Terug
Gepubliceerd op 07/09/2022

2022_DCAN_00423 - Paardenmarkt en Varkensmarkt. Wegeniswerken SWOU11978 - Voorontwerp - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
wo 07/09/2022 - 09:00 eBesluitvorming
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2022_DCAN_00423 - Paardenmarkt en Varkensmarkt. Wegeniswerken SWOU11978 - Voorontwerp - Goedkeuring 2022_DCAN_00423 - Paardenmarkt en Varkensmarkt. Wegeniswerken SWOU11978 - Voorontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Fase

actie

datum

jaarnummer

projectdefinitie en concept

goedkeuring  districtscollege

 

 27 april 2020

 249

mobiliteitsvoorwaarden

goedkeuring college 

 29 mei 2020

 4699

Het districtscollege keurde in zitting van 27 april 2020 (jaarnummer 249) de projectdefinitie en het concept voor de wegeniswerken op de Paardenmarkt en Varkensmarkt goed en nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Het college keurde in zitting van 29 mei 2020 (jaarnummer 4699) de mobiliteitsvoorwaarden voor de wegeniswerken op de Paardenmarkt en Varkensmarkt goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het concept vertaald in een voorontwerp.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een voorontwerp op. 

Zoals eerder goedgekeurd bij de projectdefinitie wordt het gedeelte van de Hessenbrug tot en met de Varkensmarkt ingericht als woonerf. Het gedeelte van de Hessenbrug tot de Italiëlei blijft zone 30 maar wel met een uitgesproken verblijfskarakter.

Het concept van de projectdefinitie met in beide delen een centrale groene middenstrook en pocketparkings is aangepast omwille van een aantal knelpunten:

  • het systeem van pocketparkings geeft te veel kans op conflict in het zone 30 gedeelte en ook in het woonerf is het niet haalbaar omwille van de gevraagde opstelruimte door de brandweer;
  • de groene middenstrook in het woonerf moet versmald worden of deels overrijdbaar zijn om te voldoen aan de opstelruimte voor brandweervoertuigen;
  • het concept voldoet niet aan de vereisten van de brandweer voor een hoofdroute waarbij een rijwegbreedte van minimum 6 meter gevraagd wordt;
  • het woonerfgedeelte voldoet niet aan de gewenste inrichtingsprincipes van een woonerf waarbij de rechtlijnigheid gebroken moet worden;

Inrichting woonerf

Het woonerfgedeelte van de Paardenmarkt wordt opsplitst in drie grote groenvakken die telkens onderbroken worden door kleinere stroken in halfverharding (ruimte voor doorgang, terrassen en verblijven). Omdat de grote groenstructuren telkens verspringen, ontstaan er ook 2 as-verschuivingen en wordt de rechtlijnigheid gebroken. Op de Varkensmarkt wordt één centraal groenvak voorzien. 

Er is rekening gehouden met de door brandweer gevraagde doorrijbreedte van minimum 6 meter. Ter hoogte van huisnummer 34 wordt een alternatieve doorgang voor de brandweer gemaakt, omdat de afstand tot de gevel anders te groot wordt om te voldoen aan de gevraagde opstelruimte. Deze zone wordt aangelegd als verblijfsruimte in halfverharding met zitbanken.

Het grootste deel van de bestaande bomen blijft behouden. Vier bomen kunnen niet behouden blijven op de bestaande locatie. Waar mogelijk zullen deze wel verplant worden en mee voorzien worden in de plantvakken. 

De plantvakken hebben een groot ondergronds doorwortelbaar volume dat aan de zijde van de nutsleidingen wordt afgeschermd met wortelgeleidingspanelen om de wortelzone in de toekomst te vrijwaren van mogelijke problemen met de nutsleidingen. Aan het begin van het woonerf komt er een boombunker om de nieuwe boom onder de verharding optimale groeikansen te bieden.

Inrichting zone 30

In het zone 30 gedeelte wordt een centrale rijweg aangelegd met een breedte van 6 meter 20, afgestemd op het busverkeer en die tevens voldoet aan de minimum gevraagde doorrijbreedte voor brandweer.

