Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een Omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2022118801 |
Gegevens van de aanvrager: | zie exploitant |
Gegevens van de exploitant: | Orange Belgium met als contactadres Bourgetlaan 3 te 1140 Evere |
Ligging van het project: | Twee Netenstraat 16-62 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | Afdeling 7 sectie G perceelnummers 300 Y2, X2, H3, G3, C3, F3, A3, H4, Z2, G4, D3, E3, W2 en B3 |
waarvan: |
|
20220927-0105 | Afdeling 7 sectie G perceelnummer 300 G4 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het slopen van 3 zendmasten, plaatsen van 3 nieuwe zendmasten met bijhorende technische installatie en het exploiteren van batterijen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde toestand
Bestaande toestand
Nieuwe toestand
Inhoud van de aanvraag
Er worden geen andere stedenbouwkundig vergunningsplichtige handelingen aangevraagd.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 31 oktober 2008 en op 26 juni 2015 werd akte genomen van een zendinstallatie voor telecommunicatie (MV2008/278 en MV2015/239).
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag betreft de exploitatie van batterijen die aanwezig zijn in een telecommunicatiestation.
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestplan – woongebied + aanvullende voorschriften gp 14 ; art 1, ° 1 punt 2
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale regelgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De aanvraag behelst het vervangen van de bestaande antennemasten voor mobiele communicatie door nieuwe. De huidige opstelling dient te worden ontmanteld omwille van renovatiewerken aan het dak. Het ondersteunen van een mobiel netwerk wordt beschouwd als een handeling van algemeen belang die verenigbaar is met de bestemming woongebied volgens gewestplan.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De masten worden op het dak van een bestaand meergezinsgebouw gesitueerd dat een van de hoogste gebouwen in de omgeving vormt. De bestaande masten worden ontmanteld en nieuwe masten worden voorzien op andere locaties op het gebouw. Elke mast heeft een hoogte van 6 meter. De nieuwe masten worden voorzien tegen de muur van de liftlokaaltjes. Omdat de installaties meer naar het midden van het meergezinsgebouw verschoven worden, weg van de dakrand, is er een grotere hoogte vereist om een zo groot en optimaal mogelijk bereik te garanderen als de bestaande masten. De hoogte van de masten in verhouding tot de afstand tot de dakrand wijkt af van artikel 16 van de bouwcode. Gezien de masten een algemeen belang nastreven, kan een afwijking worden toegestaan met toepassing van artikel 3 van de bouwcode. De inplanting heeft immers tot doel een volwaardig en doorlopend zend- en ontvangstbereik te voorzien aan de gebruikers die zich in de omgeving bevinden.
Gelet op het karakter van het gebouw waarop de installatie geplaatst wordt, is de impact relatief beperkt en niet storend voor de omgeving. De gebruikte schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid zijn aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De visuele impact van de nieuwe masten zal beperkt zijn. Er zijn reeds masten op het dak aanwezig in de bestaande situatie en telecominstallaties maken intussen deel uit van het stedelijk landschap.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt worden geen aanzienlijke hinder of nadelige gevolgen voor de onmiddellijke omgeving verwacht.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De aanvraag betreft de aanpassing van een bestaand telecommunicatiestation op het dak van een bestaand appartementsgebouw gelegen te 2060 Antwerpen, Twee Netenstraat 52/54. Deze aanvraag behelst het verplaatsen van de bestaande antennes naar een nieuwe locatie op hetzelfde dak van het gebouw. De bestaande masten worden ontmanteld en nieuwe masten met antennes voor mobiele telecommunicatie worden voorzien op het dak van het gebouw. De infrastructuur zal worden gedeeld door Orange en Proximus.
De vergunningsaanvraag omvat de volgende werkzaamheden:
Tevens worden volgende handelingen voorzien die vrijgesteld zijn van vergunning volgens het betreffende besluit van de Vlaamse regering:
De aanvraag bevat ingedeelde inrichtingen. De batterijen aanwezig in het basisstation hebben samen een waarde van 14.400 Vah en dienen dus vervat te worden in de aanvraag.
De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig.
Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, §3 van het DABM betreffende verbods- en afstandsregels.
De gemelde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden.
Advies van het college
De aanvraag is in overeenstemming met de VLAREM wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen.
De aanvraag is in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening. Er wordt positief advies gegeven om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 21 december 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 20 januari 2023 |
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.