Terug
Gepubliceerd op 23/01/2023

2023_CBS_00120 - Omgevingsvergunning - OMV_2022141476. Kroonstraat 132. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/01/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2023_CBS_00120 - Omgevingsvergunning - OMV_2022141476. Kroonstraat 132. District Borgerhout - Goedkeuring 2023_CBS_00120 - Omgevingsvergunning - OMV_2022141476. Kroonstraat 132. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer: 

OMV_2022141476 

Gegevens van de aanvrager: 

de heer Abdellah Hitou met als adres Collegelaan 8 te 2140 Antwerpen 

Ligging van het project: 

Kroonstraat 132 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) 

Kadastrale percelen: 

afdeling 24 sectie A nr. 368S13 

Vergunningsplichten: 

Stedenbouwkundige handelingen 

Voorwerp van de aanvraag: 

Wijzigen voorgevel - Regulariseren buitentrap en interne verbouwingswerken


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen  

Relevante voorgeschiedenis  

  • 04/10/2022: proces-verbaal (11002_2022_16723_VPV) voor het uitvoeren van werken in strijd met de op 28 januari 2021 verleende omgevingsvergunning met referte OMV_2020099566 (OMBER_2020_0886) afgeleverd door de Bestendige Deputatie; 

  • 28/01/2021: voorwaardelijke vergunning deputatie na gedeeltelijk voorwaardelijke vergunning college (OMV_2020099566) voor het verbouwen en uitbreiden van woning met magazijn; 

  • 06/04/2020: proces-verbaal ( 11002_2020_12403_VPV) voor het  doorbreken van het stakingsbevel; 

  • 30/03/1926: toelating (1399#9008) voor veranderingswerken. 

Vergunde toestand  

  • functie: wonen – eengezinswoning, met achterliggend atelier; 

  • bouwvolume:  

  • besloten bebouwing van 3 bouwlagen met zadeldak;   

  • de hoofdbouw heeft op de eerste verdieping een bouwdiepte van circa 17 m met groendak en aansluitend terras op de eerste verdieping tot circa 18 m, op de tweede verdieping tot circa 9,5 m; 

  • op het gelijkvloers een onderdoorrit naar een ateliergebouw van 2 bouwlagen met plat dak tegen de achterste perceelgrens; 

  • achtertuin met verharde doorrit; 

  • gevelafwerking:  

  • gevels in witte crepi, buitenschrijnwerk en poort in zwarte PVC, dorpels in blauwe hardsteen, zwarte dakpannen; 

  • inrichting: 

  • de achtertuin aan de linkerzijde verhard over een breedte van circa 3,5 m en tegen het atelier met een diepte van circa 3 m verhard over de volledige breedte van het perceel; 

  • septische put van 1800 liter; 

  • niet-ingerichte zolder. 

Bestaande toestand 

  • voorgevelisolatie en grijze cementering met een totale dikte van 24 cm, zoals vastgesteld in PV; 

  • trap in hoofdvolume van tweede verdieping naar zolderverdieping; 

  • vergrote dakvlakvensters; 

  • externe trap tegen gevel atelier; 

  • interne constructieve werken.  

Nieuwe toestand 

  • functie: wonen – eengezinswoning, met achterliggend magazijn; 

  • bouwvolume: conform vergunde toestand; 

  • gevelafwerking: 

  • voorgevelisolatie en witte crepi met een totale dikte van 14 cm; 

  • regulariseren van de vergrote dakvlakvensters; 

  • inrichting: 

  • trap in hoofdvolume van tweede verdieping naar zolderverdieping; 

  • regulariseren van de externe trap tegen gevel atelier/magazijn. 

Inhoud van de aanvraag 

  • wijzigen van de voorgevel; 

  • regulariseren van het plaatsen van buitentrap tegen de gevel van het magazijn; 

  • regulariseren van het doorvoeren van interne constructieve werken. 

Argumentatie

Adviezen 

Er werd geen advies gevraagd. 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein. 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. 

Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.) 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen 

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
     (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. 

     
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid). 
     (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid) 
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. 

Algemene bouwverordeningen 

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
     (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag. 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen 

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
     (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode. 

Sectorale regelgeving 

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

     
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.  

  • Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
     (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.   

  • Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
    (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
     Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
     

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Functionele inpasbaarheid 

Voorliggende aanvraag betreft het regulariseren van constructieve ingrepen en gevelwijzigingen aan een eengezinswoning met achtergelegen atelier/magazijn. De vergunde functies blijven behouden en zijn aldus functioneel inpasbaar in de omgeving. 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid 

Behalve het toevoegen van een buitentrap tegen de gevel van het achterliggende atelier/magazijn blijft het bestaande bouwvolume en dus ook het ruimtegebruik op het perceel ongewijzigd. Dit kan principieel gunstig worden beoordeeld. 

Visueel-vormelijke elementen - Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen 

Zoals vastgesteld in een proces-verbaal, werd de gevel voorzien van 24 cm buitenisolatie en cementering. In deze aanvraag wordt voorzien de buitenisolatie met cementering te verwijderen en te vervangen door 14 cm buitenisolatie met witte crepi, hetgeen overeenstemt met het rooilijndecreet en het afwegingskader van stad Antwerpen.  

Het herisoleren van de voorgevel aan de buitenzijde kan gunstig worden beoordeeld, op voorwaarde dat onderstaande ontwerpdetails in acht worden genomen: 

  • de arrière-corps te behouden. Dit is een veel voorkomend detail bij aaneengesloten bebouwing. Ter hoogte van de perceelsgrens springt het gevelvlak terug, en dit over de volledige gevelhoogte. Dit levert een verticale ritmering op die percelering in het straatbeeld nuanceert. Het is wenselijk om dit detail eigen aan de stedelijke context te behouden door deze vrij te laten van materiaal en isolatie; 

  • eventuele hoekprofielen die inherent zijn aan de gevelafwerking moeten steeds onzichtbaar worden uitgevoerd; 

  • de bestaande elementen (dorpels, …) in natuursteen te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen; 

  • het uitzicht van de kroonlijst te behouden. 

Er wordt vastgesteld dat de buitentrap tegen de gevel van het atelier strijdig is met het burgerlijk wetboek. De rechterscheidingsmuur heeft niet minstens 1,8 m hoogte ten opzichte van de vloerpas van het bordes, waardoor 1,9 m loodrechte afstand gevrijwaard moet worden tussen het bordes en de rechterscheidingsmuur. Verder ophogen van de tuinmuur is gezien de reeds zeer hoge tuinmuren niet wenselijk. Gezien de ligging van de trap en het bordes, achteraan de tuin en het sporadische gebruik ervan als circulatie, eerder dan als verblijfsruimte, zal de hinder naar inkijk beperkt blijven. In voorwaarde wordt opgelegd om het bordes niet te gebruiken als terras.  

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte) 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven. 


Advies aan het college 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.  

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden  

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021; 

2. Het plaatsen van in totaal 14 cm crepi op buitenisolatie op voorwaarde dat: 

a. De kroonlijst behouden blijft; 

b. De arrière-corps vrijgelaten worden van materiaal en isolatie; 

c. De bestaande elementen (dorpels, …) in natuursteen worden behouden of vervangen worden door nieuwe elementen in natuursteen; 

3. Het bordes van de buitentrap niet te gebruiken als terras. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering


Procedurestap 

Datum 

Indiening aanvraag 

21/10/2022 

Volledig en ontvankelijk 

15/11/2022 

Uiterste beslissingsdatum 

14/02/2023 (zonder extra dagen nooddecreet) 

Verslag GOA 

04/01/2022 

naam GOA 

Katrijn Apostel 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij

  •  de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt; 
  • het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden: ? 

Algemene voorwaarden 

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken. ? 

Stedenbouwkundige voorwaarden 

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021; 

  1. Het plaatsen van in totaal 14 cm crepi op buitenisolatie op voorwaarde dat: 

a. De kroonlijst behouden blijft; 

b. De arrière-corps vrijgelaten worden van materiaal en isolatie; 

c. De bestaande elementen (dorpels, …) in natuursteen worden behouden of vervangen worden door nieuwe elementen in natuursteen; 

  1. Het bordes van de buitentrap niet te gebruiken als terras. 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren. 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.