Er werden geen opmerkingen gemaakt over de notulen van de zitting van 19 december 2022, bijgevolg worden zij als goedgekeurd beschouwd.
Op 8 januari 2019 (jaarnummer 15) legde de heer Jan Braeckmans de eed af als districtsraadslid.
De voorzitter van de districtsraad werd op 11 januari 2023, via e-mail, op de hoogte gebracht van het ontslag van Jan Braeckmans als districtsraadslid.
Om in de vervanging van districtsraadslid Jan Braeckmans te voorzien, werd de eerstvolgende opvolger aangeschreven: mevrouw Fatima Ezzarhouni. Het mandaat werd geweigerd. De tweede opvolger, Dirk Vanlommel, werd vervolgens aangeschreven. De heer Vanlommel liet ook weten het mandaat te weigeren. De derde opvolger werd aangeschreven: de heer Orry Van de Wauwer.
De geloofsbrieven van de heer Van de Wauwer werden tijdig aan de districtssecretaris bezorgd.
De heer Van de Wauwer voldoet aan alle gestelde eisen van verkiesbaarheid en bevindt zich niet in een geval van onverenigbaarheid.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.
De districtsraad neemt kennis van het ontslag van de heer Jan Braeckmans als districtsraadslid.
De districtsraad neemt er kennis van dat mevrouw Fatima Ezzarhouni, eerstvolgende opvolger, het mandaat van districtsraadslid niet zal opnemen.
De districtsraad neemt er kennis van dat de heer Dirk Vanlommel, eerstvolgende opvolger, het mandaat van districtsraadslid niet zal opnemen.
De districtsraad neemt er kennis van dat de heer Orry Van de Wauwer, de derde opvolger, het mandaat van districtsraadslid zal opnemen.
De districtsraad keurt de geloofsbrieven van de heer Orry Van de Wauwer goed.
De heer Orry Van de Wauwer legt de volgende eed af: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
De voorzitter verklaart de heer Orry Van de Wauwer aangesteld in het mandaat van districtsraadslid.
Op 8 januari 2019 werd het nieuwe districtsbestuur geïnstalleerd op de installatievergadering van de districtsraad.
Op 18 februari 2019 (jaarnummer 28) keurde de districtsraad de oprichting van de bijzondere raadscommissies goed.
Op 18 februari 2019 (jaarnummer 48) keurde de districtsraad de oprichting van de bestendige districtsraadscommissie goed.
Op 16 januari 2023 (jaarnummer volgt nog) werd de heer Orry Van de Wauwer aangesteld in het mandaat van districtsraadslid.
De districtsraad kan bijzondere raadscommissies oprichten met een evenredige verdeling van mandaten.
De vergaderingen zijn openbaar, tenzij twee derde van de aanwezige raadsleden om een gesloten zitting vraagt of indien het om de persoonlijke levenssfeer gaat.
De vergaderingen zijn rechtsgeldig ongeacht het aantal aanwezige leden.
De bijzondere raadscommissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.
De leden van de bijzondere raadscommissies kiezen in openbare zitting een voorzitter. De stemming is geheim en schriftelijk op basis van voordrachtsakten die uiterlijk drie dagen vóór de vergadering van de bijzondere raadscommissie bij de secretaris worden ingediend. Een lid van het uitvoerend bestuur kan geen voorzitter zijn van een bijzondere raadscommissie.
Iedere bijzondere raadscommissie bestaat uit 13 raadsleden. De mandaten voor iedere bijzondere raadscommissie worden evenredig verdeeld over de fracties waaruit de raad is samengesteld. De districtsraadsleden ontvangen presentiegeld bij aanwezigheid in een bijzondere raadscommissie.
De samenstelling van de drie bijzondere raadscommissies wordt gewijzigd, de opdeling van de commissies dient hierbij vermeld te worden.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
Met het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) en het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districten bepaald.
Het meerjarenplan 2020 - 2025 voorziet de nodige kredieten voor de uitbetaling van het presentiegeld. Dit gebeurt per kwartaal en aan de hand van de aanwezigheidslijsten die de raadsleden ondertekenen bij aanvang van de vergadering. Een lid van het uitvoerend bestuur ontvangt geen presentiegeld voor aanwezigheid in een bijzondere raadscommissie.
Budgetperiode | Omschrijving | Bestelbon |
2019-2024 | Presentiegeld raadsleden | Uitbetaling via Payroll |
De districtsraad neemt kennis van de gewijzigde samenstelling van volgende bijzondere raadscommissies:
De heer Orry Van de Wauwer zal voor CD&V de heer Jan Braeckmans vervangen.
De districtsraad van Antwerpen geeft gunstig advies voor de Proces- en Startnota het RUP Innovatieve Stadshaven voorwaarde dat:
De districtsraad Antwerpen keurt het volgende amendement eenparig goed.
In de zitting van 2 december 2016 (jaarnummer 9962) werd, met de goedkeuring van het college van de ontwikkelingsstrategie ‘Innovatieve Stadshaven’, voor de omgeving Eilandje fase 2 de doelstelling naar voor geschoven om ruimte te vrijwaren voor economie op de grens tussen stad en haven. De ontwikkelingsvisie voor de Innovatieve Stadshaven, goedgekeurd door het college in de zitting van 6 juli 2018 (jaarnummer 6286), legde een eerste ambitieus toekomstperspectief op tafel, die de richting van de verdere transitie van het gebied aanzette. Steenborgerweert werd hiermee betrokken in de visie.
