Terug
Gepubliceerd op 16/01/2023

2023_CBS_00123 - Omgevingsvergunning - OMV_2022144445. Cornelis Schutstraat 23. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/01/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_00123 - Omgevingsvergunning - OMV_2022144445. Cornelis Schutstraat 23. District Deurne - Goedkeuring 2023_CBS_00123 - Omgevingsvergunning - OMV_2022144445. Cornelis Schutstraat 23. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer: 

OMV_2022144445 

Gegevens van de aanvrager: 

de heer Mimoun El Abdellaoui met als adres Cornelis Schutstraat 23 te 2100 Antwerpen 

Ligging van het project: 

Cornelis Schutstraat 23 te 2100 Deurne 

Kadastrale percelen: 

afdeling 29 sectie A nr. 573G6 

Vergunningsplichten: 

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten 

Voorwerp van de aanvraag: 

uitbreiden van een eengezinswoning 


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen  

Relevante voorgeschiedenis  

  • 06/10/2022: weigering door deputatie (OMV_2022018086) voor de regularisatie van een eengezinswoning; 

  • 18/10/2021: proces-verbaal (11002_2021_14902_VPV) voor het ophogen van de linker scheidsmuur en het bouwen van en gelijkvloerse linker achterbouw; 

  • 14/11/1973: vergunning (19734400) voor het uitvoeren van een voorgevelverandering; 

  • 3/4/1968: vergunning (19684053) voor het uitvoeren van een verbouwingswerken. 

 

Vergunde toestand  

  • functie: eengezinswoning; 

  • bouwvolume:  

  • hoofdgebouw van 2 bouwlagen onder een plat dak tot een bouwdiepte van 8 m;   

  • achterbouw rechts van 1 tot 2 bouwlagen met een bouwdiepte van 17 m op het gelijkvloers en 13 m op de eerste verdieping; 

  • achterbouw links van 1 bouwlaag tot een bouwdiepte van 12,35 m; 

  • gevelafwerking:  

  • parement in rode gevelsteen; 

  • schrijnwerk in hout; 

  • plint in blauwe hardsteen. 

 

Bestaande toestand 

  • functie en bouwvolume overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd van: 

  • de uitbreiding van de gelijkvloerse achterbouw tot een bouwdiepte van 17 m langs de linker perceelsgrens; 

  • het volledig verharden van de koer. 

 

Nieuwe toestand 

  • functie: eengezinswoning; 

  • bouwvolume: 

  • hoofdgebouw van 2 bouwlagen onder een plat dak tot een bouwdiepte van 8 m; 

  • achterbouw rechts van 1 tot 2 bouwlagen met een bouwdiepte van 17 m op het gelijkvloers en 13 m op de eerste verdieping; 

  • achterbouw links van 1 bouwlaag tot een bouwdiepte van 17 m; 

  • inrichting: verharding beperkt tot 20 m2, de rest van de tuinzone wordt groen aangelegd. 

 

Inhoud van de aanvraag 

  • uitbreiden van een eengezinswoning met een achterbouw;  

  • wijzigen van de linker scheimuur;  

  • doorvoeren van interne constructieve werken. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen 

Externe adviezen  

geen 

Interne adviezen 

geen 


Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.  

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:  

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten; 

- de eigen aard van het betrokken gebied; 

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein. 

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. 

Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.) 


Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen 

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). 
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)  
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. 

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid). 
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid) 
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
     


Algemene bouwverordeningen 

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. 
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer) 
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag. 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen 

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014. 
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’) 
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en): 

  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: Het deel van de keuken/eetkamer dat zich in de te regulariseren achterbouw bevindt heeft een hoogte van 2,20 m. Dit is minder dan de minimaal vereiste 2,60 m voor verblijfsruimten. 

  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: De uitbreiding van de scheimuur met de linker aanpalende(n) werd uitgevoerd in hout en niet in een massief en ongeperforeerd materiaal. 

Sectorale regelgeving 

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid. 
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. 
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

  • Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020. 
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”) 
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

  • Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.  
    (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO)) 
    Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
     

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Functionele inpasbaarheid 

De bestemming van de eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft. 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid 

De vergunde woning omvat een hoofdbouw van twee bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing en is aangevuld met een achterbouw van één tot twee bouwlagen onder plat dak. De achterbouw heeft een gelijkvloerse bouwdiepte van 17 m ter hoogte van de rechter perceelsgrens en 12,35 m langs de linker perceelsgrens. In de bestaande toestand bleef de vergunde bouwdiepte van 17 m behouden maar werd deze over de volledige perceelsbreedte uitgevoerd. Via voorliggende aanvraag wenst men de uitbreiding van de achterbouw te regulariseren.  

De aanvraag blijft op vlak van schaal en ruimtegebruik in overeenstemming met de omgeving. Voor de uitbreiding wordt de scheimuur met de linker aanpalende beperkt opgehoogd. Er wordt geen ontoelaatbaar nadeel met betrekking tot bezonning of privacy verwacht voor de naburige percelen. Ook blijft er voldoende open ruimte over om een voldoende kwalitatieve buitenruimte in te richten. De open ruimte die volledig verhard werd aangelegd zal in voorliggende aanvraag deels worden onthard en groen worden aangeplant. De verharde oppervlakte wordt beperkt tot 20 m² waarmee wordt voldaan aan de bepalingen van artikel 27 van de bouwcode.  

