Het college besliste in zitting van 3 juli 2020 (jaarnummer 5619) om op drie locaties de inplanting van lange afstandsbussen (hierna genoemd de internationale busmaatschappijen) verder te onderzoeken en uit te werken. Tevens gaf het college opdracht om een overeenkomst op te maken.
In tussentijd werden voor het halt houden van de internationale busmaatschappijen in het stadscentrum (= centrale locatie) enkele tijdelijke halte plaatsen ingericht op de Quinten Matsijslei, zijde stadspark. Om de benodigde capaciteit van en de locatie van de definitieve stadshalte te bekomen, werd het gebruik van deze tijdelijke halte gemonitord en startte stad Antwerpen gesprekken op met de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn (hierna genoemd De Lijn) en de internationale busmaatschappijen.
Uit de monitoring van het gebruik van de tijdelijke halte aan de Quinten Matsijslei en de gesprekken met de sector bleek dat de tijdelijke halte weinig gebruikt wordt als op- en afstap locatie vanwege de afgelegen ligging en de moeilijke bereikbaarheid waardoor een groot aantal buslijnen het Astridplein blijven bedienen.
Als oplossing kortte De Lijn in samenspraak met stad Antwerpen en 'Port of Antwerp Bruges' hun reguliere havenlijnen in tot de P+R Luchtbal om perron B5 op de Franklin Rooseveltplaats vrij te maken en te reserveren voor het halt houden van de internationale busmaatschappijen. Op deze manier wordt hun exploitatie gegarandeerd en zijn ze sneller vindbaar voor hun reizigers.
Om het gebruik van dit perron in goede banen te leiden, stelde stad Antwerpen samen met De Lijn de gebruiksovereenkomst halte infrastructuur Rooseveltplaats Perron B5 op. Deze overeenkomst vervat onderstaande principes.
Het college keurt de 'Gebruiksovereenkomst Halte infrastructuur Rooseveltplaats Perron 5' tussen stad Antwerpen, De Lijn, en Mobiman BV en Invest BV goed.
Het college geeft de opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/MOB/MS | de gebruiksovereenkomst ter ondertekening voor te leggen aan De Lijn en Mobiman BV en Invest BV |
SW/MOB/MS | regelmatig overleg met De Lijn en de internationale busmaatschappijen in te plannen |