De inspiratienota 'ruimte geven aan de stad van morgen', die werd goedgekeurd door het college in de zitting van 4 mei 2018 (jaarnummer 4144), vormt de basis voor het nieuwe structuurplan dat momenteel wordt opgemaakt. De thema’s 'Levendige Woonstad', 'het Veerkrachtige Landschap' en 'Slimme Netwerkstad' structureren deze inspiratienota en benaderen vanuit een specifieke invalshoek de ruimtelijke potenties van stad Antwerpen. De Innovatieve Stadshaven wordt vermeld als 1 van de speerpuntprojecten van de slimme netwerkstad. De ambitie om aantrekkelijke vestigingsplekken te creëren voor bedrijven werd opnieuw bevestigd in de beleidsnota ruimtelijke economie, die werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 25 januari 2021 (jaarnummer 29). De Innovatieve Stadshaven wordt daarbij beschouwd als een te herontwikkelen bedrijventerrein en vormt samen met de historische kernstad het “innovatiedistrict”. In de zitting van 28 juni 2021 (jaarnummer 415) werd door de gemeenteraad beslist om een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) op te maken omdat werd vastgesteld dat de bestemmingsmogelijkheden van het gewestplan onvoldoende ruimte laten om de transitie naar een toekomstgericht bedrijventerrein afdoende te begeleiden.
In de zitting van 9 juli 2021 (jaarnummer 5294) werden door het college de resultaten van het locatieonderzoek voor Grootschalige clubs ten behoeve van het nachtleven goedgekeurd. Hierin werd de omgeving Droogdokken – Mexico – Kempeneiland opgenomen in de lijst van zoekzones. In dit besluit werden een aantal verwevingsprincipes geformuleerd om nightlife als nevengeschikte functie op bedrijventerreinen mogelijk te maken.
De concept- en kennisgevingsnota van het Strategisch Ruimteplan Antwerpen werd goedgekeurd door het college in de zitting van 14 januari 2022 (jaarnummer 322). Deze nota definieert het gebied tussen de stedelijke woonwijken het Eilandje en Luchtbal en de haven, waar de Innovatieve Stadshaven deel van uitmaakt, als te ontwikkelen productieve zone met hoogwaardige stedelijke uitstraling. De herwaardering van het aanwezige industrieel patrimonium (dokken, loodsen, bedrijfsgebouwen,…) zorgt in combinatie met een flexibele publieke ruimte en nieuwe toevoegingen voor een gebied met een uniek karakter.
In de zitting van 21 januari 2022 (jaarnummer 243), werd het richtkader goedgekeurd door het college voor de omgeving Asiadok-Zuid/Kempeneiland en Asiadok-Noord ter uitvoering van de opdracht van het college van 6 juli 2018 (jaarnummer 6268) aan AG Vespa om het pilootproject Kempeneiland – Asiadok- Zuid te lanceren. Eind 2020 werden de gronden van Kempeneiland en de gronden aan Asiadok-Oostkaai namelijk van het Havenbedrijf overgedragen aan stad Antwerpen.
In de zitting van 9 september 2022 (jaarnummer 7318) keurde het college de collegiale brief goed, gericht aan de Vlaams minister van Omgeving, met het verzoek tot planningsdelegatie met instemming voor de opmaak van het gemeentelijk RUP ‘Innovatieve Stadshaven'. Deze planningsdelegatie is nodig omdat het plangebied van de Innovatieve Stadshaven als regionaal bedrijventerrein beschouwd wordt en daarvoor in principe het Vlaamse niveau exclusief bevoegd is. Daarnaast dient voor het gebruik van Straatsburgdok Zuidkade als overslagkade een beperkte verduidelijking/wijziging van de stedenbouwkundige voorschriften van het gewestelijk RUP ‘Oosterweel – wijziging’ plaats te vinden. In de zitting van 9 december 2022 (geen jaarnummer) keurde het college de proces- en startnota goed.
Opzet van het RUP
Het RUP bestendigt ruimte voor een toekomstgerichte bedrijvige zone op de grens tussen stad en haven, waarbij enerzijds stedelijke productie blijvend gefaciliteerd wordt in de stad en daarnaast een wisselwerking met de nabijgelegen haven onderhouden kan blijven. De huidige hoofdbestemming bedrijvigheid blijft behouden. Het RUP ambieert hierbij duidelijkheid te creëren rond nieuwe economische tendensen, waarbij ook ruimte voor nieuwe economie en voor onderzoek & ontwikkeling wordt voorzien.
Het doel is het creëren van een dynamische proeftuin met kansen voor sterke synergie tussen bedrijven, vernieuwende technieken, verdere digitalisering, alternatieve belevering en circulaire economie. Het RUP draagt zo bij aan een verhoging van werkgelegenheid vlak bij de stad, vanuit het principe: verweven waar het kan, scheiden waar het moet. Deze plek is daarom eveneens geschikt om specifiek beroepsgericht onderwijs, dat moeilijk verweefbaar is met het stedelijk weefsel, zinvol samen te brengen in een bedrijvige omgeving en zo nieuw talent te ontwikkelen en te binden aan de stad.
