Terug
Gepubliceerd op 16/01/2023

2023_CBS_00046 - Omgevingsvergunning - OMV_2022130795. Veltwijcklaan 220C. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/01/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_00046 - Omgevingsvergunning - OMV_2022130795. Veltwijcklaan 220C. District Ekeren - Goedkeuring 2023_CBS_00046 - Omgevingsvergunning - OMV_2022130795. Veltwijcklaan 220C. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer:

OMV_2022130795

Gegevens van de aanvrager:

Dave Rombouts met als adres Veltwijcklaan 220 bus 2 te 2180 Antwerpen - Ekeren

Ligging van het project:

Veltwijcklaan 220C te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 35 sectie F nr. 265S2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis 

  • 7/07/1969: vergunning (803#6643) voor het bouwen van een eengezinswoning.

Vergunde toestand.

  • functie: 
    • eengezinswoning.
  • bouwvolume: 
    • 2 bouwlagen (tot 9 m) onder hellend dak. 
  • gevelafwerking: 
    • voorzijde afgewerkt met rode gevelsteen en zwarte leien.
  • inrichting: 
    • onverharde voortuin.

Bestaande toestand

  • overeenkomstig de vergunde toestand, afgezien van:
    • bouwvolume: 
      • extra gelijkvloerse aanbouw aan rechterzijde, tot een bouwdiepte van 12 m;
      • bijgebouwde dakkapel in het achterste dakvlak.
    • gevelafwerking: 
      • voorgevel:
        • grijs geschilderde gevelsteen;
        • blauw pvc schrijnwerk met voorzetrolluiken.
      • achtergevel
        • deels uitgevoerd met rode gevelsteen en deel met grijs geschilderde bezetting;
        • blauw pvc schrijnwerk.
    • inrichting: 
      • geheel verharde voortuin.

Nieuwe toestand

  • conform bestaande (en bijgevolg geheel te regulariseren) bestaande toestand. 

Inhoud van de aanvraag

  • regulariseren van het uitbreiden van het gelijkvloerse volume, het bijbouwen van een dakkapel, het wijzigen van de voorgevel en de scheimuren en doorvoeren van interne constructieve werken.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

 Er werden geen adviezen vereist voor deze aanvraag.

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
     (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
     De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
     (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
     De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
     (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
     De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
     (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
    • Artikel 6 & 11 – Harmonie en draagkracht & Afwerken van gevels en materiaalgebruik: alle onderdelen van een constructie dienen, ook visueel, in harmonie te zijn met wat doorgaans in de onmiddellijke omgeving gangbaar gehanteerd wordt. In deze is het gebruik van een grijze gevelafwerking en van opzetrolluiken niet voorkomend in de ruime omgeving en bijgevolg niet-wenselijk vanuit ruimtelijk oogpunt;
    • Artikel 21 – Minimale hoogte van ruimten: het achterste en nieuwe deel van de keuken beschikt over een vrije hoogte van slechts 2,45 m, hetgeen beduidend minder hoog is dan het vereiste minimum van 2,60 m;
    • Artikel 27 – Open ruimte: voortuinen dienen vrij te zijn van constructies (met uitzondering van tuinafsluitingen, brievenbussen, enz.). Bovendien zijn enkel de strikt noodzakelijke verhardingen toegelaten. In dit geval werd de voortuin volledig verhard en ingericht met parkeerplaats voor 2 wagens;
    • Artikel 34 – Stabiliteit en scheidingsmuren: scheidingsmuren moeten een opstand hebben van minimaal 30 cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. De dakopstand bedraagt hier echter slechts 23 cm.

Sectorale regelgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
     (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
     De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
     
    Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
    (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
     Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag vertoont een aantal afwijkingen ten aanzien van de geldende voorschriften en voor het merendeel daarvan kunnen in het eindadvies voorwaarden worden opgenomen waardoor, in uitvoering, het project in kwestie alsnog aan vermelde artikels zal voldoen.

