Terug
Gepubliceerd op 27/01/2023

2023_AM_00001 - Amendement van raadslid Simon Verreet: Proces- en Startnota RUP Innovatieve Stadshaven

districtsraad Antwerpen
ma 16/01/2023 - 20:00 Provinciehuis Antwerpen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Amber Paris, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Orry Van de Wauwer; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Morad Ramachi, districtsraadslid

Verontschuldigd

Maya Detiège, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2023_AM_00001 - Amendement van raadslid Simon Verreet: Proces- en Startnota RUP Innovatieve Stadshaven 2023_AM_00001 - Amendement van raadslid Simon Verreet: Proces- en Startnota RUP Innovatieve Stadshaven

Motivering

Indiener(s)

Simon Verreet

Gericht aan

Marita Wuyts

Tijdstip van indienen

zo 15/01/2023 - 20:21

Toelichting

De districtsraad van Antwerpen geeft gunstig advies voor de Proces- en Startnota het RUP Innovatieve Stadshaven voorwaarde dat:

  1. De hoofdbestemming in het plangebied bedrijvigheid blijft. De niet-economische functies beperken of hinderen de bedrijvigheid niet (zowel wat betreft ruimte-inname als wat betreft operationele werking).
  2. Voor het Kempeneiland, het zuidelijk deel van het Asiadok en Steenborgerweert wordt als nevenbestemming enkel laagdynamische recreatie of horeca toegelaten met een lage verkeersgeneratie
  3. Voor het Mexico eiland; Voorzie ruimte voor een fuifzaal die Antwerpse verenigingen kunnen gebruiken. 
  4. Er rekening wordt gehouden met de specifieke kenmerken van het plangebied (afwezigheid van bewoning, aanwezigheid van verschillende dokken, enz.) bij het uitwerken van het nightlife-gegeven. Dit met het oog op een optimale sociale veiligheid èn fysieke veiligheid ten opzichte van de omringende dokken
  5. Ruime participatie met de buurt wordt georganiseerd: bedrijven, eigenaars van bedrijven maar ook zeker inwoners van de omliggende wijken.
  6. Een groene en blauwe verbinding tussen de ringparken Noordkasteel en Lobroekdok wordt uitgebouwd. Ook verder worden groene aders doorheen het gebied voorzien.
  7. Er onderzocht wordt hoe het gebied, rekening houdend met alle voorziene bestemmingen en functies, maximaal onthard kan worden.
  8. Deelmobiliteit, zoals Velo, wordt gegarandeerd.
  9. Brede fietspaden worden voorzien binnen en buiten het gebied, zodat kruisende cargobikes voldoende ruimte krijgen.
  10. Het Singelfietspad en het Ringfietspad op een logische manier door het gebied verder lopen.
  11. De capaciteit van de fietspaden in en rond het projectgebied en de doorstroming van fietsers aan de kruispunten wordt mee onderzocht in de mobiliteitsstudie van het MER.
  12. De afwikkeling van het verkeer inclusief het parkeren voor hoogdynamische recreatie geen extra verkeer voor omliggende buurten genereert.
  13. Het goederenverkeer en het personenvervoer maximaal worden gescheiden. Dit met het oog op een optimale veiligheid van werknemers, bezoekers, enz.
  14. De mogelijkheid tot stadslandbouw nader wordt onderzocht.
  15. De watervlakken worden betrokken, zo kunnen langsheen de niet productieve kades drijvende tuinen voorzien worden.
  16. Voor Steenborgerweert er bij de aansluiting van de Merksemstraat op de Bredastraat rekening wordt gehouden met de huidige en toekomstige bewoners. Er vanuit gaan dat door de  kap Dam er nog een bevolkingsgroei komt. Dit is geen louter havengebied.
  17. Voor Steenborgerweert er een groene buffer wordt voorzien in functie van de daar aanwezige waterproblematiek.
  18. het uitgangspunt zoals beschreven in in de toelichting van het RUP, nl: 'compact en efficiënt ruimtegebruik door stapelen en bouwen in de hoogte', wordt als norm gehanteerd.