Het RUP stimuleert concreet een hogere ruimtelijke efficiëntie door het aanmoedigen van densiteit. Een stapeling van functies wordt vooropgesteld. Dit vertaalt zich in het differentiëren en afbakenen van een helder maar flexibel kader qua bouwhoogtes en typologieën per deelgebied. De verhoging van het ruimteaanbod op strategische locaties moet bijdragen aan de realisatie van kwalitatieve stedelijke fronten welke in harmonie zijn met de omgeving en zonder overbelasting van de verkeersassen. Uitgangspunt blijft wel dat de gelijkvloerse bouwlaag de aangewezen locatie is voor de fysieke maakindustrie en logistiek. Zuinig ruimtegebruik wordt gestimuleerd door in te zetten op ruimtelijke clustering waarin efficiëntiewinsten voor de bedrijven kan zitten maar die ook de noodzakelijke (publieke) infrastructuur tot het minimum zal herleiden (bundeling). Een bijkomende ruimtelijke efficiëntie zit in het delen van infrastructuur. Dit gaat zowel om de mobiliteitsvoorzieningen zoals gecentraliseerde toegangswegen, collectieve logistieke koeren, voertuigen of parkeervoorzieningen/infrastructuur, tot het delen van functionele ruimtes zoals kantoren, vergaderzalen, refters, et cetera.
Aanvullend ambieert het RUP een duurzame transitie te faciliteren voor de omgeving van de Innovatieve Stadshaven. Om werkelijk de shift te kunnen maken naar meer duurzame vervoersstromen zal er intensiever ingezet moeten worden op duurzame alternatieven voor zowel goederen als personen. Dit moet bijdragen aan het ontlasten van de stedelijke mobiliteit. Zo (her)bestendigt het RUP productieve kades voor watergebonden bedrijvigheid met de grootste potentie voor overslag en watergebonden economie in de brede zin. De publieke kades zijn zowel een verkeersruimte als verblijfsruimte voor fietsers en voetgangers. Deze kades hebben de potentie om de bovenlokale fietsinfrastructuur van de stad te vervolledigen waardoor zowel een betere toegankelijkheid van werknemers als bezoekers tot het gebied, alsook het uitbouwen van logistieke belevering via cargobikes of andere nieuwe technologieën kan worden gerealiseerd.
Tot slot heeft het RUP als doel een kwalitatieve omgeving te realiseren, die in relatie gaat met het omliggend stedelijk weefsel. Er wordt ingezet op ‘actief gebruik’ van de publieke kades die voor iedereen toegankelijk zijn. Dit leidt tot de realisatie van kwalitatieve, vergroende verblijfsruimtes evenals een nieuwe kwalitatieve omgeving tussen de uitgestrekte watervlakken in een maritieme sfeer. Daarnaast wordt meervoudig gebruik van de ruimte gestimuleerd door het toelaten van aanvullende functies op niet gelijkvloerse verdiepingen welke complementair zijn aan de economische basis. Het gaat hierbij om functies die moeilijk verweefbaar zijn in het stedelijk weefsel, zoals sportvoorzieningen en (grootschalige) recreatie. Op die manier wordt de levendigheid van de Innovatieve Stadshaven langs de publieke assen verstrekt.
Als laatste kent het gebied een nog sterkere stijgende energievraag dan vandaag reeds ingezet door de omschakeling naar totale emissievrije stadsdistributie en bijgevolg de stijgende tendens naar elektrische voertuigen en fietsen. Maximaal inzetten op groene energieproductie via zonne-energie of het verder faciliteren van de toekomstmogelijkheden van het waterstoftankstation moet meegenomen worden.
Reikwijdte en detailleringsgraad
Het plangebied wordt momenteel bestemd door het gewestplan, met name gebied voor ambachtelijke bedrijven en gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. De plandoelstelling is om deze bestemming te versterken en bijkomende functies toe te laten zoals sport en recreatie, beroepsgericht onderwijs, onderzoek & ontwikkeling en grootschalig nightlife.
De verschillende deelgebieden zullen bestemd worden als bedrijvige zones met elks een variërend karakter. Deze variatie omvat onder meer een logistieke zone met watergebonden karakter en productieve zones. Elk deelgebied omvat een uitbreiding van de nevenbestemmingen inclusief (grootschalige) recreatie, onderwijs en/of restaurant-café (reca).
Procedure
RUP Innovatieve Stadshaven volgt de nieuwe procedure zoals bekrachtigd in het decreet door de Vlaamse regering op 1 juli 2016 waardoor de planmilieueffectrapportage (plan-MER) en andere effectbeoordelingen in het planningsproces van een RUP geïntegreerd worden. Op 17 februari 2017 keurde de Vlaamse regering het uitvoeringsbesluit bij dit decreet goed. Het geïntegreerde planningsproces voorziet in de opmaak van een procesnota en een startnota als de eerste stappen.
De procesnota is een aparte, op zichzelf staande nota die het volledige planningsproces en de te doorlopen participatie omschrijft, zowel hoe het proces wordt gepland als hoe het effectief werd uitgevoerd. Het is een evolutief document. Het heeft louter toelichtende waarde (‘leeswijzer’).
