Terug
Gepubliceerd op 16/01/2023

2023_CBS_00121 - Omgevingsvergunning - OMV_2022142204. Boekenberglei 2. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/01/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_00121 - Omgevingsvergunning - OMV_2022142204. Boekenberglei 2. District Deurne - Goedkeuring 2023_CBS_00121 - Omgevingsvergunning - OMV_2022142204. Boekenberglei 2. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer: 

OMV_2022142204 

Gegevens van de aanvrager: 

BVBA AX-architecten bvba met als contactadres Draaiboomstraat 140 te 2660 Antwerpen 

Ligging van het project: 

Boekenberglei 2 te 2100 Deurne (Antwerpen) 

Kadastrale percelen: 

afdeling 32 sectie B nrs. 509L2 en 509N2 

Vergunningsplichten: 

Stedenbouwkundige handelingen 

Voorwerp van de aanvraag: 

wijzigen en renoveren van de borstwering aan voorgevel van 2 appartementsblokken 


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis 

Boekenberglei 2-4: 30/04/1974: vergunning (19744087) voor het bouwen van een appartementsgebouw; 

Boekenberglei 10-12:  

  • 28/02/2020: weigering (OMV_2019140583) voor het renoveren van de borstweringen in de voorgevel; 

  • 13/02/1974: vergunning (19734458) voor het oprichten van een appartementsgebouw. 

Vergunde toestand 

Boekenberglei 2-4: 

  • functie: meergezinswoning met detailhandel op gelijkvloers; 

  • bouwvolume: 6 bouwlagen met plat dak; 

  • gevelafwerking: 

  • lichtgele en lichtgrijze gevelsteen; 

  • betonnen gevelelementen; 

  • aluminium balustrades met bruin getinte beglazing; 

  • lichtkleurig buitenschrijnwerk in aluminium; 

Boekenberglei 10-12: 

  • functie: meergezinswoning; 

  • bouwvolume: 6 bouwlagen met plat dak;   

  • gevelafwerking:  

  • lichtgele gevelsteen; 

  • betonnen gevelelementen; 

  • aluminium balustrades met bruin getinte beglazing; 

  • lichtkleurig buitenschrijnwerk in aluminium; 

  • poorten naar inpandige garages. 

Bestaande toestand 

  • functie, bouwvolume: overeenkomstig vergunde toestand; 

  • gevelafwerking: overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van aluminium balustrades met lichtblauw getinte beglazing bij Boekenberglei 10-12. 

Nieuwe toestand 

Boekenberglei 2-4: 

  • functie: meergezinswoning met detailhandel op gelijkvloers; 

  • bouwvolume: 6 bouwlagen met plat dak; 

  • gevelafwerking: 

  • lichtgele en lichtgrijze gevelsteen; 

  • betonnen gevelelementen; 

  • aluminium balustrades met lichtblauw getinte beglazing; 

  • lichtkleurig buitenschrijnwerk in aluminium; 

Boekenberglei 10-12: 

  • functie: meergezinswoning; 

  • bouwvolume: 6 bouwlagen met plat dak;   

  • gevelafwerking:  

  • lichtgele gevelsteen; 

  • betonnen gevelelementen; 

  • aluminium balustrades met lichtblauw getinte beglazing en lichtkleurig buitenschrijnwerk in aluminium; 

  • poorten naar inpandige garages. 

Inhoud van de aanvraag 

  • wijzigen van de balustrades aan de voorgevels. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen 

Externe adviezen 

Adviesinstantie 

Datum advies gevraagd 

Datum advies ontvangen 

Advies 

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA 

10 november 2022 

27 december 2022 

Voorwaardelijk gunstig 

 

Interne adviezen  

Er werden geen interne adviezen gevraagd. 


Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen  

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.  

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria: 
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein. 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. 

Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.) 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 


Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen 

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.  
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid). (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid) 
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. 
      

Algemene bouwverordeningen 

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer) 
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag. 
     

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen 

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014. 
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’) 
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten: 

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht:  

In een omgeving waar de bestaande bebouwing homogene kenmerken vertoont, moeten de op te richten of de te verbouwen gebouwen zodanig worden ontworpen dat ze in harmonie zijn met de kenmerken van de omgeving. De 2 appartementsgebouwen zijn onderdeel van een groter geheel met een gelijke gevelgeleding en -uitwerking. De harmonie wordt door de nieuwe balustrades verstoord. 

  • Artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:  

Het is niet toegelaten om een andere afwerking aan te brengen op voorgevels indien de gevel deel uitmaakt van een groter architectonisch geheel, bijvoorbeeld bij uniforme rij- of koppelbebouwing of meergezinsgebouwen, tenzij dit geheel als één aanvraag wordt ingediend. De nieuwe balustrades worden maar aangevraagd voor 2 van de reeks gekoppelde appartementsgebouwen. 

