Als regelmatige fietsgebruiker in ons mooie district zie ik de uitdagingen waarmee ik en medefietsers kampen. Er is geen twijfel over dat een toekomstgericht district er een prioriteit van hoort te maken om de infrastructuur voor zwakke weggebruikers zo veilig mogelijk te maken, een ambitie die ons district al jarenlang waarmaakt bij de heraanleg van het openbaar domein. Fietsers kunnen zelf ook door zich bedachtzaam en solidair op te stellen met andere fietsers niet alleen de mobiliteit bevorderen, maar ook de fysieke integriteit van zichzelf en anderen garanderen. Een simpel doch efficiënte manier waarop de inrichting van het openbaar domein deze alertheid kan verbeteren is het gebruik van fietssuggestiestopstrepen. Dat zijn stopstrepen op het fietspad die de continuïteit van het fietsverkeer garanderen door opstoppingen voor een (rood) licht tegen te gaan. Een goed voorbeeld hiervan is het kruispunt tussen de Frankrijklei en de Bourlastraat, waardoor fietsers die vanuit de Maria-Henriëttalei en de Frankrijklei zorgeloos de Bourlastraat kunnen indraaien, mits men zich opstelt voor de fietssuggestiestopstreep. Het gaat natuurlijk nog steeds om een vorm van hoffelijkheid, al heb ik de indruk dat ook niet alle fietsers begrijpen wat de wegmarkering nu net betekent, vermits ze in alle stilte is ingevoerd. Vandaar mijn volgende vragen:
- Kan het district acties ondernemen om de bekendheid van deze suggestiestrepen te bevorderen?
- Evalueert het district bij de heraanleg van straten telkens of er nood is aan soortgelijke wegmarkingen?
- Is er sprake van een doorlichting van het nut hiervan in straten die niet heraangelegd worden?