Specifiek wordt in de procesnota onder andere de samenstelling van het planteam omschreven dat instaat voor de coördinatie van het RUP Innovatieve Stadshaven. AG Vespa neemt de coördinatie en het beleidsvoorbereidend werk van het planproces op zich. De afdeling Omgeving van stad Antwerpen zal de erkend ruimtelijk planner ter beschikking stellen. Verder is de dienst Business & Innovatie sterk betrokken gezien het economische belang van het plangebied, Afdeling Mobiliteit (SW) omwille van de mobiliteit-technische complexiteit in de omgeving en Stadshaven Antwerpen omwille van de relatie met de watervlakken. Stad Antwerpen laat zich voor de opmaak van het RUP en het plan MER bijstaan door een extern adviesbureau, zijnde Sweco Belgium NV. Het Team MER wordt opgenomen in het planteam omdat een plan-MER vereist is.
De startnota beschrijft de doelstellingen van het RUP voor het geselecteerde gebied, de relatie met de planningscontext, de reikwijdte en detailleringsgraad van het RUP en van de te onderzoeken effecten met inbegrip van de methodieken. Het college vraagt advies over de startnota en raadpleegt de bevolking hierover. Adviezen en reacties moeten binnen de zestig dagen na ontvangst van de adviesvraag of start van de raadpleging toekomen. Voor dit RUP vindt er in februari 2023 een informatiemoment plaats.
Art. 2.2.18 en volgende van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) die de procedure vastleggen voor de opmaak van de gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen.
Artikel 2.2.18. § 1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) zegt dat het college belast is met de opmaak van gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen en de nodige maatregelen neemt voor de samenstelling van het planteam en voor het voeren van het geïntegreerde planningsproces.
Artikel 138 van het Decreet Lokaal bestuur bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
Collegebesluit: start- en procesnota | 9 december 2022 (jaarnummer xxx) |
Ter inzagelegging | Januari-maart 2023 (60 dagen) |
Districtsraad: advies startnota | 16 januari 2023 |
GECORO: advies startnota | 19 januari 2023 |
Collegebesluit: scopingsnota | Najaar 2023 |
Collegebesluit: voorontwerp-RUP | Voorjaar 2024 |
GECORO: advies voorontwerp-RUP | Voorjaar 2024 |
Districtsraad: advies voorontwerp-RUP | Voorjaar 2024 |
Collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om ontwerp RUP voorlopig vast te stellen | Najaar 2024 |
Gemeenteraad: voorlopige vaststelling ontwerp-RUP | Najaar 2024 |
Openbaar onderzoek (60 dagen) | Eind 2024 |
GECORO: advies | Begin 2025 |
Collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om het RUP definitief vast te stellen | Voorjaar 2025 |
Gemeenteraad: definitieve vaststelling | Voorjaar 2025 |
Schorsingstermijn Vlaamse regering/deputatie (45 dagen) | Voorjaar 2025 |
Publicatie Belgisch Staatsblad | Midden 2025 |
De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.
De districtsraad adviseert de procesnota en de startnota voor het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Innovatieve Stadshaven' met Algplanid RUP_11002_214_10040_00001, district Antwerpen gunstig op voorwaarde dat:
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. In resolutie 22 staat dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor 'het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke, normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (jaarnummer 219) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen (perceel 2), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv, ondernemingsnummer 0403.063.902.
De eerste locatie voor een snellaadstation met meerdere snellaadpalen voor district Antwerpen wordt nu ter advies aan de districtsraad voorgelegd.
Er wordt gekozen om meerdere snellaadpalen op één locatie in te richten zodanig dat de gebruikers van elektrische voertuigen meer zekerheid hebben over de mogelijkheid om te laden op die locatie. Bij een snellaadpaal kan er, afhankelijk van het type wagen, binnen 20 à 30 minuten een aanzienlijke hoeveelheid kWh en dus rijbereik worden bijgeladen om verder te kunnen rijden. De snellaadpalen zijn dan ook een ideale aanvulling op de gewone laadpalen waar de wagen lange tijd geconnecteerd moet zijn om gedeeltelijk of volledig op te laden.
De locaties voor snellaadstations worden zo gekozen dat ze langs de Singel en andere grote verbindingswegen van Antwerpen liggen. Op die manier kunnen gebruikers van elektrische voertuigen gemakkelijk hun wagen bijladen, zonder extra verkeer in de woonwijken te creëren. Er wordt hierbij gekozen voor een logisch netwerk van locaties verspreid over de stad en haar districten.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de locatie samen met Total onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor een publiek snellaadstation te plaatsen op de parking aan het kruispunt Vlijtstraat/Plantin Moretuslei.
Er wordt voorgesteld om vier snellaadpalen te plaatsen die samen acht oplaadplaatsen voor elektrische wagens kunnen bedienen. Om dit snellaadstation van voldoende stroom te voorzien, is er nood aan het installeren van een hoogspanningscabine. Deze cabine zal kwalitatief worden afgewerkt met houten bekleding en er worden fietsbeugels naast geplaatst.
De voorbehouden parkeerplaatsen zijn iets breder dan standaard parkeerplaatsen zodat er ruimte is om te manoeuvreren met de oplaadkabel die een stuk dikker en stugger is dan bij een normale laadpaal. Op deze manier is er ook meer plaats om de parkeerplaatsen in en uit te rijden tussen andere wagens die aan het laden zijn en verbonden zijn met een oplaadkabel.
De snellaadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans daalt met twee plaatsen. Tien gewone parkeerplaatsen worden omgevormd tot acht ruimere plaatsen voorbehouden voor elektrisch laden.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De districtsraad adviseert onderstaande locatie gunstig:
District Antwerpen
De districtsraad adviseert het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke snellaadpalen, district Antwerpen' gunstig.
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. In resolutie 22 staat dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor 'het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke, normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stad Antwerpen (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) (jaarnummer 218).
Het college keurde in zitting van 30 september 2022 (jaarnummer 8016) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor district Antwerpen goed.
Er werden diverse aanvragen ingediend via www.antwerpenlaadt.be voor de plaatsing van publieke laadpalen.
MPA AG legt nu nieuwe locaties in district Antwerpen en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter advies voor.
De laadpaal die oorspronkelijk voorzien werd op het Sint Jansplein 62 (goedgekeurd door het college op 3 juni 2022, jaarnummer 4547) kan niet ingericht worden wegens geen stroom op deze locatie.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor publieke laadpalen te plaatsen op de volgende locaties:
District Antwerpen
De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien. Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.
Aangezien er voor de Venusstraat meerdere aanvragen zijn, werden deze gebundeld, en worden er ineens twee voorbehouden plaatsen ingericht.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De districtsraad neemt kennis van het feit dat er geen laadpaal ingericht wordt op het Sint Jansplein 62.
De districtsraad adviseert onderstaande locaties gunstig:
District Antwerpen
De districtsraad adviseert het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke laadpalen, district Antwerpen' gunstig, ter vervanging van het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen 'publieke laadpalen', zoals goedgekeurd door het college op 30 september 2022 (jaarnummer 8016).
De Ballaarstraat in district Antwerpen:
Het college keurde op 11 oktober 2019 (jaarnummer 8380) de proefopstelling "hinderlijk parkeren aan aan
inritten" goed. Er zijn geen klachten toegekomen en deze wordt nu bestendigd.
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu gereglementeerd.
Op 8 november 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Ballaarstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Ballaarstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 10 mei 2019 (jaarnummer 4012).
De Familiestraat in district Antwerpen:
Op 10 oktober 2022 werd er een aanvraag ingediend om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van het nummer 11 te verwijderen.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Familiestraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd werd door het college op 1 juli 2022 (jaarnummer 5554).
Het Koningin Astridplein in district Antwerpen:
De toegang tot het voetgangersgebied werd door middel van verdwijnpalen geregeld. Leveranciers konden tijdens de venstertijden het voetgangersgebied inrijden om te laden/lossen, de de verdwijnpalen stonden dan omlaag. Nu wordt de toegang geregeld door middel van ANPR-camera (automatische nummerplaat herkenning). Hierdoor dient de venstertijd niet langer vermeld te worden. Ook is de verdwijnpaal ter hoogte van het nummer 24 niet langer aanwezig. Het aanvullend verkeersreglement wordt aangepast.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Koningin Astridplein in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 10 mei 2019 (jaarnummer 4008).
De Lange Elzenstraat in district Antwerpen:
De uitbater van de supermarkt gelegen in de Jonghelinckstraat, vraagt om de toegang tot de fietsenparking, gelegen in de Lange Elzenstraat, te vrijwaren van geparkeerde voertuigen.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt, in samenspraak met district Antwerpen, voor om langs weerszijden van de toegang tot de fietsenparking een verdrijvingsvlak te voorzien.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Elzenstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 10 november 2021 (jaarnummer 9060).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Nationalestraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 28 januari 2022 (jaarnummer 779).
De Pothoekstraat in district Antwerpen:
District Antwerpen voorziet een heraanleg van de Pothoekstraat in 2025-2026. Binnen het ontwerp van dit project is het aangewezen om ruimte te voorzien om het verkeerslicht links van het fietspad te plaatsen, zodat signalisatie van een vrije rechtdoor dan niet meer nodig is.
Stad Antwerpen voorziet op korte termijn de toepassing van een ‘vrije rechtdoor’ voor fietsers. In de huidige situatie is er onvoldoende vrije ruimte om fietsers rechts van het verkeerslicht te leiden.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Pothoekstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd werd in het college op 9 juli 2021 (jaarnummer 5774).
De Provinciestraat in district Antwerpen:
Het Vlaams gewest nam met de heraanleg van de Plantin en Moretuslei, het deel van de Provinciestraat tussen de Wipstraat en de Plantin en Moretuslei mee op.
In juni 2022 werd het gebruik van de voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap onderzocht om de plaatsen eventueel te verwijderen.
Tijdens een plaatsbezoek werd ook vastgesteld dat het verdrijvingsvlak langs het rijbaankussen en de oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van de Tuinbouwstraat nog niet gereglementeerd zijn. Dit wordt nu opgenomen in het aanvullend verkeersreglement. Langs de oneven zijde, ter hoogte van de Van den Nestlei, wordt tevens de gele onderbroken markering vervangen door het verkeersbord E1 (parkeren verboden).
