Terug
Gepubliceerd op 16/01/2023

2023_CBS_00124 - Omgevingsvergunning - OMV_2022125661. Langbaanvelden 109. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/01/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_00124 - Omgevingsvergunning - OMV_2022125661. Langbaanvelden 109. District Deurne - Goedkeuring 2023_CBS_00124 - Omgevingsvergunning - OMV_2022125661. Langbaanvelden 109. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer: 

OMV_2022125661

Gegevens van de aanvrager: 

Tom Pauwels namens de heer Johan Lauwers met als adres Langbaanvelden 109 te 2100 Antwerpen 

Ligging van het project: 

Langbaanvelden 109 te 2100 Deurne 

Kadastrale percelen: 

afdeling 32 sectie B nr. 638S19 

Vergunningsplichten: 

Stedenbouwkundige handelingen 

Voorwerp van de aanvraag: 

isoleren en afwerken van de zijgevel 


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen  

Relevante voorgeschiedenis  

 Vergunde toestand 

  • functie: eengezinswoning; 

  • bouwvolume:  

  • 3 bouwlagen met plat dak;   

  • kroonlijsthoogte van 7,7 m; 

  • gevelafwerking: zijgevel in beton. 

Bestaande toestand 

  • gevelafwerking overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van een raamopening in de zijgevel in zwart aluminium.  

Nieuwe toestand 

  • functie: eengezinswoning; 

  • bouwvolume:  

  • 3 bouwlagen met plat dak;   

  • kroonlijsthoogte van 7,7 m; 

  • gevelafwerking: zijgevel in grijze gevelbepleistering na isolatie, met een gevelplint in blauwe hardsteen. 

Inhoud van de aanvraag 

  • isoleren en afwerken van de zijgevel; 

  • alle andere werken, handelingen, wijzigen behalve de aangevraagde zijgevelafwerking, maken geen deel uit van de aanvraag. 


Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt: 

 

Interne adviezen 

Adviesinstantie 

Datum advies gevraagd 

Datum advies 

Stedelijke dienst Monumentenzorg 

ja 

ja 


Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 7 Eksterlaar, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 13 april 1971. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: plaatsen bestemd voor groepsbouw van sociale woningen – art. 15. 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. 

Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.) 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen 

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). 
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater) 
     
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. 
     

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid). 
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid) 

 
         De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. 

Algemene bouwverordeningen 

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. 
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer) 
     
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.  
     

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen 

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014. 
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’) 
     
    De aanvraag is in overeenstemming met de bouwcode. 

     

Sectorale regelgeving 

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid. 
      
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 
     

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. 
     
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 
     

  • Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020. 
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”) 
     
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.  
     

  • Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.  
    (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO)) 

          Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.? 


Omgevingstoets  

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Functionele inpasbaarheid 

De aanvraag betreft het isoleren en afwerken van de zijgevel waardoor de bestemming van eengezinswoning behouden blijft. De werken zijn functioneel inpasbaar.  


Schaal – visueel-vormelijke elementen 

De werken beperken zich tot de zijgevel. De opdikking van de zijgevel bedraagt in totaal maximaal 14 cm en wordt afgewerkt in grijze gevelpleister. 

Een betonstrook van 0,20 m die rondom het eigenlijke woonvolume loopt en deel uitmaakt van de gevelopbouw, blijft zichtbaar. 

De gevelafwerking is visueel inpasbaar in de omgeving. 

 

Cultuurhistorische aspecten 

Vermits de aanvraag betrekking heeft op een pand dat deel uitmaakt van een stedenbouwkundig geheel opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen: 

“De vrijstaande zijgevel is in zeer slechte staat, de betonpanelen zijn sterk beschadigd en niet meer stabiel.  

De aanvraag omvat het opnieuw isoleren van de zijgevel, er wordt een afwerking voorzien in grijze crepi. Onderaan wordt een plint in blauwe hardsteen voorzien.  

Op basis van de bijkomende informatie die telefonisch werd verkregen, zal de nieuwe invulling niet voorbij de uitstekende betonnen penant in de voorgevel komen en zal de voorgevel hetzelfde uitzicht behouden. 

In de beschrijvende nota wordt melding gemaakt van de voorgevel maar het gaat wel degelijk enkel over het isoleren van de zijgevel. 

Vanuit erfgoedoogpunt is deze wijziging aanvaardbaar. De stedenbouwkundige opbouw wordt hierdoor niet aangetast.” 

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt het gunstig advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg integraal bijgetreden.  

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen 

Het isoleren van de zijgevel zal het comfort en het energieverbruik van de woning gunstig beïnvloeden, zonder afbreuk te doen aan de erfgoedwaarde.  

 

Omdat deze werken aansluiten op het openbaar domein werd advies ingewonnen aan de dienst Stadsontwikkeling/ Publieke ruimte.  

Het voorwaardelijke gunstig advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden.  

In voorwaarden wordt opgenomen dat de bouwheer voor de werken contact zal opnemen met de dienst Stadsontwikkeling/ Beheer & Onderhoud, betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. 

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.  

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte) 

 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven. 

 

Advies aan het college  

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden  

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. 

    2. Alle handelingen, werken en wijzigingen tegenover de laatst vergunde toestand die nu geen deel uitmaken van de aanvraag, worden uitgesloten uit de vergunning. 

    3. De bouwheer zal voor de werken contact opnemen met de dienst Stadsontwikkeling/ Beheer & Onderhoud, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. 

    Juridische grond

    Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

    Regelgeving: bevoegdheid

    Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
    1. de gemeentelijke projecten;
    2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

    Fasering


    Procedurestap 

    Datum 

    Indiening aanvraag 

    19/09/2022 

    Volledig en ontvankelijk 

    02/11/2022 

    Start openbaar onderzoek 

    geen 

    Einde openbaar onderzoek 

    geen 

    Gemeenteraad voor wegenwerken 

    geen 

    Uiterste beslissingsdatum 

    01/01/2023 (zonder nooddecreet) 

    Verslag GOA 

    04/01/2023 

    naam GOA 

    Katrine Leemans 

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie. 

    Artikel 2

    Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden: 

    Algemene voorwaarden 

    De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken. 

    Stedenbouwkundige voorwaarden 

    1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. 

    2. Alle handelingen, werken en wijzigingen tegenover de laatst vergunde toestand die nu geen deel uitmaken van de aanvraag, worden uitgesloten uit de vergunning. 

    3. De bouwheer zal voor de werken contact opnemen met de dienst Stadsontwikkeling/ Beheer & Onderhoud, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. 

    Artikel 3

    Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren. 

    Artikel 4

    Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.