Terug
Gepubliceerd op 23/01/2023

2023_CBS_00369 - District Merksem. Rodeloopstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/01/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2023_CBS_00369 - District Merksem. Rodeloopstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2023_CBS_00369 - District Merksem. Rodeloopstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Rodeloopstraat in het district Merksem:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;    
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 11 september 2000 (jaarnummer 1367);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Merksem Heide". 

Het college keurde in zitting van 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de 'Principenota voor Speed pedelecs in Antwerpen' goed. De signalisatie op het fietspad wordt aangepast conform deze principenota.
Op 10 april 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Rodeloopstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De kruispunten met Klaverbloemstraat, Lupinestraat en Kruisbaanvelden werden heraangelegd waarbij een verhoogde inrichting werd aangebracht. Op de verbindingsweg ter hoogte van het sportcentrum werden vier nieuwe parkeerplaatsen voor personen met een handicap ingericht.
Het aanvullend reglement wordt tevens geactualiseerd.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • de signalisatie van het fietspad langs de even zijde wordt aangepast conform de principenota (artikel 1). De verkeersborden D9 (deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A) worden vervangen door D7 (fietspad) met onderbord M7 (bromfietsers klasse B verboden);
  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap tegenover huisnummer 55 (artikel 3).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Rodeloopstraat op nummer 55, voldoet aan de voorwaarden;
  • bij de heraanleg van de drie kruispunten werden vier nieuwe parkeerplaatsen voor personen met een handicap ingericht. Deze worden mee opgenomen in het reglement (artikel 3);
  • op de verbindingsweg ter hoogte van het sportcentrum werden ook vier nieuwe parkeerplaatsen voor personen met een handicap ingericht. Deze worden mee opgenomen in het reglement (artikel 3);
  • het verdrijvingsvlak van tegenover huisnummer 1 tot 7 is niet meer van toepassing na de heraanleg en wordt verwijderd uit het reglement;
  • de oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van de Klaverbloemstraat werd na de heraanleg niet meer voorzien en wordt verwijderd uit het reglement (artikel 6);
  • de locatie van de markering van de parkeervakken, langs de even zijde, wordt aangepast aan de huidige situatie in de straat (artikel 7);
  • op de verbindingsweg ter hoogte van het sportcentrum werd een toegangsverbod voor bestuurders van voertuigen gebruikt voor het vervoer van zaken, uitgezonderd laden en lossen, ingevoerd. Dit wordt opgenomen in het reglement (artikel 10);
  • het parkeerverbod op de verbindingsweg ter hoogte van het sportcentrum, langs de zijde van dit centrum, wordt aangepast in functie van de inrichting van de vier nieuwe parkeerplaatsen voor personen met een handicap (artikel 11);
  • het stilstand- en parkeerverbod op de verbindingsweg ter hoogte van het sportcentrum, langs de zijde van het plein, over een afstand van tien meter, wordt niet meer voorzien. Dit verbod situeert zich tegenover vier haakse parkeerplaatsen voor personen met een handicap. Om het in- en uitrijden van deze plaatsen mogelijk te maken, is het hier sowieso verboden om stil te staan of te parkeren.

De parkeerbalans is negatief: er is een vermindering met 24 parkeerplaatsen. De nieuwe aangelegde verkeersplateaus op de drie kruispunten zorgen ervoor dat de verkeersveiligheid verhoogt en de oversteekbaarheid van de kruispunten voor voetgangers en fietsers verbetert.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;     
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; 
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Merksem, advies van 24 november 2022 (jaarnummer 85) Gunstig advies
Verkeerspolitie, advies van 27 oktober 2022 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Rodeloopstraat in het district Merksem goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad  van 11 september 2000 (jaarnummer 1367).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220912_bijlage avr .pdf
  • 20221017_rodeloop nt_plan 1.pdf
  • 20221017_rodeloop nt_plan 2.pdf
  • 20221017_rodeloop nt_plan 3.pdf
  • 20221017_rodeloop nt_plan 4.pdf
  • 20221017_rodeloop nt_plan 5.pdf
  • 20221017_MVPL 55.pdf
  • 20000911_GR_1367.pdf