Fase | actie | datum | jaarnummer |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege
| 27 april 2020 | 249 |
mobiliteitsvoorwaarden | goedkeuring college | 29 mei 2020 | 4699 |
Het districtscollege keurde in zitting van 27 april 2020 (jaarnummer 249) de projectdefinitie en het concept voor de wegeniswerken op de Paardenmarkt en Varkensmarkt goed en nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het college keurde in zitting van 29 mei 2020 (jaarnummer 4699) de mobiliteitsvoorwaarden voor de wegeniswerken op de Paardenmarkt en Varkensmarkt goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het concept vertaald in een voorontwerp.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een voorontwerp op.
Zoals eerder goedgekeurd bij de projectdefinitie wordt het gedeelte van de Hessenbrug tot en met de Varkensmarkt ingericht als woonerf. Het gedeelte van de Hessenbrug tot de Italiëlei blijft zone 30 maar wel met een uitgesproken verblijfskarakter.
Het concept van de projectdefinitie met in beide delen een centrale groene middenstrook en pocketparkings is aangepast omwille van een aantal knelpunten:
Inrichting woonerf
Het woonerfgedeelte van de Paardenmarkt wordt opsplitst in drie grote groenvakken die telkens onderbroken worden door kleinere stroken in halfverharding (ruimte voor doorgang, terrassen en verblijven). Omdat de grote groenstructuren telkens verspringen, ontstaan er ook 2 as-verschuivingen en wordt de rechtlijnigheid gebroken. Op de Varkensmarkt wordt één centraal groenvak voorzien.
Er is rekening gehouden met de door brandweer gevraagde doorrijbreedte van minimum 6 meter. Ter hoogte van huisnummer 34 wordt een alternatieve doorgang voor de brandweer gemaakt, omdat de afstand tot de gevel anders te groot wordt om te voldoen aan de gevraagde opstelruimte. Deze zone wordt aangelegd als verblijfsruimte in halfverharding met zitbanken.
Het grootste deel van de bestaande bomen blijft behouden. Vier bomen kunnen niet behouden blijven op de bestaande locatie. Waar mogelijk zullen deze wel verplant worden en mee voorzien worden in de plantvakken.
De plantvakken hebben een groot ondergronds doorwortelbaar volume dat aan de zijde van de nutsleidingen wordt afgeschermd met wortelgeleidingspanelen om de wortelzone in de toekomst te vrijwaren van mogelijke problemen met de nutsleidingen. Aan het begin van het woonerf komt er een boombunker om de nieuwe boom onder de verharding optimale groeikansen te bieden.
Inrichting zone 30
In het zone 30 gedeelte wordt een centrale rijweg aangelegd met een breedte van 6 meter 20, afgestemd op het busverkeer en die tevens voldoet aan de minimum gevraagde doorrijbreedte voor brandweer.
Ter hoogte van de zone aan de kerk buigt de centrale rijweg uit, zodat er voor de kerk een pleinruimte ontstaat, die in materialisatie over de rijweg wordt doorgetrokken. Omdat de afstand van rijweg tot aan de gevels te groot is om te voldoen aan de gevraagde opstelruimte van brandweer, dient hier in de voetpadzone een opstelruimte van 4 meter vrijgehouden te worden voor brandweervoertuigen (afgebakend met neerklapbare breekpalen).
De voetpadzone wordt ingericht met grote plantvakken en verblijfsruimte. De bestaande bomen blijven waar mogelijk behouden. 10 bomen kunnen niet behouden blijven, hoofdzakelijk omwille van de nodige opstelruimte voor de brandweer. Waar mogelijk zullen deze wel verplant worden en mee voorzien worden in de nieuwe plantvakken.
De ondergrondse ruimte voor de nieuwe bomen wordt, net zoals in het woonerfgedeelte, maximaal afgeschermd van de nutsleidingen met wortelgeleidingspanelen. In sommige plantvakken moeten enkele nutsleidingen verplaatst worden. Links voor de kerk wordt extra ondergrondse ruimte met een boombunker voorzien om deze nieuwe boom onder de pleinverharding alle groeikansen te bieden.
Ter hoogte van de halteplaatsen is er voor gekozen om de rijweg te laten zakken zodat de ruimte rond de halte maximaal en integraal toegankelijk is.
Terrassen en straatmeubilair
Er is rekening gehouden met de bestaande terrasvergunningen en mogelijkheid tot ruime terrassen. De terrassen zijn nu illustratief ingetekend. In de volgende fase zal nog een gedetailleerd terrasplan worden opgemaakt. In functie van toekomstige terrassen wordt de optie open gelaten, op de plaatsen waar geen ruimte beschikbaar is, om een deel van de groenzones te vergunnen als terrasruimtes, zij het onder strikte voorwaarden om de bomen te beschermen en waterinfiltratie te vrijwaren. De modaliteiten zullen uitgewerkt en mee voorgelegd worden bij de opmaak van het definitief ontwerp.
