Terug
Gepubliceerd op 23/01/2023

2023_CBS_00350 - Internationale busmaatschappijen - Halte infrastructuur Rooseveltplaats Perron B5. Gebruiksovereenkomst Mobiman BV en Invest BV. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/01/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2023_CBS_00350 - Internationale busmaatschappijen - Halte infrastructuur Rooseveltplaats Perron B5. Gebruiksovereenkomst Mobiman BV en Invest BV. Ondertekening - Goedkeuring 2023_CBS_00350 - Internationale busmaatschappijen - Halte infrastructuur Rooseveltplaats Perron B5. Gebruiksovereenkomst Mobiman BV en Invest BV. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het college besliste in zitting van 3 juli 2020 (jaarnummer 5619) om op drie locaties de inplanting van lange afstandsbussen (hierna genoemd de internationale busmaatschappijen) verder te onderzoeken en uit te werken. Tevens gaf het college opdracht om een overeenkomst op te maken. 

In tussentijd werden voor het halt houden van de internationale busmaatschappijen in het stadscentrum (= centrale locatie) enkele tijdelijke halte plaatsen ingericht op de Quinten Matsijslei, zijde stadspark. Om de benodigde capaciteit van en de locatie van de definitieve stadshalte te bekomen, werd het gebruik van deze tijdelijke halte gemonitord en startte stad Antwerpen gesprekken op met de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn (hierna genoemd De Lijn) en de internationale busmaatschappijen. 

Argumentatie

Uit de  monitoring van het gebruik van de tijdelijke halte aan de Quinten Matsijslei en de gesprekken met de sector bleek  dat de tijdelijke halte weinig gebruikt wordt als op- en afstap locatie vanwege de afgelegen ligging en de moeilijke bereikbaarheid waardoor een groot aantal buslijnen het Astridplein blijven bedienen.  

Als oplossing kortte De Lijn in samenspraak met stad Antwerpen en 'Port of Antwerp Bruges' hun reguliere havenlijnen in tot de P+R Luchtbal om perron B5 op de Franklin Rooseveltplaats vrij te maken en te reserveren voor het halt houden van de internationale busmaatschappijen. Op deze manier wordt hun exploitatie gegarandeerd en zijn ze sneller vindbaar voor hun reizigers.  

Om het gebruik van dit perron in goede banen te leiden, stelde stad Antwerpen samen met De Lijn de gebruiksovereenkomst halte infrastructuur Rooseveltplaats Perron B5 op. Deze overeenkomst vervat onderstaande principes. 

  • de overeenkomst wordt aangegaan tussen drie partijen namelijk De Lijn, stad Antwerpen en de betrokken internationale busmaatschappij, in dit geval Mobiman BV en Invest BV (Airport express);
  • de volledige halte infrastructuur is openbaar domein in eigendom van stad Antwerpen; 
  • de trambaan en halte infrastructuur 'Rooseveltplaats' maakt deel uit van het DBFM-project Brabo 2; 
  • voor de realisatie en het beheer van het project Brabo 2 sloot De Lijn met Tramcontractors NV een DBFM-overeenkomst af. Deze overeenkomst behelst onder andere dat Tramcontractors NV gedurende een periode van 25 jaar zal instaan voor het beheer en het onderhoud van bovenstaande halte infrastructuur;
  • de internationale busmaatschappij moet een maand voor de in gebruik name hun dienstregeling door stad Antwerpen en De Lijn laten goedkeuren;
  • aan het perron B5 mogen maximaal twee bussen tegelijk halt houden en dit enkel om reizigers te laten op- en afstappen;
  • het halt houden mag maximaal 10 minuten duren;
  • de busmaatschappijen bedienen de halte via de aangewezen aanrijroutes;
  • de terbeschikkingstelling van het perron B5 wordt aangevangen met een proefperiode van zes maanden. Deze periode van zes maanden gaat in zodra de overeenkomst door alle partijen ondertekend wordt;
  • bij een positieve evaluatie na de proefperiode wordt deze toelating verleend voor een periode van onbepaalde duur;  
  • stad Antwerpen, De Lijn, en Mobiman BV en Invest BV kunnen op elk moment een einde stellen aan deze overeenkomst, mits het in acht nemen van een opzegtermijn van drie maanden.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0102 - Flankerende maatregelen, modal shift en Slim naar Antwerpen
2LMS010203 - Gebruik multimodale knooppunten en netwerken

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de 'Gebruiksovereenkomst Halte infrastructuur Rooseveltplaats Perron 5' tussen stad Antwerpen, De Lijn, en Mobiman BV en Invest BV goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft de opdracht aan:

DienstTaak
SW/MOB/MSde gebruiksovereenkomst ter ondertekening voor te leggen aan De Lijn en Mobiman BV en Invest BV
SW/MOB/MSregelmatig overleg met De Lijn en de internationale busmaatschappijen in te plannen