Ter hoogte van de zone aan de kerk buigt de centrale rijweg uit, zodat er voor de kerk een pleinruimte ontstaat, die in materialisatie over de rijweg wordt doorgetrokken. Omdat de afstand van rijweg tot aan de gevels te groot is om te voldoen aan de gevraagde opstelruimte van brandweer, dient hier in de voetpadzone een opstelruimte van 4 meter vrijgehouden te worden voor brandweervoertuigen (afgebakend met neerklapbare breekpalen).  

De voetpadzone wordt ingericht met grote plantvakken en verblijfsruimte. De bestaande bomen blijven waar mogelijk behouden. 10 bomen kunnen niet behouden blijven, hoofdzakelijk omwille van de nodige opstelruimte voor de brandweer. Waar mogelijk zullen deze wel verplant worden en mee voorzien worden in de nieuwe plantvakken. 

De ondergrondse ruimte voor de nieuwe bomen wordt, net zoals in het woonerfgedeelte, maximaal afgeschermd van de nutsleidingen met wortelgeleidingspanelen. In sommige plantvakken moeten enkele nutsleidingen verplaatst worden. Links voor de kerk wordt extra ondergrondse ruimte met een boombunker voorzien om deze nieuwe boom onder de pleinverharding alle groeikansen te bieden.

Ter hoogte van de halteplaatsen is er voor gekozen om de rijweg te laten zakken zodat de ruimte rond de halte maximaal en integraal toegankelijk is.

Terrassen en straatmeubilair

Er is rekening gehouden met de bestaande terrasvergunningen en mogelijkheid tot ruime terrassen. De terrassen zijn nu illustratief ingetekend. In de volgende fase zal nog een gedetailleerd terrasplan worden opgemaakt. In functie van toekomstige terrassen wordt de optie open gelaten, op de plaatsen waar geen ruimte beschikbaar is, om een deel van de groenzones te vergunnen als terrasruimtes, zij het onder strikte voorwaarden om de bomen te beschermen en waterinfiltratie te vrijwaren. De modaliteiten zullen uitgewerkt en mee voorgelegd worden bij de opmaak van het definitief ontwerp. 

Straatmeubilair (fietsbeugels, zitbanken, 2 velostations, 2 ondergrondse glascontainers…) en dropzones voor deelsystemen werden verspreid geïntegreerd in het ontwerp. 

Materialen

De Paardenmarkt ligt op een belangrijke fietsers- en voetgangers-as naar het historisch centrum (Paardenmarkt-Klapdorp-Lange Koepoorstraat). Naar materiaalgebruik is daarom gekozen om het hoogwaardig materiaal (mozaïekkeien) van de historische binnenstad door te trekken in het woonerfgedeelte en de voetpaden. Het rijweggedeelte wordt uitgevoerd in uitgewassen beton.

Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 83 plaatsen in de bestaande toestand naar 34 plaatsen in de nieuwe toestand. Er worden ook 4 laad- en loszones voorzien.

Ter compensatie van het verlies aan parkeerplaatsen zijn momenteel in de omgeving reeds twee buurtparkings (Venusstraat en Gratiekapelstraat) met in totaal 40 (deeltijdse) plaatsen beschikbaar.

Bomenbalans
Het voorontwerp resulteert in een positieve bomenbalans en gaat van gaat van 91 bomen in de bestaande toestand naar 117 bomen in de nieuwe toestand.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Paardenmarkt en Varkensmarkt liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Het is de bedoeling om het hemelwater volledig ter plaatse te laten infiltreren. 

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Paardenmarkt en Varkensmarkt zijn lokale straten/pleinen.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 2ANT010506M00825/224/SUB_NR/INTERN/2200-2400/5002500000/2AN090200.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Adviesorgaan: Coördinatieoverleg (30 mei 2022)

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp van de Paardenmarkt-Varkensmarkt op voorwaarde dat:

  • de aansluiting met de Leien (al dan niet voorzien van midden-eiland, aansluiting fietsers…) en de inrichting van het kruispunt Hessenbrug (inplanting voetgangersoversteek, aansluiting fietsers…) in overleg met SW/MOB wordt herbekeken;

Dit werd verder teruggekoppeld met SW/MOB en waar nodig aangepast. De overgang voor de fietsers werd geoptimaliseerd met rugdekking en ter hoogte van de aansluiting met de Rodestraat werd een middeneiland toegevoegd.  