Straatmeubilair (fietsbeugels, zitbanken, 2 velostations, 2 ondergrondse glascontainers…) en dropzones voor deelsystemen werden verspreid geïntegreerd in het ontwerp.
Materialen
De Paardenmarkt ligt op een belangrijke fietsers- en voetgangers-as naar het historisch centrum (Paardenmarkt-Klapdorp-Lange Koepoorstraat). Naar materiaalgebruik is daarom gekozen om het hoogwaardig materiaal (mozaïekkeien) van de historische binnenstad door te trekken in het woonerfgedeelte en de voetpaden. Het rijweggedeelte wordt uitgevoerd in uitgewassen beton.
Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 83 plaatsen in de bestaande toestand naar 34 plaatsen in de nieuwe toestand. Er worden ook 4 laad- en loszones voorzien.
Ter compensatie van het verlies aan parkeerplaatsen zijn momenteel in de omgeving reeds twee buurtparkings (Venusstraat en Gratiekapelstraat) met in totaal 40 (deeltijdse) plaatsen beschikbaar.
Bomenbalans
Het voorontwerp resulteert in een positieve bomenbalans en gaat van gaat van 91 bomen in de bestaande toestand naar 117 bomen in de nieuwe toestand.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Paardenmarkt en Varkensmarkt liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Het is de bedoeling om het hemelwater volledig ter plaatse te laten infiltreren.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Paardenmarkt en Varkensmarkt zijn lokale straten/pleinen.Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 2ANT010506M00825/224/SUB_NR/INTERN/2200-2400/5002500000/2AN090200.
Adviesorgaan: Coördinatieoverleg (30 mei 2022)
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp van de Paardenmarkt-Varkensmarkt op voorwaarde dat:
Dit werd verder teruggekoppeld met SW/MOB en waar nodig aangepast. De overgang voor de fietsers werd geoptimaliseerd met rugdekking en ter hoogte van de aansluiting met de Rodestraat werd een middeneiland toegevoegd.
Dit werd aangepast. De aansluiting werd compacter ingericht.
Dit werd aangepast. Het breedste doorrijdbare gedeelte werd hiertoe iets versmald.
Afgesloten fietsstallingen werden niet in het ontwerp opgenomen omdat het eerder wenselijk is dat deze ter hoogte van pleinen worden geïntegreerd.
Dit werd nagekeken en waar nodig aangepast.
Dit werd aangepast.
Dit werd aangepast. Waar mogelijk werd de vergroening nog iets uitgebreid.
Dit werd aangepast. Verdere technische uitwerking wordt opgenomen in de volgende fase.
Er werden nog enkele fietsstallingen toegevoegd;
Dit werd nagekeken en waar nodig aangepast.
Dit werd aangepast en voorzien in greppelblokken (natuursteen).
Dit zal zo opgenomen worden in het uitvoeringsdosssier.
Dit wordt verder opgenomen en teruggekoppeld in de volgende fase.
Dit wordt verder opgenomen en teruggekoppeld in de volgende fase.
Dit werd teruggekoppeld en aangepast. Er werd een bijkomende glascontainer voorzien ter hoogte van huisnummer 68.
Dit werd aangepast.
Dit werd aangepast.
Dit wordt verder gedetailleerd in volgende fase.
Dit wordt verder gedetailleerd in volgende fase.
Dit werd gecorrigeerd op plan.
Er werden fietssymbolen toegevoegd op het ontwerpplan.
Dit werd aangepast.
Dit werd verder besproken met SW/MOB.
Er werden dropzones toegevoegd aan het ontwerp.
De laadzone voor elektrische voertuigen werd mee aangeduid op plan (behoud bestaande locatie). De nodige voorzieningen zullen in het uitvoeringsdossier opgenomen worden.
Dit wordt verder opgenomen en teruggekoppeld in de volgende fase.
Dit wordt verder uitgewerkt en teruggekoppeld in de volgende fase.
Dit wordt verder teruggekoppeld van zodra de timing gekend is.
Dit wordt verder teruggekoppeld tegen de volgende fase.
Dit wordt verder uitgewerkt in de volgende fase. De suggestie zal wel al mee opgenomen worden bij de bevraging.
Het districtscollege keurt het voorontwerp van 9 augustus 2022 voor wegeniswerken op de Paardenmarkt en Varkensmarkt, district Antwerpen, goed op voorwaarde dat:
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT |
|
SW/Mobiliteit | draft signalisatieplan opmaken |
Bestuurscoördinator district | communicatie en participatietraject organiseren |