Visueel-vormelijke elementen 

De achtergevel is uitgevoerd in zwarte sidings op de verdieping en grijze cementering in combinatie met donkergrijze rockpanels op het gelijkvloers. Het materiaalgebruik is visueel inpasbaar in de omgeving. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen 

De gelijkvloerse verdieping wordt voorzien van een nieuwe planschikking. Om de centraal gelegen eetkamer te voorzien van voldoende zicht, licht en lucht wordt de badkamer in de te regulariseren achterbouw verkleind, wordt de opening tussen de keuken en eetruimte vergroot, wordt de deur tussen de inkomhal en de eetkamer uitgevoerd in een lichtdoorlatend materiaal en wordt tot slot de eetkamer voorzien van een nieuwe opengaande koepel.  

Door het verkleinen van de badkamer wordt een deel van de ruimte in de te regulariseren achterbouw ingericht als uitbreiding van de eetkamer/keuken. Dit deel van de ruimte heeft een hoogte die beperkt is tot 2,20 m. Dit is minder dan de minimaal vereiste 2,60 m voor verblijfsruimten conform artikel 21 van de bouwcode. Op de snede is te zien dat de ruimte is voorzien van een verlaagd plafond van circa 35 cm hoog. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd om het verlaagd plafond in deze zone te verwijderen waardoor een hoogte van 2,55 m bekomen wordt. Dit is nog steeds 5 cm te weinig conform bovenstaand artikel, maar aangezien het slechts om een beperkt deel van de eetkamer/keuken gaat en alle andere delen van de gelijkvloerse verblijfsruimten wel voldoende hoog zijn, is een afwijking hierop verdedigbaar. 

De scheimuur met de linker aanpalende werd volgens de info uit het bezwaarschift en het PV opgehoogd met een constructie in hout. Dit is strijdig met de bepalingen van artikel 34 van de bouwcode. De uitbreiding van de scheimuur dient te gebeuren in een massief en ongeperforeerd materiaal met dezefde dikte als de onderliggende scheimuur. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat de reeds uitgevoerde uitbreiding van de scheimuur én de bijkomende uitbreiding moeten worden aangepast en uitgevoerd conform artikel 34 van de bouwcode. 

De aanvraag bevat geen plannen van de voorgevel en verdiepingen. Hierdoor worden alle vergunningsplichtige handelingen, werken en wijzigingen aan de voorgevel en op de verdieping uitgesloten van vergunning.  

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte) 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven. 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden  

  1. Het verlaagd plafond dat zich in de uitbreiding van de keuken/eetruimte bevindt ter hoogte van de te regulariseren achterbouw moet worden verwijderd opdat een verdiepingshoogte van 2,55 m wordt bekomen in dit deel van de ruimte. 

  1. De reeds uitgevoerde uitbreiding van de scheimuur met de linker aanpalende en de nog uit te voeren uitbreiding moeten worden aangepast en uitgevoerd in een massief en ongeperforeerd materiaal conform artikel 34 van de bouwcode. 

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. 

  1. Alle vergunningsplichtige handelingen, werken en wijzigingen aan de voorgevel en op de verdieping worden uitgesloten van vergunning. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

?Procedurestap 

Datum 

Indiening aanvraag 

28 oktober 2022 

Volledig en ontvankelijk 

25 november 2022 

Start openbaar onderzoek 

geen 

Einde openbaar onderzoek 

geen 

Gemeenteraad voor wegenwerken 

geen 

Uiterste beslissingsdatum 

24 januari 2023 

(zonder termijnverlenging ten gevolge van het nooddecreet) 

Verslag GOA 

6 januari 2023 

naam GOA 

Katrine Leemans 

Onderzoek

Bevraging aanpalenden  

Bespreking van de bezwaren 

Tijdens de periode van de bevraging van de aanpalenden werd één bezwaarschrift ingediend, dat zich als volgt laat samenvatten: 

  1. Verlies van uitzicht:  
    Het bezwaar stelt dat door de uitbreiding van de scheimuur de bezwaarindiener uitzicht verliest op bomen op verder gelegen percelen.  

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. 

De bezwaarindiener tracht zich een zicht toe te eigenen op een eigendom dat niet het zijne is, wat niet aanvaard kan worden. De aanvraag is gelegen in de nabijheid van de zogenaamde oksel van het bouwblok. Wonen in dit gedeelte betekent vaak meer bebouwing op een kleinere oppervlakte, wat een impact kan hebben op zichten. De vergunde bouwdiepte aan de linker perceelgrens werd perceelsbreed, maar enkel op het gelijkvloers uitgevoerd. De aanvraag betreft dan ook geen uitbreiding van de vergunde bouwdiepte, het volume is enkel verbreed tot aan de linker perceelsgrens. De gevraagde bouwdiepte is voor de gelijkvloerse uitbreiding tevens gebruikelijk te noemen. Na de uitgevoerde werkzaamheden blijft er voldoende tuinzone over op dit perceel en er worden geen bomen gerooid. De gelijkvloerse uitbreiding brengt ook de woonkwaliteit van de aanpalende woningen niet in het gedrang.   

