opdracht bestaat uit twee luiken:

  • de opmaak van een masterplan, gekoppeld aan een actieplan en een landschapsontwerp op conceptlijnen;
  • de heraanleg van de publieke ruimte.

Voor de vertaling van het masterplan naar concrete ontwerp- en uitvoeringsdossiers wordt het gebied verdeeld in drie deelgebieden: noord, midden en zuid. Het landschapsontwerp is een eerste vertaling van de ambities van het masterplan in een schetsontwerp voor de deelgebieden midden en zuid. Aan dit overkoepelende landschapsontwerp wordt een beheerplan gekoppeld, waardoor een correct beheer bepaald kan worden voor het beoogde eindbeeld van het natuurlijke landschap.

Er zijn ontwerpmatig drie belangrijke gehelen te onderscheiden met elk hun eigen uitgangspunten: de Beatrijslaan, het Frederik Van Eedenplein en Scheldeboorden-Noord.

1. Scheldeboorden-Noord
Deelgebied noord kreeg haar uitwerking in een ontwerp publieke ruimte op basis van de analyse- en visienota, goedgekeurd op 28 januari 2022.

2. Frederik Van Eedenplein
De zone van het Frederik Van Eedenplein brengt het hart van Linkeroever samen met het park. Door haar centrale ligging verenigt ze niet alleen de mensen van Linkeroever, maar is ze een belangrijke overgangsruimte tussen beide oevers. Hier komen heel wat stromen samen, die op een heldere manier georganiseerd dienen te worden. Zo kan het plein, naast een aangename verblijfsplek, omgevormd worden tot een slimme schakel.

Het krijgt een duidelijk afgemeten vorm en plant zich in het park als één van de vele stempels die het park opladen. Hier krijgt de Scheldewandeling de kans mee te slingeren met het meanderend padensysteem en spelen we met afstanden tot de rivier. Een royale trap aan het plein lokt je naar de dijk en faciliteert een rustplek met zicht op de kathedraal en het historisch centrum.

3. Beatrijslaan
De Beatrijslaan vormt een cruciale verbinding tussen het Frederik Van Eedenplein en Burcht. Ondanks het smalle beschikbare profiel van het projectgebied, is de ambitie de kernpunten van het masterplan door te zetten. Ook hier worden de stromen georganiseerd in een slimme laanfiguur, waardoor ruimte ontstaat voor ontharding en park. 

Participatie
De opdracht voor de Scheldeboorden van Linkeroever heeft als ambitie een integraal en gedragen project te zijn. Talrijke gesprekken met de verschillende stadsdiensten hielpen het team een betere kennis te verkrijgen van de site en de inhoud van de opdracht.

Parallel aan het ontwerptraject loopt een participatief traject. Na afronding van het voorontwerp masterplan werd een persmoment en open moment georganiseerd om het voorontwerp af te sluiten. Daarna werd een werkatelier georganiseerd. De input werd meegenomen in het definitief ontwerp masterplan en het landschapsontwerp voor de Scheldeboorden Linkeroever.

Ter afsluiting van deze fase zal een infomoment, gekoppeld aan het persmoment, plaatsvinden.

Algemene financiële opmerkingen

Het budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2300/5153000000/214/2WNS030203M01785/2SA050600, SUB_NR/INTERN/2300/5153000000/226/2WNS020201M01785/2SA050610 en SUB_NR/INTERN/2400/2500/5153000000/226/2WNS020201M01997/2SA050610.

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS02 - Stadsontwikkeling
2WNS0202 - Projectwerking
2WNS020201 - Projecten opvolgen tot voltooiing

Besluit

De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad adviseert het landschapsontwerp en beheerplan van de Scheldeboorden Linkeroever, deelgebieden midden en zuid gunstig, mits volgende voorwaarden:

  • het advies van de districtsraad met betrekking tot het voorontwerp de dato 21 november 2022 blijft integraal van toepassing;
  • het "Thonetje" ook in de toekomst een betaalbare laagdrempelige locatie blijft voor het verenigingsleven;
  • de verschillende (jeugd)verenigingen die gevestigd zijn binnen het projectgebied als bevoorrechte partners worden beschouwd;
  • een sterk aanbod sportinfrastructuur wordt voorzien dat ook voldoet aan toekomstige behoeften, weliswaar op de nodige afstand van de bewoning. Het aantal sportvolumes en functies moet minimaal gelijk blijven aan het huidige aanbod;
  • er een evenementenkader komt dat de contouren inzake aantal bezoekers, mobiliteitsvoorwaarden vastlegt, gebaseerd op de draagkracht van de plek en de buurt;
  • de bestaande handels- en horecafuncties een plek kunnen krijgen binnen het geheel. Deze mogelijkheden worden niet uitgebreid. Ze zijn ook niet verbonden aan de huidige uitbaters;
  • publieke toiletten worden voorzien, ook afgestemd op het sportcluster, de speelzone en het openbaar vervoer;
  • premetrostation Van Eeden tot op de perrons in beide richtingen voorzien wordt van roltrappen en liften;
  • voor zowel fietsers als voetgangers worden de logische rij- en looplijnen in alle richtingen over het plein uitgewerkt. De snelle fietsers (speedpedelecs, e-bikes, wielrenners) worden duidelijk gescheiden van de voetgangers;
  • langsheen de Gloriantlaan zijn volwaardige fietspaden noodzakelijk tot aan de Blancefloerlaan;
  • de bestaande bomen maximaal behouden worden en geïntegreerd worden in het nieuwe ontwerp;
  • de mogelijke vervuiling wordt in kaart gebracht en zo nodig vindt sanering plaats;
  • kunstwerken in het gebied worden in overleg en/of via co creatie met de buurt en met cultuurorganisaties geplaatst, rekening houdend met de kwaliteitscriteria die hierbij worden gehanteerd door de betrokken stedelijke diensten;
  • er worden voldoende zitplaatsen, met rug- én armleuningen, voorzien doorheen het gebied;
  • het Frederik Van Eedenplein speelt als openbaar vervoersknooppunt een belangrijke rol. De organisatie van het aanbod dient leesbaar en comfortabel te zijn en moet een vlotte overstap tussen verschillende vervoersmodi mogelijk maken met zo kort mogelijke verplaatsingen tussen de verschillende modi. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20230425_SBLO_LANSCHAPSONT_BEHEERPLAN_SNEDES.pdf
  • 20230425_SBLO_LANSCHAPSONT_BEHEERPLAN_PLANNEN.pdf
  • 20230425_SBLO_LANSCHAPSONT_BEHEERPLAN_NOTA_D2.pdf
  • 20230425_SBLO_LANSCHAPSONT_BEHEERPLAN_NOTA_D1.pdf
  • 20230425_SBLO_LANSCHAPSONT_BEHEERPLAN_BEHEER.pdf
  • 20230425_SBLO_MP_DO_Deel 2.pdf
  • 20230425_SBLO_MP_DO_Deel 1.pdf