Inzake de te beperkte vrije plafondhoogte van het achterste en nieuwe deel van de gelijkvloerse keuken kan er worden afgeweken van het voorschrift, aangezien het enerzijds slechts een zeer beperkt deel van vermeld lokaal betreft en omdat er anderzijds sprake is van 1 grote doorlopende ruimte (samen met het gehele woongedeelte) waardoor deze afwijking opgaat in het geheel en nauwelijks waarneembaar is.

Er wordt in deze dan ook geadviseerd betreffende afwijking als dusdanig te bekrachtigen.

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet louter de regularisatie van reeds uitgevoerde werken aan een al vergunde eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er een correcte functionele inpasbaarheid.

 Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De te regulariseren volumetrie, gelijkvloers deels tot een diepte van 12 m en de dakkapel achteraan, is ruimtelijk en stedenbouwkundig aanvaardbaar. Dergelijke diepte op het gelijkvloers wordt aanvaard (gelet op gelijkaardige maatvoeringen bij de aanpalende panden) en is in overeenstemming met de doorgaans voor dit type gehanteerde richtlijnen en laat onder meer voldoende onbebouwde tuinruimte over om voldoende leefkwaliteit te blijven garanderen. Bijkomend voldoet vermelde dakkapel aan de voor dit constructie-onderdeel gebruikte voorschriften.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is gunstig.

 Visueel-vormelijke elementen

De gehanteerde materialen zijn grotendeels visueel in harmonie met de gebouwde context en bijgevolg stedenbouwkundig aanvaardbaar. Zo zijn het donkere schrijnwerk en de gelijkaardige dakpannen zonder meer visueel correct ingepast, want reeds voorkomend qua tint in de ruime omgeving. Hetzelfde geldt voor de dorpels en omkaderingen in blauwe hardsteen en de uittimmering van de bakgoot in donker plaatmateriaal.

Betreffende gaat echter niet op voor de tint van het aan de voorzijde gehanteerde schilderwerk, in grijze kleur; betreffende is effectief sterk contrasterend met het nagenoeg uitsluitend gehanteerde roodbruin genuanceerde baksteeneffect, dat zich bijkomend expliciet uitdrukt in het aan de overzijde van de straat gesitueerde stationsgebouw. Laatstgenoemde is ook van kracht voor de gehanteerde voorzetrolluiken, een in de omgeving niet voorkomend constructieonderdeel.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is slechts ten dele gunstig.

 Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

   

Advies aan het college

 Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De scheidsmuren van de te regulariseren gelijkvloerse uitbreiding dienen te voldoen aan de bepalingen van artikel 34 van de Antwerpse bouwcode, inzake brandveiligheid.
  2. De voortuin dient, op uitzondering van een toegang- en onderhoudspad (telkens met een maximale breedte van 1,50 m) na, geheel te worden onthard/vergroend en dient ter hoogte van het openbare domein te worden afgesloten (met een afsluitingen dienaangaande).
  3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  4. Het grijze schilderwerk en de aangebrachte voorzetrolluiken, beiden aan de voorgevel, worden uitgesloten uit de vergunning.


Standpunt college

Het college sluit zich grotendeels aan bij het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. De omgevingsambtenaar stelt een afwijking vast op artikel 27 van de Antwerpse Bouwcode voor wat betreft de inrichting van de voortuin. De voortuin werd quasi volledig verhard en ingericht tot 2 parkeerplaatsen. Het is correct dat deze inrichting niet in overeenstemming is met de voorschriften van de Bouwcode. De omgevingsambtenaar adviseert om in voorwaarden op te leggen dat de gehele voortuin, met uitzondering van een toegangs- en onderhoudspad, onthard en vergroend dient te worden. Het college sluit zich niet volledig aan bij deze voorwaarde omwille van volgende argumentatie:

Conform artikel 30 van de Bouwcode kan in sommige gevallen het voorzien van een stallingsmogelijkheid op een verharde zone in de voor-, zij- of achtertuin toegestaan worden, mits deze het begroende karakter van deze zones ondersteunt. Het toelichtende gedeelte bij dit voorschrift stelt o.m.: “In bepaalde gevallen, zoals straten zonder parkeerstrook, kan parkeren op eigen terrein als afwijking worden overwogen voor perceelsbreedten van minder dan 8 meter.”

