Terug
Gepubliceerd op 16/01/2023

2023_CBS_00122 - Omgevingsvergunning - OMV_2022104117. Boshovestraat 135. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/01/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_00122 - Omgevingsvergunning - OMV_2022104117. Boshovestraat 135. District Deurne - Goedkeuring 2023_CBS_00122 - Omgevingsvergunning - OMV_2022104117. Boshovestraat 135. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer: 

OMV_2022104117 

Gegevens van de aanvrager: 

de heer Steven Dekoning met als contactadres boshovestraat 135 te 2100 deurne (belgie) 

Ligging van het project: 

Boshovestraat 135 te 2100 Deurne (Antwerpen) 

Kadastrale percelen: 

afdeling 30 sectie A nr. 524G3 

Vergunningsplichten: 

Stedenbouwkundige handelingen 

Voorwerp van de aanvraag: 

Wijzigen van de voorgevel 

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen  

Relevante voorgeschiedenis  

  • 01/09/2022: aktename (OMV_2022106681) voor de exploitatie van een microbrouwerij; 

  • 25/06/2021: vergunning (OMV_2021064727) voor het wijzigen van vergunning 2019228: de tuinmuurhoogte van 2,40 m blijft behouden ten opzichte van de vergunde tuinmuurhoogte van 2,20 m; 

  • 05/04/2019: vergunning (OMV_2019008717) voor het wijzigen van de voorgevel en indeling in een eengezinswoning; 

  • 08/02/2016: proces-verbaal (DE/2016/VPV/0983) voor het gedeeltelijk of anders uitvoeren van vergunning NDE/B/20115856; 

  • 16/12/2011: vergunning (3508#8298) voor het verbouwen van een meergezinswoning naar eengezinswoning; 

  • 06/05/2011: weigering (3508#7130) voor het verbouwen van een meergezinswoning naar een eengezinswoning (deels uitgevoerd); 

  • 29/8/2008: vergunning (20081936) voor het verbouwen van een bakkerij tot appartementsgebouw (vervallen wegens niet uitgevoerd). 

Vergunde toestand  

  • functie: eengezinswoning 

  • bouwvolume:  

  • 2 bouwlagen met plat dak;   

  • kroonlijsthoogte circa 7,6 m; 

  • gevelafwerking:  

  • lichtgrijze bepleistering met arduinen gevelplint; 

  • schrijnwerk deels in wit aluminium/pvc; 

  • witkleurige aluminium/pvc poort naar inpandige garage; 

  • raam op de gelijkvloerse verdieping in helder glas.  

Bestaande toestand 

  • gevelafwerking overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd van het schrijnwerk:  

  • het schrijnwerk is zowel op het gelijkvloers als op de eerste verdieping uitgevoerd in antracietkleurig aluminium; 

  • het raam op het gelijkvloers is met een andere indeling en kleiner uitgevoerd; 

  • de erker werd voorzien van 3vaste ramen.  

Nieuwe toestand 

  • functie: eengezinswoning 

  • bouwvolume:  

  • 2 bouwlagen met plat dak;   

  • kroonlijsthoogte circa 7,6 m; 

  • gevelafwerking:  

  • lichtgrijze bepleistering met arduinen gevelplint; 

  • antracietkleurig buitenschrijnwerk in de voorgevel; 

  • 3 vaste ramen in de erker op de eerste verdieping. 

Inhoud van de aanvraag 

  • wijzigen van de voorgevel.



Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt: 

Adviezen 

Externe adviezen 

Er werden geen externe adviezen gevraagd.  

Interne adviezen 

Er werden geen interne adviezen gevraagd.  


Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.  

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:  
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten; 
- de eigen aard van het betrokken gebied; 
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein. 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 


Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen 

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). 
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater) 
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. 
     

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid). (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid) 
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. 


Algemene bouwverordeningen 

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer) 

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag. 


Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen 

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014. 
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’) 
    De aanvraag wijkt af van de bouwcode op volgend punt: 

  • Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:  

Het is onduidelijk of de nieuwe ramen in de erker opengaand zijn. Daarnaast is het onduidelijk of de licht-doorlatende oppervlakte van het raam op de gelijkvloerse verdieping voldoende groot is.  


Sectorale regelgeving 

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid. 
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 
      

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. 
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 
     

  • Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020. 
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”) 
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.  
     

  • Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.  
    (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO)) 
    Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 


Omgevingstoets  

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Functionele inpasbaarheid 

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Boshovestraat. 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid 

De werken beperken tot het wijzigen van de voorgevel en beogen geen aanpassing van het aantal woongelegenheden en het bouwvolume waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven. 

Visueel-vormelijke elementen 

Door middel van voorliggende aanvraag wenst de aanvrager de gewijzigde voorgevel te regulariseren. Zowel op de gelijkvloerse als eerste verdieping werd antracietkleurig buitenschrijnwerk voorzien. Op bepaalde plaatsen werd een andere indeling voorzien. Dit is visueel inpasbaar in de omgeving.  

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte) 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen 

Er wordt opgemerkt dat de proporties van het nieuwe raam op de gelijkvloerse verdieping anders zijn ingetekend dan zichtbaar is op de ingediende foto’s. Het is daarom onduidelijk of de aanvraag voldoet aan artikel 24 uit de bouwcode. Elke verblijfsruimte dient namelijk voorzien te zijn van een licht-doorlatende oppervlakte (doorzichtig glas) van minstens 10% van de ruimte. Dit met een minimum van 1 m2. Gezien het onduidelijk is hoe groot de glasoppervlakte effectief is wordt als voorwaarde voor vergunning opgelegd het raam naar onder uit te breiden tot dat de glasoppervlakte 1,23 m² groot is.  

Verder wordt opgemerkt dat de ramen in de erker vernieuwd werden. Deze zijn voorzien van een andere indeling. Het is onduidelijk of de achterliggende slaapkamer voorzien is van minstens één te openen gevel- of dakdeel zodat de ruimte op natuurlijke manier geventileerd kan worden. Er wordt daarom als voorwaarde opgelegd om minstens één van de drie ramen te voorzien als te openen geveldeel. Indien de woning voorzien werd van een ventilatiesysteem type D dient er geen te openen raam voorzien te worden.  

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. 


Advies aan het college  

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden  

1. Indien de lichtdoorlatende oppervlakte niet voldoet aan artikel 24 van de bouwcode dient het raam van de bureauruimte (gelijkvloerse voorgevel) naar onder uitgebreid te worden tot dat het totale glasoppervlakte 1,23 m² groot is.

2. Minstens één van de drie ramen in de erker dient voorzien te worden als te openen geveldeel conform artikel 24 van de bouwcode, indien de slaapkamer niet geventileerd wordt met een ventilatiesysteem type D. 

 3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering


Procedurestap 

Datum 

Indiening aanvraag 

27/09/2022 

Volledig en ontvankelijk 

08/11/2022 

Start openbaar onderzoek 

geen 

Einde openbaar onderzoek 

geen 

Gemeenteraad voor wegenwerken 

geen 

Uiterste beslissingsdatum 

07/01/2023 (zonder nooddecreet) 

Verslag GOA 

04/01/2023 

naam GOA 

Katrine Leemans 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie. 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden: 

Algemene voorwaarden 

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken. 

Stedenbouwkundige voorwaarden 

1. Indien de lichtdoorlatende oppervlakte niet voldoet aan artikel 24 van de bouwcode dient het raam van de bureauruimte (gelijkvloerse voorgevel) naar onder uitgebreid te worden tot dat het totale glasoppervlakte 1,23 m² groot is;  

 2. Minstens één van de drie ramen in de erker dient voorzien te worden als te openen geveldeel conform artikel 24 van de bouwcode, indien de slaapkamer niet geventileerd wordt met een ventilatiesysteem type D. 

 3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren. 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.