Sectorale regelgeving 

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.  

  • Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020. (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.   

  • Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
    Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

Omgevingstoets  

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Functionele inpasbaarheid 

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in Boekenberglei. 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid 

De werken beperken tot het wijzigen van de voorgevel en beogen geen aanpassing van het aantal woongelegenheden en het bouwvolume waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven. 

Visueel-vormelijke elementen 

De voorliggende aanvraag betreft twee blokken (4 en 6) die onderdeel zijn van het grotere bouwblok Boekenberglei 2-24. Op 19 december 2019 dienden de eigenaars van blok 4 met adres Boekenberg 10-12 een omgevingsvergunningsaanvraag in om hun vernieuwde balustrades te laten regulariseren. Deze vraag werd echter geweigerd gezien door de aanpassing van de voorgevel van één van de bouwblokken de bestaande harmonie verstoord werd.  

In de huidige aanvraag wensen de eigenaars van blok 6 hun balustrades aan zowel de voor als zijgevel te vernieuwen gezien deze werken gecombineerd kunnen worden met het hoogdringende onderhoud aan de balkons. Tegelijkertijd merkt de aanvrager op dat de bestaande borstweringen niet voldoen aan de vigerende normen en wenst men nieuwe borstweringen te plaatsen die wel voldoen aan de veiligheidsnormen. 

De nieuwe borstweringen bestaan uit een frame uit natuurkleurig aluminium en zijn voorzien van lichtblauw getint glas. De balustrades worden vastgebout op de voorzijde van de betonnen balkons.  

In principe wijzigt de visie omtrent deze aanvraag niet. Ze blijft namelijk strijdig met artikel 6 en 11 van de bouwcode. Artikel 6 stelt dat gebouwen in een omgeving waar de bestaande bebouwing homogene kenmerken zodanig worden ontworpen dat ze in harmonie zijn met de kenmerken van de omgeving. De twee appartementsgebouwen zijn onderdeel van een groter geheel met een gelijke gevelgeleding en -uitwerking. De harmonie wordt door de plaatsing van de nieuwe balustrades verstoord. Artikel 11 stelt dat het niet is toegelaten om een andere afwerking aan te brengen op voorgevels indien de gevel deel uitmaakt van een groter architectonisch geheel, bijvoorbeeld bij uniforme rij- of koppelbebouwing of meergezinsgebouwen, tenzij dit geheel als één aanvraag wordt ingediend. De nieuwe balustrades worden maar aangevraagd voor twee van de reeks gekoppelde gebouwen. 

De voorliggende aanvraag kan echter anders beoordeeld worden gezien de eigenaars van blok 1 en 2 (die op dit moment geen werken plannen) formeel bevestigden dat zij identiek dezelfde balustrade zullen plaatsen bij vernieuwing van hun borstweringen. Deze akkoorden werden toegevoegd aan het dossier. Gezien het overgrote deel van de eigenaars akkoord gaan met dit nieuwe type van balustrade kan geoordeeld worden dat deze in de toekomst de kenmerkende vormgeving, materiaal en uitzicht bepalen van het gehele bouwblok. In die zin kunnen de voorgevelwijzigingen aan blok 4 en 6 dan ook gunstig beoordeeld worden.  

Enkel de eigenaars van blok 3 en 5 gaven geen akkoord. Echter zullen andere types van borstweringen in de toekomst enkel vatbaar zijn voor vergunning indien ze in harmonie zijn met het voorgestelde type uit deze vergunning.  

De overige appartementsblokken zullen bij het vervangen van de balustrades een type moeten voorzien dat in harmonie is met de balustrades in de voorliggende aanvraag. Het uitvoeren van wijzigingen aan de voorgevel zijn steeds vergunningsplichtig.  

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte) 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op werken die geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen 

De nieuwe borstweringen voldoen aan de vigerende normering waardoor de ingreep de algemene veiligheid en gebruiksgenot verbetert. 

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en dient strikt te worden nageleefd. 


Advies aan het college  

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden  

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven. 

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen. 

Brandweervoorwaarden 

De brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie C.0037/0001 - G.02023.DE  zijn van toepassing.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

Procedurestap 

Datum 

Indiening aanvraag 

24/10/2022 

Volledig en ontvankelijk 

10/11/2022 

Start openbaar onderzoek 

geen 

Einde openbaar onderzoek 

geen 

Gemeenteraad voor wegenwerken 

geen 

Uiterste beslissingsdatum 

09/01/2023 (zonder nooddecreet) 

Verslag GOA 

06/01/2023 

naam GOA 

Katrine Leemans 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie. 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden: 

Algemene voorwaarden 

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken. 

Stedenbouwkundige voorwaarden 

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven. 

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen. 

Brandweervoorwaarden 

De brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie C.0037/0001 - G.02023.DE  zijn van toepassing.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren. 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.