Met de heraanleg van de Plantin en Moretuslei werden het opstelvak voor fietsers en de verkeersgeleider ter hoogte van de Plantin en Moretuslei niet behouden. De tram rijdt in een eigen bedding tussen de Plantin en Moretuslei en de Wipstraat langs de oneven zijde. Hier zijn langs beide zijden tramperrons voorzien. Een dambordmarkering toont duidelijk aan waar de spoorvoertuigen overgaan van hun halteplaats naar de rijbaan en van de rijbaan naar de halteplaats. De stopstreep ter hoogte van het nummer 220 wordt verwijderd. Het verkeerslicht dat daar in het voorontwerp voorzien was, is echter geschrapt omdat het niet kon bijdragen aan de doelstelling om de tram vlot in en uit te laten rijden van en naar het perron. Een inleidend fietspad werd eveneens aangebracht.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Provinciestraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 9 oktober 2020 (jaarnummer 8469).
De Reinaartlaan in district Antwerpen:
Om het parkeren volledig uit te sluiten kan men het verkeersbord E3 plaatsen. Bij het verkeersbord E1 mag men nog altijd laden en lossen wat eventueel hinder kan veroorzaken.
Het signalisatieplan en het aanvullend reglement werden aangepast conform de opmerking van de verkeerspolitie.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Reinaartlaan in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 4 februari 2022 (jaarnummer 1025).
De Van Schoonbekestraat in district Antwerpen:
In het kader van de nieuwe verkeerslichtencoördinatiecentrale (VLCC), werd het lichtengeregeld kruispunt "Van Schoonbekestraat/Mechelsesteenweg" onderzocht om conflictvrij te maken. Dit is enkel mogelijk indien het beperkt eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd in het deel tussen de Harmoniestraat en de Mechelsesteenweg, met toegelaten rijrichting naar de Mechelsesteenweg.
De Verkeerspolitie meldt: "Het zonebord “30” aan de even kant dient behouden te blijven aangezien speed pedelecs toegelaten zijn tegen de rijrichting."
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) gaat hier niet op in. In de praktijk zal slechts een zeer beperkt aandeel speed pedelecs meer dan 30 km/u rijden in zones 30, vandaar de afweging dat bijkomende borden niet nodig zijn. Bijkomend zou dit mogelijks tot verwarring leiden bij autobestuurders over de toegelaten rijrichting om in tegenrichting een snelheidsbord aan te brengen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Van Schoonbekestraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 maart 2021 (jaarnummer 1896).
De Willem Elsschotstraat in district Antwerpen:
De sorteerstraat wordt verwijderd, het parkeerverbod om deze sorteerstraat te bedienen is niet meer nodig.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Willem Elsschotstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 2 april 2021 (jaarnummer 2779).
De Wipstraat in district Antwerpen:
De verkeerspolitie vraagt om de verkeersborden E1 (parkeerverbod) ter hoogte van de voetpaduitstulping te verwijderen. Bestuurders van vrachtwagens gaan er ten onrechte vanuit dat dit een laad- en loszone is, en staan op het voetpad voor de poorten van het gebedshuis.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Wipstraat in district Antwerpen ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 30 september 2022 (jaarnummer 8025).
De Haantjeslei in district Antwerpen:
Op 2 september 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Haantjeslei om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Haantjeslei in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 3 juni 2022 (jaarnummer 4549).
Op 20 januari 2014 (jaarnummer 13) keurde districtsraad het principe van de Burgerbegroting goed. De Burgerbegroting is een participatietraject waarbij de inwoners van district Antwerpen ieder jaar beslissen over de besteding van 10 procent van het districtsbudget. Burgers kunnen zelf projecten indienen en uitvoeren of ze kunnen het district vragen een project uit te voeren.
Op 18 februari 2019 (jaarnummer 27) keurde de districtsraad het bestuursakkoord van district Antwerpen voor de legislatuur van 2019-2024 goed. In artikel 14 tot en met 17 wordt ingegaan op de organisatie van de Burgerbegroting.
Op 20 december 2021 (jaarnummer 197) keurde de districtsraad het afsprakenkader Burgerbegroting goed. In dit kader werden de spelregels van de Burgerbegroting formeel vastgelegd.
Op 21 november 2022 (jaarnummer 148) keurde de districtsraad aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Zoals vastgelegd in het afsprakenkader worden de concrete richtlijnen en data van de Burgerbegroting per stap telkens door het districtscollege vastgelegd en ter kennisname voorgelegd aan de districtsraad.
Algemeen
Spelregels thema’s kiezen en geld verdelen in fysieke groep
Spelregels thema’s kiezen en geld verdelen individueel online
30 thema’s van de Burgerbegroting
1. betere voetpaden
ideeën die voetpaden verbeteren door bv. verzakkingen weg te werken, herstellingen uit te voeren, of het gebruik van voetpaden te onderzoeken
2. verkeer afremmen
ideeën die het verkeer in je straat afremmen door sensibilisering of kleine aanpassingen, bv. drempel of versmalling. Flitscamera’s plaatsen of verkeersregels wijzigen mag district Antwerpen niet.
3. veilig naar school
ideeën die het verkeer naar een school veiliger maken, door bv. te sensibiliseren of door kleine aanpassingen bv. drempel of versmalling
4. fietsvriendelijke straten
ideeën die fietsen in de stad stimuleren, of die fietsen aangenamer maken bv. fietsenstallingen, bestaande fietspaden verbeteren of een straat asfalteren. Extra fietspaden of –straten aanleggen mag district Antwerpen niet.
