Terug
Gepubliceerd op 23/01/2023

2023_CBS_00364 - District Borgerhout. Oudstrijdersstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/01/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2023_CBS_00364 - District Borgerhout. Oudstrijdersstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2023_CBS_00364 - District Borgerhout. Oudstrijdersstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Oudstrijdersstraat in het district Borgerhout:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 14 december 2018 (jaarnummer 11189);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Borgerhout Intra-Muros";  
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Het college keurde op 24 september 2021 (jaarnummer 7756) de proefopstelling "schoolstraat" voor de Oudstrijdersstraat goed. De verlenging van deze proefopstelling werd goedgekeurd door het college op 17 juni 2022 (jaarnummer 5094). De schoolstraat Oudstrijdersstraat kreeg een positieve evaluatie na bevraging in juni 2022. De school "Sint-Jozef" en district Borgerhout stellen daarom voor om de schoolstraat definitief te bestendigen.
Uit onderzoek ter plaatse bleek tevens dat de reële toestand niet overeenkomt met het huidige aanvullend verkeersreglement.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1);
  • er wordt een schoolstraat ingevoerd (artikel 2):
    • tijdens schooldagen wordt gedurende een tijdspanne voorrang gegeven aan de schoolgaande kinderen en hun ouders die zich te voet, met de fiets of speed pedelec verplaatsen;
    • de venstertijden op schooldagen zijn van maandag tot en met vrijdag, van 8.25 tot 8.45 uur en van 15.25 tot 15.45 uur. Op woensdag van 8.25 tot 8.45 uur en van 12.20 tot 12.40 uur;
    • een gemachtigd toezichter of vrijwilliger activeert de schoolstraatafsluitingen met het verkeersbord (C3 met onderbord "Schoolstraat") aan de aanvang van de schoolstraat ter hoogte van de Delvastraat en de Prins Leopoldstraat;
  • de oversteekplaats ter hoogte van de Singel en het toegangsverbod in beide richtingen, uitgezonderd voor fietsers, tussen de Noordersingel en de Engelselei worden niet meer opgenomen in het reglement. Door een infrastructurele ingreep zijn de oversteekplaats en dit verbod niet meer van toepassing;
  • de verdrijvingsvakken worden verwijderd uit het reglement.
    Aan de ingangen van de school werd een voetpaduitstulping gecreëerd. 

De parkeerbalans neemt af met vier plaatsen. Deze beperkte negatieve parkeerbalans is een gevolg van de aanleg van de voetpaduitstulping (veiligheid aan de schoolomgeving) en een aanplant met positieve bomenbalans.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 7 oktober 2022 Gunstig advies
Districtsraad Borgerhout, advies van 28 november (jaarnummer 76) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Oudstrijdersstraat in het district Borgerhout goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 14 december 2018 (jaarnummer 11189).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20221014_BO_Oudstrijdersstraat_AVR.pdf
  • 20221018_BO_Oudstrijdersstraat_Sign_Plan1.pdf
  • 20221018_BO_Oudstrijdersstraat_Sign_Plan2.pdf
  • 20221018_BO_Oudstrijdersstraat_Sign_Plan3.pdf
  • 20221018_BO_Oudstrijdersstraat_Sign_Plan4.pdf