In tegenstelling tot het gedeelte ter hoogte van de parking aan het station, is er in dit gedeelte van de straat geen parkeerstrook aanwezig. De straat heeft hier een te smal profiel. Het pand betreft een dichte bebouwing, daar waar de omliggende bebouwing overwegend halfopen of open is. Verderop in de Statiestraat is nog beperkt gesloten bebouwing met een voortuinzone aanwezig. Evenwel heeft het openbaar domein hier wel een parkeerstrook en zijn er garageboxen in binnengebied aanwezig, waardoor aangenomen kan worden dat deze woningen over voldoende parkeermogelijkheden in de naaste omgeving beschikken.

Voor het pand in voorliggende aanvraag is de situatie echter anders. Het blijkt de enige woning in deze omgeving waarbij er geen parkeerstrook aanwezig is en waar het stallen van een wagen op eigen terrein enkel mogelijk is in de voortuinzone. Op een recente foto kan bijkomend vastgesteld worden dat de drempel van het voetpad aan de straat reeds verlaagd is in functie van een oprit. Om een stalplaats te kunnen voorzien is er dus ook geen wijziging van het openbaar domein nodig.

Het college is bijgevolg van mening dat een stalplaats vergund kan worden, mits de inrichting voldoet aan de bepalingen van de Bouwcode. Dit betekent het volgende:

• Er kan een toegangspad naar de voordeur en een onderhoudspad langs de voorgevel (telkens met een maximale breedte van 1,50 m) aangelegd worden.

• Er kan een autostalplaats met een maximale breedte van 3 meter aangelegd worden. Deze stalplaats dient in waterdoorlatend en grasdoorgroeibaar materiaal voorzien te worden. Bij voorkeur wordt een karrenspoor aangelegd om het aandeel verharding tot een minimum te beperken en het groene karakter van de voortuin zoveel mogelijk te behouden.

• De overige delen van de voortuin dienen als onverharde ruimte ingericht te worden en als groene ruimte aangeplant te worden. Ter hoogte van het openbaar domein worden deze delen afgesloten met een levendige afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 meter, conform artikel 19 van de Bouwcode.

In die zin wordt de geadviseerde voorwaarde dan ook aangepast.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

02/10/2022 (PIV1)
 20/10/2022 (PIV 2)

Volledig en ontvankelijk

04/11/2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

02/03/2023

Verslag GOA

27 december 2022

naam GOA

Brenda Dierckx

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden :

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De scheidsmuren van de te regulariseren gelijkvloerse uitbreiding dienen te voldoen aan de bepalingen van artikel 34 van de Antwerpse bouwcode, inzake brandveiligheid. 
  2. De voortuin als volgt in te richten:
    •  Een toegangspad naar de voordeur en (eventueel) een onderhoudspad aan de voorgevel te voorzien. De breedte van deze paden mag niet meer dan 1,50 meter bedragen;
    • Hooguit één autostalplaats te voorzien, die aangelegd wordt in grasdoorgroeibaar en waterdoorlatend materiaal of als karrenspoor. De breedte van de autostalplaats mag niet meer dan 3 meter bedragen;
    • De overige delen van de voortuin aan te leggen als onverharde ruimte en deze groen aan te planten.
  3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. 
  4. Het grijze schilderwerk en de aangebrachte voorzetrolluiken, beiden aan de voorgevel, worden uitgesloten uit de vergunning.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.