  1. Verlies aan lichtinval:  
    Volgens de bezwaarindiener hebben de werken een ongunstig effect op de lichtinval en schaduwwerking in zijn/haar open ruimte en keuken. De ophoging van de scheimuur met circa 0,70 m heeft een vernauwend effect. 
    Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. 

Het perceel waarop de aanvraag van toepassing is, is noordelijk gelegen ten opzichte van het perceel van de bezwaarindiener. Gezien de oriëntatie van de percelen zal een verlies aan rechtstreekse lichtinval erg beperkt en zelfs verwaarloosbaar zijn. De voorgestelde hoogte van de scheimuur is daarnaast ook gebruikelijk voor gelijkvloerse aanbouwen met woonfuncties. 

  1. Scheimuur niet kwalitatief:  
    De uitbreiding van de scheimuur is uitgevoerd in hout en is niet kwalitatief. 

Beoordeling: Het bezwaar is gegrond. 

Volgens de bepalingen van artikel 34 van de bouwcode moeten enkelvoudige scheimuren worden uitgevoerd in massieve, ongeperforeerde materialen. De uitbreiding van de scheimuur werd uitgevoerd in hout hetgeen hier niet aan voldoet. Als voorwaarde voor vergunning zal worden opgelegd worden om de volledige uitbreiding (zowel de reeds uitgevoerde als de nog uit te voeren uitbreiding) van de scheimuur uit te voeren conform artikel 34 van de bouwcode.  

  1. Visuele hinder: 
    Het bezwaar stelt dat de gemene muur niet esthetisch en niet kwalitatief is afgewerkt. De afwerking kraagt uit over het perceel van de bezwaarindiener. 

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. 

Dit bezwaar betreft een burgerrechtelijke kwestie en heeft geen betrekking op de aspecten van een omgevingsvergunning. In beginsel mag de vergunningverlenende overheid geen rekening houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen tot omgevingsvergunning.  

  1. Draagkracht: 
    De uitbreiding overschrijdt de ruimtelijke draagkracht van het perceel en de onmiddellijke omgeving. 

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond.
Een gevraagde bouwdiepte van 17 m en bouwhoogte van circa 2,90 m zijn gebruikelijke afmetingen voor een aanbouw met woonfunctie. In de onmiddellijke omgeving kunnen nog aanbouwen met dergelijke afmetingen worden teruggevonden. Meer dan 20% van het perceel blijft ook vrij van bebouwing. Er wordt geoordeeld dat de ruimtelijke draagkracht van de omgeving of het perceel niet overschreden worden.  

  1. Onvoldoende lichtinval: 

De eetkamer van de woning ontvangt onvoldoende licht volgens artikel 24 van de bouwcode. De dakkoepel mag niet meegeteld worden in de daglichtberekening aangezien de eetkamer geen andere verticale of schuine (raam) openingen heeft. De eetkamer en keuken mogen voor de berekening ook niet samengenomen worden omdat het vanuit functioneel oogpunt twee verschillende verblijfsruimten zijn met een eigen functionaliteit.   

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond.
Door het uitbreken van enkele muren worden keuken en eetkamer bij elkaar betrokken en kunnen we spreken over een open keuken, hetgeen geregeld wordt toegepast in hedendaagse woningen. Er wordt geoordeeld dat de keuken en eetplaats in dit geval als 1 verblijfsruimte kunnen worden beschouwd. De geplande werken zijn in overeenstemming met artikel 24 van de bouwcode.  

  1. Scheimuur onvoldoende hoog: 

De scheimuur is onvoldoende hoog langs de rechter perceelsgrens. Ter hoogte van de andere aanpalende (Cornelis Schutstraat 25) wordt geen opkant van minstens 30 cm voorzien conform artikel 34 van de bouwcode. 

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. 

Langs deze zijde van het perceel worden geen vergunningsplichtige wijzigingen uitgevoerd aan het dak van de achterbouw, noch aan de scheimuur waardoor artikel 34 van de bouwcode hier niet van toepassing is. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij

  • de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt; 
  • het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie. 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden: 

Algemene voorwaarden 

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken. 

Stedenbouwkundige voorwaarden 

  1. Het verlaagd plafond dat zich in de uitbreiding van de keuken/eetruimte bevindt ter hoogte van de te regulariseren achterbouw moet worden verwijderd opdat een verdiepingshoogte van 2,55 m wordt bekomen in dit deel van de ruimte. 

  1. De reeds uitgevoerde uitbreiding van de scheimuur met de linker aanpalende en de nog uit te voeren uitbreiding moeten worden aangepast en uitgevoerd in een massief en ongeperforeerd materiaal conform artikel 34 van de bouwcode. 

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. 

  1. Alle vergunningsplichtige handelingen, werken en wijzigingen aan de voorgevel en op de verdieping worden uitgesloten van vergunning.? 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren. 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.