5. bewoners met talent
ideeën die bewoners stimuleren om hun talent te tonen via kleine tentoonstellingen, performances, etc.
6. kunst en cultuur op straten en pleinen
ideeën die tijdelijke kunst of cultuur in de publieke ruimte brengen: bv. kunstwerken, kleine tentoonstellingen, urban culture, initiatieven rond cultureel erfgoed, of een flashmob
7. lokale themamarkten en –festivals
ideeën over lokale markten en kleine festivals rond een bepaald thema. Je kan geld krijgen voor bv. sprekers, ruimte en eten en drinken.
8. concerten en/of feesten in de buurt
ideeën over lokale optredens en kleinschalige feesten waarop de hele buurt welkom is. Je kan geld krijgen voor bv. artiesten, geluid en belichting, feestruimte, eten en drinken.
9. meer en betere sportvelden
ideeën om sportvelden in openlucht aan te leggen of te verbeteren, toegankelijk voor iedereen
10. zet je buurt in beweging
ideeën die jong en oud in een buurt doen bewegen, door bv. evenementen, promotie of naschoolse sport
11. bewegen in de publieke ruimte
ideeën die mensen doen bewegen door toestellen of andere stimulansen te plaatsen, voor bv. fitness of urban sports
12. aantrekkelijke straten en pleinen
ideeën die een plein of straat aantrekkelijker maken met bv. zitplekken, drinkfonteinen, betere verlichting of wegdek, ev. samen met extra groen
13. kindvriendelijke straten en pleinen
ideeën die een straat, kruispunt of plein kindvriendelijker maken, bv. voor de veiligheid of via spel, speelterreinen, speelwater of een permanent hinkelpad
14. toegankelijke straten en pleinen
ideeën die straten, pleinen en routes toegankelijker maken zodat minder mobiele mensen of senioren er makkelijker kunnen wandelen, rusten of rijden met rolstoel of kinderwagen. Bv. een stoeprand verlagen, geleiding voor blinden, obstakels wegnemen, markeringen aanbrengen, integraal toegankelijke routes, rustpunten…
15. meer bomen
ideeën die meer bomen brengen in straten, op pleinen en in parken, in volle grond of in verharding, meestal door het district
16. samentuinen
ideeën die samentuinen starten, uitbouwen, bekendmaken of vernieuwen. Mensen uit de buurt tuinieren samen.
17. ontharden
ideeën die stenen of beton uitbreken in straten of op pleinen en deze vrijgekomen ruimte groener maken
18. lokale projecten voor klimaat en milieu
ideeën om het milieu in de wijk samen te verbeteren, of om buren bewust te maken van het milieu of de verstoring van het klimaat (bv. bio-diversiteitsprojecten, sensibilisering,…)
19. experimenteel groen
ideeën die experimenteren met groen in je straat of buurt. Bv. een tijdelijke groene herinrichting van publieke ruimte, of vernieuwende vormen van groen (bv mosmuren, tiny forests, verticaal groen,…).
20. groen in straten en op pleinen
ideeën die meer of beter groen brengen of stimuleren in straten en op pleinen. Bloemen, struiken, planten, in volle grond of in bakken, moeten het belangrijkste zijn. Het kan gaan om geveltuinen, groenslingers, bloembakken, hangmanden, speelgroen, eetbaar groen, pop-up parken, openstellen van privé-groen, etc.
21. ontmoeting in de buurt
ideeën die bewoners samenbrengen binnen een buurt of rond een interesse
22. plek om te studeren
ideeën die ruimte of materiaal voorzien voor kinderen en jongeren die samen huiswerk maken of studeren (geen bijles of hulp)
23. iedereen hoort er bij
ideeën voor mensen in armoede, anderstalige nieuwkomers, kinderen en jongeren (ook zonder papieren), senioren, LGTBQ, mensen met een beperking,…
24. verbindende projecten
ideeën die mensen samenbrengen van verschillende leeftijden, culturen of achtergronden
25. deel-, geef- en ruilacties
ideeën die voorwerpen en diensten delen, weggeven of ruilen: bv. geefkast of ruilbib
26. betere communicatie
ideeën die de communicatie in je wijk of binnen je organisatie verbeteren, door bv wijkkrantjes of nieuwsbrieven, een website of een vorming toegankelijke communicatie
27. meer inspraak
ideeën die de inspraak van bewoners verhogen binnen het district, een buurt of wijk, een straat, een vereniging of organisatie. Bv. kinderen mee laten nadenken over hun sportclub, of met de buurt praten over de inrichting van een pleintje
28. versterken van verenigingen
ideeën die verenigingen versterken van bv. jongeren, senioren, cultuur, sport, handelaars …. Dit kan gaan van coaching en vorming, tot teambuilding en materiaal
29. ondersteuning vrijwilligers
ideeën die vrijwilligers voor een organisatie zoeken, opleiden, begeleiden, bedanken of ondersteuning bieden met bv. kledij of materiaal.
30. digitale vernieuwing
ideeën die digitale toepassingen ontwikkelen of stimuleren, of data verwerken, om ons district beter te maken. Bv een app om eenzaamheid te voorkomen, of om mekaar te helpen.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen.
