Tijdens de werken aan de voetgangerstunnel werd de veerdienst tussen linker- en rechteroever ingevoerd als minder hinder-maatregel.
Deze overzet wordt intens gebruikt en was al snel overbevraagd. De capaciteit van de veerdienst werd dan ook verhoogd met een overzet op elk kwartier in plaats van om het half uur.
De stad wil de capaciteit van de veerdienst zoals deze vandaag wordt aangeboden graag bestendigd zien, ook na de oplevering van de werken aan de Sint Annatunnel.
De stad staat inzake bereikbaarheid de komende jaren immers voor een grote uitdaging wanneer de werken aan de oosterweelverbinding verder worden uitgerold. Goede verbindingen voor de duurzame modi zijn dan ook primordiaal.
Bovendien wordt met het Toekomstverbond een ambitieuze modal split van 50/50 vooropgesteld voor de Antwerpse vervoersregio.
In afwachting van de Scheldebrug ten zuiden van de binnenstad is dus het huidige en toekomstige toenemende scheldekruisend verkeer van fietsers en voetgangers maximaal te faciliteren, waarbij de inzet van de veerdienst cruciaal is.
Tenslotte biedt de overzet ook een ontdubbeling aan voor dit scheldekruisend verkeer. Daardoor kunnen de stromen meer en beter verspreid worden wat ook de verkeersveiligheid ten goede komt. Want vandaag worden beide verbindingen gebruikt door fietsers en voetgangers, maar in toenemende mate ook door steps en snelle e-fietsen. Een spreiding geeft meer ruimte en kan zo conflicten tussen snelle en trage forenzen verminderen.
Via een collegiale brief gericht aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, vraagt stad Antwerpen om de huidige capaciteit van de veerdienst te bestendigen als minder hindermaatregel voor de grote werken en in afwachting van de Scheldebrug.
Het college keurt de collegiale brief gericht aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, goed.