Terug
Gepubliceerd op 31/01/2023

2023_IP_00007 - Interpellatie van raadslid Imade Annouri: Over de beslissing van de Vlaamse regering om de regionale luchthavens verder open te houden.

gemeenteraad
ma 30/01/2023 - 19:30 Stadhuis
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Claude Marinower, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Karen Maes, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Güler Turan, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid

Verontschuldigd

Gerolf Annemans, raadslid; Peter Mertens, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2023_IP_00007 - Interpellatie van raadslid Imade Annouri: Over de beslissing van de Vlaamse regering om de regionale luchthavens verder open te houden. 2023_IP_00007 - Interpellatie van raadslid Imade Annouri: Over de beslissing van de Vlaamse regering om de regionale luchthavens verder open te houden.

Motivering

Indiener(s)

Imade Annouri

Gericht aan

Koen Kennis

Tijdstip van indienen

zo 22/01/2023 - 23:22

Toelichting

Geachte schepen

Vlak voor het kerstreces maakte de Vlaamse regering bekend dat de drie regionale luchthavens langer mogen open blijven. Desondanks het feit dat deze verlieslatend zijn en niet zonder overheidssteun kunnen functioneren is het wat de Vlaamse regering betreft toch een goede zaak om er geld in te blijven pompen. Sterker nog, ze willen die verduurzamen en verankeren.

Deze keuze heeft een grote impact op onze stad. Nadat de MKBA oa duidelijk maakte dat de voordelen van een sluiting van de luchthaven van Antwerpen groot zijn (tot 36 miljoen euro en 8 tot 40 keer maatschappelijke winst). Na een hoorzitting waar de schrijvers van de MKBA aangeven dat de luchthaven openhouden nuttig is, niet voor wat het vandaag doet (vluchten), maar voor wat het morgen kan zijn (UAM, Drones, …,), vind ik dit een vreemde en foute keuze. 

Omdat de conclusie is dat een sluiting in Antwerpen bv veel zou opleveren. Een andere conlusie is dat als je niet kiest voor vluchtverkeer, maar voor toekomstige technologische ontwikkelingen de luchthaven wel een belangrijke rol kan spelen. En ik citeer even uit de hoorzitting ‘niet omwille van wat het vandaag is, maar wat het morgen kan zijn’. 

Er zijn veel uiteenlopende meningen over de regionale luchthavens. Velen willen ze open houden, velen willen ze liever gesloten zien. Maar het lijkt me net op dat soort momenten belangrijk om te kijken naar feiten, naar onderzoek, naar cijfers.

Daarom is het belangrijk om te weten wat de houding, de overtuiging is van dit stadsbestuur. Hoe kijkt dit stadsbestuur naar deze beslissing, welke plannen hebben jullie. 

Daarom had ik volgende vragen :

  • Hoe kijkt u naar de beslissing van de Vlaamse Regering. Vind dit stadsbestuur dit een goede zaak voor Antwerpen, waarom wel of niet?
  • Heeft het stadsbestuur contact gehad met de Vlaamse regering over deze beslissing? Zijn jullie geraadpleegd? Hebben jullie advies gegeven? 
  • Men spreekt van een groeiscenario, maar tegelijk binnen de huidige geluidsruimte. Het is niet ondenkbaar dat er zal gevraagd worden om de geluidsruimte op te trekken. Is dat wat u betreft een optie in die buurt?
  • Er is volgens de makers van het MKBA sprake van allerlei technologische evoluties waar de regionale luchthaven een rol in zou kunnen spelen. Worden daar vandaag de dag al stappen gezet, welke rol speelt Antwerpen daarin? Bent u het eens dat vooral die technologische ontwikkelingen een mogelijks toekomstige rol kan zijn voor de luchthaven, ipv het huidig model van privé en lijnvluchten? 
  • De bevolkingsdichtheid, noden van de bevolking etc zijn veranderd tegenover het moment van bouwen van de luchthaven in Deurne. Is er/zal er locatie-onderzoek komen over waar de meest nuttige/geschikte plek is voor zulke innovatiehubs? 

Alvast bedankt voor uw antwoorden,

Imade Annouri