  • de aansluiting met Rijnpoortvest wordt aangepast om foutparkeren niet in de hand te werken;

Dit werd aangepast. De aansluiting werd compacter ingericht. 

  • onderzocht wordt of in de zone 30 bijkomende snelheidsremmers voorzien kunnen worden. Dit werd aangepast op plan. Er werden 3 verhoogde inrichtingen voorzien op de plaatsen waar de meeste oversteekbewegingen zullen plaatsvinden. 
  • onderzocht wordt op welke manier de inrichting van het woonerf verder verfijnd kan worden om foutparkeren te voorkomen;

Dit werd aangepast. Het breedste doorrijdbare gedeelte werd hiertoe iets versmald.  

  • onderzocht wordt of afgesloten fietsstallingen wenselijk en ruimtelijk haalbaar zijn.

Afgesloten fietsstallingen werden niet in het ontwerp opgenomen omdat het eerder wenselijk is dat deze ter hoogte van pleinen worden geïntegreerd. 

  • de aansluiting met de zijstraten conform de inrichtingsprincipes van het draaiboek openbaar domein worden toegepast;

Dit werd nagekeken en waar nodig aangepast. 

  • aansluiting fietspad op de rijweg (t.h.v. de Italiëlei) conform de inrichtingsprincipes van het Draaiboek Openbaar Domein voorzien wordt;

Dit werd aangepast. 

  • onderzocht wordt of het woonerf nog bijkomend kan onthard/vergroend worden, rekening houdend met het comfort en toegankelijkheid van fietsers en voetgangers, alsook de brandweer route;

Dit werd aangepast. Waar mogelijk werd de vergroening nog iets uitgebreid. 

  • de materialisatie van de belijning ter hoogte van het plein aan de kerk wordt verfijnd in afstemming met SW/PR/Structureel Onderhoud;

Dit werd aangepast. Verdere technische uitwerking wordt opgenomen in de volgende fase. 

  • onderzocht wordt of extra fietsstallingen kunnen voorzien worden;

Er werden nog enkele fietsstallingen toegevoegd; 

  • nagekeken wordt waar er vergunde inritten zijn en ,waar nodig, het plan wordt aangepast (o.a. ter hoogte van huisnummer 94 en 109);

Dit werd nagekeken en waar nodig aangepast. 

  • de materialisering van straatgoten in overleg met SW/PR/structureel onderhoud verder uitgewerkt wordt;

Dit werd aangepast en voorzien in greppelblokken (natuursteen). 

  • de zitbanken in de halfverharding worden voorzien conform de principes van het Draaiboek Openbaar Domein (straatmeubilaris);

Dit zal zo opgenomen worden in het uitvoeringsdosssier. 

  • mogelijke (her)locatie van de cameratoepassing en de aansluitingen ervan, alsook de herlocatie van de verkeerslichten in overleg met SW /BO/ Verkeerstechniek verder opgenomen wordt;

Dit wordt verder opgenomen en teruggekoppeld in de volgende fase. 

  • het doortrekken van de glasvezelverbinding i.f.v. de camera-aansluiting wordt opgenomen in het uitvoeringsdossier;

Dit wordt verder opgenomen en teruggekoppeld in de volgende fase. 

  • de locatie voor een ondergrondse glascontainer (in de omgeving van huisnummer 104) in overleg met SB/SR verder uitgewerkt wordt;

Dit werd teruggekoppeld en aangepast. Er werd een bijkomende glascontainer voorzien ter hoogte van huisnummer 68. 

  • onderzocht wordt of de plantvakken (o.a. aan huisnummer 44) door samenvoeging in grootte geoptimaliseerd kunnen worden tot één aaneengesloten plantvak;

Dit werd aangepast. 

  • de opsluiting van het plantvak rond de bestaande bomen (t.h.v. huisnummer 13) wordt aangepast zodat minimum de bestaande plantvakruimte gevrijwaard blijft;

Dit werd aangepast. 

  • de boomkeuze en haalbaarheid van het verplanten van de bomen wordt afgestemd met SB/Groen.

Dit wordt verder gedetailleerd in volgende fase. 

  • onderzocht wordt in overleg met SB/Groen welke bestaande bomen kunnen verplant worden in functie van geoptimaliseerde groeimogelijkheden;

Dit wordt verder gedetailleerd in volgende fase. 