Het kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 6 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor inspraak en participatie.
De districtsraad neemt kennis van de spelregels en de thema’s voor de Burgerbegroting 2023-2024.
In juli besliste het college van burgemeester en schepenen van de stad dat ze een tunnel willen aanleggen aan de Jordaenskaai. In het masterplan “Stad aan de stroom”, dat als rode draad moet dienen in de gefaseerde heraanleg van de Scheldekaaien, staat echter dat het doorgaand verkeer op de kaaien zoveel mogelijk geweerd wordt door het gedeelte tussen Sint-Pietersvliet en Scheldestraat een autoluw karakter te geven. De zone tussen Suikerrui en Sint-Jansvliet wordt voetgangersgebied en is enkel selectief toegankelijk voor noodzakelijk lokaal verkeer zoals bewoners, laden en lossen, en hulpdiensten.
De voorgestelde oplossing, dd. juli 2022, met een tunnel over 200m en inrijhellingen van elk 100m zal net het tegenovergestelde bewerkstelligen en doorgaand gemotoriseerd verkeer gaan faciliteren. Hierdoor zal de verkeersdruk toenemen ten noorden en zuiden van de nieuw te realiseren tunnel.
Daarenboven is deze stedelijke beslissing eveneens in strijd met eerdere besluiten van district Antwerpen, zoals onder andere het speelweefselplan voor de wijk Sint-Andries. Hierin staan aanbevelingen om de Scheldekaaien beter te verbinden met de buurt voor spelende kinderen. Dit in navolging van de kindnorm: een kind moet zich veilig, zelfstandig en comfortabel kunnen verplaatsen, die als basisprincipe geldt in het bestuursakkoord van het district.
Zo zegt dit plan dat volgende zaken gerealiseerd zouden moeten worden:
Een ander speerpunt van ons district is participatie. Het masterplan uit 2010 is geroemd voor het participatietraject dat eraan vooraf is gegaan. Het college van burgemeester en schepenen neemt nu een besluit dat hier lijnrecht tegenin gaat zonder enige vorm van participatie vooraf. Dit is geen vorm van goed bestuur.
Voorstel tot motie:
De plannen van het college van burgemeester en schepenen om een tunnel aan te leggen aan de Jordaenskaai hypothekeren de leefbaarheid van de aangrenzende wijken in het stadscentrum en gaan in tegen de eerder goedgekeurde plannen van het district voor een hogere leefbaarheid in die wijken.
De districtsraad adviseert het stedelijk college van burgemeester en schepenen om de plannen voor een verdiepte kaaiweg aan de Jordaenskaai te annuleren en richtlijnen uit het masterplan “Stad aan de stroom” te respecteren, of minstens voorafgaand hierover een uitgebreid participatietraject te voeren, gericht op zowel buurtbewoners, stadsbewoners, lokale handelaars, ...
De districtsraad Antwerpen keurt de volgende motie met 17 stemmen voor, 12 stemmen tegen en 1 onthouding, goed.
Voor: Van den Borne Tom, Meeusen Femke, Poppe Anne, Touré Nana, Paris Amber, Vrelust Marie, Verreet Simon, Verstraeten Regina, Samuel Markowitz, Van de Wauwer Orry, Thoelen Annelies, Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Dogan Ebubekir
Tegen: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Wuyts Christophe, Cornelissen Cedric, van Craenenbroeck Lutgardis
Onthouding: Vansummeren Stella
Als regelmatige fietsgebruiker in ons mooie district zie ik de uitdagingen waarmee ik en medefietsers kampen. Er is geen twijfel over dat een toekomstgericht district er een prioriteit van hoort te maken om de infrastructuur voor zwakke weggebruikers zo veilig mogelijk te maken, een ambitie die ons district al jarenlang waarmaakt bij de heraanleg van het openbaar domein. Fietsers kunnen zelf ook door zich bedachtzaam en solidair op te stellen met andere fietsers niet alleen de mobiliteit bevorderen, maar ook de fysieke integriteit van zichzelf en anderen garanderen. Een simpel doch efficiënte manier waarop de inrichting van het openbaar domein deze alertheid kan verbeteren is het gebruik van fietssuggestiestopstrepen. Dat zijn stopstrepen op het fietspad die de continuïteit van het fietsverkeer garanderen door opstoppingen voor een (rood) licht tegen te gaan. Een goed voorbeeld hiervan is het kruispunt tussen de Frankrijklei en de Bourlastraat, waardoor fietsers die vanuit de Maria-Henriëttalei en de Frankrijklei zorgeloos de Bourlastraat kunnen indraaien, mits men zich opstelt voor de fietssuggestiestopstreep. Het gaat natuurlijk nog steeds om een vorm van hoffelijkheid, al heb ik de indruk dat ook niet alle fietsers begrijpen wat de wegmarkering nu net betekent, vermits ze in alle stilte is ingevoerd. Vandaar mijn volgende vragen:
- Kan het district acties ondernemen om de bekendheid van deze suggestiestrepen te bevorderen?
- Evalueert het district bij de heraanleg van straten telkens of er nood is aan soortgelijke wegmarkingen?
- Is er sprake van een doorlichting van het nut hiervan in straten die niet heraangelegd worden?