  • de hellingen naar de verlaagde rijweg aan de halteplaatsen correct wordt aangeduid;

Dit werd gecorrigeerd op plan. 

  • onderzocht wordt of fietssymbolen (bij wijze van fietssuggestiestrook) dienen aangebracht te worden op de rijweg;

Er werden fietssymbolen toegevoegd op het ontwerpplan. 

  • waar nodig de inplanting van de fietsenstalling (o.a. ter hoogte van huisnummer 84) wordt herbekeken;

Dit werd aangepast. 

  • de materialisatie en reglementering van de laad- & loszones in overleg met SW/MOB verder uitgewerkt wordt;

Dit werd verder besproken met SW/MOB. 

  • onderzocht wordt of dropzones voor deelmobiliteit voorzien kunnen worden;

Er werden dropzones toegevoegd aan het ontwerp. 

  • reservatie ruimte en voorzieningen voor elektrische laadpalen mee worden opgenomen (cf. bestaande toestand);

De laadzone voor elektrische voertuigen werd mee aangeduid op plan (behoud bestaande locatie). De nodige voorzieningen zullen in het uitvoeringsdossier opgenomen worden. 

  • de inplanting en voorzieningen voor camera’s en verkeerslichten tijdig wordt afgestemd met SW/BO/Verkeerstechniek;

Dit wordt verder opgenomen en teruggekoppeld in de volgende fase. 

  • een terrassenplan wordt opgesteld in samenspraak met OS;

Dit wordt verder uitgewerkt en teruggekoppeld in de volgende fase. 

  • de timing voor uitvoering van de werken tijdig wordt afgestemd met SB/Evenementen, film, markten en foren;

Dit wordt verder teruggekoppeld van zodra de timing gekend is.  

  • de inrichting en locatie van de halte-infrastructuur (ter hoogte van Hessenbrug) afgestemd wordt met De Lijn;

Dit wordt verder teruggekoppeld tegen de volgende fase. 

  • onderzocht wordt of, naast speelaanleidingen, ook een pocketspeelterrein in een van de groene zones (in het woonerf) haalbaar en wenselijk is.

Dit wordt verder uitgewerkt in de volgende fase. De suggestie zal wel al mee opgenomen worden bij de bevraging.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010506 - Investeringsplan fietsen
2ANT010506M00825 - SWOU11978 Paardenmarkt, Varkensmarkt

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het voorontwerp van 9 augustus 2022 voor wegeniswerken op de Paardenmarkt en Varkensmarkt, district Antwerpen, goed op voorwaarde dat: 

  • de nieuwe bomen, die op ruimere afstand van de gevel worden voorzien, effectief ingepland worden als toekomstbomen;
  • voor de nieuwe bomen een diversiteit aan soorten wordt gekozen die ondersteuning bieden aan biodiversiteit (gespreid bloeiseizoen, stuifmeel- en nectarbron, ...);
  • de nieuwe bomen effectief koelteplekken creëren (schaduw, verdamping, ...);
  • de terrasruimtes subtiel maar duidelijk worden afgebakend;
  • het resultaat van de zilveren linten wordt verwerkt:
    • banken met rug- én armleuning voorzien
    • beweegimpulsen voorzien (bruikbaar voor elke leeftijd)
  • beweeg- en/of spelimpulsen voor kinderen/jongeren voorzien worden;
  • extra vergroening voorzien wordt ter hoogte van huisnummers 96 t/m 120;
  • er bij de aansluiting met Klapdorp en Boterhamstraat voor gezorgd wordt dat auto's de hoeken niet kunnen afsnijden of vlak bij de gevels kunnen rijden.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/PR/ONT

  • Opdracht aan Water-link:
    1. opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie.
  • Na de inspraakprocedure:
    1. voorontwerp uitwerken tot een definitief ontwerp.
    2. indien vereist archeologienota laten opmaken.

SW/Mobiliteit

draft signalisatieplan opmaken

Bestuurscoördinator district

communicatie en participatietraject organiseren


Bijlagen

  • 20220809_11978_VO_BT_1-200.pdf
  • 20220809_11978_VO_NT_1-200.pdf
  • 20220809_11978_VO_NT_1-200_NUTS_GROEN.pdf